سرمایه گذاری

چه عواملی که بر شبکه و قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ تاثیر خواهند گذاشت

قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین به بالاترین سطح قیمتی چند ساله خود رسید، اما عوامل زیادی وجود دارند که نشان می دهند روزهای بهتری برای این ارز در پیش خواهند بود.

در پایان سال ۲۰۲۰ بحث ها در فروم های ردیت با محوریت ارز رمزنگاری و همچنین شور و اشتیاق هودلرهای بیت کوین برای این شمش دیجیتال به بالاترین حد خود رسیده اند.

از طرفی، پذیرش و ارائه خدمات ارز رمزنگاری توسط شرکت پرداخت پی پال و ورود سرمایه گذاران سرشناسی همچون مایکل سایلور، جک دورسی و پل تودور جونز به بازار ارز رمزنگاری، باعث رونق گرفتن این بازار شده اند.

همزمانی رشد قیمت و ابراز علاقه هنرمندان عرصه سینما مانند میسی ویلیامز به خرید بیت کوین و اقدام شرکت بیمه عمر MassMutual برای خرید این ارز، باعث افزایش قیمت و احساسات پیرامون این ارز برتر بازار می شوند.

این روند همچنان رو به افزایش است، چون دورکاری موجب تحول حوزه دیجیتال می شود و به نظر می رسد که سال ۲۰۲۱ یک سال پر بار و مهیج برای بیت کوین خواهد بود. در ادامه برخی از فاکتورها را بررسی خواهیم کرد که باید در سال ۲۰۲۱ آنها را زیر نظر داشته باشیم.

ارزیابی استخراج کنندگان بیت کوین و مقایسه آن با طلا

استخراج بیت کوین شباهت های فاندامنتال زیادی به استخراج طلا دارد. با این وجود، در کار پیچیده ارزیابی عملکرد استخراج کنندگان بیت کوین تفاوت های اساسی وجود دارند. برای مثال، ما روی “Riot Blockchain” تمرکز خواهیم کرد که یک شرکت استخراج بیت کوین در ایالت کلرادو آمریکا است.

شرکت “Riot” در سال ۲۰۱۷ کار استخراج را آغاز کرد و اخیرا برنامه های خود را برای افزایش نرخ هش با تحویل سخت افزارهای استخراج در بهار سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است. در حال حاضر، نرخ هش این شرکت ۱.۵ اگزاهش در ثانیه است که تقریبا ۱.۱۱ درصد از کل نرخ هش فعلی شبکه بیت کوین (۱۳۵ اگزاهش در ثانیه) را تشکیل می دهد.

براساس گزارش درآمد سه ماهه که در تاریخ ۹ نوامبر منتشر شد، این شرکت ۲۲۴ بیت کوین استخراج کرده که با قیمت ۱۸۵۰۰ دلار تقریبا ۴.۱ میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

با توجه به ارقام فوق، سرمایه گذاران می پرسند که چگونه یک شرکت می تواند ارزش بازار ۶۷۰ میلیون دلار را فقط با درآمد ۸ میلیون دلاری و هزینه های زیاد عملیات (برق) توجیه کند؟

حتی با وجود فهرست شدن ۱۰۰۰ بیت کوین (با قیمت فعلی تقریبا معادل ۱۹.۱ میلیون دلار) در ترازنامه این شرکت، این ارزیابی خیلی زیادی است.

در اینجا دو نظریه مطرح می شوند که می توانند ارزش بازار شرکت “Riot” به همراه سایر استخراج کنندگان ارز رمزنگاری را با فرض حرکت بیشتر شبکه به سمت یک بازار صعودی توجیه کنند.

انتظارات برای افزایش قیمت در آینده

برای یافتن طیف وسیعی از اهداف خوشبینانه برای قیمت بیت کوین تا یک سال دیگر، نیازی به تفکر عمیق نیست. مایک نووگراتز پیش بینی کرد که قیمت بیت کوین به سطح ۶۵۰۰۰ دلار خواهد رسید. طبق پیش بینی PlanB (خالق مدل معروف انباشت به جریان)، قیمت این ارز برتر سطح ۲۸۸۰۰۰ دلار را تست خواهد کرد.

در ضمن، اخیرا سیتی بانک سطح ۳۱۸۰۰۰ دلار را برای قیمت تخمین زد. دوقلوهای وینکلووس سطح ۵۰۰۰۰۰ دلار را پیش بینی کردند و به نظر می رسد که کاترین وود، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آرک، با نظر دوم موافق است.

این اهداف قیمتی دلیلی است که چرا استخراج کنندگان در چرخه نزولی سال ۲۰۱۸ گیر افتاده اند و در برخی مواقع با ضرر کار می کرده اند. آنها انتظار دارند که شبکه در آینده فعال و پابرجا باشد. استخراج کنندگان همچنین تایید کنندگان تراکنش های شبکه هستند و افزایش مداوم نرخ هش نشان می دهد که بیت کوین هر روز از امنیت و رقابت بیشتری برخوردار می شود.

کمبود سخت افزار استخراج

جنبه های نگران کننده درباره به تعویق افتادن زمان بازده یک استخراج کننده بیت‌کوین، مانع کم برای ورود و شبکه اثبات کار بسیار کارآمد و رقابتی هستند .

هرکسی می تواند قدرت محاسباتی خود را به استخراج بیت کوین اختصاص دهد، البته احتمال بسیار کمی وجود دارد که وی بتواند اولین کسی باشد که الگوریتم هش را حل می کند و موفق به استخراج یک بلاک می شود.

با افزایش نرخ هش، استخراج کنندگان به استخرهای استخراج می پیوندند و از سخت افزارهای قدرتمند برای استخراج استفاده می کنند، در نتیجه شانس بیشتری برای استخراج موفقیت آمیز یک بلاک را دارند. از لحاظ نظری، هرکسی می تواند عملیات استخراج را آغاز کند، اما آنها در این کار موفق نخواهند بود، مگر این که جدیدترین آنتماینر S19 شرکت بیت مین را در اختیار داشته باشند. البته، این دستگاه استخراج تا آوریل ۲۰۲۱ به بازار عرضه نخواهد شد.

آخرین باری که بیت کوین حرکت پارابولیکی (یعنی سال ۲۰۱۷) داشت ، تراشه های اسیک و سایر سخت افزارهای استخراج کمیاب بودند و شرکت های انویدیا، ای ام دی و بیت مین نتوانستند پاسخگوی تقاضا در بازار باشند.

اگر این اتفاق دوباره برای شرکت های بیت مین و میکرو بی تی رخ دهد، دارندگان دستگاه های نسل بعدی تا زمان ورود سخت افزارهای بیشتر به بازار سود زیادی کسب خواهند کرد.

استخراج بیت کوین و طلا

استخراج کنندگان طلا منبع مشخصی از این فلز در زیر زمین دارند. آنها نیز به تجهیزات حفاری و استخراج مناسب و حق مالکیت زمین نیاز دارند. اینها موانعی برای ورود به حوزه استخراج طلا به حساب می آیند.

اگر قیمت هر انس طلا دو برابر شود و به سطح ۴۰۰۰ دلار برسد، جستجو برای طلا و میزان استخراج آن افزایش خواهد یافت. این امر به نوبه خود باعث کاهش توان ورود و تعادل عرضه و تقاضا می شود. اگر عرضه بیش از تقاضا باشد، قیمت طلا کاهش خواهد یافت.

با این حال، مهم نیست که تا چه وقت رقابت بین سخت افزارهای استخراج ادامه خواهد یافت، به لطف برنامه عرضه و تنظیم سختی شبکه که توسط ساتوشی ناکاموتو در پروتکل آن ایجاد شده، نمی توان بیشتر از ۶.۲۵ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه استخراج کرد. این امر تاثیر زیادی بر پویایی عرضه و تقاضای بیت کوین دارد.

GBTC در مقابل بیت کوین

صندوق بیت‌کوین تراستِ شرکت گری اسکیل، یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس است که به خرید و نگهداری بیت کوین مشغول است. این صندوق به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا مانند یک صندوق سرمایه گذاری محدود بیت کوین را خرید و فروش کنند.

هر سهم در این صندوق پس از کسر کارمزد سالانه ۲ درصد و کارمزد GBTC معادل ۰.۰۰۰۹۵۳۴۶ بیت کوین است. در نمودار زیر مقایسه عملکرد در مقابل بیت کوین را طی ۴ ماه گذاشته مشاهده می کنید.

بیت کوین
قیمت بیت کوین در GBTC و بازار

همانطور که کاهش فاصله بین قیمت های دارایی ها در پایان ماه سپتامبر نشان می دهد، GBTC در طی یک دوره اصلاح قیمت کمی بدتر از بیت کوین عمل کرده است.

GBTC با افزایش اختلاف قیمت کمی بهتر از بیت کوین عمل می کند. این را می توان در بیشتر شدن فاصله در طول افزایش قیمت در دو ماه گذشته مشاهده کرد.

نمودار زیر علاوه بر ارزش خالص دارایی در مقایسه با قیمت سهام، جزئیات بیشتری راجع به اختلاف قیمت در GBTC با قیمت بازار طی ۱۲ ماه گذشته را نشان می دهد.

بیت کوین
قیمت بیت کوین

در زمان حرکت های نزولی قیمت بیت کوین (در آوریل، جولای و سپتامبر)، اختلاف قیمت در GBTC نسبت به قیمت بازار تقریبا به ۱۰ درصد کاهش یافت و در طی افزایش سریع قیمت در ماه های فوریه و آگوست به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسید.

در حرکت سریع قیمت بیت کوین از سطح ۱۱۰۰۰ به ۱۹۰۰۰ دلار، حق صرافی نیز مطابق با روند افزایش یافت. هنوز هیچ رقیبی برای GBTC وجود ندارد، زیرا این صندوق در ایالات متحده در نوع خود اولین است.

شرکت سرمایه گذاری VanEck  در تاریخ ۲۵ نوامبر معاملات بیت کوین را در بورس  Böerse Xetra در آلمان آغاز کرد. با کناره گیری جی کلیتون از سمت ریاست SEC در ماه دسامبر، در صورت تمایل رئیس جدید SEC به این دارایی، احتمال تصویب صندوق قابل معامله بیت کوین در بورس ایالات متحده آمریکا افزایش می یابد.

عرضه و تقاضا

در هر ۱۰ دقیقه یک بلاک استخراج می شود و  ۶.۲۵ بیت کوین جدید به عنوان پاداش بلاک بوجود می آید.

در هر ساعت ۳۷.۵ بیت کوین و در هر ۲۴ ساعت ۹۰۰ بیت کوین استخراج می شوند. قبل از هاوینگ ۱۱ ماه مه، در هر ۱۰ دقیقه ۱۲.۵ بیت کوین استخراج می شد و در سال ۲۰۲۴  میزان استخراج بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه ۳.۱۲۵ خواهد بود.

با توجه به قیمت فعلی بیت کوین، ارزهای تازه استخراج شده روزانه ۱۶.۷ میلیون دلار به ارزش بازار بیت کوین اضافه می کنند. GBTC در تاریخ ۱۲ نوامبر ورودی روزانه ۱۱۵ میلیون دلار را گزارش داد که نسبت به ۵۰ میلیون دلار ورودی هفتگی در ماه اکتبر ۱۱ برابر افزایش داشته است.

این میزان تقاضا ۶.۹ برابر عرضه جدید است . بنابراین، واضح است که بین تقاضای بیت کوین و عرضه ارزهای تازه استخراج شده به بازار فاصله خیلی زیادی وجود دارد. از نظر تاریخی، این فاصله پس از نصف شدن پاداش استخراج در ماه مه سال جاری بوجود آمده است.

پس از هاوینگ سال ۲۰۱۶ نیز چنین فاصله ای بوجود آمد و منجر به روند صعودی قیمت در سال ۲۰۱۷ شد. در ژانویه ۲۰۱۷ قیمت در سطح ۱۰۰۰ دلار بود، اما با افزایش ۲۰ برابری در پایان آن سال به سطح ۲۰۰۰۰ دلار رسید.

اگر قرار باشد بیت‌کوین مانند طلا به ذخیره با ارزش تبدیل شود، سرمایه گذاران باید ارزش بازار این ارز برتر را به بازار ۹ تریلیون دلاری طلا برسانند. این به معنای افزایش ۲۵ برابری قیمت از سطح فعلی است.

در حالی که ما به تلاش های خود برای درک این اکوسیستم دیجیتالی به سرعت در حال تغییر ادامه می دهیم، شبکه بیت‌کوین به پیشرفت خود ادامه می دهد و جذابیت بیشتری پیدا می کند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *