ارتباط ویتامین دی و افسردگی؛ آیا کمبود ویتامین دی باعث افسردگی میشود؟

ارتباط ویتامین دی و افسردگی؛ آیا کمبود ویتامین دی باعث افسردگی میشود؟

آیا کمبود ویتامین دی باعث افسردگی میشود

ویتامین دی (D) یا ویتامین نور خورشید ماده مغذی ضروری محلول در چربی است. این ویتامین به حفظ سلامت استخوان و استحکام آن، رشد سلولی و عملکرد مناسب سیستم ایمنی کمک می‌کند. بدن شما در درجه اول، ویتامین دی را از طریق قرارگیری در معرض نور آفتاب (آفتاب‌گرفتن) جذب می‌کند؛ بااین‌حال، مکمل های غذایی و مواد غذایی خاص هم ازجمله منابع این ماده مغذی هستند. کمبود ویتامین دی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما مقدار توصیه‌شده این ماده را جذب نمی‌کند؛ اما یکی از سؤال‌های مهم این است که آیا کمبود ویتامین دی باعث افسردگی میشود؟ در این مقاله، جواب این سؤال را بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
کمبود ویتامین دی و افسردگی | آیا دریافت مقدار بیشتر ویتامین دی به افسردگی کمک می‌کند؟ | عوامل خطر مربوط به کمبود ویتامین دی | علائم | تشخیص | درمان |چند پیشنهاد دوستانه

میزان ناکافی ویتامین دی باعث تغییر شکل، شکنندگی و نحیف‌شدن استخوان‌های شما می‌شود؛ به‌علاوه، باعث ایجاد مشکلات دیگری هم می‌شود. در ادامه، به چند مورد از این مشکلات اشاره شده است:

  • نرمی استخوان در بزرگسالان (استئومالاسی)؛
  • تراکم کم استخوان (استئوپنی)؛
  • استئوآرتیت یا آسیب غضروف مفصلی؛
  • بیماری قلبی؛
  • سرطان؛
  • راشیتیسم یا ریکتز (Rickets) در کودکان.

کمبود ویتامین دی و افسردگی

آیا کمبود ویتامین دی باعث افسردگی میشود

در سال ۲۰۱۳، مطالعه‌ای با تأیید بر ارتباط بین کمبود ویتامین دی و افسردگی نشان داد که افراد مبتلا به افسردگی‌ای که در آزمایش شرکت کرده بودند، میزان ویتامین دی پایینی هم داشتند. در مطالعه‌ای مشابه، افرادی با میزان پایین ویتامین دی، بیشتر در خطر ابتلا به افسردگی بودند.

به باور محققان، ازآنجایی‌که ویتامین دی برای عملکرد مغز مهم است، کمبود این ماده مغذی می‌تواند در افسردگی و سایر بیماری های روانی نقش داشته باشد. بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵، گیرنده‌های ویتامین دی در همان مناطقی از مغز قرار دارند که با افسردگی در ارتباط هستند.


حتما بخوانید: انواع افسردگی؛ ۹ نوع افسردگی، علائم و درمان آنها


در یک مقاله مروری از بین ۳۱هزار شرکت‌کننده مشخص شد که خطر ابتلا به افسردگی در افرادی با کمبود ویتامین d، بیشتر از افرادی بود که میزان ویتامین دی بیشتری داشتند.

کاهش میزان ویتامین دی نه‌تنها در هر دو نوع شدید و خفیف افسردگی نقش دارد، بلکه می‌تواند سبب اختلال خلق‌و‌خو و زوال سریع‌تر عملکرد‌های شناختی هم بشود؛ زیرا گیرنده‌های این ویتامین در مناطقی از مغز وجود دارند که مسئول خلق‌و‌خو و رفتار است.

بزرگ‌سالان روزانه حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین دی نیاز دارند. برای مثال، ماهی سالمون تقریبا ۴۰۰ واحد ویتامین دی دارد. تعداد کمی از غذاهای طبیعی، ویتامین دی لازم برای تأمین نیاز روزانه شما را دارند.

خرید ماهی سالمون از دیجی‌کالا

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حدود ۹۰ درصد از ایرانی‌ها دچار کمبود ویتامین دی هستند و همان‌طور که گفته شد، کمبود این ویتامین مهم علاوه‌ بر مشکلات خلقی و رفتاری، می‌تواند در سلامت جسمی افراد تأثیر بگذارد.

آیا دریافت مقدار بیشتر ویتامین دی به درمان افسردگی کمک می‌کند؟

افزایش میزان ویتامین دی به تقویت سلامت عمومی و حس تندرستی بیشتر کمک می‌کند؛ اما آیا دریافت مقدار زیادی از ویتامین دی به‌تنهایی برای درمان افسردگی کافی است؟ درجواب باید بگوییم خیر! پژوهش‌ها این موضوع را اثبات نمی‌کنند.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴، تفاوتی بین استفاده از دز ۴۰۰۰ واحد ویتامین دی و استفاده از دارونما در بیماران مبتلا به افسردگی وجود نداشت. حتی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مکمل حاوی ۷۰ میکروگرم (حدود ۲۸۰۰ واحد) ویتامین دی ۳ (D3) تفاوتی در نتیجه و درمان افسردگی ندارد.


حتما بخوانید: فواید ویتامین D3 و هرآنچه درباره مصرف مکمل ویتامین D3 باید بدانید


به‌همین‌دلیل ممکن است در اولین قدم برای درمان افسردگی، پزشک ترکیبی از درمان و داروها را تجویز کند. با ‌استفاده از روش‌های ترکیبی و بعضی تغییرات کلیدی در سبک زندگی مثل ورزش‌‌ منظم و مصرف غذای سالم می‌توانید علائم افسردگی خود را کاهش دهید.

لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های خودیاری درمان افسردگی

چه عواملی خطر بروز کمبود ویتامین دی در بدن را افزایش می‌دهند؟

محدودیت قرارگیری در معرض نور خورشید، سبک زندگی و سن می‌توانند در میزان کم ویتامین دی نقش داشته باشند. در ادامه، درمورد هرکدام بیشتر توضیح می‌دهیم.

قرارگرفتن زیر نور خورشید

رایج‌ترین راه دریافت ویتامین d نور خورشید است. قرارگرفتن در معرض نورخورشید، اولین منبع ویتامین دی برای بیشتر افراد است. پوست با دریافت نور خورشید و در پاسخ به نور فرابنفش، این ویتامین مهم را می‌سازد. اگر از خورشید دور بمانید یا بیش ‌از‌ اندازه از ضد‌آفتاب استفاده کنید، میزان دریافت نور خورشید را محدود می‌کنید و ویتامین دی بدن شما کم می‌شود.

مدت زمان لازم برای قرارگرفتن در معرض نور خورشید، به اقلیم، ساعت روز و فصل بستگی دارد. افراد با رنگ پوست روشن‌تر، سریع‌تر ویتامین دی را جذب می‌کنند؛ اما درمجموع، روزانه ۱۵ دقیقه تا ۲ ساعت زمان لازم است که ویتامین دی موردنیازتان را فقط از نور خورشید دریافت کنید.

خرید ضدآفتاب ایرانی؛ از کدام برندها با خیال راحت خرید کنیم؟

رژیم غذایی

جبران ویتامین دی بدن با رژیم غذایی سالم - آیا کمبود ویتامین دی باعث افسردگی میشود

ویتامین دی به‌طور طبیعی در تعداد کمی از غذاها و به مقدار نسبتا کمی وجود دارد. حتی اگر ویتامین دی به‌تنهایی افسردگی شما را برطرف نکند، لازم است درصورت کمبود، مقدار بیشتری از این ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در ادامه به چند مورد از این غذاها اشاره شده است. برای جذب بیشتر ویتامین دی، بیشتر از این منابع عالی استفاده کنید:

  • ماهی سالمون؛
  • ماهی ماکرل یا خال‌مخالی؛
  • سایر ماهی‌های چرب؛
  • روغن ماهی؛
  • چربی‌های حیوانی؛