۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

درمان سرفه خشک؛ درمان ۷ خانگی سریع و درمان‌های دارویی برای قطع سرفه

درمان سرفه خشک

سرفه های مدام و پشت سرهم واقعاً آزار دهنده است .فرض کنید سر کلاس درس و زمانی که معلم در حال تدریس است سرفه های شما سکوت کلاس را برهم بزند یا در رستوران وقتی سرفه می کنید دیگران جلوی بشقابشان  را بگیرند تا غذایشان آلوده نشود در هرحال سرفه باعث ناراحتی شما و اطرافیانتان خواهد شد و درمان سرفه خشک ممکن است دغدغه مهمی باشد .با ما باشید تا درباره درمان های دارویی و روش های درمان خانگی سرفه خشک بیشتر بدانید .روش هایی که باعث قطع سریع سرفه های خشک آزار دهنده می شود.

سرفه ها به طورکلی به دو دسته خشک و خلط دار تقسیم می شوند .سرفه خلط دار یا مفید سرفه ای هستند که با دفع خلط و مخاط از بدن کمک می کند .این سرفه ها نیازیی به سرکوب ندارند زیرا به لطف آنها ریه و سینه تان از آلودگی ها تخلیه می شود،یا این حال برخی درمان ها از جمله مصرف مواد خلط آور با رقیق کردن مخاط به دفع آسان تر کمک می کند .

اما سرفه خشک متفاوت است این نوع سرفه سرفه ای است که هرچه سریع تر باید از آن خلاص شوید .برای رهایی از این سرفه ها از مواد نرم کننده (دمولسنت) استفاده کنید .این مواد اغشای مخاطی ملتهب را نرم و مواد حساسیت زا را دفع می کنندو موجب بهبودی می شوند .به جای استفاده از محلول های شیمیایی برای در مان هر بیماری جزئی ،بهتر است از درمان ها علاوه بر اینکه مضر نیستند نسبت به اغلب شربت ها طعم بهتری دارند.

 

علت سرفه های خشک

معمولا سرفه های خشک بر اثر علت های زیر بروز میدهد:

 

.یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا یا بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ یا کووید ۱۹ که بر اثر فعالیت ویروسی به نام کرونا ویروس ،سندروم حاد تنفسی بروز میدهد.

.عفونت های ویروسی کرونا (سرفه خشک ممکن است پس از عفونت های ویروسی بروزز کرده و تا هفته ها ادامه یابد)

.آسم

.بازگشت اسید به مری (وا شاریدگی معده ای یا ترش کردن ).

.سیگار کشیدن.

.التهاب مخاط بینی آلرژیک (رینیت آلرژیک )که بر اثر تنفس عامل ایجاد آلرژی یا حساسیت مانند گردوغبار یا شوره پوست حیوانات بروز می کند.

.ترشحات پشت حلق که در آن ترشحات مخااطی از بینی و سینوس به پشت حلق می ریزد.

.لارنژیت (التهاب حنجره).

.سیاه سرفه.

.وقفه تنفسی حین خواب یا خرناس کشیدن.

.عادت سرفه (که تنها در روزها بروز می کدهد و علتی ندارد و اغلب در کودکان مدرسه ای مشاهده می شود).

.استنشاق یک عامل خارجی (استنشاق چیزهایی مانند غذا که به طور تصادفی انجام شده و معمولاً در نوزادان و کودکان بسیار کوچک بروز می کند).

.بیماری های ریوی مانندبیماری ریه بیتا بینی.

.فیبروز ریوی ایدیو پاتیک.

.عوارض جانبی برخی دارو ها (مانند مهار کننده آنزیم تبدیل کننده آنژیو تانسین که برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود).

.سایر عوامل نادرتر برای بروز سرفه عبارت اند از:

.نارسایی قلبی.

.آمبولی ریه یا وجود لخته خون در یکی از سرخرگ های ریه.

سرطان ریه.

ممکن است سرفه خشک بر اثر عوامل زیر تشدید شود:

.تنفس هوای سردو خشک.

.آلودگی هوا.

.استنشاق محرک هایی مانند گردوغبار یا دود.

حرف زدن زیاد .

.تغییر دما.

معمولاً سرفه خشک چقدر طول می کشد؟

معمولاً سرفه های ناشی ازسرما خوردگی و آنفولانزا تا دو هفته طول می کشند .اغلب آنها ظرف مدت ۳هفته کاملاً نا پدید می شوند .سرفه های ناشی از عفونت های ویروسی برای چند هفته (تا ۸ هفته ) باقی می مانند.برخی سرفه ها ممکن است مدت طئلانی تر باقی بماننند و معمولاً نشان از یک علت و مشکل دارند .

.در کودکان و بزرگ سالان اگر سرفه نردن تا دو هفته طول بکشد به آن سرفه حاد (کوتاه مدت )گفته می شود.

.در بزرگ سالان اگر سرفه بیش از ۸ هفته باقی بماند با عنوان سرفه مزمن (ادامه دار) توصیف می شود.

.در کودکان سرفه ای که بین ۲تا۴هفته باقی بماند سرفه حاد طولانی مدت و سرفه ای نیز که بیشتر از ۴ هفته طول بکشد سرفه مزمن نامیده می شود.

در چه مواقعی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در مواقع زیر برای درمان سرفه خشک به پزشک مراجعه کنید.

.تنگی نفس یا خس خس سینهه.

عمدتاً در شب سرفه کردن.

.درد قفسه سینه هنگام سرفه.

.داشتن تب.

.سیگاری بودن.

.بروز حالات استفراغ یا احساس خفگی بر اثر سرفه.

.داشتن سایر علائم مانند سر درد ادامه دار یا سوزش گوش یا جوش های پوستی.

.از دست دادن وزن یا وجود درد در ماهیچه.

.وجود سرفه در نوزادان ۶ماهه و کوچک تر.

.تداوم ۱۰ روزه یا بیشتر سرفه بدون اندکی بهبودی .

.مبتلا بودن به فشار خون بالا ،بیماری های قلبی ،بیماری های تنفسی (مانند آسم )، بیماری های گوارشی با استفاده از برخی دارو ها.

تشخیص علت سرفه خشک

 

معمولاً سرفه خشک ناشی از عفونت های ویروسی مانند سرما خوردگی خود به خود و در مدت زمان ۱ یا  ۲ هفته بهبود می بابد .در مان های خانگی و مصرف برخی داروهای سرماخوردگی به کاهش کوتاه مدت علائم و تحمل آسان تر آنها کمک می کند.

سایر درمان های سرفه خشک بر درمان عامل ایجاد آن تمرکز دارند .سرفه خشک ممکن است از عوارض مصرف برخی داروها باشد در این مواقع پزشک داروی تجویزی را قطع یا آن را با داروی دیگری عوض می کند.

داروهای سرکوب کننده سرفه

داروهای سرکوب کننده سرفه برای درمان سرفه خشک در کودکان و بزرگ سالان استفاده میشوند این داروها به کاهش سرفه کمک می کنند .از جمله این داروها را می توان به فولکودین،دکسترومتورفان،کدئین دی هیدروکدئین و پتوکسی فیلین اشاره کرد .این داروها در اشکال مختلفی مانند آب نبات مکیدنی ،مایع و شربت های طبی وجود دارد.

برخی داروهای سرکوب کننده سرفه به تجویز پزشک به نسخه پزشک نیاز دارند و برخی هم از آنها نیازی به تجویز پزشک ندارد و بدون نسخه قابل تهیه اند .ممکن است این داروها علائمی مانند حالت تهوع استفراغ و پیوست را ازخود بر جای بگذارد.

گاهی برای درمان به فرد داروهای ترکیبی سرما خوردگی و آنفولانزا داده می شود که این داروها ممکن است محتوای عوامل سرکوب کنده سرفه نیز باشد.

سایر درمان ههای دارویی

یکی از راه های درمان استفاده از افشانه و اسپری بینی است .این درمان ها بیشتر در مواردی استفاده می شوند که عواملی مانند رینیت آلرژیک و ترشحات پشت حلق عامل بروز سرفه می باشد.

درمان خانگیس سرفه خشک

۱- یک قاشق پر عسل

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه پزشکی (پن استیت )،عسل نسبت به داروهای بدون نسخه سرفه تاًثیر بیشتریدارد .عسل یک مسکن طبیعی است که بالا فرد مبتلا به سرفه های خشک را درمان می کند.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *