دسته‌بندی نشده

جدا خوابیدن زوج‌ها چطور به پایداری ازدواج آنها کمک می‌کند؟

جدا خوابیدن زوج‌ها

بیشتر زوج‌ها داشتن تختخواب مشترک و باهم‌ خوابیدن را نشانه‌ای از صمیمیت و همدلی می‌دانند، اما برخی پژوهش‌ها از فواید خوابیدن در تخت‌های جداگانه حکایت دارند. زوج‌هایی که در تخت مشترک می‌خوابند، بیشتر در معرض ناراحتی‌های شبانهٔ ناشی از همسرشان قرار دارند. از جمله علل این ناراحتی‌ها می‌توان به خروپف کردن، بهداشت بد، تکان‌خوردن زیاد یا برنامه‌های خواب متفاوت اشاره کرد. همهٔ اینها می‌توانند به مشکلاتی برای سلامتی، اختلال در عملکرد جنسی و مشکلات زناشویی منتهی شوند. با ادامهٔ این مطلب همراه شوید تا بدانید جدا خوابیدن همسران چه نقشی در ازدواج پایدار آنها داشته است.

 

خواب باکیفیت و تأثیر آن بر زندگی زناشویی

بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ در دانشگاه پزشکی پاراسلسوس در نورنبرگ آلمان انجام شد، معمولا مشکلات زناشویی و اختلالات خواب به‌طور هم‌زمان رخ می‌دهند. پژوهش دیگری که در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه برکلی کالیفرنیا انجام گرفت، نشان داد که بی خوابی شبانهٔ زوج‌ها که از آزارهای غیرعمدی همسر ناشی می‌شود، ممکن است به مشاجره و بروز مشکلاتی در رابطه‌شان در روز بعد منجر شود.

با‌هم خوابیدن زوج‌ها مزایایی دارد اما مشکلات خواب یا عادت‌های بدِ آزاردهندهٔ یکی از زوج‌ها می‌تواند روی دیگری تأثیر بگذارد و میزان ترشح هورمون استرس (کورتیزول) را افزایش دهد. این امر بر کل رابطهٔ زوج‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

احساس آرامش و استراحت کافی می‌تواند به شما کمک کند با تمرکز و کنترل بیشتری زندگی‌تان را مدیریت کنید و درنتیجه احساس رضایت و خوشحالی بیشتری داشته باشید.
وقتی هر دو طرف خواب شبانه باکیفیت و خوب داشته باشند، از لحاظ احساسی، روانی و جسمی سالم‌تر از زمانی خواهند بود که خواب‌شان را همسرشان مختل می‌کند. چنانچه زوجی باعث اختلال در خواب همسرش شود، احساس گناه او را آزار خواهد داد.

جدا خوابیدن زن و شوهر؛ رؤیای بسیاری از همسران

جدا خوابیدن همسران به رؤیای بسیاری از زوج‌ها تبدیل شده است. بر اساس نظرسنجی‌ای که «شورای خواب بهتر» در سال ۲۰۱۲ انجام داد، از هر چهار زوج، یکی از آنها برای داشتن خواب بهتر جدا می‌خوابد. همچنین بر اساس نظرسنجی دیگری، ۴۶ درصد از ۲۰۰۰ آمریکاییِ شرکت‌کننده اظهار داشتند که دوست دارند جدا از همسرشان بخوابند.
کِن پِیج، روان‌درمان‌گر (روان درمانی) ساکن نیویورک، می‌گوید: «برخی همسران بر این باورند که جدا خوابیدن از همسرشان رابطه‌شان را محکم‌تر کرده است.» او این‌گونه ادامه می‌دهد: «من با زوج‌های زیادی کار کرده‌ام که خواب راحت‌شان به افزایش آرامش‌شان کمک کرده و باعث شده است بیشتر قدردان نکات مثبت رابطه‌شان باشند و رنجش‌های گذشته از دل‌شان پاک شود.»

البته زوج‌ها دلایل خودشان را برای جدا خوابیدن دارند.

جیل گوبلِ ۵۲ساله می‌گوید: «با توجه به شرایط زندگی، من و همسرم مجبور به جدا خوابیدن شدیم؛ زیرا وضعیت خُروپف‌کردن او بدتر شده بود و من نیز شب‌ها سخت‌تر به خواب می‌رفتم. سرانجام به این توافق رسیدیم که من بعضی شب‌ها در هفته در اتاقی جداگانه‌ بخوابم. با این حال، هنوز تختخواب مشترک‌مان را داریم.»

جدا خوابیدن زوجین چه نقشی در ازدواج‌های پایدار داشته است؟ - زوج هایی که رابطه مجکم تری دارند، راحت تر با جدا خوابیدن کنار می آیند.

زوج‌هایی که رابطهٔ محکم و مطمئن‌تری دارند، با پیشنهادِ جدا خوابیدن در شب‌ها راحت‌تر کنار می‌آیند. زوج های خوشحال و شادی که مدتی طولانی با هم زندگی کرده‌اند و مهارت های ارتباطی آنها به‌خوبی رشد یافته است، راحت‌تر می‌توانند جدا خوابیدن شب‌‌ها را مدیریت کنند و از فواید آن بهره‌مند شوند.

نقش جنسیت بر تمایل جدا خوابیدن زوج‌ها

جنسیت نیز بر تمایل افراد بر جدا خوابیدن تأثیر دارد. معمولا پیشنهاد جدا خوابیدن را زنان مطرح می‌کنند؛ زیرا زنان به عادت‌های بد همسرشان حساس‌ترند و بارداری، تغییرات هورمونی و مشکلات‌ ناشی از آن باعث می‌شود بخواهند جدا بخوابند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید، زنان بیشتر از مردان با حضور همسرشان در تختخواب دچار اختلال در خواب می‌شوند.

یک زنِ ۴۱سالهٔ استرالیایی می‌گوید: «من و شوهرم ۱۸ سال است که ازدواج کرده‌ایم و دو فرزند داریم. زمانی که من اولین فرزندم را باردار بودم، تصمیم به جدا خوابیدن گرفتیم. من زیاد تکان می‌خوردم و به‌اندازهٔ کافی نمی‌خوابیدم. بنابراین، برخی مواقع در اتاقی جداگانه می‌خوابیدم. وقتی که بار دوم باردار شدم، همیشه یکی از ما در اتاق جداگانه می‌خوابید تا هر دو خواب کافی داشته باشیم. خُروپف‌ها و پتوکشیدن‌های شوهرم زمانی که خیلی خسته بودم، نمی‌گذاشت بخوابم و مجبور بودم او را بیدار کنم تا این کار را متوقف کند. این کار در ابتدا باعث ناراحتی او می‌شد؛ ولی به‌مرور همه‌چیز بین ما عادی شد.»

عادت‌های خواب متضاد و تمایل به خواب جداگانه

جدا خوابیدن همسران می‌تواند با چنین راهکارهایی انجام شود: استفاده از تختخواب‌های هم‌اندازه در کنار هم؛ داشتن یک تختخواب بزرگ‌تر و یک تختخواب کوچک‌تر در اتاق؛ تعیین‌کردن شب‌هایی برای جدا خوابیدن. همچنین خوابیدن در اتاق‌های جدا نیز گزینهٔ دیگری است.

تینا و دونالد نمونۀ دیگری از این زوج‌ها هستند. تینا ۴۵ساله و دونالد ۶۳ساله است. تینا به حفظ حریم خصوصی خود بسیار اهمیت می‌دهد. تینا و دونالد نیز مانند بسیاری از زوج‌ها ـ که به جدا خوابیدن علاقه‌مند هستند ـ عادت‌های خواب متضادی دارند.

تینا می‌گوید: «من دوست دارم شب‌ها بیدار بمانم، در‌حالی‌که دونالد دوست دارد زود بخوابد؛ من برای خوابیدن به صدای آرام‌بخش نیاز دارم، حال آنکه دونالد در سکوت به خواب می‌رود؛ دونالد به تشک سفت علاقه دارد، ولی من به تشک نرم و چندین بالش‌ برای خواب راحت نیاز دارم؛ ازآنجاکه من نور اول‌صبح را دوست ندارم، در اتاقی می‌خوابم که تاریک‌تر است و دونالد در اتاقی می‌خوابد که مطابق میلش نور طلوع خورشید را ببیند.»

با همسرتان منطقی و صادقانه برخورد کنید

برخورد منطقی و صادقانه با همسرتان دربارهٔ علت تمایل‌تان به جدا خوابیدن ضروری است. چیزی که به همین اندازه مهم است این است که حتما صمیمیت‌تان در رابطه‌ را حفظ کنید. تعیین زمان‌هایی برای افزایش ارتباط‌ مانند صبحانه‌خوردنِ مشترک در هر صبحگاه، خوردن نوشیدنی مشترک قبل از خواب یا خوش‌آمدگویی به هم در هنگام ورود به اتاق نیز نمونه‌هایی از اقدامات مناسب برای حفظ صمیمیت و علاقه در رابطه هستند.

تینا می‌گوید: «من و همسرم زمان زیادی با هم می‌گذرانیم: به اتاقِ هم می‌رویم و زمان زیادی در آشپزخانه هستیم؛ همچنین اتاق سوم خانه‌مان نیز دفتر کار ماست که هرکدام میز خودمان را داریم.»

همسران سالمی که جدا می‌خوابند، می‌توانند به شادی و سلامتِ زوج‌هایی باشند که باهم می‌خوابند. این زوج‌ها هم می‌توانند زندگی جنسی خوبی داشته باشند. این زوج‌ها حتی ممکن است احساس نزدیکی زیادی به شریک‌شان داشته باشند؛ زیرا آنها به حریم خصوصی همدیگر احترام می‌گذارند. حتی ممکن است دوری شبانه باعث رغبت بیشتر و تمایل زوج‌ها به رابطه باهم شود.

انتخاب بهترین راه‌حل برای جدا خوابیدن زوج‌ها

جدا خوابیدن زوجین چه نقشی در ازدواج‌های پایدار داشته است؟ - ایجاد تغییراتی در محیط خواب می تواند بدون نیاز به جدا خوابیدن خواب برخی زوجین را بهبود بدهد.

فیلیپ شِن مدیر اجرایی یک شرکت تشک‌سازی است. او به افراد زیادی در انتخاب تشک مناسب‌ و حل مشکل خواب‌شان کمک کرده است. شن می‌گوید: «درمجموع مهم‌ترین عامل در جدا خوابیدن همسران، بی‌تمایلی‌‌شان در برابر هم نیست. بلکه محیط خواب فعلی آنها برایشان لذت‌بردن از خواب با‌کیفیت شب را دشوار می‌کند. برای همسرانی که آمادهٔ جدا خوابیدن نیستند، انتخاب راه‌حل بینابینی بهترین گزینه است. برای نمونه، زوج‌ها می‌توانند یک تشک قابل‌تنظیم انتخاب کنند یا با انتخاب دو تشک جداگانه مشکل‌ خواب‌شان را در عین نزدیک‌ماندن حل کنند.»

همچنین او معتقد است: «بحث و مشاجره دربارهٔ این مشکل، زمانی که از خُروپف همسرتان آزرده هستید، مناسب نیست؛ بلکه باید زمانی دربارهٔ این مشکل گفت‌وگو کنید که در آرامش هستید و ارتباط خوبی بین شما و همسرتان برقرار است.»


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *