۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

شناخت ویتامین ها و بیماری های ناشی از کمبود آنها

شناخت ویتامین ها و بیماری های ناشی از کمبود آنها

شناخت ویتامین ها و بیماری های ناشی از کمبود آنها

ویتامین آ (A ) :
برای مثال به چند قلم از گیاهان که این ویتامین در آنها وجود دارد اشاره می کنیم : گندم ، هویج ، کاهو ، کدو زرد ، نخود و …
به مقدار کمتری می توان در میوه جات دیگر که در آن موجود است آن را یافت ، مثل : هلو ، موز ، زردآلو و …
موضوع جالب این که ما توانایی آن را داریم ویتامین را به طور غیر مستقیم استفاده کنیم . مثلا حیواناتی که از گیاهان استفاده می نمایند محصولات وجودی آنان نیز ترکیبی از همان غذاهای گیاهی است ، مثلا شیر ، پنیر ، کره ، جگر حیوانی و حتی تخم مرغ .
سومین جایگاهی که می توان برای ویتامین « آ » نام برد روغن جگر ماهی است که در آن بسیار زیاد می باشد.
مصرف : اگر کسی ۳ الی ۵ روز ویتامین « آ » را استفاده کند ، چنان چه آن شخص مبتلا به شب کوری باشد ، مرتفع می گردد. اثر صریح و قابل محسوسی در نشو و نما دارد . اگر این ویتامین را به کودک خردسالی برسانند البته به مقدار کافی رشد و نمو بچه بیشتر خواهد شد .
بیماری : فقدان این ویتامین در بدن ، آدمی را مبتلا به شب کوری ، گزروفتالمی می کند قدرت و توان ایستادگی او را در مقابل امراض سلب می نماید و مسلما رشد بدن را متوقف می سازد و گاهی هم علایم پوستی به دنبال دارد .
مقدار مورد نیاز : نیاز روزانه هر انسان به این ویتامین ( که خود منشا نشانه های سلامتی و نشاط انگیزی در انسان است ) ۲۰۰۰۰ – ۱۰۰۰۰ تا حداکثر یک میلی گرم می باشد .

تیامین ( ویتامین ب ۱ ) :
این ویتامین در هویج ، زرده تخم مرغ ، اسفناج ، برنج ، جگر مرغ ، جوانه ی گندم ، سبوس ، پنیر و سیب زمینی تشخیص داده شده است .
نیاز روزانه انسان به این ویتامین ۱ تا ۳ میلی گرم است .
بیماری : فقدای این ویتامین در انسان موجب بری بری می گردد البته هنگام بروز این بیماری سن و سال اصلا مطرح نیست ، بلکه در تمامی سنین یافت می شود ، ولی درکودکان شیرخوار خادتر خواهد بود .
بیماری قلب ، تپش بیش از اندازه قلب ، ورم کبد ، اختلالات جهاز هاضمه ( اسهال ، یبوست ، بی اشتهایی ) از فقدان این ویتامین پدید می آیند که باز گویا کودکان سهم بیشتری از این گرفتاری خواهند برد.
ریبوفلاوین ( ویتامین ب۲) :
شناخت ریبوفلاوین : این ویتامین ( ب۲) ، اگر در انسان فقدان یابد و آدمی از داشتن آن فقیر شود مبتلا به امراض گوناگونی می شود .
بیماری ها : کمبود ریبوفلاوین در انسان موجب می شود امراض ورم ملتحمه چشم ، کدورت قرنیه ، در چین های پوست صورت ( کنار بینی ، شیار بین لب و بینی ، زیر لاله گوش و پشت گوش) که قاچ خوردگی به وجود آمده پوسته پوسته هایی خودنمایی کند . دهان قرمز و ملتهب ، زبان قرمز می شود ، البته ممکن است این ضایعات در مخاط معده و روده ها هم پدید آید که بر اثر کمی اسید کلریدریک معده به تدریج در جذب مواد چربی اختلال ایجاد می کند .
نیاز روزانه به این ویتامین یک و نیم میلی گرم می باشد .
محیط زیست : این ویتامین در گردو ، عسل ، اسفناج ، تخم مرغ ، بلوط و خربزه وجود دارد .
نیاسین ( ویتامین ب۳) :
کمبود نیاسین در انسان موجب پیدایش بیماری به نام « پلاگر » در بدن می شود که نشانه های آن عبارتست از ضایعات پوستی ( پشت دست ها ، پاها ، گردن ) .
بیماری ها : علاوه بر پلاگر که نشانه های آن را عنوان کردیم دنباله ی آن به بیماری جهاز هاضمه و عصبی ادامه می یابد . در اطفال هم چون بزرگسالان این بیماری خود را بیشتر نشان می دهد که به دو دسته تقسیم میگردد : ۱- پلاگر خشک ۲- پلاگر مرطوب.
نیاز روزانه یک شیرخوار به نیاسین روزی ۴ میلی گرم و برای بزرگترها ۲۰ – ۱۵  میلی گرم می باشد .
زادگاه تامین این نیاز را می توان در یک غذای متنوع و کافی مرکب از گوشت و تخم مرغ و سبزیجات و شیر دانست و در جگر و گوشت قرمز هم زیاد یافت می شود جز ذرت که بی شک کمتر از این سهم برخوردار است و اگر دقت نماییم آنهایی که بیشتر ذرت مصرف می کنند مبتلا به بیماری کمبود این ویتامین می باشند .
ویتامین ب ۸ یا هاش :
ویتامین هاش ، یا بیوتین مثل سایر ویتامین ها کمبود آن در انسان تولید بیماری هایی می کند و دارای خواص فراوانی است . فقدان این ویتامین در انسان عوارض جلدی به وجود می آورد و به زبان صدمه می زند و لکنت زبان را می آفریند .
مهمترین جایی که می توان برای زندگی این ویتامین نام برد : زرده ی تخم مرغ ، برنج ، بادام زمینی ، جگر، تمشک ، هلو ، اسفناج و هویج است .

ویتامین ث (C ) :
این ویتامین در بدن ترکیب نمی شود و تنها از راه غذا وارد بدن می گردد عامل اصلی و موثر این ویتامین اسید اَسکوربیک به شمار می رود که در آب محلول است و به آسانی اکسیده می گردد که به هنگام طبخ و با حرارت و نور به سهولت از بین می رود .
شیرخواران ۴۰ میلی گرم و اطفال که بزرگتر هستند همین میزان مورد نیاز است و بزرگسالان در شبانه روز ۳۰۰ میلی گرم بدان احتیاج دارند .
بیماری های ناشی از فقدان این ویتامین : یکی از امراض مهمی که بر اثر فقدان این ویتامین تولید می شود بیماری اسکوربوت است و اگر مادری پس از گذشت اندک زمانی میوه مصرف نکند ممکن است در نوزادش علایم این بیماری نمایان گردد . اسکوربورت در تمامی افراد در هر سن وسالی که باشند دیده می شود ، و مخصوصا در نیمه دوم سال اول و سال دوم نیاز کودک بسیار می باشد ، چون تمام عفونتهای تب دار از عامل ویتامین ث بدن می کاهند به همین جهت تمامی این بیمارهای تب خیز از عوامل به وجود آورنده ی این مرض می باشند .
این ویتامین در شیر مادر به مقدار بسیار زیاد یافت می شود و به مقدار اندکی در شیرگاو وجود دارد.
آب لیموترش ، پرتقال ، انگور و گوجه فرنگی ، لیمو شیرین ، فلفل سبز و توت فرنگی نیز دارای این ویتامین هستند و در گروه سبزی ها نیز کاهو ، اسفناج و کلم بهترین منبع این ویتامین است .
بیماری اسکوربوت با سه علامت بروز می نماید :
۱- کم خونی که گاهی با فربهی توام می شود .
۲- درد که مخصوصا ابتدا در دستها و پاها بروز می کند و گاهی به حدی می رسد که فلج کاذب ایجاد می نماید .
۳- خونریزی که شاید در تمامی بافت اتفاق افتد ولی بیشتر زیر پوست ، و در استخوان نمایان می گردد و اگر طفل شیرخوار قدری بزرگتر باشد در لثه و کلیه و روده ها و یا جاهای دیگر دیده می شود.

ویتامین د :
ویتامین د ، یا ویتامین ضد راشیتیسم . برای کودکان بی نهایت ضروری می باشد . ویتامین د به وسیله هوای آزاد و نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش به دست می آید . در مقابل چربی طبیعی بدن که به روی پوست احساس می شود این ویتامین در بدن تولید می شود ، به همین منظور اطفالی که در مقابل هوای آزاد و نور خورشید نیستند با وجود این که از غذاهای کافی و مقوی استفاده می کنند ولی باز مبتلا به راشیتیسم شده اند ، علتش این است که دور از هوای آزاد و نور خورشید بوده اند.
ویتامین د را می توان در جوانه ی گندم ، کره ی تازه ، شیر کامل ، پنیرهای چرب ، روغن کبد ماهی ، ساردین و روغن های مایع یافت .
میزان نیاز بدن به این ویتامین ۵ میکروگرم می باشد .

ویتامین ک (K ) :
امراض : ویتامین ک در جگر به پروتئین سازی اشتغال دارد و به هنگام نقصان آن خونریزی پدید می آید . برای این که پروتئین در خون زندگی طبیعی داشته باشد ، باید دقت نمود :
اولا : آنچه مورد استفاده قرار می گیرد باید به مقدار کافی ویتامین ک داشته باشد .
ثانیا : در جذب چربی خللی دیده نشود .
ثالثا : جگر نیز از سلامتی برخوردار باشد .
کمبود ویتامین ک موجب خونریزی می گردد ، کمبود آن در کودکان اثر بیشتری دارد ، البته این خونریزی را میتوان در ناف ، جهاز هاضمه ، گوش ، دهان و پوست مشاهده کرد . از همه خطرناک تر خون ریزی در پرده های مغزی می باشد .
ویتامین ک در این لحظات بحرانی از ضروری ترین نیازهای ضروری بیمار است و بهترین راه جلوگیری و معالجه رسانیدن یک میلی گرم ویتامین ک از هر طریقی به بدن می باشد .
این ویتامین را می توان در برگ نباتاتی از قبیل : یونجه ، اسفناج ، بلوط ، کلم ، شبدر یافت . سیب زمینی ، گوجه فرنگی و توت فرنگی نیز به وفور دارای این ویتامین هستند و در مواد غذایی حیوانی تنها به جگر باید اشاره کرد زیرا در جگر بیشتر یافت می گردد.
میزان نیاز روزانه بدن به این ویتامین ۷۰ میکروگرم می باشد .

ویتامین ای (E ) :
بهترین نقشی را که می توانی برای این ویتامین عنوان کرد کاهش اکسیداسیون های بدن است در این صورت اکسیژن هم صرفه جویی می شود ، این ویتامین آنتی اکسیدان بسیار نیرومندی است ، ویتامین ای در تولید مثل نیز اثر زیادی دارد و هر گاه مقدار معین آن در حیوانی رو به نقصان رود نتیجه اش سقط جنین نوزاد آن حیوان خواهد بود . به همین جهت اخیرا به هنگام مواردی از سقط ها از آن استفاده می شود .
ویتامین ای در جوانه ی گندم ، حبوبات ، روغن بادام زمینی ، زیتون ، کلم ، روغن کنجد ، پسته ، کاهو ، گردو ، گوجه فرنگی ، شاهی ، فندق ، تخم مرغ ، خشخاش وجود دارد .
میزان نیاز روزانه انسان به این ویتامین ۱۰ میلی گرم است .


 ویدئوی مرتبط


بیماری های ناشی از کمبود ویتامین ها, کلینیک تبسم دکتر روزبه کاظمی توانبخشی بیماران سکته مغزی مقالات پزشکی و سلامت تبسم

دیدگاه شما

 ۰



در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.



مطالب مرتبط

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *