۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

بررسی SSD پایونیر SE20G

حافظه‌ی SSD پایونیر SE20G شاید به‌اندازه‌ی رقبایش شناخته شده نباشد؛ اما با ادعای زیادی پای به میدان گذاشته است. با بررسی این حافظه‌ی M.2 NVMe همراه باشید.

شاید حافظه ذخیره‌سازی را بتوان یکی از قطعات سخت‌افزاری پرتقاضا دانست. این قطعات تقریبا امکان استفاده در لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی را دارند؛ یعنی هر حافظه SSD از نوع SATA را می‌توان در هر دو نوع کامپیوترهای شخصی استفاده کرد. این قطعات از معدود قطعاتی هستند که دارندگان لپ‌تاپ نیز می‌توانند آن‌ها را خودشان تعویض کنند؛ از‌این‌رو، نمی‌توان برای بازار حافظه‌های ذخیره‌سازی افول بزرگی حداقل در آینده‌ی نزدیک متصور بود. اگر به بازه‌ی چهارساله‌ی گذشته و شروع ملموس دوران NVMe‌ها نگاهی بیندازیم، چیزی جز رشد تولید و افزایش تقاضا نخواهید دید.

مقاله‌های مرتبط:

  • بررسی SSD لکسار NS200
  • بررسی SSD اینترنال سامسونگ ۹۷۰ پرو
  • راهنمای خرید SSD و هارددیسک

حافظه‌های SSD فارغ از فرم‌فکتور و درگاه اتصال از نظر برند به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ی اول، شرکت‌هایی مانند سامسونگ هستند که خود فرایند توسعه‌ی کنترلر و گاه حافظه‌‌های NAND را انجام می‌دهند؛ دسته‌ی دوم، تولیدکنندگانی مانند پایونیر هستند که با ترکیب قطعات ساخت دیگر شرکت‌ها، محصولی واحد تولید می‌کنند. درصد زیادی از تولیدکنندگان SSD در گروه دوم قرار می‌گیرند و از نظر کاربر، تنها محصول نهایی و عملکرد آن اهمیت دارد. پایونیر (Pioneer) بازیگر تازه‌واردی در دنیای SSD‌ها محسوب می‌شود و این موضوع را حتی از صفحه‌ی این محصولات در وب‌سایت رسمی شرکت نیز می‌توان فهمید.

حافظه‌های M.2 مبتنی‌بر NVMe روی هر مادربرد یا لپ‌تاپی نصب نمی‌شوند؛ بنابراین پیش از خرید چنین محصولاتی، حتما از پشتیبانی‌شدن آن به‌وسیله‌ی کامپیوترتان مطمئن شوید. ناگفته نماند این دسته از حافظه‌‌ها از نسخه‌‌های SATA گاه ۶ برابر نیز سریع‌تر هستند.

حافظه SSD پایونیر مدل Pioneer APS-SE20G

در وب‌سایت پایونیر، اطلاعاتی درباره‌ی سرعت‌های خواندن و نوشتن نسخه‌ی پایه و ۲۵۶ گیگابایتی بررسی‌شده‌ی زومیت یافت نشد؛ اما از روی تجربه می‌توان گفت سرعت‌ خواندن ترتیبی نزدیک به‌ادعای شرکت سازنده، یعنی ۳،۴۰۰ مگابایت‌برثانیه، خواهد بود؛ اما برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی سرعت نوشتن بیشتر از ۱،۲۰۰ مگابایت‌برثانیه را متصور نیستیم. مدل‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی عموما سرعت نوشتن متفاوتی درمقایسه‌با نسخه‌های ۵۱۲ و بیشتر دارند؛ از‌این‌رو، حتما توصیه می‌شود پیش از خرید حافظه، سرعت‌های مدنظر را از وب‌سایت رسمی سازنده بررسی کنید. همچنین در وب‌سایت سازنده نامی از کنترلر و سازنده‌ی NAND‌ها برده نشده است؛ اما با نگاهی به بورد حافظه، کنترلر Phison PS5012-E12 روی آن تشخیص‌دادنی بود. Phison را بیشتر به کنترلرهایش در محصولات میان‌رده می‌شناسیم؛ اما PS5012 خیزش دوباره این شرکت در بازار پرچم‌داران محسوب می‌شود. این کنترلر رسیدن به سرعت خواندن و نوشتن ۳،۲۰۰ و ۳،۰۰۰ مگابایت‌برثانیه را ممکن می‌سازد.

روی بورد حافظه و بر روی یک تراشه‌ی دیگر نام ESMT به‌چشم می‌خورد که یک تولیدکننده‌ی NAND و DRAM به شمار می‌آید. با‌توجه‌به اینکه دو NAND با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت روی حافظه دیده می‌شود، به‌احتمال فراوان تراشه‌ی مذکور DRAM باشد. فراموش نکنیم کنترلر استفاده‌شده نیز از DRAM پشتیبانی می‌‌کند. درادامه، جدول مشخصات فنی این محصول را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی Pioneer APS-SE20G
ظرفیت‌ها ۲۵۰ گیگابایت، ۵۰۰ گیگابایت، یک ترابایت، دو ترابایت
کنترلر Phison PS5012-E12
نوع رابط PCIe Gen3x4 NVMe 1.3
نوع و سازنده‌ی NAND نامشخص از نوع TLC
وزن ۱۰ گرم
ابعاد ۸۰ در ۲۲
فرم‌فکتور M.2
طول عمر اعلامی سازنده ۱۶۰ با معیار TBW برای مدل ۲۵۶ گیگابایت
۳۵۰ با معیار TBW برای مدل ۵۱۲ گیگابایت
۷۲۰ با معیار TBW برای مدل یک ترابایت
۱۹۵۰ با معیار TBW برای مدل ۲۵۶ گیگابایت
DRAM دارد

همان‌طورکه مشاهده می‌شود، ارقام مربوط به TBW برای این حافظه کمی بیشتر از بسیاری از رقبای خود است؛ اما این را نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در عمل چقدر عمر خواهد کرد. دمای کاری نیز ۰ تا ۷۵ درجه‌ی سلسیوس اعلام شده است که در آزمایش‌های ما، حتی در ریختن فایل‌های حجیم و بنچمارک سنگین دما بیشتر از ۵۸ درجه سلسیوس نرفت.

حافظه‌‌ی اس اس دی پایونیر مدل SE20G را MIT Group برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

حافظه SSD پایونیر مدل Pioneer APS-SE20G

مقاله‌های مرتبط:

  • بهترین‌ حافظه‌ M.2 SSD بازار برای کاربران حرفه‌ای کدام است؟
  • بررسی SSD لکسار NM610

پیش از پرداختن به مبحث عملکرد و بنچمارک‌ها، کمی درباره‌ی تفاوت میان حافظه‌های SATA و NVMe صحبت خواهیم کرد. باتوجه‌به پیشرفت درگاه‌های مبتنی‌بر PCIe و صنعت حافظه‌ها، ساتا به محدودکننده‌ی پتانسیل تبدیل شده است؛ یعنی مسیر محدود انتقال داده در این رابط، تنها از بخشی از قدرت حافظه استفاده می‌کند. بااین‌همه، رابط SATA هنوز همه‌گیرتر و پراستفاده‌تر است و قیمت حافظه‌های مبتنی‌بر آن نیز کمتر از نمونه‌های NVMe است. قیمت گران حافظه‌های NVMe درمقایسه‌با نمونه‌های SATA یکی از عوامل مهم اقبال کمتر به آن‌ها است؛ اما حافظه‌های خوش‌قیمت NVMe، به‌ویژه در ظرفیت‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی، در بازار موجود هستند.

در این محصول، از هیت‌سینک خبری نیست و پایونیر از بورد یک‌طرفه‌ی آبی‌رنگ برای قرارگیری تراشه‌ها استفاده کرده است. شایان ذکر است شرکت سازنده برای پایین نگه‌داشتن قیمت، از لایه‌های فلزی روی کنترلر و پشت بورد نیز بهره نبرده است؛ لایه‌هایی که مشابه آن را در محصولات سامسونگ دیده‌ایم. عرضه در ظرفیت‌های متنوع همانند دیگر رقبا مزیت به‌شمار می‌رود.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *