۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
آشپزی

طرز تهیه رولت خامه ای؛ شیرینی مجلسی

رولت خامه‌ای یک دسر بسیار خوشمزه است که بر خلاف ظاهر پیچیده، خیلی سریع و راحت آماده می‌شود. شما با توجه به ذائقتون می‌تونید به‌راحتی اون رو در طعم‌های مختلف با شکل و ظاهر شیک و مجلسی آماده کنید. امروز تو وبلاگ اکالا خدمتتون هستیم تا با یک دستور فوق العاده ساده این شیرینی خوشمزه‌رو بهتون آموزش بدیم.
کیک رولت یا رولت سوئیسی (به انگلیسی Swiss roll) از خانواده کیک‌های اسنفجی است که به صورت نازک با قطری دو تا سه سانت پخته می‌شود. این شیرینی بعد از خنک شدن با مربا، خامه یا کره رومال شده، و رول می‌شود. بدون شک رولت خامه‌ای یکی از شیرین‌هایی است که در قاب نوستالژی ما جایگاه ویژه‌ای داره. همیشه توی ویترین قنادی‌ها رولت خامه‌ای در رنگ‌های مختلف خودنمایی می‌کنه. امروز در خدمتتون هستیم تا به‌روشی ساده پخت این شیرینی خوشمزه رو بهتون آموزش بدیم.

مواد مورد نیاز جهت تهیه رولت خامه‌ ای:
تخم مرغ  چهار عدد
آرد  یک پیمانه
شکر  نصف پیمانه
بیکینگ پودر  یک قاشق چای‌خوری
وانیل  یک دوم قاشق چای‌خوری
اسانس  به دلخواه
آب جوش  پنج قاشق غذا خوری
خامه قنادی  پانصد گرم
درست کردن رولت خامه ای خانگی:
در تهیه رولت خامه‌ای بهتر است از تخم‌مرغ‌های به دمای محیط رسیده استفاده کنید. ابتدا زرده‌ها و سفیده را از هم جدا کنید. سفیده تخم‌مرغ و  نصف شکر  را با دور تند هم‌زن به‌قدری بزنید تا سفیده کاملاً پفکی شود. به‌حدی به‌هم بزنید که وقتی ظرف را برمی‌گردانید، سفیده از ظرف جدا نشود.

 

زرده‌های تخم‌مرغ را با وانیل،نصف باقی مانده‌ی شکر، اسانس دل‌خواه و آب‌جوش به مدت سه دقیقه با هم‌زن بزنید، تا کاملاً کرم‌رنگ و کش‌دار شود.
نکته‌ای که در این مرحله به آن می‌توان اشاره کرد نحوه استفاده از انواع طعم‌دهنده‌ها با توجه به سلیقه شماست. شما می‌تونید از دارچین، هل، پودر کاکائو یا در حد یک تا دو قاشق از آب میوه دل‌خواهتان (مانند پرتقال، نارنگی یا هر نوع میوه دیگری) برای طعم‌دار کردن رولتتون استفاده کنید. به‌طبع این بخش کاملاً سلیقه‌ای است و بیشتر به زمان در اختیار شما بستگی دارد.
حالا آرد و بیکینگ پودر را سه بار الک می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تا آرد سبک شده و بافت کیک خیلی نازک‌تر و لطیف‌تر شود.
نکته: با توجه به ضخامت نازک رولت‌ها که برای رول کردن اون خیلی مهمه، حتماً آرد و بیکینگ پودر را سه‌بار الک کنید.
آرد و بیکینگ پودر را به زرده‌ها اضافه می‌کنیم و به صورت دورانی در حدی که با هم مخلوط شوند مواد را هم می‌زنیم. زمانی که با هم یکدست میکس شدند، سفیده‌ها را اضافه می‌کنیم. در ادامه با لیسک به‌همان شکل دورانی به آرامی (باز در حد مخلوط شدن) به‌هم می‌زنیم.

 

نکته: توی این مرحله مواد رو زیاد به‌هم نزنید. این کار باعث می‌شه پف سفیده از بین برود و مواد آبکی شود. پس حتماً به آرامی و تنها در یک جهت مواد رو به‌هم بزنید.
ته سینی فر را با کاغذ روغنی کاور کنید و مواد را به آرامی روی کاغذ روغنی بریزید. با کمک لیسک سطح مواد را صاف کنید؛ دقت داشته باشید مواد با قطر یکسان ته سینی پهن و صاف شود، چون اگر جایی از مواد نازک‌تر یا ضخیم‌تر باشد در حین پخت یا می‌سوزد یا مغز پخت نمی‌شود.
در اصول پخت کیک، فر حتماً باید از قبل گرم شده باشد. این امر با مدت زمان پخت و پف‌کردن کیک رابطه مستقیم دارد. حالا سینی‌فر را در طبقه سوم با حرارت ۲۳۰ درجه، مدت زمان تقریبی بین هفت تا ده دقیقه قرار می‌دهیم تا کیک نازک ما پخته شود.
نحوه پخت فر را روی حرارت بالا و پایین قرار دادیم، قطعاً اندازه و تعداد طبقات و نحوه‌های پخت در فرهای مختلف متفاوت هستند. موضوعی کاملاً تجربی که به شناخت شما از پخت مواد در فر بازمی‌گردد. اما در تمامی حالت‌ها جدا از نوع فر، شما می‌توانید با بررسی مدام، از پخت رولت خود اطمینان حاصل کنید. دائماً رولت را بررسی کنید و پیش از آن که بیش از حد خشک شود یا بسوزد آن را از فر خارج کنید. با توجه به قطر کم این کیک اسفنجی امکان سوختن آن زیاد است پس اگر برای اولین بار پخت رولت خامه‌ای‌را تجربه می‌کنید حتماً در این مرحله وسواس بیشتری به خرج دهید.

طرز تهیه “سوپ بروکلی” با شیر؛ خوشمزه و مقوی

نکته: به‌محض خارج کردن کیک به‌آرامی اون‌رو رول کنید. در این مرحله سرعت عمل داشتن برایمان بسیار مهم است. زمانی که کیک را از فر خارج کردید به آرامی با کمک دست‌کش یا دستمال نخی آشپزخانه، شروع به رول کردن کیک رولت کنید و بعد زمان دهید تا کیک خنک شود. در این کار وسواس به‌خرج دهید زیرا اگر کیک خنک شود ممکن است بافت آن شکننده شود و بعد به صورت یک‌دست قابل رول کردن نباشد. پس تا زمانی که داغ است این مرحله را انجام می‌دهیم تا رولت خوش فرم‌تر و زیباتری داشته باشیم.
حال زمانی که رولت کاملاً خنک شد به آرامی کاغذ روغنی را از آن جدا کرده و خامه فرم‌گرفته قنادی را با لیسک روی سطح آن به‌صورت یکنواخت پهن می‌کنیم.
نکته: در این مرحله رولت باید کاملاً خنک شده باشد. چون اگر هنوز حتی مقداری گرم باشد، زمانی که خامه را روی سطح آن پهن می‌کنید خامه آب می‌شود و کل زحمات شما از بین می‌رود.
در این مرحله با توجه به ذائقه شخصی خودتان یا مهمان‌هاتون، می‌تونید پودر دارچین یا تکه‌های کوچک اسلایس شده میوه، یا مغزهای مختلف را روی سطح خامه ریخته و به‌آرامی (از همان جهت قبل) شروع به رول کردن کنید.

 

رولت لذیذ و جذاب ما به‌همین راحتی به پایان رسید. بهتر است چند ساعتی درون یخچال بماند تا رطوبت خامه به کیک منتقل شود و بافت رولت نرم‌تر شود.
برای تزیین سطح رولت می‌توان از شکلات مایع یا خامه فرم‌گرفته، حتی میوه‌های دل‌خواه کمک گرفت. این بخش کاملاً سلیقه‌ای است. امیدواریم که از دستور نوستالژی و پرخاطره امروز ما خوشتون اومده باشه و حتماً امتحانش کنید، قطعاً شما هم از طعم آشنا و خوبش سیر نمی‌شید.

 

از نزدیک‌ترین افق کوروش، آنلاین سفارش بده!

۴.۱/۵ ( ۵۴ نظر )

<a href=”https://blog.okala.com/how-to-make-jam-roulette/”> </a>

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *