۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
هنر

نصب و چیدمان قاب روی دیوار و نکاتی که باید رعایت کنید

نصب و چیدمان قاب روی دیوار و انتخاب شکل و حالت مناسب آن در دکوراسیون داخلی هنر مهمی است. بی‌اغراق می‌توان گفت که عده کمی از افراد هستند که سلیقه و درک درستی از نصب قاب‌های مناسب روی دیوار دارند. خبر خوب این است که این هنر کاملا یادگرفتنی است. در این مقاله از روش‌های مناسب نصب و چیدمان قاب روی دیوار برای داشتن فضایی زیبا دلنشین می‌خوانید. با ما همراه باشید.

مراحل نصب و چیدمان قاب روی دیوار را یاد بگیرید

چیدمان قاب روی دیوار - دیوار پر از انواع قاب

وجود قاب‌ها با تصاویر هماهنگ با دکوراسیون منزل و سلیقه‌تان می‌توانند هر محیطی را جذاب‌تر کنند. اما یادتان باشد که نباید بی‌گدار به آب بزنید و میخ‌ها را بی‌دقت بر دل تمیز دیوار بکوبید؛ چون ترمیم و اصلاح جای میخ‌ها سخت است و جلوه دیوار را به‌شدت مخدوش می‌کند. مراحل زیر را در نصب قاب به خاطر بسپارید:

  • شیوه چیدمان قاب‌ها یا قاب روی دیوار را از قبل تعیین کنید؛
  • قاب مناسب را انتخاب کنید؛
  • به‌صورت حدودی، جای قاب را روی دیوار تنظیم کنید؛
  • میخ را به دیوار بکوبید و پروژه را تمام کنید.

انتخاب چیدمان قاب روی دیوار

شیوه چیدمان قاب‌ها به سلیقه و نوع دیوارتان بستگی دارد؛ اما تعیین آن، گام نخستین در مسیر نصب قاب است؛ یعنی زمانی که می‌خواهید به نصب و قراردادن قاب روی دیوار منزل یا هر مکان دیگری فکر کنید، باید دورنما و چشم‌اندازی از تعداد و شکل چیدن قاب‌های دیوار داشته باشید. این دید به شما کمک می‌کند گزینه‌ای مناسب را بخرید و دکوراسیون دیوار را به بهترین شکل انجام بدهید.

انتخاب قاب مناسب

قاب مناسب هم یعنی قابی که با سبک دکوراسیون محیط هماهنگ است. قاب‌ها در جنس‌های مختلف و شکل‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌شوند: قاب‌های چوبی، استیل، پلاستیک و… . پس بنا به سبک دکوراسیون محیط، باید قابی انتخاب کنید که با فضا و محیط هماهنگ باشد.

تعیین محدوده نصب قاب و گام آخر

نصب قاب و چیدمان قاب روی دیوار - تعیین جای نصب

از میخ و میخ‌کاری‌هایی که رد نامطلوبی روی دیوار می‌گذارند، به‌کلی دور شوید. برای این کار، بعد از انتخاب قاب‌هایتان باید آنها را به‌طور حدودی روی تکه‌های مقوا رسم کنید و مقواها را ببُرید. بعد تکه‌های مقوا را که هریک نمایندهٔ قابتان هستند، روی دیوار بگذارید و جای میخی را که باید کار گذاشته شود، به‌راحتی تعیین کنید.

با این کار می‌توانید تصویری از کنار هم قرار دادن قاب‌ها روی دیوار داشته باشید؛ دیوارها هم بیهوده خدشه‌دار نمی‌شوند و کارتان دقیق‌تر پیش خواهد رفت. در آخر هم که دیگر تکلیف همه‌چیز مشخص است و به‌راحتی می‌توانید میخ را بکوبید و قاب‌هایتان را نصب کنید.

نکاتی درباره نصب و چیدمان قاب روی دیوار

در ادامه، از نکاتی مفید برای طی‌کردن مراحل نصب قاب برایتان گفته‌ایم:

قراردادن قاب بالای مبل

چیدمان قاب روی دیوار بالای مبل

یکی از نکات رایج در استفاده از تصاویر و تابلوهای مختلف روی دیوار، این است که قاب را طوری روی دیوار بگذارید که همهٔ افراد با قدی متوسط بتوانند دید خوبی به آن داشته باشند؛ یعنی زاویه دید افراد نسبت به قاب، طوری باشد که برای تماشای آن، نیازی به بلندکردن سرشان به‌سمت بالای دیوار یا پایین‌گرفتن سر برای داشتن دیدی دقیق به تصویر نباشد.

بدیهی است، زمانی که روی مبل می‌نشینید، زاویه نگاهتان هم پایین‌تر می‌آید. پس اگر می‌خواهید قابی را روی دیوار اتاق نشیمن یا پذیرایی نصب کنید، باید آن را کمی بالاتر از مبلتان نصب کنید. کاناپه بزرگ یا به قول خارجی‌ها سوفا یا همان بزرگ‌ترین تکه از مجموعه مبل‌ها، تراز مناسبی برای نصب قاب است؛ یعنی می‌توانید قابتان را بالای همان کاناپه بزرگ با کمی فاصله از آن نصب کنید.

استفاده از ایده قاب‌های موازی

چیدمان قاب روی دیوار به صوزت موازی

کنار هم گذاشتن قاب‌ها به شکل موازی هم ایدهٔ خوبی است. زمانی که چند قاب هم‌اندازه دارید، با قرار دادن آنها به موازات هم و ایجاد یک مربع یا مستطیل بزرگ از آنها در کنار یکدیگر، به نظم و نمای زیبایی می‌رسید. پس تعداد قاب‌هایتان را زوج انتخاب کنید و آنها را با اندکی فاصله در کنار یکدیگر بگذارید. در این روش نصب قاب روی دیوار ، انگار با قاب‌های خود یک مجموعهٔ کلی درست می‌کنید. چنین چیزی چشم‌نواز است.

درنظرگرفتن نقاط کانونی و نصب قاب‌های مختلف

چیدمان قاب روی دیوار با در نظر گرفتن نقاط کانونی

یکی دیگر از روش‌های نصب قاب، گذاشتن قاب‌هایی با طرح‌ها و شکل‌های مختلف و البته اندازه‌های گوناگون در کنار یکدیگر است. با این روش می‌توانید دیواری متنوع و جالب به وجود بیاورید. اما در این مورد هم باید سعی کنید قاب‌های چشم‌نوازتر و شاخص‌تر را در مرکز و نقطه کانونی دیوار قرار بدهید و باقی قاب‌ها را در اطراف آن بگذارید.

مثلا قابی با اندازه بزرگ‌تر را در مرکز دیوار نصب کنید و بعد قاب‌های کوچک‌تر را دور آن بچینید و نصب کنید. اگر ارتباطی معنادار میان قاب‌های مختلف روی دیوار باشد، مجموعه‌ای که طراحی می‌کنید، جذاب‌تر هم خواهد شد؛ مثلا اگر ازنظر محتوای قاب و تصویری که در آن وجود دارد یا شکل قاب‌ها هماهنگی وجود داشته باشد، نهایتا دیوار زیباتری خواهید داشت.

کنار هم قرار دادن تصادفی و بی‌نظم قاب‌ها

چیدمان قاب روی دیوار به صورت تصادفی

یادتان باشد که گاهی‌ اوقات وجود نوعی بی‌نظمی در چیدمان قاب‌های ریز و درشت هم می‌تواند ایده خوبی برای نصب قاب‌ها باشد؛ مثلا اگر چندین قاب بزرگ و کوچک دارید که ازنظر معنا و محتوای درون قاب به هم شباهت دارند، امکان چیدن آنها به شکلی تصادفی در کنار یکدیگر هم می‌تواند منظره زیبایی روی دیوار به وجود بیاورد.

مثلا قاب‌هایی را که در اندازه‌های مختلف از اعضای خانواده و عکس‌های خانوادگی دارید، می‌توانید روی یک شلف یا همان طبقهٔ دیواری بگذارید و ترکیبی دیدنی درست کنید.

نصب سه قاب در کنار هم

چیدمان قاب روی دیوار در کنار هم

در قسمت‌های قبلی، از نصب قاب‌هایی با تعداد زوج گفته شد. برای اینکه قاب‌های زوج کنار هم باشند، باید همهٔ آنها را با فاصله‌ای اندک در قالب مجموعه‌ای نصب کنید که نهایتا شکل یک مربع یا مستطیل بزرگ است. اما اگر تعدادی قاب دارید که عددشان فرد است، چه باید کرد؟ بهترین ایده در این مواقع، گذاشتن قاب‌ها در کنار یکدیگر با فاصله‌ای اندک در ردیفی افقی است.

فاصله میان قاب‌ها باید دقیقا اندازه هم باشد تا نمای چشم‌نوازی ایجاد شود. در این سبک از نصب قاب هم بهتر است قاب‌ها و اندازه‌شان شبیه به هم باشند. لازم نیست تصویر درون قاب‌ها شبیه به هم باشد، اما اندازه و طرح قابشان باید یکسان باشد؛ البته اگر محتوای موجود در قاب‌ هم با یکدیگر ارتباطاتی ازنظر مفهوم یا رنگ داشته باشد، نمای دیوار جذاب‌تر هم می‌شود.

در آخر

یادتان باشد که نصب قاب روی دیوار قانون خاصی ندارد؛ اما نکات و روش‌هایی که گفته شد به شما ایده‌هایی برای طراحی بهتر چیدمان قاب‌ها می‌دهد. هدف از تزیینات و دکوراسیون منزل یا هر محیط دیگری، لذت‌بردن بیشتر از حضور در آن مکان است. پس سلیقه شخصی در این زمینه، نقش مهمی دارد. برای دیدن قاب عکس‌های مختلف می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. حتما می‌توانید قاب عکس مناسب سلیقه‌تان را آنجا پیدا کنید:

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *