۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

ایمن ترین خوردروها

به تازگی نتایج تست تصادفات خودروهای برتر دنیاازسوی موًسسه (Euro NCAP) یکی از معتبرترین مراکز آزمون ایمنی خودروها منتشر شده است.فهرست عجیبی که در آن فولکس های واگن به عنوان بزرگ ترین خودروساز اروپا درخششی فوق العاده دارد .فهرست ایمن ترین خودروها در سال ۲۰۱۷ در حالی با تاًخیر به دست رسانه رسید که بسیاری از کارشناسان و ناظران تصور می کردند حضور ژاپنی ها و کره ای های تازه وارد می بایست پر رنگ تر باشد.در واقع فهرست جدید حکایت از این دارد که تست های جدید یورو انکب به قدری سخت گیرانه و دقیق شده که حنی تویوتا و هیوندای با آن سرمایه گذاری های کلان نیز نتتوانسته اند اقبالی برای حضور در بین ایمنی ترین خود رو ها پیدا کند .با ما همراه باشید با ایمن تریین خود روهای دنیا را بهتر بشناسید.

کوتاه درباره‌ی یورو انکپ

برنامه‌ی ارزیابی خودروهای جدید اروپایی یا به صورت مخفف Euro NCAP اشاره به مؤسسه‌ی تحقیقات مربوط به خودرو دارد که از سال ۱۹۹۷ برای بررسی وضعیت ایمنی خودروهای عرضه‌شده در اتحادیه‌ی اروپا شروع به کار کرده است. ساختار اصلی این سازمان برگرفته از TRL (لابراتوار تحقیقات حمل‌ونقل) انگلستان بوده است. البته گفته می‌شود NCAP نمونه‌ی اروپایی NHTSA‌ (مرکز ملی امنیت بزرگراه‌ها) در آمریکا بوده است. بعدها اداره‌ی راه‌داری سوئد نیز برای تکمیل این پروژه به بازی اضافه شد. بعد از آن FIA (فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی) در قالب مشاوره از تجربیات خود برای بهبود ساز‌وکارها استفاده کرد. در نهایت کمیسیون اروپا بااقتدار از این مؤسسه حمایت کرد و اعتبار قابل‌قبولی به آن بخشید.

یورو انکپ

حقیقت آن است که از اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی که یورو انکپ شکل گرفت، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این مؤسسه تبدیل به یک مرجع و بهتر بگوییم یک استاندارد منحصربه‌فرد برای سطح ایمنی خودروها شود. حالا اگر خودروسازی ادعای ساخت یک محصول ایمن را مطرح کند، مشتریان به‌دنبال انتشار کارنامه‌ی نمرات آن از سوی انکپ هستند.

آزمون تصادف در مؤسسه‌ی انکپ در چند بخش انجام می‌شود؛ برخورد از جلو، برخورد از کنار و برخورد با عابر. نتایج حاصله بر حسب میزان آسیبی که به عروسک‌های آزمایشی وارد می‌شود، در قالب چند ستاره منتشر می‌شوند. ۵ ستاره به‌معنی بالاترین کیفیت است. تجربه نشان داده خودروهایی که ۳ ستاره یا کمتر دارند در بازار اروپا به‌عنوان خودروی ایمن شناخته نمی‌شوند.

چند سالی که از روش ارزش‌گذاری بر حسب ستاره گذشت، کارشناسان انکپ متوجه شدند اختصاص چند ستاره نمی‌تواند وضعیت ایمنی خودرو را به‌طور دقیق مشخص کند. همین بود که علاوه بر نظام سنتی ستاره‌ها، سیستم امتیازدهی بر حسب اعداد نیز به پروسه‌ی آزمون اضافه شد. حالا دیگر بعد از ضربه‌های وارده به بدنه‌ی خودرو، میزان سلامت راننده، سرنشین، کودک، عابر و وضعیت کارایی سیستم‌های امنیتی و هشداردهنده نیز ارزیابی می‌شود.

تست برخورد ستون

تست ستون

تست برخورد جانبی

برخورد جانبی

تست برخورد از جلو

برخورد از جلو

تست برخورد با عابر

برخورد با عابر

در تست ضربه از جلو، خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت به مانع ثابتی برخورد می‌کند. در تست برخورد از کنار، خودرو سرعتی معادل ۵۰ کیلومتر در ساعت دارد. در نهایت در تست برخورد با عابر سرعت خودرو می‌بایست ۴۰ کیلومتر در ساعت باشد.

کلاس: سدان فول سایز

فولکس واگن Arteon

آرتون

یکی از جدیدترین محصولات سبد فولکس‌واگن آلمان، فست‌بک زیبایی است به اسم «آرتون». خودرویی که به گفته شرکت به‌عنوان جانشین مدل CC روی کار آمده است. با این حال به نظر می‌رسد این سدان حال و هوایی مانند «پاسات» دارد. آرتون دارای یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ با قدرتی معادل ۲۶۸ اسب‌ بخار است. به لطف این خروجی عالی و در نظر گرفتن یک جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته، شتاب صفر تا صد آن فقط ۵٫۸ ثانیه ثبت شده است. همین پیشرانه می‌تواند شاسی ۱۶۵۰ کیلوگرمی آن را به‌سرعتِ نهاییِ ۲۵۰ کیلومتر در ساعت برساند. آرتون در بازارهای جهانی قیمتی معادل ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار دارد.

آرتون

آرتون آرتون آرتون آرتون آرتون آرتون آرتون آرتون

کلاس: شاسی‌بلند فول سایز

ولوو XC60

ولوو

حضور محصولات بزرگ‌ترین خودروساز سوئد در فهرست ایمن‌ترین‌ها، دیگر تکراری شده است. این افتخار دیگری است برای جدیدترین شاسی‌بلند لوکس این شرکت یعنی ایکس‌سی۶۰ که اقبالی جهانی برای خود دست‌وپا کرده است. کراس‌اوور زیبای ولوو مجهز به یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۴۷ اسب‌ بخار با ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور است. این خودرو برحسب انتخاب مشتری می‌تواند مجهز به جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا ۸ سرعته‌ی اتوماتیک باشد. سال گذشته‌ی میلادی آمار فروش تمام نسخه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی این شاسی‌بلند به حدود ۱۸۵ هزار دستگاه رسیده بود. با نگاهی کوتاه می‌توان فهمید که ایکس‌سی ۶۰ یکی از بهترین سیستم‌های هشداردهنده را دارد.

ولوو

ولوو ولوو ولوو ولوو ولوو ولوو ولوو ولوو

کلاس: کراس‌اوور

فولکس‌واگن T-Roc

تی راک

آلمانی‌ها برای رقابت با نیسان جوک، اوپل موکا، پژو ۲۰۰۸، داچیا داستر و هیوندا کونا نیاز به یک کراس‌اوور جمع‌وجور داشتند. خودرویی که پیش‌تر در بین محصولات‌شان دیده نمی‌شد. به همین خاطر است که این محصول را می‌توان جدیدترین شاسی‌بلند فولکس‌واگن نامید. خودرویی با طراحی منطقی که شرکت آن را در کارخانه‌ی پرتغال خود می‌سازد تا هزینه‌های آن را کاهش دهد. تی-راک دارای یک پیشرانه‌ی سبک ۱٫۵ لیتری توربوشارژ با قدرتی معادل ۱۵۰ اسب‌ بخار است. عجیب آنکه با همین خروجی می‌تواند صفر تا صد را در ۸٫۴ ثانیه طی کند و به سرعت ۲۰۴ کیلومتر در ساعت برسد. آلمانی‌ها برای این فرزند خود از یک جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته استفاده خواهند کرد.

تی راک

تی راک تی راک تی راک تی راک تی راک تی راک

کلاس: خودروی کوچک شهری

فولکس‌واگن Polo

پولو

سومین حضور فولکس در این فهرست حرف‌های بسیاری را با خود به همراه دارد. پولو که همیشه کابوسی برای آئودی A1 و سئات Ibiza‌ به حساب می‌آمده، با اینکه یک هاچ‌بک نه‌چندان بزرگ است ولی توانسته نظرات سخت‌گیر مهندسان یورو انکپ را نیز جلب کند. ششمین نسل از این خودروی کهنه‌کار یک سالی می‌شود که به بازار آمده است. فولکس برای آن ۱۴ رنگ بیرونی و ۱۷ طرح تودوزی در نظر گرفته است. یکی از پرفروش‌ترین ویرایش‌های پولو، نمونه‌ی اسپرت GTI‌ آن است که به لطف یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربو می‌تواند ۱۹۷ اسب‌ بخار نیرو تولید کند. این قدرت در کنار جعبه‌دنده‌ی مسابقه‌ای ۶ سرعته‌ی دستی می‌تواند خودرو را طی ۶٫۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

پولو

پولو پولو پولو پولو پولو پولو پولو پولو

کلاس: شاسی‌بلند کوچک

اوپل CrossLand X

اوپل

بعد از خریداری شدن کمپانی اوپل توسط گروه PSA (پژو-سیتروئن) این اولین محصول مشترک آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها بوده است. کراس‌لند ایکس که روی پلت‌فرم پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3 پیکاسو اجرا شده، مهندسیِ آلمانی را با هنر فرانسوی گره زده است. یک شاسی‌بلند سایز کوچک که درون سینه‌ی خود پیشرانه‌ی ساده‌ی ۱٫۶ لیتری با قدرتی ۱۲۰ اسب‌بخاری دارد. اوپل حتی برای بازارهای در حال توسعه نمونه‌ی گازسوز LPG‌ آن را نیز عرضه کرده است. بسیاری بر این باورند که کراس‌لند ایکس جانشین مدل مریوا بوده است. هرچه هست این محصول چشم‌نواز با وزن ۱٫۳ تنی خود و جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته اتوماتیک لذت سواری ارزان‌قیمت با یک خودروی آلمانی را فراهم آورده است.

اوپل

اوپل

اوپل اوپل اوپل اوپل

کلاس: خودروی خانوادگی بزرگ

سوبارو XV

سوبارو

این خودرو چیزی است که خود سوبارو به آن شاسی‌بلند می‌گوید ولی در واقع یک استیشن خانوادگی است. محصولی که می‌توان چشم‌بسته به آن اطمینان داشت. چراکه زیرساخت آن توسط مدل موفق Impreza تأمین شده است. ایکس‌وی که سال ۲۰۱۱ رونمایی شد تا به امروز تغییرات اندکی را تجربه کرده است. این را بگذارید به حساب محبوبیت طراحی‌اش. ژاپنی‌ها برای این خودرو از یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری باکسر (خوابیده) استفاده کرده‌اند. ۱۵۰ اسب‌ بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور برای یک خودرو شهری بزرگ کاملا مناسب است. دست‌یابی به سرعت نهایی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و ثبت رکورد صفر تا صد ۹٫۳ ثانیه‌ای در این کلاس فوق‌العاده است.

سوبارو

سوبارو سوبارو سوبارو سوبارو سوبارو سوبارو سوبارو سوبارو


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *