۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله به عنوان شیشه ایمنی و محافظ با ضخامت بالا استفاده میشود. معمولا این شیشه ها به سختی میشکنند و در هنگام شکستن هیچ آسیبی به اطرافیان وارد نمیشود این نوع شیشه ها از دو یا چند لایه شیشه روی هم ساخته میشوند که فضای خالی بین آنها را با PVB  پر میکنند. شیشه های ضد گلوله، هنگام شکستن و ضربه خوردن به صورت پودر شده و نه تنها جایی نریخته بلکه با کشش و چسبندگی تلق همگی آن‌ها جذب خود شده و از ریزش آن جلوگیری می‌شود. این فرآیند در شیشه طلا فروشی بسیار کاربرد دارد. شیشه ضد گلوله از شیشه لمینت بوده که ایمنی طلا فروشی‌ها را بهبود و ارتقاء می‌بخشد.
شیشه های ضد گلوله در ساختمان‌هایی که با خطر انفجار مانند آزمایشگاه روبرو هستند، بسیار پر کاربرد است. این نوع شیشه در ادارات پلیس و فروشگاه‌ کالاهای گران ‌قیمت نیز به دلیل ماهیت ضد گلوله بودن بسیار کاربرد دارد. این نوع شیشه‌ سکوریت به راحتی به ‌وسیله نوعی تلق دیگر ضد UV شده و اشعه مضر خورشید را نیز مانع می‌گردد.

تکنولوژی ساخت شیشه ضد گلوله

در تکنولوژی ساخت این شیشه ها روشهای مختلفی توسط شرکت های سازنده به کار گرفته می شود اما اصولا و به طور معمول این شیشه ها با استفاده از روشی به نام لایه لایه سازی یا به انگلیسی Lamination ساخته می شوند. به این صورت که از یک نوع پلاستیک سخت به نام پلی کربنات در عمل لایه سازی و بین لایه های شیشه استفاده می کنند. به همین دلیل معمولا شیشه ضد گلوله ضخیم تر از شیشه معمولی است .

شیشه ضد گلوله

کاربرد شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله را می‌توان در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف که دارای امنیت بسیار بالایی می‌باشد تولید نمود. از این شیشه‌ها برای مکان‌هایی که خواستار تأمین امنیت بالا در برابر سارقان می‌باشد استفاده می‌گردد. برای مثال محل استفاده از شیشه ضد گلوله در مکان‌هایی مانند بانک‌ها، صرافی‌ها، جواهرفروشی‌ها و… که تأمین امنیت کارمندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. هر چقدر ضخامت و لایه‌های استفاده شده در شیشه بیشتر باشد به همان اندازه ایمنی شیشه نیز افزایش پیدا می‌کند. رنگ شیشه‌های ضد سرقت براساس نیاز و سلیقه می‌توان استفاده کرد.

ساختار شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله ترکیبی از شیشه و پلاستیک است که مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار بالا دارد. پلاستیک بکاربرده شده در این نوع شیشه از لایه نرم تشکیل شده است به‌طوری که می‌تواند به جای شکسته شدن و تغییر شکل دادن انعطاف‌پذیر باشد و با خاصیت چسبندگی خود مانع از عبور گلوله گردد. مواد استفاده شده در ساختار شیشه ضد گلوله باید در همه سطح یکسان باشد تا شفافیت خود  در اثر افزایش تعداد لایه‌ها را از دست ندهد و درنتیجه افزایش ضخامت، شیشه مات و کدر نگردد. شیشه‌های مقاوم در برابر گلوله از شیشه‌های لمینت ساخته شده‌اند. هر چه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد درجه حفاظت آن‌ها بالاتر می‌رود. در هنگام شلیک گلوله لایه شیشه بیرونی سوراخ شده، گلوله به لایه‌ی پلیمری برخورد کرده و انرژی آن جذب‌شده و در سطح لایه به سرعت پخش می‌گردد. بدین ترتیب مانع خارج شدن گلوله از آخرین لایه می‌شود. مقاومت شیشه در برابر گلوله به ضخامت آن بستگی دارد. در برابر گلوله با سرعت و وزن بیشتر باید از شیشه ضدگلوله با ضخامت بیشتری استفاده گردد.

ویژگی‌های شیشه ضدگلوله

• لایه‌هایpvb  بدون رنگ جهت شفافیت بالای شیشه
• کیفیت دید بسیار بالا بدون موج و انحرافی در دید
• طول عمر بالای شیشه به دلیل استحکام بالا
• امکان تولید در ابعاد و طرح‌های مختلف
• تولید شیشه به‌صورت صاف و خم

شیشه ضد گلوله

قیمت شیشه ضد گلوله

قیمت شیشه ضد گلوله بر حسب متر مربع بوده و در ضخامت های مختلف قابل استفاده است. در هنگام خرید این شیشه ها دقت لازم را بفرمایید زیرا نمونه های تقلبی این محصولات در بازار زیاد بوده که از چسباندن شیشه ها با چسب تولید شده اند. این شیشه ها از چند شیشه تشکیل شده که با قرار گرفتن به وسیله طلق های امنیتی در بین آن، به یکدیگر محکم شده اند. این شیشه ها بدون هوا بوده و مانع از عبور گلوله خواهند شد. این شیشه ها را در ابعاد مختلف می توان تولید کرد که طبیعتا هرچه ضخیم تر با قطر بیشتر باشد امن تر خواهد بود. بطور کلی قیمت این شیشه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد:
• مهم‌ترین فاکتور در قیمت شیشه ضد سرقت ضخامت شیشه است که از ۴ تا ۱۰ میلی‌متر ضخامت هر  لایه متغیر است.
• عامل اساسی دیگر تعداد لایه‌های شیشه مورداستفاده است که از ۲ لایه شروع می‌شود و روند افزایشی دارد.
عامل  دیگر تعداد لایه‌های پلی کربناتی است که بین شیشه‌ها قرار می‌گیرد که وابسته به تعداد شیشه‌هاست.
• عامل دیگری تحت عنوان رنگ شیشه در این روند متغیر است که شیشه بی‌رنگ، برنز و دودی انواع آن است.
• نوع شیشه گه سکوریت یا کریستال باشد با توجه با کاربرد و وضوح هر یک متفاوت است.
• ابعاد شیشه باید طبق عرض و ارتفاع استاندارد باشد و در غیر این صورت نحوه محاسبه قیمت متفاوت است.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *