۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

راهکار های ساده و خانگی برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا

راهکار های ساده و خانگی برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا

علائم و نشانه های ویروس کرونا

گزارشات از علائم خفیف تا بیماری شدید و مرگ برای بیماری کرونا ۲۰۱۹ حکایت دارند. علائم کرونا می‌توانند از ۲ تا ۱۴ روز پس از قرارگیری در معرض ویروس پدیدار شوند:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

راههای پیشگیری از ویروس کرونا

در حال حاضر واکسن بخصوصی برای بیماری کرونا ۲۰۱۹ وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از قرارگیری در معرض ویروس است. برای کمک به جلوگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودتان اجتناب کنید
  • هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید
  • در صورت سرفه یا عطسه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خودتان بگیرید و سپس آن دستمال را به سرعت دور بیندازید.
  • اشیا و سطوحی که با آن‌ها سروکار دارید را دائماً پاک و ضدعفونی کنید.
  • تخمین ابتلا با تست آنلاین و رایگان کرونا درمانکده

آیا ویروس کرونا درمان دارد؟

در حال حاضر درمان ضدویروسی مشخصی برای کرونا پیشنهاد نشده است. افرادی که دارای کرونا هستند، می‌بایست مراقبت‌های پشتیبانی برای کاهش علایم دریافت کنند. برای حالت‌های بیماری شدید، درمان بایستی شامل مراقبت جهت ارتقای عملکرد ارگان‌های حیاتی باشد.

 

پرسش های متداول ویروس کرونا
پرسش های متداول ویروس کرونا

 

پرسش‌های رایج در مورد ویروس کرونا

آیا ممکن است کسی ویروس کرونا را داشته باشد اما مریض نباشد؟

به نظر می‌رسد که سرایت ویروس بیشتر زمانی انجام می‌شود که افراد دارای علائم و نشانه های بیماری هستند. انتشار ویروس می‌تواند پیش از بروز علائم نیز انجام شود؛ گزارشاتی در زمینه انتقال ویروس جدید کرونا از این طریق ارائه شده است؛ اما به نظر نمی‌رسد که این، طریقه اصلی انتشار ویروس باشد.

آیا ویروس کرونا به‌راحتی منتقل می‌شود؟

اینکه ویروس در میان افراد تا چه حد می‌تواند به راحتی منتقل شود، متغیر است. برخی از ویروس‌ها کاملاً مساوی هستند (به راحتی منتشر می‌شوند) مانند سرخک، اما برخی دیگر به راحتی منتشر نمی‌شوند. یک فاکتور دیگر آن است که آیا نحوه انتشار، پایدار است یا خیر.

ویروسی که منجر به بیماری کرونا می‌شود ظاهراً به راحتی و به شکل پایدار در جامعه منتشر می‌شود. انتشار در جامعه بدان معنا است که افراد در مکانی قرار داشته‌اند و به این ویروس مبتلا شده‌اند، و نمی‌دانند که چگونه و در کجا این کار انجام شده است.

آیا ماسک بزنیم یا نه؟

* بروزرسانی ۱۶ فروردین: اخیرا سازمان بهداشت چهانی پیشنهادش را عوض کرده است و پیشنهاد می‌کند که همه افراد اعم از سالم و ناسالم بهتر است ماسک بزنند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد نمی‌کند افراد سالم از ماسک صورت برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های تنفسی شامل کرونا، استفاده کنند.

ماسک صورت بایستی توسط افراد استفاده شود که دارای علائم کرونا هستند تا در نتیجه مانع از انتشار بیماری به دیگران شود. استفاده از ماسک صورت برای کارمندان بخش بهداشت و درمان و افرادی که از بیماران مراقبت می‌کنند، ضروری است.

دست‌های خود را بارها در هر روز با آب و صابون حداقل برای مدت ۲۰ ثانیه بشویید، بخصوص پس از رفتن به حمام، پیش از خوردن غذا و پس از گرفتن بینی، عطسه کردن یا سرفه کردن.

اگر آب و صابون در دسترس نیست، از پد الکلی با حداقل ۶۰% الکل استفاده کنید. همیشه دست‌های خود را در صورتی که کثیف هستند با آب و صابون بشویید.

 

آزمایش در محل کرونا

 

اگر به ویروس کرونا مبتلا شدیم چه کنیم؟

درصورتی‌که تب داشتید و علایم بیماری تنفسی، مانند سرفه و مشکل در تنفس در شما وجود داشت، در صورتی که با فرض اینکه به کرونا دچار شده است در تماس بودید، و یا به مکانی سفر کرده‌اید که تعداد افراد بیمار در آن حال گسترش است، با یک متخصص تماس بگیرید و در مورد تماس یا سفر اخیر خودتان صحبت کنید. متخصصین تشخیص می دهند که آیا شما نیاز به تست کرونا دارید یا خیر.

ویروس جدید کرونا چیست؟

ویروس جدید کرونا ویروسی است که پیش‌تر شناسایی نشده بود. ویروس منجر به بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) همانند سایر ویروس‌های کرونا دیگری که در انسان‌ها وجود دارند و منجر به بیماری‌های خفیفی مثل سرماخوردگی عمومی می‌شوند، نمی‌باشد.

تشخیص بیماری کرونا ۲۲۹E, NL63, OC43  یا HKU1 همانند تشخیص COVID-19 نیست. بیماران دارای COVID-19 به شکل متفاوتی نسبت به بیماران دارای ویروس کرونا عمومی مورد درمان قرار می‌گیرند.

نام ویروس ایجاد کننده بیماری کرونا چیست؟

در ۱۱ فوریه سال ۲۰۲۰، کمیته بین‌المللی شجره نامه ویروس‌ها، که محصول نام‌گذاری ویروس‌های جدید است، ویروس کرونا جدید شناسایی شده در ووهان چین را با عنوان سندروم تنفسی شدید کروناویروس ۲ یا به‌اختصار SARS-CoV-2 نامید.

همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این ویروس با کروناویروس مرتبط با سارس  (SARS-CoV) که منجر به شیوع بیماری تنفسی شدید سارس در ۲۰۰۲-۲۰۰۳ شد، ارتباط دارد. با این حال، این همان ویروس نیست.

منشأ ویروس از کجاست؟

کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها را شامل می‌شوند. برخی از آن‌ها منجر به بیماری در افراد می‌شوند و برخی دیگر، مانند کرونا ویروس‌های سگ و گربه، تنها حیوانات را درگیر می‌کنند. به ندرت کرونا ویروس‌های حیوانی که منجر به عفونت حیوانات می‌شوند، باعث درگیری عفونی افراد می‌شوند و در میان انسان‌ها منتشر می‌گردند. به نظر می‌رسد ویروسی که منجر به COVID-19 شده باشد نیز به همین شکل باشد. سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندروم تنفسی شدید (سارس) دو نمونه دیگری از کرونا ویروس‌ها هستند که از حیوانات به وجود آمدند و در میان انسان‌ها رشد یافتند.

ویروس چگونه منتشر می‌شود؟

این ویروس ابتدا در شهر ووهان در استان هوبه­ی در چین منتشر شد. اولین موارد بیماری مرتبط با بازار حیوانات زنده بود، اما ویروس هم‌اکنون در میان انسان‌ها در حال گسترش است. توجه به این امر اهمیت دارد که انتشار فرد به فرد می‌تواند به صورت یک طیف انجام شود. برخی از ویروس‌ها بسیار مفید هستند (مانند سرخک) و برخی ویروس‌ها این‌گونه نیستند.

ویروسی که منجر به بیماری کرونا می‌شود ظاهراً به راحتی و به شکل پایدار در جامعه منتشر می‌شود. انتشار در جامعه بدان معنا است که افراد در مکانی قرار داشته‌اند و به این ویروس مبتلا شده‌اند، و نمی‌دانند که چگونه و در کجا این کار انجام شده است.

آیا کسی که دارای ویروس کرونا یا COVID-19 است می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند؟

ویروس منجر به بیماری COVID-19 از فرد به فرد منتقل می‌شود. فردی که شدیدأ به کرونا مبتلا شده است می‌تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کند. پیشنهاد می‌شود که این بیماران در بیمارستان یا در خانه (بسته به اینکه چقدر بیمار هستند) ایزوله شوند تا زمانی که بهبود پیدا کنند و دیگر خطری برای بیمار کردن دیگران نباشند.

راهبردهای کنونی سازمان بهداشت جهانی در این مورد که در چه زمانی فرد می‌تواند از قرنطینه بیرون بیاید، به شکل مورد به مورد اعمال می‌شود و شامل تأمین همه شرایط زیر است:

  • بیمار بدون استفاده از داروهای کاهش تب، دیگر تب نداشته باشد.
  • بیمار دیگر علائمی مانند سرفه را نشان ندهد.
  • تست بیمار در دو نمونه تنفسی پیاپی با فاصله ۲۴ ساعت منفی باشد.
  • کسی که از قرنطینه خارج شود، دیگر تهدیدی برای بیمار سازی دیگران نیست.

آیا هوای گرم مانع از انتشار بیماری کرونا می‌شود؟

مشخص نیست که آیا دما و آب و هوا می‌تواند روی انتشار کرونا تأثیرگذار باشد یا خیر. برخی از ویروس‌های دیگر مانند سرماخوردگی عمومی و آنفلوانزا در فصل سرما منتشر می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که امکان بیمار شدن با این ویروس‌ها در ماه‌های دیگر وجود ندارد. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا انتشار COVID-19 با گرم‌تر شدن هوا کاهش پیدا می‌کند یا خیر. اطلاعات بیشتری باید در مورد انتقال، شدت و سایر ویژگی‌های بیماری حاصل شوند، به تحقیقات در حال انجام است.

علایم و مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد می‌کند، چیست؟

علایم کنونی گزارش شده برای بیماران دارای کرونا، شامل علایم تنفسی خفیف تا شدید، همراه با تب، سرفه و مشکل در تنفس هستند.

آیا من باید برای کرونا تست بدهم؟

اگر احساس بیماری می‌کنید و تب، سرفه، مشکل در تنفس دارید، و یا با افرادی که دارای بیماری کرونا هستند تماس داشته اید، و یا در محلی بوده‌اید که اخبار انتشار کرونا در آن منتشر شده، با متخصص تماس بگیرید.

آیا آنتی­‌بیوتیک‌­ها در درمان یا پیشگیری ویروس کرونا موثراند؟

خیر. آنتی­‌بیوتیک­‌ها کاربردی برای درمان ویروس­‌ها نداشته و تنها روی عفونت­‌های باکتریایی موثراند. با توجه به ویروس بودن عامل ویروس کرونا، برای پیشگیری یا درمان این بیماری، به هیچ عنوان نباید از آنتی­‌بیوتیک­‌ها استفاده کرد. مصرف آنتی­‌بیوتیک­‌ها تنها در صورت تجویز پزشک و با هدف درمان عفونت­‌های باکتریایی مجاز است.

آیا برای درمان یا پیشگیری از کروناویروس، دارو یا روش درمانی خاصی وجود دارد؟

در حالی که برخی از دارو­های غربی، سنتی یا خانگی، ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم ویروس کرونا شود، هیچ مدرکی مبنی بر اثربخش بودن این داروها در روند پیشگیری یا درمان بیماری وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای پیشگیری یا درمان کرونا، مصرف خودسرانه هیچ دارویی (ازجمله آنتی‌­بیوتیک­‌ها) را توصیه نمی‌­کند. هرچند در حال حاضر، چندین آزمایش بالینی، شامل داروهای غربی و سنتی در حال انجام است. سازمان جهانی بهداشت به محض دستیابی به یافته­‌های بالینی جدید، اطلاعات به دست­‌آمده را منتشر خواهد ساخت.

آیا ویروس کرونا همان سارس[۱] است؟

خیر. عامل ویروس کرونا، و ویروسی که در سال ۲۰۰۳ عامل شیوع سندرم تنفسی حاد بود، به طور کلی با هم مرتبط‌اند؛ اما بیماری حاصل از هر کدام از این ویروس­‌ها کاملا متفاوت است.

درصد مرگ و میر ناشی از سارس در مقایسه با COVID-19 بیشتر است؛ اما شیوع COVID-19 به مراتب بیشتر از بیماری سارس است. از سال ۲۰۰۳ تا کنون در هیچ کجای جهان شیوع سارس رخ نداده است.

 

تست هوشمند کرونا

پروسه پوشیدن، استفاده، درآوردن و دور انداختن ماسک به چه صورت است؟

  1. به یاد داشته باشید استفاده از ماسک، تنها برای کادر درمان، افرادی که از فرد بیمار نگه­داری می‌­کنند، و نیز فرد دارای علائم تنفسی (مانند سرفه و تب) ضروری است.
  2. قبل از برداشتن ماسک، دستان خود را توسط شوینده‌­های پایه الکلی یا آب و صابون تمیز کنید.
  3. ماسک را گرفته و بررسی کنید سوراخ یا پارگی نداشته باشد.
  4. قسمت فوقانی ماسک (محل قرارگیری نوار فلزی) را پیدا کنید.
  5. مطمئن شوید که قسمت درست (یعنی قسمت رنگی) ماسک به سمت بیرون قرار گرفته است.
  6. ماسک را روی صورت خود قرار دهید. نوار فلزی یا لبه سفت ماسک را فشار دهید تا قالب بینی شما شود.
  7. لبه تحتانی ماسک را پایین بکشید تا دهان و چانه شما را بپوشاند.
  8. بعد از استفاده، ماسک را درآورید؛ حلقه‌­های لاستیکی را از پشت گوش­های خود خارج کرده و همزمان مراقب باشید که ماسک به صورت و لباس­‌هایتان برخورد نکند؛ چراکه ممکن است سطح ماسک آلوده باشد.
  9. بعد از استفاده، ماسک را سریعا در یک سطح زباله دردار بیندازید.
  10. سپس با استفاده از شوینده­‌های پایه الکلی، دست­‌های خود را تمیز کرده و یا در صورت مشخص بودن آلودگی دست‌­ها، آن­‌ها را با آب و صابون را بشویید.

دوره نهفتگی یا کمون ویروس کرونا چقدر است؟

به فاصله زمانی موجود میان ورود ویروس به بدن و شروع علائم بیماری، دوره کمون یا نهفتگی گفته می­‌شود. تخمین زده می‌شود دوره کمون COVID-19، بین ۱ تا ۱۴ روز باشد؛ این دوره معمولا ۵ روز طول می­‌کشد. ارزیابی­‌های حاضر، به محض یافتن اطلاعات بیشتر، بروزرسانی می­‌شوند.

آیا ممکن است انسان‌­ها از طریق حیوانات به کووید-۱۹ مبتلا شوند؟

کروناویروس­‌ها، گروه بزرگی از ویروس­‌ها هستند که میان حیوانات شایع‌اند. بعضی‌وقت­‌ها این ویروس­‌ها، انسانی را آلوده کرده و به این ترتیب ممکن است میان دیگر انسان­‌ها نیز گسترش پیدا کنند. به عنوان مثال در ابتدا سارس()SARS-CoV، از طریق گربه زباد[۲] و مرس (MERS-CoV) توسط شتر یک‌کوهانه[۳] منتقل شدند. منابع جانوری احتمالی ویروس کرونا هنوز شناسایی نشده اند.

برای محافظت از خود (مثلا هنگام سرزدن به فروشگاه حیوانات زنده) از برقراری تماس با حیوانات و یا سطوح در دسترس حیوانات خودداری کنید. همواره از سلامت مناسب غذاها اطمینال حاصل کنید. از گوشت، شیر و اندام‌­های حیوانی، با احتیاط استفاده کنید تا از آلوده‌­شدن آن­ها جلوگیری شود. همچنین از مصرف محصولات حیوانی خام یا نیم‌­پز نیز اجتناب کنید.

آیا ممکن است از حیوان خانگی‌ام COVID-19 بگیرم؟

با اینکه یک مورد ابتلا از طریق سگ در هنگ­‌کنگ وجود داشته است، اما تا به امروز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از طریق سگ، گربه یا حیوانات خانگی دیگر یافت نشده است. COVID-19 عمدتا با سرفه، عطسه یا سخن گفتن فرد آلوده و از طریق قطرات تنفسی منتقل می­‌شود. برای محافظت از خود، دستان خود را به طور کامل و منظم بشورید.

سازمان جهانی بهداشت، همچنان بر آخرین تحقیقات انجام گرفته در این زمینه و دیگر موضوعات مرتبط با COVID-19 نظارت خواهد کرد و به محض کشف اطلاعات جدید، بروزرسانی خواهد شد.

عمر این ویروس روی سطوح چقدر است؟

هنوز به طور دقیق مشخص نیست عمر عامل COVID-19 روی سطوح چقدر است؛ اما به نظر می­‌رسد این ویروس، مشابه کروناویروس‌­های دیگر عمل می­‌کند. پژوهش‌­ها (از جمله اطلاعات مقدماتی به دست آمده از COVID-19) حاکی از آن است که کروناویروس‌­ها از چند ساعت تا چند روز روی سطوح مختلف باقی می‌­مانند. این امر ممکن است تحت شرایط متفاوت (برای مثال جنس سطوح، دما و رطوبت محیط)، تغییر کند.

با تمیز کردن سطوح آلوده و استفاده از مواد ضدعفونی‌­کننده ساده، ویروس را از بین برده و به این ترتیب از آلوده شدن خود و دیگران جلوگیری کنید. دست­‌های خود را با شوینده‌­های پایه الکلی یا آب و صابون تمیز کرده و از دست زدن به چشم­‌ها، بینی و دهان خود، خودداری کنید.

آیا دریافت مرسوله­‌های پستی از مکان­‌هایی که موارد ابتلا به COVID-19 گزارش شده است، بی­‌خطر است؟

بله. احتمال آلوده شدن کالاهای تجاری از طریق فرد آلوده، کم است. همچنین، احتمال ابتلا به COVID-19 از طریق بسته­‌ای که جابه­‌جا شده، مسافت زیادی را پیموده، و تحت شرایط و دماهای متنوعی قرار گرفته، پایین است.

باید از انجام چه کارهایی اجتناب کرد؟

اقدامات زیر در برابر COVID-19 موثر نبوده و ممکن است منجر به آسیب شود:

  • کشیدن سیگار
  • استفاده همزمان از چند ماسک
  • مصرف آنتی­‌بیوتیک

در صورت داشتن تب، سرفه و تنگی نفس، تحت هر شرایطی، هرچه زودتر برای دریافت مراقبت‌­های پزشکی اقدام کنید تا ریسک تشدید عفونت کاهش یابد. حتما سابقه مسافرت­‌های اخیر خود را با فرد ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درمیان بگذارید.

 

 

آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می­‌شود؟

ویروس عامل COVID-19، عمدتا از طریق قطرات تولید شده هنگام سرفه، عطسه و سخن گفتن فرد آلوده پخش می­‌شود. این قطرات، برای معلق ماندن در هوا بیش از حد سنگین هستند و به همین جهت، سریعا بر روی زمین یا سطوح دیگر سقوط می‌کنند.

اگر در یک متری فرد بیمار قرار بگیرید، ممکن است ویروس را استنشاق کرده و آلوده شوید. همچنین در صورتی که پس از لمس سطوح آلوده، دستان خود را تمیز نکنید، با دست زدن به چشم‌­ها، بینی و دهان خود، به ویروس آلوده خواهید شد.


[۱] SARS- Severe acute respiratory syndrome: سندرم تنفسی حاد

[۲] civet cat

[۳] dromedary camel

 

منبع: سازمان بهداشت جهانی

او درباره علائم ویروس کرونا بیان کرد: مهمترین علائم شایع این ویروس تب، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و اسهال است و در موارد بسیار شدید عفونت ریه به صورت درگیری یا سندرم‌های حاد تنفسی برای فرد به وجود می‌آید.

صحراییان درباره این که چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند، بیان کرد: سالمندان، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و خانم های باردار بیشتر از همه گروه ها مستعد ابتلا به بیماری حاصل از ویروس کرونا هستند. نکته بسیار مهم و قابل توجه درباره ویروس کرونا راه های انتقال فرد به فرد این ویروس است؛ یعنی اینکه انتشار از راه تماس نزدیک با فرد مبتلا، دست زدن به وسایل آلوده و انتشار از راه هوا هم می تواند صورت بگیرد.

او گفت: مهمترین راه پیشگیری از کرونا این است که به طور مرتب و صحیح اقدام به شستشوی کامل دست ها کنیم و از دست دادن و روبوسی با افراد به خصوص کسانی که دارای علائم تنفسی مانند سرفه یا عطسه هستند، پرهیز کنید. دهان و بینی را به هنگام عطسه بپوشانید که مانع پخش شدن ترشحات تنفسی به اطراف شود و اگر با افراد صحبت می کنید به خصوص افرادی که احتماًل درگیری دارند حداقل فاصله ۱ متر را حفظ کنید. همچنین از تماس دست شسته نشده و آلوده به چشم و صورت خودداری کرده و از رها کردن دستمال های استفاده شده در محیط پرهیز کنید. توصیه می شود غذاهای نیم پز پرهیز استفاده نکنید و از تماس با حیوانات تا حد امکان خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:

  • موج سواری آمریکا بر دریای کرونا در جهان
  • با برداشت های سطحی از برخی روایات، با جان مردم در این زمان اوج شیوع کرونا بازی نکنید!

صحراییان در خصوص استفاده مکرر از ماسک بیان کرد: زدن ماسک به تنهایی کافی نیست و بیشتر برای زمانی توصیه می شود که فرد مبتلا شده است، ماسک برای بیمارانی که از داروهایضد سیستم ایمنیاستفاده می کنند بیشتر توصیه می شود. نکته مهم در خصوص استفاده ماسک‌ها این است که زمان خاصی دارند و برای طولانی مدت نمی توان از آن ها بیش از یکبار استفاده کرد. همچنین دست زدن به ماسک باعث آلوده شدن دست ها خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا آنتی بیوتیک ها برای درمان کرونا مناسب هستند، گفت: آنتی بیوتیک در درمان کرونا هیچ تاثیری ندارد و تاکنون واکسنی برای مهار این ویروس یافته نشده است. البته درمان هایی به صورت تحقیقاتی در حال انجام است

او در خصوص نکات پیشگیرانه برای بیمارانی که مشکلات زمینه ای دارند، بیان کرد: توصیه می شود این افراد تا حد امکان سفر غیر ضروری یا حضور در اماکن شلوغ را محدود کنند و از رفتن به مکان های پرتردد تا زمانی که وزارت بهداشت تحت کنترل بودن این بیماری را اعلام می کند کاملاً پرهیز کنند. اگر تغییر تنفسی و علائم سرماخوردگی به خصوص تب داشتند، حتماً به پزشک مراجعه کنند. همچنین مایعات زیادی مصرف کرده و رژیم غذایی سالم و خوبی را داشته باشند.

صحراییان درمورد توصیه های مهم به خانواده ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مطرح کرد: اگر فردی در خانواده دچار تب یا علائم آنفلوانزا شد به پزشک مراجعه کند و برنامه دارویی که به او داده می شود را رعایت کند. درضمن یادمان باشد غیر از ویروس کرونا، سرماخوردگی های معمولی در این فصل شایع است و هر علامتی را باید جدی بگیریم. هر سرماخوردگی به معنای ابتلا به کرونا نیست‌.

او افزود: کسانی که محدودیت حرکتی دارند مانند افراد مبتلا به ام اس نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ زیرا ممکن است مشکلاتی در انجام موارد بهداشتی مثل شستن دست داشته باشند. یک فرد ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز به ویروس کرونا مبتلا و هیچ علامتی نداشته باشد و فقط آن را در محیط پخش کند.

صحراییان در خصوص امور تغذیه‌ای مطرح کرد: مصرف میوه جات، سبزیجات و غذاهای حاوی ویتامین c بیشتر در این مدت توصیه می‌شود. همچنین مصرف غذاهای گرم مانند سوپ مفید خواهد بود و اگر بیماران دچار بی اشتهایی هستند حتماً تعداد وعده های غذایی را بیشتر و حجم غذای مصرفی را کاهش دهند. مسئله مهم تقویت توان و استقامت بدن است؛ زیرا افرادی می توانند بیماری را پشت سر بگذارند، که توان جسمی و بدنی خوبی دارند.

او درباره سوالات بیماران ام اس برای مصرف داروهای خاص بیان کرد: داروهای ام اس به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته ای برای تنظیم سیستم ایمنی هستند که سرکوب‌گر نیستند. اما دسته ای از این داروها اصطلاحاً داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی گفته می‌شود. این نوع داروها سیستم ایمنی را طوری که خود می خواهند تغییر می دهند. به همین منظور افرادی که از داروهای سرکوب گر استفاده می کنند باید مراقبت های بیشتری از خود داشته باشند.

صحراییان در خصوص استفاده از داروهای بالابرنده سیستم ایمنی گفت: استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را بالا می برند توصیه نمی شود به دلیل اینکه در حال حاضر دارویی که بتواند با بالابردن سیستم ایمنی،جلوی ویروس کرونا را بگیرد یافت نشده و اگر خود ایمنی را افزایش دهیم ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

او مطرح کرد: امیدوارم با توصیه های گفته شده مشکلی برای هیچ یک از افراد کشور پیش نیاید و این مرحله به خوبی پشت سر گذاشته شود.

صحراییان گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا در جامعه توصیه می‌شود افراد از دست دادن و روبوسی پرهیز کنید، دهان و بینی خود را مرتب بپوشانید و بشویید و از حضور در مکان های پرجمعیت خودداری کنید.

او در پایان اظهار کرد: در خصوص مسائل روانی هم باید گفت: مواظب باشیم که استرس و نگرانی بیشتر از واقعیت به ما وارد نشود، زیرا ترس بیش از اندازه باعث می شود که نگرانی در ما افزایش پیدا کند. یکی از مشکلات این است که در فضای مجازی اخبار و شایعات متعدد می شنوید که باعث ایجاد ترس و نگرانی می شود، به همین منظور خواهشمندیم اخبار و اطلاعات را تنها از منابع رسمی و علمی از جمله وزارت بهداشت پیگیری کنید.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *