۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

نوردرمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

نوردرمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

نور درمانی روشی برای رفع اختلال عاطفی فصلی است .البته از آن برای درمان مشکلات دیگر هم استفاده می کنند در این روش افراد در معرض نور مصنوعی قرار می گیرند .اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردکی است که در مقاطع خاصی از سال رخ می دهد. در فرآیند نور درمانی بیمار در مقابل وسیله ای به نام جعبه نور قرار می گیرد .از این جعبه نور درخشانی منتشر می شود که مشابه نور طبیعی روز است . نور درمانی بخش هایی از مغز را تحت تاًثیر قرار می دهد که با خواب و خلق و خو در رابطه هست .با جنین در مانی علائم و نشانه های اختلال عاطفی فصلی بهبود پیدا می کنند. استفاده از جعبه نور درمانی به رفع انواع مشکلات و اختلالات افسردگی کمک می کند.

فوتوتراپی چیست و در چه مورد استفاده میشود؟

فتوتراپی برای درمان پوست های بدن صورت می گیرد .این نوع درمان به طوری  موًثر بوده که می تواند زندگی انسان را به خطر بیاندازد و ضایعات را ازبین ببرد . برای درمان سرطان پوست اشخاص به این نوع درمان مراجعه می کنند تا زودتر خوب شوند .نوردرمانی برای پوست

نوردرمانی یا فیزیو تراپی یا هلیو درمانی در چه مواردی استفاده می شود؟

نوردرمانینی و در و فیزیو تراپی اغلب برای درد عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد که باید با اجازه دکتر باشداغلب افرادی که به درد یا مریضی مبتلا می باشند باید آن مرض خود را به دکتر بگویند تا دکتر درمان خوبی را برای مریض خود تجویز کند. در نور درمانی فرد در مقابل یک منبع نور مصنوعی قرار می گیرد در درجه اول روشی برای درمان اختلال عاطفی فصلی (SAD) و برخی شرایط دیگر در معرض نور مصنوعی است.

در نور درمانی موج آن را تنظیم می کنند تا مریض مبتلا به مرض زودتر بهبود یابد و این افراد نیاز به کسی را دارند که همیشه از آنها حمایت کند تا وقتی که خانواده برای درمان آنها وقت نگذارد این افراد بدتر می شوند..

بسورپاریس اغلب در چه مرضی به کار می رود؟

محبوب ترین نور درمانی ، درمان بسوریاریس با UVB است. ۲ درصد از  جمعیت بسورپاریس رنج می برند و نور درمانی UVB l موًثر ترین درمان برای بسوریاریس می باشد. یکی از ویژگی های بسوریاریس التهاب موضعی با واسطه سیستم ایمنی است .اشعه ماوراءبنفش برای سرکوب ایمنی بدن و کاهش پاسخ های التهابی شناخته شده است . برای نور درمانی برای بیماری پوستی مانند بسوریاریس از امواج نور(UV_A f با طول موج ۲۱۵-۴۰۰ ناتو متر ) UV_B )x,g l طول موج ۲۸۰-۲۱۵ نانو متر ) استفاده می شود .UV_A در ترکیب یا تجویز دارو به صورت خوراکی به عنوان درمان PUVA شناخته می شود.

آکته ولگاریس

نور خورششید برای بهبود آکته از دیر باز شناخته شده بود و تصور می شد این امر باید به دلیل اثرات ضد باکتری و سایر اثرات مربوط به ماوراء بنفش باشد که نمی تواند به عنوان یک درمان طولانی مدت احتمالی آسیب پوست استفاده می شود.

سایر بیماری‌های پوستی

فیزیوتراپی در درمان بیماری های اگزما،در ماتیت اتوبیک، بتورات نوری،پلی مورفین  و مایکوریس فونگولیدر می تواند موًثر باشد.

 سولاریوم یا تخت برنزه

برنزه شدن در نتیجه اثرات دو طرف مختلف از اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود. (UN_A وUN_B.)

بهبود زخم

برای بهبود زخم ها با درمان امواج نوری سرخ پیشنهاد شده است . پزشکان در حال بررسی این مورد اند که چگونه این تکنولوژی نوری به التیام زخم های دیرالتیام پایبنده مانند زخم های پوستی دیابتی،سوختگی های جدی بدن و زخم های بدن.

اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری پوستی است که موجب  قرمزی و خارش پوست می شود .اگزما در کودکان شیوع بالایی دارد اما این بیماری می نواند در هرسنی اتفاق افتد . اگزمای پوستی طولانی مدت و مزمن بوده و به صورت دوره ای عود می کند.اکزما ممکن است با آسم یا تب یونجه همراه باشد.

روش نور درمانی اگزما

 

برای انجام فتوتراپی اگزما، یک روغن چرب کننده بر روی پوست شما مالیده می شود و شما با پوشیدن لباس زیر و زدن عینک آفتابیی برای محافظت از چشم ها آماده انجام نور درمانی اگزما باشیم.

 

نور درمانی در بیماری های پوستی

 

درمان فوتودینامیک

این درمان بر این اساس می باشد که یک مایع حساس به نور به بدن تزریق می شود .این مایع به سلوا های نا سالم بدن متصل می شود .زمانی که از خارج در معرض نور قوی قرار گیرد به جامد تبدیل می شود و در نتیجه سلول های ناسالم را می کشد .یکی از استفاده نور آبی با اسید آمونولیک برای درمان کراتور اکتینیک می باشد.

نور درمانی بیشتر برای در مان زخم های بوجود آمده صورت می گیرد و باید افراد مواظب باشند که زخم های بیشتری در بدن بوجود نیاید و افراد باید با مراجعه به دکترهای متخصص این مرض خود را از بدنشان دور کنند .افراد باید بیشتر در خانه بمانند که به مرضی مبتلا نشوند.

اگر فردی به اختلال دو قطبی دچار باشد و بخواهد از این درمان استفاده کند عوارض زیر ممکن است برای وی بروز کند:

شیدایی ،پیش فعالی، تحریک پذیری می باشد.

هر عارشه ای که از لایت تراپی برای فرد ایجاد شود پس از چند روز خودد به خود درمان می شودو بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.

چرا مهم است که بدانیم نور درمانی چه تاثیری روی افراد مبتلا به اختلال دو قطبی دارد؟

درمان های افسردگی دو قطبی در مقایسه با انواع دیگر افسردگی کمتر است ،بنابراین یافتن درمان های موًًثر جدید بسیار مهم است .دارو های ضد افسردگی کانلاً موًثر نیستند و ممکن است تغییر و چرخشی برای افراد دو قطبی بدتر کنند .همچنین بسیاری از مبتلایان به اختلال دو قطبی باید به دارو های دیگری مانند تثبیت کننده خلقی مصرف کنند.

 

 

درباره «اختلالات دو قطبی» چه می‌دانید؟ - مشرق نیوز

 نوردرمانی برای چه بیماری هایی مفید است؟ 

نور درمانی برای تعداد زیادی از بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس ، ویتیلیکو،اگزما، مایکوزیس فونگونیدوزیس (MF) ، لیکن پلان، مورفهT ، پیتریازیس لیکنوئید، پروریکو، آلوپسی آره تا ، کرانوم حلقوی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 عوارض استفاده از این روش درمانی چیست؟

لایت تراپی یا نوردرمانی هیچ عارضه خطرناکی و رایج خطرناکی نداشته و آن را روشی امن و بی خطر می دانند . تنها گزارشی  که از عوارض این روش شده است سوختگی جزئی و ایجاد تاول بوده است . ممکن است که این روش درمانی باعث آسیب به چشم ها شود.بنابر این بهتر است چشمانتان را ببندید.

عوارض نادر:

سردرد، تهوع،خستگی و

در عوارض نور درمانی نباید افراد مدام نور درمانی کنند چون نور درمانی برای  افرادی که  زیاد نور درمانی می کنند عوارض بدی برای افراد دارد مانند سردرد،تهوع و آسیب دیدن به چشم ها.

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *