هنرمندان

سینما و تلویزیون به یک نظارت جدی نیاز دارد

روزهای قرنطینه برای هرکسی با هر تیپ و شخصیتی فرق می‌کند؛ گروهی مطالعه و کارهای عقب‌مانده را برای پُرکردن اوقات درنظر می‌گیرند، گروهی مسئولیت‌های دورکاری برعهده دارند و گروهی هم مثل عمده اهالی فرهنگ و هنر هم مطالعه و هم تماشای فیلم‌های به روز و نوستالژی را درنظر می‌گیرند. مثل محمد شیری بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون که به تعبیر خودش این روزها در قرنطینه، به تماشای نوستالژی‌هایی همچون “پدرسالار” می‌نشیند که از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.

محمد شیری از جمله بازیگران پرسابقه و پرکار عرصه تئاتر است. این بازیگر در عین حال در تلویزیون نیز حضوری پررنگ و خاطره انگیز داشته است؛ از برنامه «سیمای اقتصاد» در دهه ۶۰ گرفته تا سریال‌هایی همچون دردسر والدین، روزهای به یاد ماندنی، چارخونه، ساختمان پزشکان، جاده چالوس و … شیری در چند سریال کمدی از جمله «شب های برره» و «جایزه بزرگ» با مهران مدیری نیز همکاری داشته است. او در سریال جایزه بزرگ نقش رئیس یک کلانتری را بازی می کند که مهربان است و با وجود کلافگی از دست خانواده‌های جمالی و باقی، سعی دارد با میانجی گری و وساطت، مشکلات را حل کند.

شیری می‌گوید که ابتدا قرار بوده حضوری مختصر در سریال داشته باشد اما در ادامه نقشش پررنگ شده است. او از سریال جایزه بزرگ به عنوان یک کمدی موقعیت یاد می کند که برای پخش در ایام نوروز خیلی مناسب است. شیری در عین حال، معتقد است که یک بازیگر نباید به هیچ عنوان خود را تکرار کند.

او این روزها کمتر از گذشته کار می‌کند؛ چرا که اعتقاد دارد یا پولش را نمی‌دهند یا قصه را عوض می‌کنند و از برخورد برخی از تهیه‌کنندگان دلخور است.   یکی از نکاتی که برخی بازیگران پیشکسوت به آن اعتقاد دارند نوع نگاه نویسندگان است که کمتر آن‌ها را می‌بینند و به کاراکترهای آنها در قصه‌ کمتر توجه می‌کنند؛ اتفاقی که باعث شده بازیگرانی چون محمد شیری کمتر کار کنند و از بی‌تعهدی برخی تهیه‌کنندگان ناکارآمد و بی‌اعتنا به ساحت هنر گله‌مند باشند.

او در گفتگو با تسنیم،   گفت: بسیاری از من می‌پرسند چرا در تلویزیون و حتی بعضاً سینما، کم‌کار شده‌ام و من در پاسخ  می‌گویم اولاً هرکاری را قبول نمی‌کنم و نمی‌توانم با آدم‌هایی کار کنم که هیچ تعهدی نسبت به هنرمند ندارند یا پول ما را نمی‌دهند و بی‌تعهدانه رفتار می‌کنند یا قصه و سناریو را به‌یک‌باره تغییر می‌دهند. این بی‌اخلاقی‌ها مرا اذیت می‌کند و نمی‌توانم با این نوع رفتارها کنار بیایم.

شیری خاطرنشان کرد: این آدم‌ها همان‌هایی‌اند که به هنر ایران رسوخ کرده‌اند و به‌واقع هیچ‌چیزی از هنر و هنرمندی نمی‌دانند. سینما و تلویزیون ما به یک نظارت جدی نیاز دارد تا اشخاص صرف تجارت و سرمایه‌گذاری با آثار نمایشی و هنری ما برخورد نکنند. ما باید از این بی‌اخلاقی‌ها فاصله بگیریم تا کارهای بهتر و تأثیرگذارتری را از سینما و تلویزیون شاهد باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که شما در سریال‌های طنزی همچون “شب‌های برره” و “جایزه بزرگ” بازی کرده‌اید،   چقدر به ایفای نقش‌های طنز علاقه دارید، تصریح کرد:  من بیشتر بازیگر تئاترم؛   در کارهای تئاتر که اکثر نقش‌هایم جدی بوده است. در دهه ۶۰ برنامه‌ای بود به نام «سیمای اقتصاد» که به مدت ۱۰ سال روی آنتن بود. من هم بازیگر این برنامه بودم و برای این که مباحث جدی آن، مخاطب را خسته نکند، تیپ می‌گرفتم و سعی می کردم نقشم رگه‌هایی از طنز داشته باشد. البته طنز باید پیام داشته باشد. مردم این روزها دوست ندارند نصیحت بشنوند اما در قالب طنز، می‌شود حرف‌های جدی زد و به کسی هم برنخورد.

شیری در خصوص عدم حضور در سریال “در حاشیه” و ادامه همکاری با مهران مدیری، گفت: پس از جایزه بزرگ،  ما رفتیم سر سریال «دردسر والدین» که آقای مدیری و خانم فاطمه گودرزی بازیگران اصلی اش بودند. مدیری گفت امسال تئاتر قبول نکن، چرا که یک سریال جدید دارم. متاسفانه قسمت نشد که در آن سریال همکاری داشته باشیم. اما شنیده ام در سریال شب های برره، قبل از من ۷ نفر برای نقش خان تست داده بودند و با وجود رضایت سایر عوامل، خود مدیری نپسندیده بود و اصرار داشت که نقش را من بازی کنم. در شب های برره سعی کردم یک بازی جدیدی را از خودم ارائه دهم، حتی برای کاراکتر خان یک رقص جدید طراحی کردم. برای خودم هم عجیب است که چرا همکاری ما بعد از شب های برره ادامه پیدا نکرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مجموعه‌های طنز مثل گذشته ساخته نمی‌شوند، افزود: خیلی چیزها بستگی به روحیه مخاطب دارد. آن زمان، فضا بازتر بود و نویسندگان راحت‌تر می‌توانستند بنویسند. در ضمن، اصولا آن زمان نگاه ویژه ای به آثار طنز وجود داشت. خبرگان این عرصه هم خانه‌نشین شده‌اند.

بازیگر سریال “سرگذشت” و “دوقلوها” به تماشای سریال‌های نوستالژی و روزهای قرنطینه اشاره کرد و افزود: اگر فرصت داشته باشم حتماً سریال‌ها و فیلم‌های نوستالژی را می‌بینم؛ آثاری که مرا به آن روزهایی که می‌برد که به فیلمنامه و شخصیت پردازی خیلی توجه می‌کردند؛ مردم هم هنوز سریال های قدیمی را دوست دارند. در کنار اوقاتی که بیشتر مطالعه می‌کنم حتماً از تماشای مجموعه‌های قدیمی استقبال می‌کنم مخصوصا که سریال “پدرسالار” را هم پخش می‌کند.

وی تأکید کرد: فعلا قرنطینه‌ام. کار سینمایی داشتم که قرار بود در نوروز اکران شود که به خاطر کرونا منتفی شد. اخیرا هم سریال «دوقلوها» را هم روی آنتن داشتم.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به کارهای جدید خود گفت: فیلم سینمایی «جد خوب من» به‌کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر نصیری آماده نمایش است و سریال «دنیای گمشده» به‌کارگردانی امین امانی و تهیه‌کنندگی شاهرخ نوبخت به آنتن شبکه دو سیما می‌رسد.

سریال جدید محمد شیری «دنیای گمشده» نام دارد که از شبکه دو سیما روی آنتن خواهد رفت. «دنیای گمشده» داستان زندگی روحانی جوانی است که در یک روستای دورافتاده به‌همراه مادرش زندگی می‌کند. او یک زندگی ساده روستایی دارد که ناگهان باخبر می‌شود در تهران صاحب یک کارخانه و همچنین دارای دو خواهر و دو برادر ناتنی است که به‌لحاظ رفتار اجتماعی و خلق‌وخو با او تفاوت‌های بسیاری دارند.

در این مجموعه بازیگرانی چون داریوش کاردان، ثریا قاسمی، نصرالله رادش، امیرحسین صدیق، بهنوش بختیاری، آرام جعفری، افشین سنگ‌چاپ، رامین راستاد، بهراد خرازی، زهرا سعیدی، آرش نوذری، بهرام ابراهیمی، وحید شیخ‌زاده، محمد شیری، عباس محبوب، فرج‌الله گل‌سفیدی، سارا احمدیان، رضا خیاطی، کیاوش زارع‌طلب، سیاوش قاسمی، امید علیمردانی، سمیه مهدی‌پور، عباس بابایی و علی قلیچ‌خانی به نقش‌آفرینی مشغولند. این سریال که قرار بود از هفدهم فروردین روی کنداکتور و جدول پخش قرار بگیرد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *