تکنولوژی و فناوری

نخستین پرواز موشک فضاپیمابر تازه چین انجام شد

تصویری از موشک لانگ مارس ۵

طبق اعلام رسانه‌های چین، موشک فضاپیمابر مارس۸ برای نخستین بار روز سه‌شنبه همراه پنج ماهواره از جزیرهٔ هاینان در جنوب این کشور به‌سوی مدار زمین پرواز کرد.

هدف دولت چین از ساخت موشک‌های فضاپیمابر دائمی نظیر مارس۸ کاستن از هزینهٔ ماموریت‌ها در فضا و آماده‌‌ شدن برای گردشگری فضایی اعلام شده است. پکن با برنامهٔ اخیر فضایی‌اش در نظر دارد مجموعه موشک‌های فضاپیمابری شبیه به موشک‌های فالکون شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس بسازد.نخستین پرواز موشکی چین به فضا

 

رسانه دولتی چین اعلام نکرد که آیا نخستین موشک از این سری که مارس۸ وای-۱ نام دارد، قابلیت چندبار پرواز را دارد یا خیر، اما گفت که مدل‌های بعدی این مجموعه، مانند هواپیما، قابلیت برخاستن و فرود آمدن به‌شکل افقی را دارند و به‌این‌ترتیب می‌توانند بارها پرواز کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

سازمان ملی دانش و فناوری فضایی چین اعلام کرده است که نخستین نمونه از موشک‌هایی را که قابلیت پرواز و فرود افقی دارند در سال ۲۰۲۵ خواهد ساخت.

پکن که در سال‌های اخیر روی پروژه‌های فضایی سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده است، در ماه ژوئیه سال جاری نخستین مأموریت مستقل فضایی خود را به‌سوی مریخ انجام داد و اوائل ماه جاری میلادی نیز، برای نخستین بار از سال ۱۹۷۶ تا کنون، نمونه‌هایی از خاک ماه را به زمین آورد. چین می‌خواهد تا سال ۲۰۲۲ یک ایستگاه فضایی چندبخشی و دارای سرنشین در مدار زمین مستقر کند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *