سیاسی

آخرین نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا؛ افزایش امید جموریخواهان

آخرین نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا؛ افزایش امید جمهوریخواهان

تهران-ایرنا- آمریکا بعد از فراز و نشیب های فراوان فردا سه شنبه (۱۳ آبان) در حالی درباره کلید دار ۴ سال آینده کاخ سفید تصمیم گیری می کند که نتایج یک نظرسنجی از افزایش امید به پیروزی دونالد ترامپ حکایت دارد اما جو بایدن همچنان در ۴ ایالت تاثیرگذار جلو است.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه نوشت: نظرسنجی جدید دی مونز رجیستر و شرکت افکارسنجی «سِلزر اند کامپانی» در ایالت آیووا نشان می دهد که ترامپ با اختلاف ۴۸ به ۴۱ در بین رای دهندگان احتمالی در این ایالت جلوتر است.

متوسط نظرسنجی ها در آیووا پیشتازی بایدن با اختلاف ۲ درصدی را نشان می داد.

سی ان ان نوشت: بایدن نامزد محبوب در ایالت های چرخشی است که به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد و پیشتازی او بسیار بیشتر از آن چیزی است که درباره هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ مشاهده شد.

اما نظرسنجی شرکت سلزر یک استثنا را نشان می دهد. اگر این نتایج درست باشد، ترامپ در جایگاه بهتری نسبت به آن چیزی است که تصور می شود و ما با رقابت تنگاتنگ تری نسبت به آنچه که انتظار داریم مواجه خواهیم بود.

تعداد معدودی از ۲۷۰ رای الکترال بایدن از طریق آیووا بدست می آید اما اگر بایدن عملکرد بهتری نسبت به کلینتون در این ایالت نداشته باشد، دموکرات ها باید نگران باشند که او عملکرد بهتری را در دیگر مکان ها ندارد.

در حقیقت این احتمال وجود دارد که ترامپ با اختلاف فاحش در ایووا پیروز شود که این امر پیش بینی می کند که در دیگر ایالت ها همچون ایالت های محل رقابت در غرب میانه، ایالت هایی همچون میشگان و ویسانسین مشکل وجود خواهد داشت.

اما متوسط نظرسنجی ها در آیووا که اختلاف اندک پیشتازی نامزدها را نشان می دهند مانند نظرسنجی های انجام شده توسط دانگاه مانموث، نیویورک تایمز و کالج سِیِنا و دانشگاه کوئینپیاک.

موضوعی که باعث شده نظرسنجی سلزر دموکرات ها را نگران و جمهوریخواهان را امیدوار کند سابقه نظرسنجی این شرکت است. چهارسال پیش، نظرسنجی نهایی سلزر نشان داد که ترامپ با اختلاف ۷ نقطه ای از کلینتون جلوتر است. در روز انتخابات ترامپ با ۹ اختلاف در این ایالت پیروز شد.

نظرسنجی امسال این شرکت همزمان با نظرسنجی های دیگری انجام شده که نشان از عقب افتادن ترامپ در دیگر ایالت ها دارد.

به نوشته سی ان ان، با این حال این شرکت نیز در گذشته اشتباهاتی داشته است و نظرسنج ها معجزه گر نیستند. برخی از شرکت های نظرسنجی می خواهند نتایجی را منتشر کنند که از دیگر نتایج متفاوت به نظر برسد.

در هفته ای که گذشت شبکه خبری ای بی سی نیوز و روزنامه واشنگتن پست گزارش دادند که در ایالت ویسکانسین بایدن با اختلاف ۱۷ پله ای از ترامپ جلوتر است. بعید است که بایدن در ویسکانسین با این اختلاف جلو باشدو در آیووا با اختلاف ۷ نقطه ای عقب باشد. حقیقت چیزی بین این ها است و به همین دلیل همیشه متوسط  نظرسنجی ها کارامدتر است.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود آورده است: اختلاف بایدن در رقابت های امسال حدود ۵ و ۶ درصد بیشتر از کلینتون در روزهای پایانی رقابت ها در نظرسنجی های ملی است. باور نتایج سلزر به این معنا است که باید پذیرفت که نظرسنجی های ملی  فاحش ترین خطای خود را دستکم در ۴۰ سال گذشته داشته اند. مگر این که اتفاقی کاملا منحصربفرد در آیووا رخ دهد.

نگاهی به نظرسنجی های ملی دلایل بیشتری را در اختیار می دهد که نتایج نظرسنجی سلزر را رد می کند. این که آیووا ایالتی است که تعداد زیادی سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی در آن ساکن هستند.

آیا نظرسنجی های ملی نشان می دهد که آیا ترامپ از حمایت این گروه برخوردار است؟ پاسخ منفی است.

اما روزنامه نیویورک تایمز در تازه ترین گزارش نظرسنجی این روزنامه و کالج سِینا از پیشتازی آشکار بایدن در چهار ایالت چرخشی مهم شامل پنسیلوانیا، فلوریدا، آریزونا و با اختلاف بیشتر ویسکانسین حکایت دارد.

این روزنامه نوشت اکنون نسبت به سال ۲۰۱۶ رای دهندگانی که در این انتخابات رای نداده بودند، مصمم به مشارکت بیشتر هستند که عمدتا رای آنها به دموکرات ها است.

براساس این نتایج حمایت از بایدن در ویسکانسین قوی تر است و اختلاف پیشتازی او ۱۱ نقطه ای است و نشان می دهد که بایدن با ۵۲ درصد ارا از ترامپ با ۴۱ درصد جلوتر است.

نیویورک تایمز نوشت: عملکرد بایدن در نقشه انتخاباتی آمریکا دستکم از سال ۲۰۰۸ او را ظاهرا در جایگاه قوی تری در آستانه روز انتخابات قرار می دهد. در این سال در بحبوحه بحران جهانی اقتصاد باراک اوباما نامزد دموکرات ها توانست با ۳۶۵ رای الکترال به کاخ سفید راه یابد.

در روزهای پایانی کارزارهای انتخاباتی در آمریکا بایدن با اختلاف سه درصد در فلوریدا (۴۷ به ۴۴) از ترامپ جلو تر است که این پیشتازی با حاشیه خطا بوده است. در آریزونا و پنسیلوانیا این اختلاف پیشتازی بایدن به ۶ نقطه رسید.

نیویورک تایمز در گزارش دیگری نوشت: وقتی ترامپ از نظرسنجی ها صحبت می کند تاکید او بر نظرسنجی هایی است که به نظر او به نفعش است. نتایجی که نشان می دهند او از بایدن عقب تر است- تقریبا همه نظرسنجی های ملی- صرفا از نظر ترامپ اخبار جعلی هستند.

ترامپ در توئیتی نوشت «پیروزی بزرگی در همه نظرسنجی هایی که مهم هستند برایش رقم خورده است.»

به نظر می رسد منظور او نظرسنجی راسموسن است که در تضاد با دیگر نظرسنجی ها تصویر امیدوارکننده تری را برای پیروزی ترامپ در سطح ملی ترسیم کرده است. بعلاوه نظرسنجی «گروه ترافالگار» (Trafalgar Group) نتایج خوبی را در نظرسنجی ایالت های غرب میانه برای ترامپ داشته است.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فردا سه شنبه سوم نوامبر برابر با ۱۳ آبان برای تعیین رئیس جمهوری و معاون او برگزار می شود.

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *