۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
خانواده

چطور کارهای خانه را با همسرمان تقسیم کنیم؟

روزهایی که شما با همسرتان از نحوه تقسیم کار های  در خانه ناراضی هستید سطح تنش در خانه بالا می رود. همین تنش ممکن است جرقه ای برای شروع جرو بحث میان شما و همسرتان باشد . اگر از خانم ها درباره بزرگترین نگرانی و استرس روزانه شان بپرسید ، تعداد قابل توجه ای از آنها از بی میلی آقای خانه برای همکاری در کارهای منزل گله خواهند کرد. امروز می خواهیم روش تقسیم کارهای خانه بین زوجین با شما صحبت کنیم با ما همراه باشید.

وقتی یکی از زوجین درباره یکی از کارهای نیمه کاره خانه نگران و مضطرب است ، نگرانی او موجب ایجاد  ایجاد جوی پرتنش در خانه شد . می توان گفت میزان اخ تلافاتی که برسر تقسیم کارهای خانه بین زن و شوهرها به وجود می آید با میزان اختلافات مربوط به پول برابری می کند. طبق مطالعات و بررسی های انجام شده اکثر زنان شاغل مجبور هستند کارهای خانه را برعهده بگیرند.

تقسیم مسئولیت های درون منزل به بالا رفتن میزان رضایت از زندگی و افزایش شادی درون خانه می انجامد استفانی کونتز( stephanie coontz/ استاد تاریخ و مطالعات خانواده) در روزنامه نیویورک تایمز می نویسد : ( نحوه تقسیم کارها در داخل یکی از دو عامل تعیین کننده مهم در میزان رضایت زنان از زندگی مشترک است . بی شک مردان از این موضوع بهره می برند چون از نظر زنان مردانی که در کارهای خانه آنها را  یار ی می کنند جذاب اند.

تقسیم نا عادلانه کارها عامل فرسایش زندگی مشترک است

ازدواج شراکتی است که انجام امور مربوط به خانه نیز بخشی از آن است .منظور از امور خانه خرید و برنامه ریزی جا به جایی وسایل آَشپزی نگهداری از بچه ها سامان دهی به قبض ها ، تمیز کردن خانه تعمیرات و اموری از این دست است. زمانی که این امور به خوبی پیش بروند صلح ، آرامش و هماهنگی در خانه حکم روا خواهد شد.اگر هنگام ورودمهمان ها خانه به هم ریخته باشد و نامنظم باشد و یا اگر هیچ لباس تمیزی نداشته باشید و یا سقفی که تعمیر آنرا مدام پشت گوش انداخنه اید هنگام باران چکه کند ناراحتی و رنجش در خانه بوجود می آید وبرخی سوءبرداشت ها ممکن است موجب بوجود آمدن اختلاف بین همسران بشود.

عدالت در تقسیم کارها از دید هرکس متفاوت است

عدالت_چطور_بدون_بحث_کارهای_خانه_را_با_همسرمان_تقسیم_کنیم؟

در یک نظر سنجی این سوًال از شرکت کنندگان پرسیده شد (آیا در خانه شما کارهای مربوط به منزل بین همسران تقسیم می شودیا یک نفر مسئول انجام تمام کارهاست ؟) ۷۴ درصد از مردان و ۵۱ درصد از زنان پاسخ دادند که کارها در منزل تقسیم می شود. در مقابل ۲۶ درصصد از مردان و ۴۹ درصد از اظهار کردند که فقط یک نفر مسدول کارهای خانه است.

چگونه کارهای خانه را  تقسیم کنیم؟

در خواست کمک از همسر بزرگترین اشتباه در تشویق او به همکاری در کارهای خانه است. کمک خواستن این باور را در ذهن طرف مقابل ایجاد می کند که مسئولیت انجام کارهای خانه فقط بر عهده شماست اما واقعیت این است که کارهای خانه مسئولیت مشترک هردوی شماست . تقسیم درست این مسئولیت بین همسران موجب افزایش رضایت از زندگی مشترک خواهد شد.

در ادامه این مطلب با راهکارهایی برای تقسیم کارهای خانه آشنا خواهید شد.

۱- اولویت های خود را بشناسید 

هریک از شما باید اولویت های زندگی مشترک را انتخاب کنید. چه چیزی واقعاً برای هریک از شما مهم است؟ بسیاری از همسران نگاه متفاوتی به موضوع در تقسیم کارهای خانه دارند. آشفتگی داخل خانه از نگاه بعضی از افراد آزار دهنده نیست .اگر شما با شلختگی خانه مشکلی ندارید اما همسرتان از این موضوع ناراحت می شود، باید در این موضوع به  توافق مصالحه برسید. برای برقراری صلح لازم است به جای تلاش برای رضایت کامل هر دو طرف اولویت ها را تعیین و انتخاب کنند.

نظظزتان درباره غذاهای خانگی در مقایسه با فست فود و بیرون غذا خوردن را با یکدیگر به بحث بگذارید . دیدگاه خودتان و همسرتان درباره گرد و خاک تمییزی سرویس های بهداشتی ، رخت خواب به هم ریخته باغچه مرتب و هرس شده پرداخت به موقع قبض ها و … را بشناسید. مثلاً اگر از نظر یکی از شما ؛ سرویس بهداشتی هر ۲ یا ۳ روز یک بار باید تمیز شود این موضوع باید در این بحث ها مطرح شود تا تا همسران احساس و نظر شما را درک کنند.

 

۲. موانع را شناسایی کنید

موانع_چطور_بدون_بحث_کارهای_خانه_را_با_همسرمان_تقسیم_کنیم؟

به کمک هم فهرستی از کارهای خانه را بنویسید که هر یک از شما از انجامش نفرت دارید . شاید چیزی که شما از آن متنفرید ، برای همسرتان قابل تحمل باشد اگر موردی در این لیست وجود دابد که هر دوی شما از آن متنفرید با هم فکریراهی برای انجام آن کار ناخوشایند پیدا کنید ، همچنین می توانید آن کاررا با همکاری متقابل به پایان بزسانیدمثال یک تیم.

۳- درباره زمان بندی به توافق برسید

در نظر گرفتن ساعت بدن خود و همسرتان بسیار مهم است .برخی افراد اهل سحر خیزی و برخی اهل شب زنده داری هستند . بنابراین اگر همسرانتان را مجبور کنید کارهای خانه را در ساعاتی که آمادگی ندارند انجام دهد ،، احتمال تنش را در خانه بالا می برید. زمان بندی صحیح را جدی بگیرید.

۴- برنامه را هر هفته مرور کنید

همسرتان را از برنامه هفته پیش رو مطلع کنید جلسات ماًموریت و مهمانی ها را بررسی کنید سپس با در نظر گرفتن این موارد برنامه ریزی کنید که چه کارهایی را چه کسی باید انجام دهد. درباره کاری که برای انجامش داوطلب شده اید به هم نق نزنید اگر این کار هفته آینده هم انجام نشد می توانید با هم گفت و گو کنید.

۵-وظایف را باز بینی کنید

اگر شما با همسرتان آن طور که باید و شاید وظایف و مسئولیت های خود را در خانه انجام ندهید با هم درباره علت این موضوع صحبت کنید گاهی ممکن است همسرتان مدت زمان انجام کار را درست تخمین نزند سرزنش همسران به خاطر کارهای عقب افتاده راه چاره نیست بهتر است برنامه خود را دوباره ارزیابی کنید و آن را با توجه به شرایط تغییر دهید . انعطاف پذیر باشید و اجازه دهید تا همسرتان کارها را به روش خودش انجام دهد. اگر تاکردن حوله ها به یک شکل خاص برای شمابسیارمهم است این کار را خودتان انجام دهید اگر بعد از صحبت درباره شرایط از پس انجام کارها برنیامدید وقت آن است که چند راه را انتخاب کنید مثلاً

از رسیدگی به قسمت هایی از خانه یا حیاط صرف نظر کنید تا هم در هزینه ها و هم در زمان صرفه جویی شود.

خانه را سازمان دهی و تقسیم بندی کنید تا کارها به صورت موًثر انجام شوند.

برخی از کارهای خانه نیاز به رسیدگی منظم ندارد، از وقت گذاشتن برای آنها بپرهیزید . مثلاً اگر هرس و رسیدگی به گل های باغچه وقت گیر است ، بذر گیاهان خود را به باغچه بپاشید تا در طبیعت کار خودش را انجام دهد یا اگر از اتو کشیدن نفرت دارید لباس های چروک را به اتوکشی بسپارید از خودتان بپرسید : (آیا لزومی دارد که شیشه همیشه از تمیزی برق بزنند؟)

اگر استانداردهای خانه خود را تعیین کنید؛کارها به لحاظ جسمی و روانی ، کمتر خسته کننده خواهند شد.

کمک بگیرید

اگر نمی توانید یا نمی خواهید که تستانداردهای خود را عوض کنید ، می توانید از شرکت های خدماتی برای انجام کارهای خانه کمک بگیرید البته در این مورد باید بودجه خود را نیز در نظر بگیرید . شما باید لیستی از کارهایی که باید انجام شوند تهیه کنید.می توانید کسی را استخدام کنید که کارهایی از قبیل نظافت ، حمام گردگیری ،پاک کردن پنجره ها ، تعویض ملاقه ها ، اتو کشی و تعمیر خانه را برعهده بگیرد . این کمک فقط برای زن یا شوهر نیست بلکه کمکی است که هردوی شما از آن سود می برید.

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *