۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

همه چیز درباره مولتی ویتامین ؛ از خواص و عوارض این قرص ها تا زمان و میزان مصرف

مولتی ویتامین ها رایج ترین مکمل ها در سراسر دنیا هستند و بسیاری از افراد معتقدند که این یک درمان است – می تواند برای رژیم غذایی و سبک زندگی ضعیف به همراه حفاظت از بیماری های مزمن مصرف شود در حالی که این ” مورد ” نیست (هنوز باید آن رژیم غذایی قدیمی را دنبال کنید), اما فواید سلامتی زیادی برای مصرف منظم مولتی ویتامین وجود دارد.

مولتی ویتامین

سوال اصلی این است که علم چه می گوید؟

آیا برای شما خوب است؟

برای بدن شما چه عملی می کنند؟

مولتی ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین مجموعه ای از ریزمغذی ها از جمله ویتامین ها و مواد معدنی ضروری و غیرضروری هستند. گاهی اوقات حاوی مواد دیگری نیز هستند. مصرف مولتی ویتامین ایده خوبی است.

به دلایل بسیاری از قبیل تقلیل خاک, عملیات کشاورزی مدرن, آفت کش ها و سموم زیست محیطی, قادر به دریافت مواد مغذی لازم از غذا به تنهایی و مکمل های غذایی نیستیم.

حتی با بهترین جیره های غذایی, تامین مواد مغذی کافی نیست.علاوه بر این, عوامل دیگری مانند بارداری و بیماری های مزمن نیز وجود دارند که می تواند اثرات کلسیمی را تحت تاثیر قرار دهد.

ما دوست داریم به عنوان یک مکمل بنیادین روی آن فکر کنیم. به طور خلاصه, مجله دانشکده تغذیه آمریکا نشان داد که مصرف مولتی ویتامین میزان مرگ و میر و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

مولتی ویتامین ها حاوی چه مواد مغذی هستند؟

یک مولتی ویتامین خوب، حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما همراه با مواد مغذی مفید اضافی مثل بیوفلانوئید است.به دنبال اصول اولیه مثل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین E بگردید.

شما همچنین می خواهید به دنبال اشکال خاص ویتامین، مانند ویتامین k2 باشید.شما انواع خاصی از ویتامین مانند ” فعال ” یا ” متیله شده ” را می خواهید تا از جذب کامل به بدن اطمینان حاصل کنید.

در حالت ایده آل, شما همچنین مقدار بیشتری از مواد معدنی قلب دوست مانند پتاسیم و منیزیم را می خواهید. در نهایت, به دنبال مواد معدنی کم مصرف مانند لیتیوم تثبیت کننده باشید.

مولتی ویتامین جوشان

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین برای شما چه فایده ای دارد؟

_تقویت سلامت کلی بدن

_جلوگیری از کمبود مواد مغذی

_تقویت سیستم ایمنی

_تامین انرژی طبیعی

_سم زدایی بدن

_بهبود شناخت

_مفید برای سلامت چشم ها

_جلوگیری از پیر شدن زودرس

آیا مولتی ویتامین مضر است؟

مولتی ویتامین خوب، نه تنها مضر نیست، بلکه بسیار مفید هم است.با این حال چنانچه در بخش سلامت نمناک گفته ایم بستگی به مقدار مولتی ویتامینی که انتخاب می کنید دارد.

انتخاب مولتی ویتامین با کیفیت بالا کلید سلامت کلی بدن است.علاوه بر این, مکمل های غذایی تنظیم شده نیستند، پس نمی توانید به هر شرکتی اعتماد کنید.

بسیاری از شرکت ها از مواد مغذی ضعیف و غیر قابل دسترس استفاده می کنند.همچنین ممکن است شرکت ها مقدار مواد مغذی بیشتر یا کم تر از میزان موجود در بطری را استفاده کنند.

این برچسب ها تقلب نامیده می شود و می تواند منجر به محصولی با مقدار زیادی مواد مغذی شود.یک مولتی ویتامین از شرکتی انتخاب کنید که به آن اعتماد دارید و با مدرک علمی پشتیبانی می شود.

در متن زیر آنچه را که باید در هنگام انتخاب مولتی ویتامین بدانید را آورده ایم:

در زمان انتخاب مولتی ویتامین دنبال چه چیزهایی باید بود؟

بسیاری از آن ها اغلب با نام های مختلفی مانند “مولتی”، “مولتی مینرال” و یا ” ویتامین ها ” وجود دارند.همچنین می توانید به اشکال مختلفی مانند کپسول ، قرص جویدنی, آدامسی, پودر و مایعات پیدا کنید.

وقتی به دنبال مولتی ویتامین هستید، کلید اصلی کیفیت بالا و مواد خالص اش است.شما محصولی را می خواهید که قابل هضم و سرشار از ویتامین و مواد معدنی درست در فرم مناسب باشد.

به دنبال فواید اضافی مانند وجود آنتی اکسیدان ها بگردید!

انتخاب مولتی ویتامین

مولتی ویتامین

در انتخاب مولتی ویتامین دقت کنید که:

درجه کیفیت شرکت تامین مولتی ویتامین را بررسی کنید.

مطمئن شوید هیچ پرکننده مصنوعی, ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی (gmo), شیرین کننده ها, آلرژن های یا نگهدارنده در آن وجود ندارد.

به دنبال سطوح مناسب مواد مغذی بر روی برچسب باشید.

دقت کنید که مواد مغذی ضروری، مانند منیزیم، پتاسیم و مواد معدنی را داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که تمام مواد غذایی به شدت وابسته به مواد مغذی هستند.

ما از ویتامین های متیلات B که “فعال شده” استفاده می کنیم تا آن ها را بیشتر در اختیار بدن قرار دهیم.

مولتی ویتامین چه زمانی و چگونه باید مصرف شود؟

مولتی ویتامین همیشه باید با یک وعده غذایی مصرف شود تا حداکثر جذب را مجاز کند. اگر بیش از ۱ قرص در روز مصرف می کنید، باید هر قرص را در زمان جدا و متفاوت از روز بخورید مانند ۱ صبح و ۱ شب.

آیا واقعاً به مولتی ویتامین نیاز دارم؟

اگر رژیم غذایی شما به اندازه کافی خوب نیست:بله، احتمالاً. (البته، کاری که شما واقعاً باید انجام دهید این است که رژیم غذایی کلی خود را بهبود بخشید، چون مولتی ویتامین به تنهایی جادو نمی کند).

اگر رژیم غذایی شما واقعاً خوب است:نه، به احتمال زیاد لازم نیست آن را انتخاب کنید.

اما آیا هنوز هم می توانید از مصرف مولتی ویتامین سود ببرید؟

شاید.

بعد از روغن ماهی، احتمالاً مولتی ویتامین بیشترین فواید را دارد و تقریباً همه می توانند آن را مصرف کنند چه افرادی که ورزش می کنند، درست غذا می خورند یا بیشتر به بهبود بدن خود اهمیت می دهند و چه کاملا برعکس.

 ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی که باید در مولتی ویتامین به دنبال آنها بگردید:

در این بخش از سلامت نمناک برخی ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد که باید در مولتی ویتامین شما وجود داشته باشند:

ویتامین %E 100:

ویتامین E یک ویتامین آنتی اکسیدانی است که به محافظت از سلول های از اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک می کند.همچنین برای سیستم ایمنی سالم، بیان ژن و ارتباط بین سلول ها مهم است.

ویتامین B1 (تیامین):

ویتامین B1 برای رشد، توسعه و عملکرد تمام سلول های بدن ما ضروری است و برای متابولیسم سالم نیز مهم است.ویتامین B1 برای مدت خیلی زیادی در کبد ذخیره نمی شود، بنابراین داشتن یک منبع مداوم از طریق مکمل ها یا از طریق آنچه می خوریم، مهم است.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین):

ویتامین B2 جز اصلی آنزیم هایی است که شامل چربی های اشباع شده، دارو و دیگران می شود. مانند ویتامین B1، تنها در مقادیر کم و برای مدت زمان کوتاه در کبد ذخیره می شود، بنابراین ما باید مطمئن شویم که ویتامین B1 به طور مداوم از رژیم غذایی خود استفاده کنیم.

ویتامین B6 (پیریدوکسین، پیریدوکسال، یا پیریدوکسامین):

ویتامین B6 در بیش از ۱۰۰ واکنش آنزیمی نقش دارد، از جمله آن هایی که به متابولیز پروتیین و آن هایی که هموگلوبین تشکیل می دهند مرتبط هستند.

ویتامین B12 (کبالالین):

ویتامین B12 برای تشکیل سلول های خونی قرمز، عملکرد مغز سالم و برای سنتز DNA ضروری است. کمبودش می تواند منجر به نوروپاتی شدید و احتمالاً برگشت ناپذیر شود. از آنجا که ویتامین B12 تقریباً به طور انحصاری در منابع حیوانی یافت می شود، ممکن است در صورتی که ویتامین B12 را مصرف نکنید، برای کمبود ویتامین B12 آسیب پذیر باشید.

فواید مولتی ویتامین

مولتی ویتامین

چه کسی می تواند از مصرف مولتی ویتامین نفع ببرد؟

در حالی که مولتی ویتامین “سیاست های بیمه” خوبی برای مردم عادی هستند، گروهی از افرادی وجود دارند که می توانند به طور خاص از استفاده از مولتی ویتامین که برای افرادی مانند آن ها طراحی شده اند، بهره مند شوند.

این افراد عبارتند از:

  • زنانی که قصد دارند باردار شوند و یا هستند
  • زنان شیرده
  • زنان یائسه
  • نوجوان ها
  • افراد مسن
  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف
  • افراد مبتلا به کمبود ویتامین و یا کمبود مواد معدنی
  • افرادی که یک رژیم متعادل مصرف نمی کنند
  • گیاه خواران
  • ورزش کاران حرفه ای

شواهد درباره مولتی ویتامین چه می گویند؟

مطالعه بهداشت پزشکان ۲:

محققان به اثر استفاده طولانی مدت از مولتی ویتامین در افراد سالم بر روی جنبه های مختلف سلامتی نگاه کردند. این چیزی است که پیدا کردند:

سرطان:مردان ۸ % کم تر مبتلا به سرطان تشخیص داده شده اند. اثر حفاظتی در مردان در مقابل سرطان داشته.

دید:خطر پایین تر از رشد آب مروارید دارد.

بیماری های قلبی عروقی:هیچ حفاظتی در برابر حملات قلبی، سکته، یا مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی انجام نمی دهد.

مغز:هیچ حفاظتی در برابر کاهش حافظه و یا مهارت های ذهنی وجود ندارد.

هشدار:به دلیل طرح PHSII , یافته های مربوط به کاهش حافظه و بینایی تا حدی بیشتر از نتایج بیماری های قلبی و عروقی است.

محاکمه برای ارزیابی کیفیت درمانی:

هدف از این مطالعه بررسی درمان انسداد شریان در افراد مبتلا به سکته قلبی قبل از عمل بود. این محاکمه شواهدی سودی از مکمل ها را پیدا نکرد.

هشدار:شرکت کنندگان با انواع مواد مغذی ضروری در دوزهای مختلف مولتی ویتامین دریافت نکردند. ممکن است مصرف مولتی ویتامین استاندارد بهتر عمل کند, اما هیچ مدرکی دال بر این که ممکن است وجود داشته باشد وجود ندارد.

مواد مغذی مولتی ویتامین

مولتی ویتامین

فواید دیگر سلامتی مربوط به مصرف مولتی ویتامین ها:

بهبود حافظه کوتاه مدت

با توجه به متاآنالیز مربوط به کارآزمایی های بالینی تصادفی و کنترل شده, استفاده از مولتی ویتامین روزانه می تواند به بهبود حافظه کوتاه مدت کمک کند.

مسمومیت بدن سطوح قوی مواد معدنی, آنتی اکسیدان ها و ویتامین های کمپلکس b – پیچیده موجود در یک کلسیمی با کیفیت بالا, به سموم پاک از بدن کمک می کنند, واکنش های آنزیمی مورد نیاز برای سم زدایی را تسهیل می کنند و کبد و اندام های دیگر را به شکل نوک بینی حفظ می کنند.

استحکام ماهیچه ها را حفظ می کند. کاهش عضلانی مربوط به سن با آسیب رادیکال های آزاد مرتبط است. آنتی اکسیدان های روزانه غنی از آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از رادیکال های آزاد کمک می کنند. ویتامین d نیز برای بهبود قدرت عضلانی در افراد مسن نشان داده شده است.

از افتادن جلوگیری می کند

مطالعات زیادی نشان داده اند که مصرف ویتامین d روزانه و مکمل های معدنی – به ویژه یکی با دوز درمانی ویتامین d (حداقل ۱.۰۰۰ واحد) و کلسیم (۱.۰۰۰ mg) – می تواند باعث بهبود تعادل و کاهش خطر افتادن شود.

حس بویایی را بهتر می کند

عدم توانایی در تشخیص بوها ممکن است ناشی از کمبود روی باشد. سطوح پایین ویتامین b12 و a همراه با مس نیز با تغییر در حس بویایی (و مزه) همراه است.

محافظت در برابر زیان های شنوایی

در بسیاری از مطالعات همبستگی بین افت شنوایی و کمبود ویتامین های گروه b وجود دارد. در یک مطالعه, افراد با سطوح هموسیستئین بالا خطر کاهش شنوایی داشتند. بهترین راه برای کاهش سطح هموسیستئین? b – ویتامین های کمپلکس.

بهبود پوست. بتا کاروتن و ویتامین c و e برای حفظ پوست سالم و جوان تر مهم هستند.

جلوگیری از آسم و آلرژی 

افراد مبتلا به آسم و افرادی که مستعد آلرژی هستند، اغلب سطوح ویتامین C، روی, سلنیوم و منیزیم کمی دارند.

از عوارض دیابت جلوگیری می کند. دیابت باعث دفع ادرار و از دست دادن ویتامین های محلول در آب و مواد معدنی می شود که منجر به نقایصی می شود که خطر مشکلات دیگری را که بر چشم ها, اعصاب, رگ های خونی, کلیه ها و اندام ها اثر می گذارد, افزایش می دهد. بهترین روش برای جلوگیری از این عوارض علاوه بر کنترل حفظ قند خون, استفاده از مکمل های معدنی و ویتامینی قوی است.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *