۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

اخبار دارو و درمان ویروس کرونا

دارو و درمان کرونا

پاندمی ویروس کرونا یکی از بزرگ­ترین چالش­ هایی است که پزشکی مدرن با آن روبه­ رو شده است. پزشکان و دانشمندان برای پیدا کردن دارویی که بتواند جان افراد بیمار را نجات دهد و حتی از بروز بیماری جلوگیری کند در تلاشند.

در ادامه به­ روز­ترین اخبار از ۱۹ درمان که بیشتر سر زبان­ها افتاده آمده است. درحالی­که بعضی از اخبار حاکی موثر بودن داروست، اکثر داروها در مراحل اولیه­ ی تحقیق به سر می­برند. همچنین درمورد تعدادی داروی دروغین هشدار می­دهیم.

پاندمی ویروس کرونا یکی از بزرگ­ترین چالش­ هایی است که پزشکی مدرن با آن روبه­ رو شده است. پزشکان و دانشمندان برای پیدا کردن دارویی که بتواند جان افراد بیمار را نجات دهد و حتی از بروز بیماری جلوگیری کند در تلاشند.

ما از میزان تاثیر و امنیت ۱۹ داروی ویروس کرونا حرف می­زنیم:

هنوز هیچ علاجی برای کووید-۱۹ وجود ندارد و حتی امیدوارکننده ­ترین روش­های درمان تا به امروز فقط به گروه خاصی از بیماران کمک می­کند و منتظر آزمایشات بیشتر و به تایید رسیدن است.

معنای برچسب ­ها

 

پزشکان و پرستاران برای درمان بیمارانی که در اثر مشکلات تنفسی مانند کووید-۱۹ بستری شده­اند از این دارو بسیار استفاده می­کنند.

 

شواهد اولیه­ ی تحقیق روی بیماران خبر از موثر بودن دارو می­دهد اما به تحقیقات بیشتر نیاز است. این دسته شامل داروهایی است که در زمینه ­ی درصد بیماران، آمار تلفات و بهبود بیماران طی حداقل یک آزمایش کنترل­ شده، که در آن بعضی از بیماران تحت درمان قرار می­ گیرند و به دسته ­ی دیگر مسکن داده می­ شود، پیشرفت حاصل شده باشد.

 

نتیجه­ ی بعضی از داروها روی سلول یا حیوانات امیدبخش است که آزمایش آن روی انسان هم باید به تایید برسد. نتیجه ­ی آزمایش بعضی از داروها روی انسان در گذشته موفقیت­ آمیز بوده که در این مورد به­ جای شروع آزمایش جدید به همان مجموعه­ داده­ های قبال استناد می­شود. دسته­ ی دیگر در آزمایشات مختلف نتایج متفاوتی از خود نشان داده ­اند که در این صورت برای حل شبهات نیاز به انجام تحقیقات گسترده و دقیق ­تر است.

 

شواهد اولیه حاکی از این است که این روش درمان جواب نمی­دهد.

 

محققان برای درمان کووید-۱۹ این داروها را در نظر نگرفته ­اند. متخصصان هشدار داده­ اند که هرگز از این داروها استفاده نکنید زیرا کمکی به درمان بیماری نمی­کند و برعکس می­تواند خطرناک باشد. حتی بعضی از افراد به­ خاطر امیدهای کاذب پیرامون پیدا کردن درمان کووید-۱۹ بازداشت شده ­اند.

 

۱. مسدود کردن ویروس

ضد ویروس ­ها می­توانند از حمله­ ی ویروس­ هایی مانند HIV و هپاتیت C به سلول­ ها جلوگیری کنند. دانشمندان در جستجوی ضد ویروس ­هایی هستند که با ویروس جدید کرونا مقابله می­کند.

رمدیسیویر (Remdesivir)

 

رمدیسیویر، ساخت شرکت گیلیاد، اولین دارویی بود که برای استفاده در مواقع اضطراری به تایید اداره­ ی کل خوراک و دارو آمریکا (FDA) رسید. این دارو با وارد شدن به ژن­های ویروس جدید مانع از تکثیر ویروس می­شود. رمدیسیویر اولین بار به­ عنوان ضد ویروس علیه ابولا و هپاتیت C آزمایش شد اما نتایج شفافی به دست نداد. داده­ های اولیه از آزمایشاتی که بهار امسال آغاز شد نشان می­دهد این دارو می­تواند دوران نقاهت افراد مبتلا به کووید-۱۹ را از ۱۵ روز به ۱۱ روز تقلیل دهد. (منظور از دوران نقاهت در این تحقیق «مرخص شدن از بیمارستان یا بستری شدن تنها به ­خاطر کنترل بیماری» است.) نتایج اولیه نشان از تاثیر دارو روی آمار مرگ و میر نمی­دهد اما داده ­های قبل که در جولای منتشر شد حاکی از این است که رمدیسیویر نرخ تلفات را در بین افراد بسیار بیمار کاهش می­دهد.

فاوی­پیراویر (Favipiravir)

آزمایشی

این دارو که در اصل برای مبارزه علیه آنفلونزا ساخته شد، توانایی ویروس در تکثیر مواد ژنتیکی خود را مسدود می­کند. تحقیق کوچکی در ماه مارس نشان داد این دارو در زدودن ویروس از هوا موثر است اما نتایج تحقیقات بالینی هنوز به دست ما نرسیده است.

MK-4482

آزمایشی

این دارو هم ضد ویروس دیگری است که در اصل علیه آنفلونزا ساخته شد و آزمایش آن روی سلول­ها و حیوانات خبر از نتایج امیدوارکننده دربرابر ویروس جدید کرونا می­دهد. این دارو هنوز در مرحله­ ی آزمایش روی انسان است.

Recombinant ACE-2

آزمایشی

ویروس کرونا برای ورود به سلول اول باید آن را بگشاید و این کار را از طریق چسبیدن به پروتئین انسانی به نام ACE-2 انجام می­دهد. دانشمندان پروتئین مصنوعی ACE-2 ساخته­ اند که به ­عنوان تله عمل می­کند و ویروس کرونا را از سلول­های آسیب ­پذیر دور می­سازد. نتیجه­ ی آزمایش پروتئین­ های Recombinant ACE-2 روی سلول­ها امیدبخش بوده اما هنوز روی حیوانات یا انسان­ها به نتیجه نرسیده است.

لوپیناویر و ریتونویر (Lopinavir & Ritonavir)

 

 

اداره­ی کل خوراک و دارو آمریکا (FDA) بیست سال پیش ترکیب این دو دارو برای درمان HIV را به تایید رساند. دانشمندان اخیرا این دو دارو را روی ویروس جدید کرونا آزمایش کردند و متوجه شدند مانع از تکثیر ویروس می­شود. اما آزمایش بالینی دارو روی بیماران موفقیت­ آمیز نبود. اوایل جولای، سازمان جهانی بهداشت آزمایش این دارو روی بیمارانی را که به ­علت کووید-۱۹ بستری شده ­اند تعلیق کرد اما مانع از تحقیق بیشتر روی تاثیر دارو در کسانی که نیاز به بستری ندارند یا برای جلوگیری از بیمار شدن کسانی که در معرض ویروس کرونا قرار می­گیرند نشد. همچنین می­توان از این دارو به عنوان روش ترکیبی استفاده کرد.

هیدروکسی­کلروکین و کلروکین (Hydroxychloroquine & Chloroquine)

 

شیمی­دانان آلمانی در دهه­ ی سی کلروکین را به ­عنوان داروی ضد مالاریا کشف کردند. در سال ۱۹۴۶ نسخه­ ی غیر سمی ­تر این دارو به نام هیدروکسی­کلروکین ابداع شد و بعدها برای استفاده روی سایر بیماری­ها مانند لوپوس و روماتوئید آرتریت به تایید رسید. محققان از آغاز پاندمی کووید-۱۹ دریافتند این دو دارو مانع از تکثیر ویروس کرونا در سلول­ها می­شود. از آن زمان به بعد، اخبار ضد و نقیضی منتشر شد. تعداد کمی تحقیق کوچک روی بیماران حاکی از تاثیر هیدروکسی­کلروکین در درمان کووید-۱۹ بود. سازمان جهانی بهداشت، Novartis و چند دانشگاه در ماه مارس آزمایش بالینی تصادفی راه انداختند تا از امنیت و تاثیرگذاری این دارو مطمئن شوند.

در این میان، ترامپ مدام در کنفرانس­های خبری از هیدروکسی­کلروکین تبلیغ می­کرد، آن را دارویی می­دانست که «ورق را برمی­گرداند» و حتی خود از این دارو مصرف کرد. اداره­ ی کل خوراک و دارو آمریکا (FDA) موقتا اجازه ­ی استفاده از هیدروکسی­کلروکین در شرایط اضطراری را صادر کرد- که بعدا معلوم شد این اقدام در پی فشارهای سیاسی انجام شده بود. با شروع سیاست جدید دارویی، میزان تقاضا بالا رفت. درنتیجه، افرادی که برای درمان سایر بیماری­ها از هیدروکسی­کلروکین استفاده می­کردند با کمبود دارو مواجه شدند.

اطلاعات ناشی از آزمایش بالینی تصادفی یک پیام روشن داشت: هیدروکسی­کلروکین به بهبود افراد مبتلا به کووید-۱۹ کمک نمی­کند یا باعث عدم ابتلای فرد سالم درصورت قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا نمی­شود. نتایج یک تحقیق تصادفی دیگر نشان داد دادن هیدروکسی­کلروکین به افراد درست بعد از ابتلا به کووید-۱۹ از شدت بیماری نمی­ کاهد. (نتایج یک تحقیق در مقیاس گسترده حاکی از این بود که دارو می­تواند خطرناک هم باشد که این خبر بعدا تکذیب شد). از آن زمان به بعد، سازمان جهانی بهداشت، موسسه ­ی ملی بهداشت و Novartis آزمایش روی هیدروکسی­کلروکین به ­عنوان داروی کووید-۱۹ را متوقف کردند و اداره­ ی کل خوراک و دارو آمریکا (FDA) استفاده از آن در مواقع اضطراری را باطل اعلام کرد. حالا اداره ­ی کل خوراک و دارو هشدار می­دهد اگر از این دارو برای درمان کووید-۱۹ استفاده شود، ممکن است اثر جانبی منفی برای قلب و سایر اندام­ های بدن به دنبال داشته باشد.

ماه جولای، محققان بیمارستان هنری فورد در دیترویت یک تحقیق منتشر کردند با این مضمون که هیدروکسی­کلروکین آمار مرگ و میر را در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پایین می­ آورد. رئیس جمهور ترامپ در توئیتر این تحقیق را تحسین کرد اما متخصصان به این موضوع بدبین بودند چون آزمایش بالینی تصادفی انجام نشده بود. با این حال، کاخ سفید به اداره­ی کل خوراک و دارو آمریکا (FDA) فشار می ­آورد تا دوباره اجازه­ ی استفاده از هیدروکسی­کلروکین به ­عنوان راه درمان کووید-۱۹ در مواقع اضطراری را تایید کند.

به ­رغم نتایج منفی، تعدادی از آزمایشات روی هیدروکسی­کلروکین ادامه دارد. ارزیابی اخیر STAT و XL حاکی از این بود که بیش از ۱۸۰ آزمایش بالینی روی هیدروکسی­کلروکین یا کلروکین برای درمان یا پیشگیری از کووید-۱۹ درحال انجام است. اگرچه به ­وضوح می­توان دید که این دارو اکسیری برای علاج کووید-۱۹ نیست، شاید در مراحل اولیه ­ی بیماری موثر واقع شود یا بتوان در کنار سایر روش­های درمان از آن استفاده کرد.

۲. تقلید سیستم ایمنی

بسیاری از افراد در صورت ابتلا به کووید-۱۹ با واکنش قوی سیستم ایمنی به­ طور موفقیت ­آمیز به ویروس غلبه می­کنند. دارو می­تواند به افرادی که واکنش کافی نشان نمی­دهند کمک کند.

پلاسمای به گرا

آزمایشی

یک قرن پیش، پزشکان موفق شدند پلاسمای خون بیماران بهبودیافته از آنفلونزا را دریافت کنند. این پلاسما که به گرا نامیده می­شود سرشار از آنتی بادی است و به بیماران مبتلا به آنفلونزا کمک می­کند با بیماری مقابله کنند. امروزه محققان درحال آزمایش این روش روی کووید-۱۹ هستند. آزمایشات اولیه، هرچند در مرحله­ ی مقدماتی، حاکی از نتایج امیدوارکننده بود و اداره­ی کل خوراک و دارو استفاده از آن را روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که وضعیت وخیمی دارند تایید کرده است.

آنتی­بادی مونوکلونال

آزمایشی

پلاسمای به گرا حاوی ترکیبی از چند آنتی­ بادی است که بعضی از آن­ها به ویروس کرونا حمله می­کنند و بعضی نمی­توانند حمله کنند. محققان به ­دنبال پیدا کردن موثرترین آنتی ­بادی درمقابل ویروس کرونا هستند. می­توان نسخه­ های مصنوعی این مولکول­ها، به نام آنتی­ بادی مونوکلونال، را ساخت و بعد به بیمار تزریق کرد. آزمایش ایمنی این نوع درمان تازه شروع شده و چند آزمایش دیگر در راه است.

اینترفرون (Interferons)

آزمایشی

اینترفرون مولکولی است که سلول­های بدن به ­طور طبیعی در واکنش به ویروس تولید می­کنند و سیستم ایمنی را به حمله وا می­دارند. امروزه تزریق اینترفرون مصنوعی روشی استاندارد برای درمان تعدادی از اختلالات ایمنی محسوب می­شود. به­ طور مثال، برای درمان اسکلروز چندگانه Rebif تجویز می­شود. تحقیقات اولیه، شامل آزمایش روی موش و سلول­ها، نشان می­دهد که تزریق اینترفرون می­تواند دربرابر کووید-۱۹ موثر عمل کند. طی یک تحقیق برچسب­ دار در چین معلوم شد این مولکول­ها می­تواند به پیشگیری از ابتلای افراد سالم به ویروس کمک کند. شرکت داروسازی بریتانیا، به نام Synairgen ، ۲۰ جولای اعلام کرد نوع استنشاقی اینترفرون به نام SNG001 خطر ابتلا به بیماری شدید در اثر کووید-۱۹ را در بیماران یک آزمایش بالینی کوچک کاهش داده است. اطلاعات کامل این آزمایش هنوز به اطلاع عمومی نرسیده یا در در مجله­ ی علمی منتشر نشده است.

آخرین به ­روز رسانی ۲۰ جولای

۳. خاموش کردن آتش خودی

شدید­ترین علائم کووید-۱۹ درنتیجه­ ی واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به ویروس به وجود می­ آید. دانشمندان درحال آزمایش داروهایی هستند که بتواند حمله­ ی سیستم ایمنی را مهار کند.

دگزامتازون (Dexamethasone)

 

این استروئید ارزان که همه­ جا قابل دسترس است، انواع واکنش ایمنی را کند می­کند. مدت­هاست که پزشکان برای درمان آلرژی، آسم و التهاب از آن استفاده می­کنند. در ماه ژوئن، دگزامتازون تبدیل به اولین دارویی شد که در کاهش آمار تلفات در اثر کووید-۱۹ موثر بود. تحقیق به روی بیش از ۶۰۰۰ نفر، که ماه جولای در مجله­ ی پزشکی نیوانگلند به چاپ رسید، نشان داد دگزامتازون آمار تلفات در بین بیمارانی را که به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شده بودند تا یک سوم و در بین بیمارانی که اکسیژن دریافت می­کردند تا یک پنجم پایین آورد. با این حال، تاثیر آن در بیمارانی که در مراحل اول ابتلا به کووید-۱۹ هستند پایین است و حتی ممکن است مضر باشد. موسسه­ ی ملی بهداشت در راهنمای درمان کووید-۱۹ پیشنهاد می­کند تنها درصورتی برای درمان کووید-۱۹ از دگزامتازون استفاده شود که فرد به دستگاه تنفس مصنوعی وصل باشد یا از اکسیژن مکمل استفاده کند.

بازدازنده­ی سیتوکین (Cytokine Inhibitors)

آزمایشی

بدن برای مقابله با بیماری مولکول­های پیام­رسان به نام سیتوکین تولید می­کند. اما اگر سیتوکین زیاد تولید شود، می­تواند تعدادی دارو را به توقف طوفان سیتوکین تحریک کند و ثابت شده این روش در درمان آرتریت و سایر اختلالات التهابی موثر است. بعضی از داروها ذخیره ­ی مولکول­هایی را که شروع به تولید سیتوکین می­کنند خاموش می­کند. بعضی دیگر مانع از رسیدن سیتوکین به گیرنده­های سیستم ایمنی می­شوند. تعدادی هم پیام سلولی سیتوکین را مسدود می­کنند.

چند مورد از این داروها، مانند توسیلیزومب، ساریلومب و آناکینرا، در چند آزمایش اندک تاثیری روی ویروس کرونا داشتند اما مابقی موفق نبودند. شرکت داروسازی Regeneron اخیرا اعلام کرد یک ورژن از ساریلومب، به نام کوزارا، در مرحله ­ی سوم آزمایش با شکست روبه­ رو شد.

سیستم های فیلتر کردن خون

آزمایشی

Cytosorb کارتریجی است که در تلاش برای آرام ساختن طوفان سیتوکین، خون را از سیتوکین تصفیه می­کند. این ماشین می­تواند طی ۲۴ ساعت ۷۰ بار تمام ذخیره­ی خون بیمار را پاک­سازی کند. براساس تحقیق کوچکی که ماه مارس انجام شد و نشان داد این دستگاه به چند بیمار در وضعیت حاد کووید-۱۹ در اروپا و چین کمک کرده است، اداره­ ی کل خوراک و دارو آمریکا (FDA) استفاده از آن در مواقع اضطراری را تایید کرد. آزمایشات بیشتر روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ درحال انجام است.

سلول­ های بنیادین

آزمایشی

بعضی از سلول­های بنیادی خاص، مولکول­های ضد التهاب ترشح می­کنند. محققان سال­ها تلاش کرده­ اند تا از آن برای درمان طوفان سیتوکین استفاده کنند و حالا چند تحقیق بالینی در حال انجام است تا تاثیر آن روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ آزمایش شود. اما استفاده از سلول­های بنیادی در گذشته موفق نبوده و هنوز معلوم نیست روی ویروس کرونا جواب می­دهد یا خیر.

۴. سایر گزینه ­های درمانی

پزشکان و پرستاران اغلب برای کمک به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ سایر روش­های کمکی درمان را تجویز می­کنند.

دمر خوابیدن

 

خوابیدن بیمار روی شکم باعث باز شدن ریه­ ها می­شود. از زمان شروع پاندمی، این مانور ساده در بیمارستان­ های سراسر دنیا رایج شده است و حتی ممکن است نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی در بعضی از بیماران را کاملا از بین ببرد. چند آزمایش بالینی درحال تحقیق به روی مزایای این روش هستند.

دستگاه تنفس مصنوعی و سایر دستگاه­ های کم ک­رسان

 

استفاده از دستگاه­هایی که به تنفس بیمار کمک می­کند برای مبارزه با بیماری­ های مرگبار تنفسی ضروری است. دریافت اکسیژن از طریق بینی یا ماسکی که به دستگاه اکسیژن وصل است برای بعضی از بیماران کافی است اما اگر بیمار در شرایط حاد به سر می­ برد باید به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شود تا ریه ­ها کاملا شفا پیدا کند. تشخیص مدت زمان درمان بیمار با روش غیر تهاجمی اکسیژن مصنوعی قبل از تصمیم درباره­ ی نیاز فرد به دستگاه تنفس مصنوعی به پزشک بستگی دارد. تمام بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که تحت دستگاه تنفس مصنوعی قرار می­گیرند زنده نمی­ مانند اما باورها بر این است که این دستگاه در بسیاری از موارد جان افراد را نجات می­دهد.

ضدانعقادگرها

آزمایشی

ممکن است ویروس کرونا به جداره­ های رگ حمله کند و تشکیل لخته­ های کوچک دهد که منجر به بروز سکته و سایر آسیب ­های جدی می­شود. معمولا برای درمان سایر بیماری­ها، مانند بیماری قلبی، از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می­شود تا تشکیل لخته خون به تاخیر بیفتد و پزشکان گاهی از این دارو برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که دچار لخته خون شده­ اند استفاده می­کنند. درحال حاضر تحقیقات بالینی زیادی برای آزمایش رابطه­ ی میان داروی ضد انعقاد خون و بیماران مبتلا به کووید-۱۹ درحال انجام است. بعضی از آزمایشات درحال بررسی این نکته هستند که آیا استفاده از داروی ضد انعقاد قبل از بروز علائم لخته خون موثر است یا خیر.

۵. علم کاذب یا کلاهبرداری

ادعاهای دروغین درمورد علاج کووید-۱۹ فراوان است. اداره­ی کل خوراک و دارو آمریکا (FDA) فهرستی از بیش از ۸۰ محصول کاذب کووید-۱۹ منتشر کرده و سازمان جهانی بهداشت از بسیاری از افسانه­ و شایعه ها درمورد بیماری پرده برداشته است.

هشدار: این موارد را انجام ندهید

نوشیدن یا تزریق وایتکس و مواد ضد عفونی کننده

 

ترامپ ماه آوریل پیشنهاد داد تزریق مستقیم مواد ضد عفونی کننده مانند الکل و وایتکس می­تواند در برابر ویروس کرونا موثر عمل کند. نظرات او فورا توسط محققان و متخصصان بهداشت در سراسر دنیا- و همین­طور تولیدکنندگان لیزول و کلوراکس-  تکذیب شد. تزریق مواد ضد عفونی­ کننده نه­ تنها تاثیری دربرابر ویروس ندارد، بلکه خطرناک و حتی مرگبار است. دادستان­های دولت در ماه جولای، ۴ مرد اهل فلوریدا را به جرم تبلیغ وایتکس به ­عنوان داروی کووید-۱۹ جریمه کردند.

اشعه ­ی فرابنفش

 

ترامپ ایده­ قرار گرفتن بدن در معرض «اشعه­ی ماوراء بنفش یا پرتو بسیار قدرتمند» را هم مطرح کرد. محققان از اشعه­ ی فرابنفش برای استریل کردن سطوح، شامل کشتن ویروس، در آزمایشگاه استفاده می­کنند اما اشعه­ ی فرابنفش نمی­تواند ویروس را از بدن شخص بیمار پاک کند. این نوع اشعه به پوست هم آسیب وارد می­کند. اکثر سرطان­های پوست در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه­ی فرابنفش رخ می­دهد که به طور طبیعی در نور خورشید وجود دارد.

نقره

 

اداره­ی کل خوراک و دارو آمریکا (FDA) افرادی، مانند جیم باکر کشیش مبلغ تلویزیونی و الکس جونز مجری برنامه­­ی InfoWars، را که ادعا داشتند محصولات نقره در برابر کووید-۱۹ مصونیت ایجاد می­کند به اقدام قانونی تهدید کرده است. بعضی از فلزات به­ طور طبیعی خواص ضد میکروبی دارند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند محصولات فلزی دربرابر ویروس کرونا مصونیت ایجاد می­کند یا باعث درمان آن می­شود.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *