۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
مد و زیبایی

چیدمان فرش در اتاق‌ها چگونه باید باشد؟ توصیه‌هایی آسان ولی اثرگذار و چشم‌نواز

فرش در اکثر خانه ما ایرانی‌ها جزئی از خانه و زندگی‌مان شده است، به‌طوری‌که اگر اتاقی بدون فرش باشد، بی‌روح و خالی به چشم می‌آید. بنابراین، انتخاب و خرید فرش یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در دکوراسیون داخلی منزل و نیز دکوراسیون اتاق خواب است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که رنگ یا الگو مهم‌ترین عاملی است که باید هنگام خرید فرش مورد توجه قرار گیرد؛ اما اندازه فرش و همچنین شکل صحیح پهن کردن و قرار دادن آن در داخل اتاق و زیر مبلمان هم به همان اندازه مهم است. در این مقاله، با شما درباره چگونگی پهن کردن انواع فرش‌ها می‌گوییم و اینکه پهن کردن فرش در قسمت‌های مختلف خانه مانند اتاق ناهارخوری، اتاق خواب و اتاق نشیمن به چه شکل باید باشد. با ما همراه باشید.

فرش را در اتاق‌های مختلف چگونه پهن کنیم؟

اولین قدم در انتخاب فرش، درنظرگرفتن اتاقی است که می‌خواهید فرش را در آن پهن کنید. وقتی اندازه و شکل اتاق خود را ارزیابی کردید، وقت آن است که نحوه چیدمان مبلمان و اثاثیه در فضا را در نظر بگیرید.

برای انتخاب طرح و موقعیت‌یابی فرش در اتاق‌های مختلف می‌توانید از گزینه‌های زیر کمک بگیرید.

لطفا توجه داشته باشید که گزینه‌های زیر صرفا پیشنهادهای ما هستند. نحوه چیدمان و قرار دادن فرش به سلیقه و اولویت شخصی شما مربوط می‌شود. این یعنی روش اشتباهی برای قرار دادن فرش در اتاق وجود ندارد. اگر انتخاب خود را دوست دارید، به این معنی است که جای مناسب و فرش مناسب برای سبک تزیین خاص خود را انتخاب کرده‌اید.

روش‌های مختلف قرار دادن فرش در اتاق نشیمن

انتخاب فرش برای اتاق نشیمن

شکل اتاق و همچنین مبلمان شما تعیین‌کننده اندازه فرش، شکل و همچنین جهت آن است. اگر تصمیم دارید مبل روی فرش قرار بگیرد، مطمئن شوید که فرش‌تان حداقل ۱۵ سانتی‌متر از هر طرف امتداد داشته باشد.

روش اول: فرش را طوری قرار دهید که تمام پایه‌های کاناپه روی فرش قرار گیرد

روش های مختلف قرار دادن فرش - روش مبلمان روی فرش

برای قرار دادن تمام پایه‌های مبل روی فرش، به فرشی مخصوص در ابعاد بزرگ احتیاج دارید. این انتخاب برای مبلمان در اتاق نشیمن که فضای باز دارد، بهترین گزینه است. قرار دادن همه مبلمان به‌طور مستقیم بر روی فرش باعث می‌شود قطعات مختلف تزیینی متحد شوند و فضای نشیمن مشخص شود.

روش دوم: فرش را طوری قرار دهید که قسمت جلوی مبل روی فرش قرار بگیرد

روش های مختلف قرار دادن فرش - روش قرار دادن پایه های جلویی مبلمان روی فرش

زمانی که یکی از لبه‌های گروه مبلمان به‌سمت دیوار قرار می‌گیرد، این روش بهترین عملکرد را دارد. ثبات اشیا در دید اول، اهمیت بسیاری در نشان‌دادن انسجام دکوراسیون دارد؛ پس اندازه فرش باید طوری باشد که پایه‌های جلویی همه قطعات، روی آن قرار بگیرند و در عین حال، تمام پایه‌های عقب روی فرش قرار نگیرند.

روش سوم: فقط میز مبل را روی فرش قرار دهید

روش های مختلف قرار دادن فرش - روش قرار دادن میز روی فرش

این نوع پهن کردن فرش، در نگاه اول، ذهن مخاطب را فریب می‌دهد! با این روش، اتاق بزرگ‌تر از حد واقعی‌اش به نظر می‌رسد.

قرار دادن میز روی فرشی با ابعاد کوچک، انتخابی ایدئال برای فضاهای باریک یا کوچک است. برای به‌دست‌آوردن نسبت صحیح، فضای خالی وسط در محل قرارگیری مبلمان خود را در نظر بگیرید. با این کار، فضا به اندازه مناسب پر می‌شود.

روش قرار دادن فرش در اتاق ناهارخوری

قرار دادن فرش در اتاق ناهارخوری

تعیین فرش مناسب برای یک اتاق ناهارخوری به اندازه و شکل خود میز ناهارخوری و همچنین، پیکربندی و اندازه اتاق بستگی دارد. تصمیم‌گیری در مورد فرش مستطیلی یا فرش دایره‌ای بر اساس شکل اتاق و میز، نسبتا کار آسانی است.

فرش را طوری قرار دهید که کل میز ناهارخوری و پایه‌های صندلی روی فرش باشند

قرار دادن فرش برای اتاق‌های ناهارخوری، قانون کاملا واضحی دارد: تمام پایه‌های میز را روی خود فرش قرار دهید.

روش قرار دادن فرش در اتاق ناهارخوری - میز مستطیلی
فرش مستطیل‌شکل زیر یک میز ناهارخوری

قانون مهم‌تر این است که مطمئن شوید فرش حداقل ۶۱ سانتی‌متر از پایه‌های میز امتداد داشته باشد. باید اطمینان حاصل کنید که صندلی‌های اتاق ناهارخوری حتی وقتی که از پشت میز بلند می‌شوید و آنها را به عقب می‌کشید، روی فرش باقی می‌مانند.

قرار دادن فرش گرد در اتاق ناهارخوری
فرش گرد زیر میز ناهارخوری

روش‌های مختلف قرار دادن فرش در اتاق خواب

قرار دادن فرش در اتاق خواب

از آنجا که تخت به‌عنوان نقطه کانونی و اصلی اتاق خواب عمل می‌کند، عامل اصلی تعیین محل قرارگیری فرش نیز هست. فرش، علاوه بر پر کردن فضا، باید در اتاق خواب حس نرمی و لطافت در هنگام راه رفتن را هم به وجود آورد.

همچنین درنظرگرفتن ویژگی‌های اتاق و مبلمان همراه آن مانند میزهای کناری، نیمکت و … بسیار مهم است؛ البته مبلمانی مانند کمدها، که در امتداد دیوارها قرار گرفته‌اند، چندان عامل مهمی در اتاق خواب نیستند.

اگر اتاق خواب شما کوچک است، اصلا این تصور را نداشته باشید که حتما باید فرش اتاق خواب نیز کوچک باشد؛ بلکه می‌توانید از یک فرش کاملا بزرگ استفاده کنید، به‌طوری‌که تمام اتاق را پوشش دهد. فقط به فاصله بین فرش و دیوارها دقت کنید.

این موضوع را فراموش نکنید که فرش نباید مانع باز و بسته شدن در اتاق یا درهای کمدها شود.

روش اول: فرش را طوری قرار دهید که کاملا زیر تخت باشد

روش قرار دادن فرش در اتاق خواب - فرش زیر تخت

یک قانون کلی این است که تقریبا ۴۶ تا ۶۱ سانتی‌متر از فضای اطراف فرش بیرون از تخت در نظر بگیرید.

روش دوم: فرش را طوری قرار دهید که دوسوم آن زیر تخت باشد

روش قرار دادن فرش در اتاق خواب - دوسوم فرش زیر تخت

فاصله ۴۶ تا ۶۱ سانتی‌متر از هر طرف و نیز کناره‌های پای تخت، همچنان گزینه محبوبی است!

اگر می‌خواهید نمای اتاق را متقارن نگه دارید، فرش زیر تختخواب‌های سلطنتی را می‌توانید با ابعاد زیر انتخاب کنید.

  • فرش ۹ تا ۱۲متری برای پوشش دادن کل تختخواب و اطراف آن.
  • فرش ۸ تا ۱۰ متری فقط برای پوشش دادن تختخواب و فاصله موردنیاز اطراف آن.
  • فرش ۸ تا ۱۰ متری برای پوشش دادن دوسوم پایین تخت و نیمکت کنار آن.
  • فرش ۶ تا ۹ متری فقط برای پوشش دادن دوسوم پایین تخت، بدون نیمکت.

روش سوم: در هر طرف تخت، یک میز عسلی و یک فرش قرار دهید

روش قرار دادن فرش در اتاق خواب - دو میزعسلی در دو طرف تخت

این گزینه انعطاف‌پذیر با انواع و اندازه‌های مختلف تختخواب سازگار است. اگر دو کنارۀ تختخواب شما در کنار دیوار قرار می‌گیرند، این گزینه می‌تواند یک انتخاب عالی و ویژه باشد.

فقط به این نکته توجه کنید که درنظرگرفتن مقیاس در این طرح مهم است. برای ایجاد چشم‌انداز مناسب در فضای اتاق، فاصله بین عسلی‌ها و فرش‌ها در کناره‌های تخت باید حفظ شود و عسلی نباید روی فرش قرار بگیرد.

سخن آخر

در این مطلب، روش‌های مختلف موقعیت‌یابی و قرار دادن فرش در اتاق‌های مختلف خانه را یک‌به‌یک بررسی کردیم. امیدواریم این روش‌ها و راهنمایی‌ها برایتان راهگشا بوده باشد. نظر شما چیست؟ شما چه روش‌هایی برای قرار دادن فرش در اتاق پیشنهاد می‌کنید؟

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *