۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
هنر

درباره کیومرث درمبخش

تهران- ایرنا- کیومرث درمبخش از جمله سینماگران مهجور سینمای ایران است که با ساخت آثار مستند و یک فیلم داستانی به نام «بوف کور» نزد مخاطبان سینما شناخته شد. وی که سالها در پاریس به سر می بٌرد، غریبانه و در اثر ویروس کرونا در فرانسه درگذشت.

کیومرث درمبخش در ۱۳۲۴ خورشیدی به دنیا آمد. وی در ۱۳ سالگی به فراگیری هنر عکاسی پرداخت و در ۱۸ سالگی به شکل حرفه ای عکاسی می کرد. او درسال های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به فرانسه رفت و همانجا بود که به سینما علاقمند شد. با دیدن فیلم های برادران لومیر و روبر برسون این اشتیاق شکل گرفت.
درمبخش همزمان با عکاسی به تحصیل ادامه داد و در رشته سینما فارغ التحصیل شد، بعد به ایران بازگشت و به عکاسی در سینما پرداخت. عکس های او از فیلم های تنگسیر و گوزن ها از آثار او در آن دوران به شمار می آیند.
وی اولین فیلم مستند خود را با نام جرس در ۱۳۵۱ خورشیدی ساخت و ۲ سال بعد تنها فیلم داستانی خود را با نام بوف کور ساخت و با این فیلم به شهرت رسید. کیومرث درمبخش را در سینما به عنوان نویسنده، کارگردان، تهیه کننده، تدوینگر و عکاس می شناسند. او فیلمسازی است که در ژانر مستند فعالیت دارد.
درمبخش در ۱۳۵۴ خورشیدی فیلم سفر بهاری را ساخت. در این فیلم به نیما و اشعارش پرداخته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ۲ فیلم دیگر به نام های کسوف و شب را جلوی دوربین برد.
فعالیت در سینما با ساخت مستند و فیلم داستانی
شاید نسل امروز کیومرث درمبخش را چندان نشناسد و بیشتر با برادر هنرمندش کامبیز آشنا باشد، اما کیومرث نیز از هنرمندان شناخته شده کشور است. وی سال ها بود که در پاریس رحل اقامت افکنده بود تا اینکه کرونا جان عزیزش را گرفت و جامعه هنر ایران را داغدار کرد.
درمبخش هرچند در چند حوزه هنر فعال بود، اما بیشتر با یک فیلم شناخته می شود، بوف کور؛ زندگی و مرگ صادق هدایت که از قضا او نیز سال ها پیش در همین شهر پاریس درگذشت و همانجا به خاک سپرده شد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *