سیاسی

تحلیل شورای آتلانتیک از توافق احتمالی بایدن-روحانی

تحلیل شورای آتلانتیک از توافق احتمالی بایدن-روحانی

نشریه شورای آتلانتیک در تحلیلی به تاثیر مثبت شکل گیری یک توافق احتمالی میان ایران و آمریکا پرداخته است.

به گزارش ایسنا، نشریه شورای آتلانتیک در این تحلیل آورده است: پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نه تنها ممکن است دیپلماسی میان ایران و آمریکا را احیا کند بلکه ممکن است جایگاه میانه‌روها و اصلاح‌طلبان در ایران را بهبود ببخشد.
دولت ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک در مه ۲۰۱۸ خارج شد و کمپین فشار حداکثری شانس میانه‌روها و اصلاح‌طلبان را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ در ایران کاهش داده است، اگرچه دولت بایدن ممکن است این رویه را تغییر دهد. بایدن هفت ماه برای رسیدن به نوعی توافق با دولت روحانی پیش از ترک دفتر ریاست جمهوری‌اش فرصت دارد.

برخی در واشنگتن و برخی در خارج بر این باورند که بایدن برای رسیدن به توافق با روحانی و یا بازگشت به برجام نباید عجله کند و باید از اهرم فشار به دست آمده توسط تحریم‌ها استفاده کند. با این حال تاخیر انداختن در تنش‌زدایی با ایران تنها مذاکرات اجتناب‌ناپذیر را پیچیده‌تر می‌کند.

بایدن اعلام کرده که دولتش درست کردن سیاست درقبال ایران را اولویت قرار و وعده داده در ازای بارگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش به آمریکا هم به برجام بازمی‌گردد. بایدن عنوان کرده که می‌خواهد مسیر قابل اطمینانی را به ایران برای بازگشت به دیپلماسی نشان دهد.
بسیاری از کسانی که در تیم سیاست خارجی بایدن قرار دارند یا در دولت اوباما در زمان توافق هسته‌ای مشغول بوده‌اند یا دیدگاهی مشابه به دیپلمات‌های ایرانی حاضر در وزارت خارجه ایران دارند. این مسئله گامی در جهت تسهیل مذاکرات است.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *