۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
آشپزی

طرز تهیه سکنجبین

مواد لازم:

سرکه طبیعی ۲ واحد.

عسل زنبوری چند گیاهی ۵ واحد

عرق نعناع یا نعناع تازه چند شاخه و مقداری برگ حشک

آب سالم بدون کلر ۴ واحد .آنقدر که لازم باشد با توجه به غلظتی که مورد نظر است

طرز تهیه:

ابتدا همه اجزاء را مخلوط کرده با حرارت بسیار بسیار کم بجوشانید و کف آن را بگیرید تا به یک چهارم برسد تا به قوام آید و عده ای معتقدند آنقدر بجوشد تا یک پنجم مخلوط باقی بماند.

اما من همه مواد یعنی سرکه و عرق نعنا یا نعنای تازه را به جزء عسل می جوشونم وقتی ولر م شد عسل را اضافه می کنیم .برای جلوگیری از احتمال خراب شدن عسل.

خواص:

برای تسکین عطش باز کردن انسداد عروق رفع سر درد ،برای تقویت معده و کبد،مفید است.اگر سرکه و عسل برابر باشد برای بیماری های بلغمی ،باز کردن انسداد عروق تقویت کبد و معده و تب های مزمن نافع ااست ولی اگر از سرکه و شکر سرخ بحای عسل به مقدار برابر استفاده کنید مزه آن ترش خواهد شد و نوشابه مایل به سردی است و برای رفع صفرا تب باز کردن انسداد عروق ،رفع تشنگی ،ناراحتی های طحال ،کبد و معده مصرف می شود.

نکته:

در تهیه سکنجبین می توانید عرق نعناع یا خود نعناع را نیز استفاده کرد تا از عطر و خواص آن بهره مند شوید.

تذکر:

هر جا مصرف سکنجبین (سرکه انگلیسیی)توصیه شده است منظور سکنجبینی است که با سرکه طبیعی ،عسل زنبوریچند گیاهی و عرق یا خود نعناع در ظرف مسی با
آب سالم بدون کلر تهیه شده است. نه سکنجبینی که با سرکه غیر طبیعی شکر صنعتی و آب سالم درست شده است.

شیوه ای دیگر: 

شربت سکنجبین (مرکب از عسل بدون موم یک لیوان+عرق نعناع نصف لیوان یا عرق بید مشک یا هر عرق دیگری یا عرق بهار نارنج +سرکه انگور خانگی یک چهارم لیوان )جمع این ترکیب سکنجبین عسلی می شود.

گروهی می گویند قدری جوشانده تا کف آن گرفته شود (با حرارت بسیار کم ) الببته مطمئن تر است که عسل را بعد از جوشاندن مواد اضافه کنیدتا خواصش حفظ شود .

گروهی که صفرایشان بالاست می توانند در لیوان نصف قاشق چایخوری کمتر استفاده کنند و م مقدار ۵ قاشق ترکیب از ریخته با آب ولرم استفاده کنند.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *