۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

لیزر موهای زائد مردان و سایر روش‌های رایج برای ازبین‌بردن موهای زائد

ازبین‌بردن موهای زائد مسئله‌ای است که بیشتر درمورد خانم‌ها مطرح می‌شود و درمورد مردان کمتر از آن صحبت به میان می‌آید. لیزر موهای زائد مردان تا مدت‌ها محدود به ورزشکاران مردی می‌شد که برای داشتن عملکرد بهتر و مؤثرتر این کار را انجام می‌دادند؛ مثلا بدن‌سازان، برای شکل‌گیری بهتر عضله‌ها، یا دوچرخه‌سواران، برای پیشگیری از خارش بدن و ناراحتی پوستی ناشی از تماس مداوم موهای زائد با لباس‌های تنگ و چسبان مخصوص دوچرخه سواری. اما این روند رو به تغییر است و روزبه‌روز بر تعداد مردانی که به لیزر و ازبین‌بردن موهای زائد روی می‌آورند افزوده می‌شود. در مطلب حاضر علت‌های این گرایش مردان، روند لیزر موهای زائد، نکات و توصیه‌هایی اساسی و سایر روش‌های رایج برای ازبین‌بردن موهای زائد را بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:
لیزر مو چیست و چطور باعث ازبین‌رفتن موهای زائد می‌شود؟ | علت گرایش مردان به لیزر موهای زائد چیست؟ | آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟ | تعداد جلسه‌های موردنیاز برای رسیدن به نتیجه دلخواه | نکات و توصیه‌هایی که مردان پیش از حضور در جلسه اول لیزر موهای زائد باید بدانند | سایر روش‌های ازبین‌بردن موهای زائد

لیزر مو چیست و چطور باعث ازبین‌رفتن موهای زائد می‌شود؟

لیزر متشکل از تعدادی پرتو نور بسیار باریک با طول موج مشخص است. به‌هنگام لیزر موهای زائد با استفاده از دستگاه‌های مخصوص این پرتوها را به سطح پوست می‌تابانند. پرتوهای نور یا همان لیزر از لایه بیرونی پوست رد می‌شود، به فولیکول‌ها [فولیکول: کیسه کوچکی در سطح پوست پستانداران که مسبب رویش مو است] می‌رسد و با هدف‌قراردادن آنها چرخه رشد مجدد موها را از کار می‌اندازد (بدون آنکه به پوست آسیب برساند).

تابش لیزر بر فولیکول باعث تضعیف ساقه مو می‌شود و درنهایت، با تکرار دوره‌های درمانی لیزر موها، فولیکول به‌طورکلی از بین می‌رود و رویش مجدد مو متوقف می‌شود.

ازسوی‌دیگر، رنگ‌دانه‌های موجود در مو نیز نور لیزر را به خود جذب می‌کنند. نور جذب‌شده به حرارت مبدل می‌شود و به‌دنبال آن، رویش مجدد موها در آینده به تعویق می‌افتد.

علت گرایش مردان به لیزر موهای زائد چیست؟

دلایل رواج لیزر موهای زائد مردان

لیزر موهای زائد مردان ریشه در علت‌های مختلفی دارد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین این دلایل را بر خواهیم شمرد و خواهیم دید که هریک تا چه اندازه درست هستند.

۱. زیادشدن حجم موهای زائد؛ داشتن ظاهری زیبا و آراسته‌تر

لیزر موهای زائد مردان به‌ویژه در میان کسانی دیده می‌شود که انبوه موهای زائد روی کمر، شکم، قفسه سینه یا دیگر نقاط بدن برایشان ناخوشایند و آزاردهنده شده است. برخی فکر می‌کنند بعد از لیزر موهای زائد تار مویی روی تنشان باقی نخواهد ماند و مثل مدل‌های لباس، بدنی زیبا و یک‌دست بدون مو پیدا خواهند کرد. این تصور اشتباه است و معمولا هدف اصلی از لیزر موهای زائد مردان کم‌کردن حجم انبوه موهای زائد موجود برروی قفسه سینه یا قسمت‌های دیگر است، نه ازبین‌بردن تک‌تک تارهای مو برای همیشه؛ مگر اینکه کسی واقعا خواستار آن باشد که در این صورت فرایند درمانی متفاوت خواهد بود.

کم‌کردن حجم موهای زائد از کمر و قفسه سینه در میان مردان رواج بیشتری دارد و به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک می‌کند.

۲. پاکیزگی و بهداشت

برخی فکر می‌کنند با زیادشدن موهای زائد به پاکیزگی و بهداشت فردی خدشه وارد می‌شود. این تصور هم نادرست است. تنها اتفاقی که ممکن است با زیادشدن موهای زائد بیفتد، خارش بیشتر پوست و تحریک‌پذیری بیشتر آن در ماه‌های گرم تابستان است.

ازآنجاکه دسترسی به موهای زائد روی قسمت‌هایی مثل کمر یا باسن دشوار است و نمی‌توان مثل قسمت‌های دیگر بدن، آنها را با تیغ یا ژیلت اصلاح کرد، بسیاری از مردان ترجیح می‌دهند برای این منظور از لیزر استفاده کنند.

با این اوصاف، لیزر موهای زائد مردان نقشی در پاکیزگی بیشتر ندارد و صرفا برای کاهش خارش‌های پوستی و تحریک‌پذیری آن انجام می‌گیرد.

۳. بهتر و آسان‌ترشدن روند اصلاح صورت و رهایی از موهای زیرپوستی

لیزر صورت، گونه‌ها و گردن سومین نوع رایج لیزر موهای زائد مردان است. با این کار روند اصلاح صورت ساده‌تر و بهتر می‌شود، به‌ویژه برای کسانی که از رویش موهای زیرپوستی در این نقاط رنج می‌برند.

التهاب، قرمزی پوست یا پدیدارشدن لکه های تیره رنگ روی پوست ازجمله علائمی هستند که بعد از اصلاح صورت، در اطراف نقاطی که در آنها موهای زیرپوستی درآمده‌اند، دیده می‌شود. موهای زیرپوستی در هر جهتی ممکن است رشد کنند و به‌هنگام وجود آنها گریزی از زخم‌شدن صورت بعد از اصلاح نخواهد بود. لیزر صورت تنها راهکار مطمئن و مؤثر برای رهایی از شر این موها است.

معمولا با دو جلسه لیزر صورت هدف مذکور حاصل می‌شود: موهای زیرپوستی از بین می‌روند و پوست به حالت طبیعی برمی‌گردد.

لیزر صورت برای درمان عارضه پوستی دیگری هم می‌تواند کارساز باشد که با اصطلاح فولیکولیت (Folliculitis) شناخته می‌شود: عارضه‌ای که در آن فولیکول‌های مو ملتهب می‌شوند و در قالب جوش سرسفید کوچک روی سطح پوست پدیدار می‌شوند.

لیزر موهای زائد مردان در نقاط مذکور برای کسانی مناسب است که دیگر طاقت استفاده از تیغ یا ژیلت را برای اصلاح صورت ندارند.

۴. طاس‌کردن کامل سر یا جلوگیری از شیوع ریزش موی سر

لیزر موهای زائد مردان از نواحی سر

عده کمتری از مردان هم هستند که موهای سر را لیزر می‌کنند. شاید این مسئله کمی به نظر عجیب برسد، اما دو دلیل عمده برای این کار وجود دارد که مردان را راغب می‌کند: اول اینکه، رویش نامتعارف برخی از تارهای مو در سر ممکن است باعث شیوع ریزش مو در ناحیه سر و کچل‌شدن برخی قسمت‌ها شود. با لیزر و ازبین‌بردن این تارهای مو می‌توان از این مسئله جلوگیری کرد. عده دیگری از مردان هم هستند که وسط سرشان طاس شده است و ظاهر جدید چندان برایشان خوشایند نیست. به همین دلیل، لیزر موهای باقی‌مانده در سرشان و طاسی کامل را به رویش نصفه‌نیمه موها ترجیح می‌دهند.

دلایل متعددی وجود دارند که گرایش مردان به لیزر موهای زائد را بیشتر از گذشته کرده‌اند. برخی از این دلایل درست و منطقی هستند و برخی دیگر ریشه در تصورهای اشتباه دارند. در دسته اول می‌توان لیزر موهای صورت به‌منظور رهایی از موهای زیرپوستی را برشمرد و در دسته دوم گرایش برخی از مردان به لیزر موهای زائد، به‌منظور بهبود پاکیزگی و بهداشت شخصی. وجود موهای زائد خدشه‌ای به بهداشت شخصی وارد نمی‌کند و صرفا باعث خارش یا تحریک‌پذیری بیشتر پوست می‌شود.

آیا لیزر موهای زائد مردان دردناک است؟

با معرفی دستگاه‌های جدید لیزر، تا حدود زیادی از درد ناشی از روند درمان با آنها کاسته شده است. البته همه‌چیز به آستانه تحمل کسی بستگی دارد که لیزر موهای زائد را از سر می‌گذراند. اما در حین درمان نهایتا با درد ناشی از خراش‌دادن پوست با نوک سوزن و یا اصابت نواری چرمی به آن برابری می‌کند.

مدل‌های جدیدتر دستگاهی مثل سینکرو ریپلی (Synchro REPLAY) درد ناشی از لیزر موهای زائد را تا حدود بسیار زیادی قابل‌تحمل کرده‌اند. باوجوداین، اگر بازهم از این بابت نگران بودید، می‌توانید از کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی استفاده کنید که برای کاهش درد بسیار مؤثر هستند (تا ۵۰ درصد درد ناشی از لیزر را کم می‌کنند).

به‌باور برخی از متخصصان، دستگاه سینکرو ریپلی بهترین مدل کنونی موجود در بازار است، زیرا با سیستم تابش یکنواخت پرتوهای نور کار می‌کند. علاوه بر درد کمتر، سطح تماس لیزر با پوست نیز با استفاده از این دستگاه بیشتر می‌شود و نتایج حاصل از لیزر با آن تقریبا دائمی هستند.

درد لیزر موهای زائد در مقایسه با کشیدن موم تا ۴۰ درصد کمتر است. به‌علاوه، بدن و پوست در معرض آسیب‌های احتمالی ناشی از موم‌کشیدن قرار نمی‌گیرند. لیزر از لایه بیرونی پوست عبور می‌کند و در تماس با آن قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین نه‌تنها به پوست آسیبی نمی‌رساند، بلکه به تولید بیشتر و بهتر کلاژن در پوست کمک می‌کند.

تعداد جلسه‌های موردنیاز برای رسیدن به نتیجه دلخواه

برای لیزر موهای زائد مردان از قفسه سینه یا کمر، به ۶ تا ۸ جلسه درمانی با فواصل تقریبا دوماهه (۶ تا ۸ هفته) بین جلسه‌ها نیاز است تا نتایج دلخواه حاصل شود. البته تنها تضمینی که می‌توان داد کاهش دائمی حجم موهای زائد است و نه ازبین‌رفتن کامل آنها. هر بار یکی از فولیکول‌ها غیرفعال می‌شود، حال‌آنکه احتمال به‌کارافتادن مجدد فولیکول دیگری در سطح پوست و به‌دنبال آن رویش موهای زائد تازه هم وجود دارد و گریزی از این مسئله نیست.

رشد مو چرخه‌ای دارد و مراحل مختلف این چرخه تعیین‌کننده چگونگی ریزش یا رشد موها هستند. بین ۳۰ تا ۶۰ درصد از موهای بدن در مرحله فعال رشد مو (مرحله آناژن، anagen) هستند و درصد باقی‌مانده در مرحله استراحت یا ریزش (مرحله تلوژن، telogen). البته ویژگی‌های شخصی و سن‌وسال هم در تعیین این درصدها و چگونگی مراحل نقش دارند و برای همه به‌ یک‌ صورت نیست.

هدف از لیزر موها ازبین‌بردن آن دسته از موهای زائدی است که در مرحله فعال رشد هستند و چند هفته‌ای زمان نیاز است که موهای لیزرشده بریزند. بنابراین، وقتی به جلسه بعدی لیزردرمانی بروید، موهایی که در جلسه پیشین در مرحله فعال رشد بوده‌اند در مرحله استراحت و ریزش خواهند بود.

در حالت کلی، اگر دقیقا مطابق توصیه‌های متخصص پوست عمل کنید و سروقت به جلسه‌های لیزر درمانی مشخص‌شده بروید، می‌توانید انتظار کاهش دائمی ۵۰ تا ۸۵درصدی موهای زائد را داشته باشید.

لازم است بین جلسه‌های لیزردرمانی موهای زائد وقفه‌های ۶ تا ۸ هفته‌ای در نظر گرفته شود. هدف این است که موهای زائد لیزرشده در جلسه اول کاملا ریخته و در مرحله استراحت یا ریزش قرار گرفته باشند.

نکات و توصیه‌هایی که مردان پیش از حضور در جلسه اول لیزر موهای زائد باید بدانند

کلینیک زیبایی لیزر موهای زائد مردان

۱. اصلاح قسمت موردنظر پیش از حضور در کلینیک

پیش از حضور در کلینیک لازم است قسمتی از بدن را که قرار است لیزر شود اصلاح کنید. اگر این کار را نکنید، متخصص پوست مجبور است این کار را در کلینیک انجام دهد (اگر از اینکه او کار اصلاح‌کردن را انجام دهد خجالت می‌کشید، این توصیه را فراموش نکنید).

بخش زیادی از انرژی موجود در پرتو لیزر جذب موها می‌شود. هرچه موها کوتاه‌تر باشند، انرژی باقی‌مانده در لیزر به‌هنگام رسیدن به لایه زیرین پوست و فولیکول‌ها بیشتر خواهد بود (و به‌دنبال آن احتمال آسیب‌دیدن فولیکول و ازبین‌رفتن آن هم افزایش خواهد یافت). به همین دلیل است که اصلاح موهای زائد از قسمت موردنظر توصیه می‌شود.

۲. قرارنگرفتن در معرض تابش آفتاب

اگر دقت کرده باشید، اغلب افراد زمستان را برای لیزر موهای زائد انتخاب می‌کنند؛ زیرا طبق توصیه متخصصان پوست، بهتر است تا سه هفته قبل از جلسه لیزردرمانی قسمت موردنظر در معرض تابش آفتاب قرار نگیرد.

جهت تأثیرگذاری بیشتر و بهتر لیزر، لازم است پوست تاحدامکان روشن باشد و مو تاحدامکان تیره. قرارگرفتن در معرض تابش آفتاب هر دوی این ویژگی‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد: هم احتمال برنزه و تیره‌شدن پوست به‌واسطه تابش آفتاب وجود دارد و هم احتمال روشن‌ترشدن رنگ موها.

نظر به این مسئله، بهتر است پیش از جلسه‌های درمانی از کرم‌های برنزه‌کننده هم استفاده نکنید؛ در این صورت، احتمال بروز ناراحتی‌های پوستی به‌هنگام لیزر موهای زائد هم وجود خواهد داشت.

۳. تعیین لیزر مورداستفاده باتوجه‌به رنگ پوست و مو

دستگاه‌های مختلف مورداستفاده برای لیزر موهای زائد مردان

نوع پرتو لیزر مورداستفاده باتوجه‌به درجه تیرگی یا روشن‌بودن رنگ پوست تعیین می‌شود. بهترین گزینه برای لیزر کسی است که پوست روشن و موی تیره داشته باشد. لیزر موهای زائد برای کسانی که پوست تیره یا سبزه دارند و نیز کسانی که موی سفید یا طلایی (رنگ‌های روشن) دارند انتخاب مناسبی نیست.

بسته به درجه تیرگی یا روشن‌بودن پوست، افراد را به انواع مختلف دسته‌بندی می‌کنند: انواع ۱، ۲ و ۳ کسانی هستند که پوست روشن‌تری دارند. برای این افراد معمولا از لیزر الکساندرایت (Alexandrite) استفاده می‌شود که طول موج کوتاه‌تری دارد (۷۵۵ نانومتر). این پرتو پوست را کمتر اذیت می‌کند و بر موهای روشن‌تر هم اثرگذار است.

انواع ۴، ۵ و ۶ مربوط به کسانی است که پوست سبزه یا تیره‌تری دارند. برای این افراد معمولا از لیزری با طول موج بلندتر استفاده می‌شود که امکان عبور از لایه بیرونی پوست را داشته باشد. ازطرفی، طول موج لیزری مثل اِندی‌یَگ (Nd:Yag) معادل با ۱۰۶۴ نانومتر است و هیچ خطری برای پوست ندارد. درنتیجه، این لیزر برای این دسته از افراد مناسب‌تر است.

۴. جلسه‌های لیزر موهای زائد مردان چندان زمان‌بر نیست

لیزر موهای زائد قفسه سینه بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و لیزر موهای کمر درحدود سی دقیقه. متخصص پوست در مرحله پایانی کار یک بار دیگر لیزر را با سطح تماس بیشتر با پوست (لیزر به‌صورت مشبک یا توری‌مانند) روی کل قسمت موردنظر می‌کشد تا جایی از قلم نیفتد. بعد از آن هم، برای جلوگیری از قرمزشدن پوست یا التهاب آن، از کرم موضعی مخصوصی روی قسمت موردنظر استفاده می‌کند. احساس ناشی از لیزر بعد از پایان کار مثل حالتی است که با آفتاب سوختگی خفیف تجربه می‌کنیم.

۵. محدودیت‌های بعد از پایان جلسه لیزر موهای زائد

برخی کارها هستند که بعد از پایان جلسه لیزر موهای زائد تا مدت کوتاهی برای انجامشان محدودیت خواهید داشت.

باید در نظر داشت که در حین لیزر موهای زائد موقتا به پوست آسیب می‌رسد؛ بنابراین تا پیش از طی‌شدن مرحله بهبودی کامل پوست، باید از قرارگرفتن در معرض تابش شدید آفتاب خودداری کنید. این کار می‌تواند موجب بروز ناراحتی‌های پوستی و تورم آن شود. ۴۸ ساعت پس از پایان جلسه لیزر می‌توانید در معرض تابش آفتاب قرار بگیرید، به سونا بروید، دوش آب داغ بگیرید و ورزش کنید. تنها کافی است این بازه زمانی را از سر بگذرانید و طی آن از انجام این کارها خودداری کنید.

نکات و توصیه‌هایی درباره انتخاب کلینیک درمانی لیزر

خوش‌نامی کلینیک موردنظر و نوع لیزر مورداستفاده در آن باید دو ملاک اصلی شما برای انتخاب کلینیک باشند.

در بعضی از کلینیک‌ها از چیزی استفاده می‌کنند که با کلمه اختصاری آی‌پی‌ال [IPL، مخفف Intense Pulse LightY به فارسی: تابش شدید نور] شناخته می‌شود. درحقیقت، آی‌پی‌ال متشکل از پرتوهای نور پراکنده‌ای است که به سطح پوست تابانده می‌شود و توان عبور از لایه بیرونی پوست را ندارد. به همین علت، تأثیر آن بر پوست کاملا ملموس و شدید است، اما برای ازبین‌بردن دائمی موهای زائد انتخاب مناسبی نیست.

پیش از انتخاب کلینیک، خوب پرس‌وجو کنید و بیش از هر چیز به صحبت‌های مراجعان پیشین آن و بازخورد آنها توجه کنید.

به‌صرفه‌بودن هزینه خدمات کلینیک زیبایی نباید ملاک اصلی شما برای انتخاب باشد. در این صورت، ممکن است زیردست کسانی بروید که تخصص چندانی ندارند. بهترین انتخاب برای لیزر موهای زائد، متخصص پوستی است که باتجربه باشد و مدرک تأییدشده داشته باشد و با چگونگی کارکرد دستگاه‌های لیزر کاملا آشنا باشد: دانش و تجربه عواملی هستند که به‌مراتب از هزینه خدمات مهم‌ترند.

نکات پایانی درباره لیزر موهای زائد مردان

نکات و توصیه‌هایی درباره لیزر موهای زائد مردان

آیا امکان ازبین‌نرفتن فولیکول‌ها با لیزر موهای زائد وجود دارد؟

بله. بسته به نوع لیزر مورداستفاده و برخی عوامل دیگر این احتمال وجود دارد. اما حتی اگر فولیکول از بین نرود و لیزر به آن نرسد، ریشه موها هدف قرار می‌گیرند و درنتیجه، رویش مجدد آنها تا مدت‌ها به تعویق خواهد افتاد.

طول هر جلسه درمانی چقدر است؟ مجموعا به چند جلسه لیزردرمانی نیاز خواهد بود؟

طول هر جلسه درمانی تقریبا سی دقیقه است و ممکن است تعداد جلسه‌های درمانی در یک دوره کامل به هشت جلسه هم برسد.

هزینه لیزر موهای زائد چقدر است؟

هزینه لیزر تا حدود زیادی به کلینیکی بستگی دارد که انتخاب کرده‌اید. تعرفه‌های متفاوتی برای قسمت‌های مختلف بدن در نظر گرفته می‌شود؛ مثلا اگر صرفا قصد لیزر موهای زائد گردن، گوش‌ها، زیربغل یا قسمت‌هایی نظیر اینها را داشته باشید، بسته به کلینیکی که انتخاب کرده‌اید، باید بین ۲۰ تا ۴۰ یا ۵۰هزار تومان برای هریک از اینها هزینه کنید. از سوی دیگر، اگر قصد داشته باشید موهای زائد کل بدن را لیزر کنید، هزینه‌ها از ۴۰۰هزار تومان شروع خواهد شد و ممکن است به یک یا دو میلیون تومان هم برسد.

ماندگاری این روش چقدر است؟

نتایج لیزر موهای زائد تقریبا دائمی است. بعد از پایان جلساتِ دوره کامل درمانی که برایتان در نظر گرفته می‌شود، دو یا نهایتا یک سال یک بار باید مجددا قسمت‌های موردنظر را لیزر کنید تا مطمئن شوید در آن نقاط، موی زائدی رشد نخواهد کرد.

سایر روش‌های ازبین‌بردن موهای زائد

در این بخش، سایر روش‌های رایج در ازبین‌بردن موهای زائد را بررسی خواهیم کرد و نکات و اطلاعات مهمی درباره هریک از آنها در اختیارتان خواهیم گذاشت.

روش اول: اپیلاسیون موهای زائد با استفاده از وکس

اپیلاسیون موهای زائد - لیزر موهای زائد مردان

مدت‌ها است که دیگر از موم‌های چسبناک و غلیظ برای این منظور استفاده نمی‌شود. در مدل‌های قدیمی‌تر از عسل برای افزایش خاصیت چسبندگی موم‌ها استفاده می‌شد، اما امروزه سویا جایگزین آن شده است. مدل‌های جدیدتر لوسیون‌های کرم‌مانندی هستند که فقط به موها می‌چسبند (و نه به پوست). روی کرم هم با لایه‌های از پارچه مخصوص پوشیده شده است. بعد از آنکه کرم در قسمت موردنظر خشک شد (تنها ظرف مدت چند دقیقه خشک می‌شود)، پارچه را برمی‌دارند (به راحتی بازکردن بانداژ بلند می‌شود) و اثری از موهای زائد نخواهد ماند.

زمان موردنیاز برای ازبین‌بردن موهای زائد با این روش

بین ۱۰ دقیقه تا یک ساعت. بستگی به تعداد و وسعت قسمت‌های موردنظر دارد.

بهترین قسمت‌های بدن برای استفاده از وکس

استفاده از وکس برای شکل‌دادن به ابروها، حذف پیوستگی ابروها، حذف موهای زائد اطراف گوش‌ها و گردن، پاها، زیربغل و دست‌ها مناسب است.

هزینه استفاده از وکس

محصولات و برند های متنوعی برای این منظور قابل‌استفاده هستند. مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر از ۲۰ یا ۳۰ هزار تومان شروع می‌شوند و این هزینه برای مدل‌های گران‌قیمت‌تر تا ۳۰۰هزار تومان و بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

ماندگاری این روش

بین ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد تا رویش مجدد موهای زائد شروع شود.

نکاتی درباره این روش از زبان متخصصان

اگر تاکنون از این روش استفاده نکرده‌اید، بهترین کار آن است که نزد شخصی باتجربه انجامش دهید. اگر قصد دارید موهای زائد تمام قسمت‌های بدن را با وکس از بین ببرید، بهتر است از قبل با کلینیک یا سالن زیبایی موردنظر هماهنگ کنید.

نکته دیگر اینکه احتمال بروز عفونت پوستی با استفاده از وکس وجود دارد. بهتر است توصیه‌ها و مراقبت‌های پس از استفاده از آن (مثل استفاده چندروزه از لوسیون‌های آنتی بیوتیک) را به خاطر بسپارید و در انجامشان کوتاهی نکنید.

جالب آنکه، با استناد به نتایج تحقیقی که دراین‌باره صورت گرفته است، آن دسته از کسانی که پیش از لیزر موهای زائد در قسمت موردنظر از وکس استفاده کرده بودند، نتایج بهتری از لیزر برایشان حاصل شده بود.

روش دوم: ازبین‌بردن موهای زائد با استفاده از الکترولیز

الکترولیز موهای زائد - لیزر موهای زائد مردان

در این روش با سوزنی فوق‌العاده باریک و ظریف به تک‌تک تارهای مو نفوذ می‌کنند. سوزن مذکور شوک‌های الکتریکی کوچکی به فولیکول وارد می‌کند و به این صورت، سلول‌هایی را که موجب رشد و رویش مجدد موها می‌شوند از بین می‌برد. سلول و فولیکولی که از بین می‌رود هیچ‌گاه احیا نخواهد شد. درنتیجه، رویش مجدد مو هم ممکن نخواهد بود.

زمان موردنیاز برای ازبین‌بردن موهای زائد با این روش

جلسه‌های درمانی الکترولیز نسبتا کوتاه و درحدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه هستند، اما اگر سطح قابل‌توجهی از پوست را برای ازبین‌بردن موهای زائد در نظر داشته باشید، احتمال دارد جلسه‌های هفتگی حتی تا یک سال هم تداوم پیدا کنند.

ضخامت تارهای مو تعیین‌کننده تعداد تارهای مو در سطحی بخصوص از پوست هستند (ضخامت بیشتر یعنی تعداد تارهای موی کمتر). باتوجه‌به این نکته می‌توانید حدودا تخمین بزنید که حذف موهای زائد با استفاده از این روش چقدر زمان می‌برد.

بهترین قسمت‌های بدن برای استفاده از الکترولیز

الکترولیز برای استفاده در تمام قسمت‌های بدن مناسب است، اما باتوجه‌به زمان قابل‌توجهی که برای حذف موهای زائد با آن نیاز است، بهتر است کار را با سطوح کوچک‌تری از بدن، مثل ابروها یا گردن، شروع کنید. برای الکترولیز موهای زائد اطراف اندام تناسلی، استفاده از بی‌حسی موضعی توصیه می‌شود. الکترولیز این نواحی برای مردان می‌تواند بسیار دردناک باشد.

هزینه الکترولیز

هزینه دریافتی بابت هر جلسه الکترولیز موهای زائد در مقایسه با لیزر کمتر است (این هزینه بسته به کلینیک یا سالن زیبایی متغیر است و بعضا به‌صورت ساعتی دریافت می‌شود)، اما روند درمانی با این روش طولانی‌تر است (تعداد جلسه‌های بیشتر در مقایسه با لیزر) و به همین دلیل در پایان کار تفاوت چندانی از بابت هزینه‌ها احساس نخواهد شد.

ماندگاری این روش

دائمی.

نکاتی درباره این روش از زبان متخصصان

الکترولیز موهای زائد مردان بیشتر در قسمت‌هایی مثل پیوستگی ابروها رواج دارد، اما هرچه سنشان بالاتر می‌رود، نگرانی بیشتری از بابت موهای زائد اطراف گوش‌ها، گردن و بینی احساس می‌کنند و در این قسمت‌ها هم از الکترولیز استفاده می‌کنند.

اگر سطح بزرگ‌تری از پوست را برای الکترولیز در نظر گرفته‌اید، نباید ماهیت زمان‌بر این روش دل‌سردتان کند. تنها یکی دو جلسه ابتدایی الکترولیز است که بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. بعد از این جلسات، طول جلسه‌ها به ۵ تا ۱۰ دقیقه کاهش خواهد یافت. هرچند الکترولیز فرایندی طولانی و زمان‌بر است، اما جلسه‌های مجزای آن خیلی وقت‌گیر نمی‌شوند و صرفا لازم است هر هفته ۵ تا ۱۰ دقیقه برای این منظور در نظر بگیرید.

روش سوم: با استفاده از دستگاه مخصوص اصلاح کمر

ازبین‌بردن موهای زائد با دستگاه مخصوص اصلاح کمر

دستگاهی که در تصویر مشاهده می‌کنید دارای تیغه‌ای است به پهنای تقریبی ۴ سانتی‌متر و دسته‌هایی بلند دارد که با لولایی مخصوص، به یکدیگر متصل شده‌اند. با استفاده از این دستگاه می‌توانید قسمت‌هایی مثل کمر یا شانه‌ها را که در حالت معمول دور از دسترس هستند اصلاح کنید.

بهترین قسمت‌های بدن برای استفاده از این دستگاه

با این دستگاه هر قسمتی از کمر، شانه‌ها و باسن را می‌توان اصلاح کرد.

زمان موردنیاز برای ازبین‌بردن موهای زائد با این دستگاه

مدت‌زمان لازم برای اصلاح با آن بسته به سطح موردنظر می‌تواند بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت متغیر باشد.

قیمت دستگاه

قیمت این دستگاه هم به مدلی بستگی دارد که انتخاب می‌کنید. هزینه پرداختی بابت آن از حدود ۲۰۰هزار تومان شروع می‌شود. محصولی که می‌خرید معمولا در بسته‌ای همراه با تیغه‌های اضافی و کرم مخصوص اصلاح ارسال می‌شود.

ماندگاری

حداکثر تا چند روز بعد از اصلاح.

نکاتی درباره این روش از زبان متخصصان

هرچند اصلاح با این دستگاه سریع و آسان انجام می‌گیرد، اما امکان رویش موهای زیرپوستی را بیشتر می‌کند. این مسئله به‌ویژه زمانی دردسرساز می‌شود که موهای زیرپوستی موجب بروز عفونت‌های پوستی شوند. برای پیشگیری از پدیدارشدن موهای زیرپوستی توصیه می‌شود موهای زائد قسمتی را که می‌خواهید اصلاح کنید خیس کنید. اصلاح کمر زیر دوش آب می‌تواند راهکاری مناسب باشد. کشیدن تیغ دستگاه در جهت رویش موها و صابون زدن به کمر یا سطح موردنظر پیش از اصلاح، توصیه‌های دیگری برای پیشگیری از رویش موهای زیرپوستی و آسان‌شدن روند اصلاح هستند.

برخلاف باور رایج، اصلاح موهای زائد با تیغ باعث نمی‌شود که موها بعد از اصلاح ضخیم یا زمخت شوند.

روش چهارم: استفاده از کرم یا ژل موبر

ازبین‌بردن موهای زائد با کرم و ژل موبر - لیزر موهای زائد مردان

کرم‌ها و ژل‌های موبر حاوی ترکیبات شیمیایی بخصوصی هستند که با حمله به پروتئین‌های مو آنها را از بین می‌برند. درنتیجه، تارهای مو شل می‌شوند و فورا ریزش آنها شروع می‌شود.

بهترین قسمت‌های بدن برای استفاده از کرم و ژل موبر

کرم و ژل موبر برای ازبین‌بردن موهای زائد کمر، قفسه سینه، دست‌ها و پاها مناسب هستند. باتوجه‌به حساسیت بیشتر پوست اطراف ابروها و اندام تناسلی، بهتر است از به‌کاربردن آنها در این قسمت‌ها خودداری کنید.

زمان موردنیاز برای ازبین‌بردن موهای زائد با این روش

بعد از استفاده از کرم یا ژل روی سطح موردنظر، حدود ۵ دقیقه زمان نیاز است تا ریزش موهای زائد شروع شود. باوجوداین، کل فرایند ازبین‌بردن موهای زائد با این روش بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می‌برد.

قیمت محصولات موبر

قیمت این محصولات از ۴ یا ۵هزار تومان شروع می‌شود (پودرهای موبر) و، بسته به مدل انتخابی، قیمت آن تا ۱۰۰هزار تومان هم می‌تواند افزایش یابد.

ماندگاری

یک تا چند هفته.

نکاتی درباره این روش از زبان متخصصان

ممکن است برخی ترکیب‌های شیمیایی موجود در محصولات موبر اصلا برای پوست مناسب نباشند، به‌ویژه برای قسمت‌های حساس‌تر پوست مثل اطراف اندام تناسلی. توصیه می‌شود پیش از استفاده از محصول موردنظر، اندکی از آن را روی سطح کوچکی از پوست امتحان کنید. در صورت مشاهده هرگونه واکنش پوستی، اعم از سوزش، قرمزشدن، تاول یا خارش، فورا آن را از سطح پوست پاک کنید و از استفاده از آن صرف‌نظر کنید.

البته تفاوت‌هایی جزئی در فرمول و شیوه ساخت محصولات مختلف وجود دارد. پیش از آنکه به‌کلی استفاده از محصولات موبر را کنار بگذارید، می‌توانید برند یا مدل دیگری را هم امتحان کنید؛ شاید با پوست شما سازگار باشد.

استفاده از وکس یا محصولات موبر ممکن است برای برخی افراد با بروز حساسیت پوستی همراه باشد. البته تفاوت‌هایی جزئی میان فرمول ساخت انواع مختلف این محصولات وجود دارد و با امتحان‌کردن آنها، احتمالا می‌توانید مدلی پیدا کنید که با پوست شما سازگار باشد.

جمع‌بندی

هرچند لیزر موهای زائد مردان در مقایسه با روش‌های دیگر رواج بیشتری دارد، درنهایت همه‌چیز به صلاحدید و اولویت‌های شما برمی‌گردد. این نکته را باید در نظر داشته باشید که هدف از لیزر موهای زائد صرفا کاهش حجم موهای زائد در قسمت‌های موردنظر است و نه حذف دائمی آنها. اگر قسمت‌های کوچک‌تری مثل پیوستگی ابروها، اطراف گوش‌ها یا نقاط بخصوصی در گردن را مدنظر دارید، بهتر است در کنار لیزر به استفاده از الکترولیز هم گوشه‌چشمی داشته باشید. اگر هم موهای قسمت بخصوصی از بدن، نظیر کمر یا قفسه سینه، به‌نظرتان ظاهر ناخوشایندی پیدا کرده است، بهتر است با استفاده از لیزر از حجم موهای زائد این قسمت‌ها کم کنید. سایر روش‌های معمول برای این کار موقتی هستند و در بلندمدت هزینه و زمان زیادی خواهند گرفت.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *