۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
حقوق تکنولوژی و فناوری

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا سامانه ای است برای رساندن پیام ،نامه، پیغام است .در فرآیندهای دادگاه خود فرد باید خبر دار شود اما همیشه قابلل اجرا نیست و در مواردی می توان این ابلاغ را به کسی جز شخص اصلی داد.طبق آیین دادرسی مدنی هیچ حکم یا قرار داد بدون اینکه حضوری باشد یا به صورت دادنامه یا رونوشت گواهی به طرفین یا وکیل او ابلاغ  شود نمی توان اجرا کرد یعنی تنها در حالتی می توان حکمی را اجرا کرد که یا خود فرد در فرآیند دعوا حضور داشته باشد یا داد نامه دعوا به وکیل او ابلاغ شده باشد.

ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا چیست؟

این سامانه با همت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه طراحی شده که یکی از بزرگترین و مهمترین اقدامات قوه قضائیه در سال ۹۵ می باشد .اساس این برنامه عدالت الکترونیکی در بستر شبکه ملی است.

به موجب قانون ۱۷۵ آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه وظیفه دارد تا اوراق را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی به ثبت رساند و به همین جهت همه مراجعان باید برای دریافت اوراق قضایی و پیگیری به سامانه الکترونیکی ثنا مراجعه کنند.

پس تمامی امور اوراق قضایی فی الواقع از طریق سامانه ثنا انجام می شود که باعث سهولت و تسریع در کارهای طرفین دعوا ،نماینده قانونی آن ها در دفاتر خدمات قضایی ،کارشناسان ،ظابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط شده است .تماامی ابلاغیه ها به حساب کاربری شخصی ارسال شده و از طریق پیامک به فرد ارسال می گردد.

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *