۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف؛ ویروس کرونا چند ساعت روی سطوح زنده می‌ماند؟

طول عمر ویروس کرونا چقدر است و چق مدت روی سطوح مختلف زنده می‌ماند

از زمان ویروس کرونا ماه ها می گذرد هر چه زمان پیش می رود دانش بشر هم درباره این ویروس بیشتر می شود. برای مثال نحوه انتقال یا ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف یکی از اقداماتی که در پیشگیری از ابتلا به ما کمک می کند.پرهیز از تماس با سطوح کرده  است اما طول عمر ویروس کرونا هر سطح چقدر است؟ ویروس کرونا چند ساعت زنده می ماند؟در این مقاله نتایج مطالعاتی را که محققان درباره ویروس کرونا به دست آوردندبا شما در میان می گذاریم.همچنین خواهیم گفت که این ویروس چقدر می تواند زنده بماند.

اخیرا محققان دو دانشگاه در آلمان با مقایسه ۲۲ پژوهش درباره خانواده ویروس‌های کرونا ازجمله ویروس سارس و مرس، تلاش کرده‌اند تصویر شفاف‌تری از ویژگی‌های احتمالی ویروس covid 19 به ما بدهند. آنها در این مطالعه، ویروس‌های کرونای حیوانی را نیز بررسی کرده‌اند.

انواع ویروس‌های کرونا روی سطوح و دماهای مختلف چقدر دوام می‌آورند؟

در بخش اول مطالعه، محققان دریافتند که گونه‌های مختلف ویروس کرونای انسانی، روی سطوح بی‌جان، مانند میز و دستگیره درها، بین ۲ ساعت تا ۹ روز فعال می‌مانند. علت این اختلاف بازه زمانی، شرایط محیطی دیگر مانند دما، رطوبت و جنس سطوح است.

در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد، برخی از ویروس‌های کرونا تا ۲۸ روز فعال می‌مانند. اگر دما را بالا ببریم و به ۳۰ تا ۴۰ درجه برسانیم، طول عمر ویروس کرونا روی سطوح کمتر می‌شود.

خانواده ویروس‌های کرونا تا ۹ روز در دمای اتاق زنده می‌مانند. این زمان برای ویروس‌های کرونای حیوانی، تا ۲۸ روز است.

در دمای اتاق و با رطوبت ۵۰ درصد، ویروس کرونای عامل سرماخوردگی (HCoV-229E، شکل زیر) دوام بیشتری در همین دما نسبت به رطوبت ۳۰ درصد دارد. این مسئله شاید علت شیوع بیشتر ویروس کرونای جدید در محیط‌های مرطوب‌تر را نشان دهد.


حتما بخوانید: بهترین ضدعفونی کننده‌ برای مقابله با کرونا و ویروس‌های خطرناک چیست؟


ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح

به‌طورکلی، خانواده ویروس‌های کرونا تا ۹ روز در دمای اتاق زنده می‌مانند. این زمان برای ویروس‌های کرونای حیوانی، تا ۲۸ روز است.
اگر عامل جنس سطوح را در این بررسی وارد کنیم، نتایج متفاوتی به دست می‌آید؛ مثلا ویروس کرونای عامل بیماری مرس، روی سطح فولاد و دمای ۲۰ درجه، تا ۴۸ ساعت فعال می‌ماند؛ درحالی‌که با همین شرایط، یک گونه ویروس کرونای حیوانی (TGEV) تا ۲۸ روز دوام می‌آورد. در ادامه اطلاعات دقیقی را درمورد ماندگاری ویروس کرونا روس سطوح مختلف می‌خوانید.


حتما بخوانید: آیا حیوانات خانگی ناقل کرونا هستند؟ چطور از آنها مراقبت کنیم؟


ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر است؟

ویروس کرونا اغلب از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. وقتی کسی به ویروس کرونا آلوده باشد، با عطسه یا سرفه‌کردن، ذرات معلق زیادی را در محیط پخش می‌کند. این ذرات در هوا و به‌ویژه در محیط‌‌های بسته معلق می‌مانند. اگر فرد دیگری نزدیک فرد مبتلا باشد، با استنشاق آن ذرات، به ویروس مبتلا خواهد شد. راه دیگر انتقال ویروس کرونا این است که فردی سطوح آلوده به ویروس را لمس کند و سپس با دست آلوده‌اش، دهان، بینی یا چشمش را لمس کند.

هرآنچه برای خرید ضدعفونی‌کننده دست باید بدانید

هرچند احتمال ابتلا به ویروس از طریق تماس سطح آلوده کمتر از انتقال فرد به فرد است، این ویروس می‌تواند روی سطوح مختلف هم بین چند ساعت تا چند روز زنده بماند؛ پس احتمال آلوده‌شدن به آن از طریق تماس با محیط آلوده هم وجود دارد.

محبوب‌ترین ضدعفونی‌کننده‌های سطوح را ببینید

محققان با مطالعه خانواده ویروس‌ کرونا که کووید-۱۹ هم جدیدترین عضو آنهاست، ماندگاری آنها را روی سطوح مختلف ارزیابی کرده‌اند. در جدول زیر، نتیجه این ارزیابی‌ها را مشاهده می‌کنید:

لیست کامل ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف

چگونه ویروس کرونا را روی سطوح مختلف از بین ببریم؟

محققان، در ادامه بررسی‌ ویروس‌های خانواده کرونا، به نتایج مفیدی درباره مقابله با طول عمر این ویروس روی سطوح مختلف رسیدند.

موادی مانند پراکسید هیدروژن، اتانول و هیپوکلریت سدیم (یک ماده شیمیایی در سفیدکننده)، ویروس‌های کرونا را روی سطوح مختلف به‌سرعت نابود می‌کنند.

در قسمتی از مقاله این محققان آمده است: «ضدعفونی کردن سطوح به‌مدت ۱ دقیقه با هیپوکلریت سدیم با غلظت ۰٫۱ درصد یا اتانول ۶۲ تا ۷۱ درصد، توان شیوع ویروس‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.»

در مقابل این نتایج مثبت، برخی مواد هم تأثیری روی ویروس‌‌ها نداشتند؛ مثلا کلرهگزیدین دی‌گلوکونات، که مردم از آن به‌عنوان ضدعفونی‌کننده موضعی در دهان‌شویه‌ها استفاده می‌کنند، اثری روی ویروس‌های کرونا نداشت.

خرید ضد عفونی کننده دست و سطوح

محققان بر این باورند که اقداماتی مانند شستن صحیح دست ها همچنان بهترین راه مقابله با شیوع ویروس از طریق سطوح مختلف‌ است؛ مثلا آنها به بیمارستانی در تایوان اشاره کردند که با نصب وسایل شست‌وشوی دست در نقاط مختلف بیمارستان، توانست تا حد زیادی جلوی شیوع ویروس کرونای عامل سارس را بین کارکنان مرکز بگیرد.


حتما بخوانید: طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست خانگی


 

 

سطوح مختلفی را که در طول روز، مدام با دست‌ها در تماس هستند، با الکل و مواد پاک‌کننده ضدعفونی کنید. ویروس کرونا روی سطوحی مانند شیشه و فلزات به‌مدت چند روز زنده می‌ماند؛ پس بهتر است سطوحی که از این مواد ساخته شده‌اند، مانند دستگیره درها و آینه‌ها را به‌طور مرتب چندین بار در طول روز ضدعفونی کنید. همچنین بهتر است ابزارهای کاربردی روزمره‌تان را ضدعفونی کنید، ابزارهایی مانند خودکار و قلم،‌ تلفن همراه، سطوح پیشخان و… .

۴ وسیله برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

برای این کار، کافی‌ است از الکل‌های طبی یا ضدعفونی‌کننده‌های سطوح موجود در بازار استفاده کنید. پس از پاشیدن ماده پاک‌کننده، بگذارید یک دقیقه روی سطح باقی بماند و بعد آن را با دستمال پاک کنید.

لینک خرید ضدعفونی‌کننده سطوح از دیجی‌کالا

هنوز شواهدی یافت نشده که نشان دهد کسی از طریق تماس با بسته‌بندی مواد غذایی، به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده باشد. بااین‌حال، شستن بسته‌های مواد غذایی و خشک کردن آنها یا رها کردنشان برای مدتی در هوای آزاد، توصیه می‌شود. بهتر است مواد غذایی را با آب شست‌وشو دهید. میوه‌ها و سبزیجات را خوب دست بکشید تا کثیفی روی آنها پاک شود. اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است، از مواد غذایی فریز یا کنسروشده استفاده کنید.

اگر برای خرید‌کردن، از کیسه‌های پلاستیکی یا پارچه‌ای چندبارمصرف استفاده می‌کنید، حتما آنها را پس از هر بار خرید بشویید. همچنین بهتر است کفش‌هایتان را درون خانه نیاورید یا آنها را ضدعفونی کنید.

۹ محصول مهم برای جلوگیری از شیوع ویروس در خانه

لباس‌ها را با آب گرم شسته و کاملا خشک کنید. اگر لباس‌های فرد بیماری را باید بشویید، از دستکش استفاده کنید و پس از‌ شست‌و‌‌شو،‌ آنها را دور بیندازید و دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

ویروس کرونا روی بسته‌های پستی شانس کمی برای زنده‌ماندن دارد. درواقع بیشترین عامل خطر، فرد تحویل‌دهنده بسته پستی است؛ بنابراین تاحدامکان، تماس فیزیکی را به حداقل برسانید. شما می‌توانید بسته‌های پستی را با الکل ضدعفونی کنید یا چند ساعت آنها را در هوای آزاد قرار دهید.

لینک خرید اسپری الکل از دیجی‌کالا

نکته پایانی

ما هنگام نگارش این مقاله به منابع مختلفی برخوردیم که اطلاعات متفاوتی را درمورد ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح ارائه کرده بودند. اما تلاش کردیم به‌روزترین منابع را از میان منابع معتبری انتخاب کنیم که به‌صورت تخصصی در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند. با این حال، باز هم برای تکمیل مطالبمان به همراهی و کمک شما نیازمندیم. بنابراین اگر در این زمینه،‌ به منبع جدید و معتبر دیگری برخوردید، حتما آن را بخش نظرات با ما در میان بگذارید. بازخوردهای شما می‌تواند به بهبود عملکرد ما در آینده کمک کند.

این مقاله را با عزیزان خود و کسانی به اشتراک بگذارید که به سلامتی آنها اهمیت می‌دهید. ما سعی می‌کنیم به‌صورت مداوم مطالب مربوط به ویروس کرونا را به‌روزرسانی کنیم و با جدیدترین مقالات همراه شما باشیم.

 


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *