پزشکی

کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا با استفادۀ گسترده از واکسن فایزر موافقت کرد

Manuel Balce Ceneta

 

کمیته مشورتی سازمان غذا و داروی ایالات متحده متشکل از متخصصان مشاور دولت، روز پنج‌شنبه با استفادۀ گسترده از واکسن کرونای ساخته شده توسط شرکت فایزر برای واکسیناسیون عمومی در این کشور موافقت کرد. به این ترتیب آمریکا تنها یک گام دیگر با آغاز واکسیناسیون عمومی برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ که تا کنون حدود ۳۰۰ هزار کشته در این کشور برجای گذاشته، فاصله دارد.

جلسۀ رای گیری این کمیته با ۱۷ رای موافق، ۴ مخالف و یک رای ممتنع به پایان رسید و بر اساس آن مشاوران نتیجه گرفتند که واکسن ساخته شده توسط فایزر و شریک آلمانی آن بیون‌تک، برای استفاده اضطراری در بزرگسالان و نوجوانان بالای ۱۶ سال سن ایمن و موثر به نظر می‌رسد.

به این ترتیب اکنون همه نگاهها به سمت تصمیم گیرندگان نهایی در سازمان غذا و داروی آمریکاست و انتظار می‌رود با اعلام نظر آنها که به گفته دکتر پیتر مارکس، مدیر بخش واکسن این سازمان حداکثر تا یک‌هفته دیگر اعلام خواهد شد، واکسیناسیون عمومی آغاز شود.

تایید این واکسن از سوی کمیته مشورتی در حالی انجام می‌شود که واکنش آلرژیک تزریق این واکسن به دو نفر در بریتانیا، پرسش‌هایی را درباره سطح ایمنی آن مطرح کرده بود. کمیته مشاوران اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های آنها، فواید استفاده از آن بیش از خطرات احتمالی آن است.

این تصمیم در حالی گرفته شده که شمار مبتلایان به کووید۱۹ در ایالات متحده بطور قابل توجهی رو به افزایش است و تا کنون آلوده شدن بیش از ۱۶ میلیون نفر به ویروس کرونا در این کشور تایید شده است.

شرکت فایزر اعلام کرد که تا پایان ماه دسامبر سال جاری میلادی، حدود ۲۵ میلیون دوز از این واکسن را در اختیار ایالات متحده قرار خواهد داد؛ واکسن‌هایی که در اولین مرحله به کارکنان بخش مراقبت‌های بهداشتی، سالمندان و افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند تزریق خواهد شد.

سازمان غذا و دارو هفته آینده نیز دومین واکسن موفق را که از توسط شرکت مدرنا ساخته شده بررسی خواهد کرد.

متخصصان امیدوارند که با آغاز واکسیناسیون عمومی به کمک این دو واکسن، ایالات متحده بتواند بر شیوع کرونا غلبه کند؛ اگرچه بر این باورند که برای عملی شدن این خواسته و رسیدن به مرحله مصونیت جمعی، دست‌کم ۷۰ درصد از جمعیت این کشور باید واکسینه شوند.

برای رسیدن به این نقطه، هنوز باید ماهها انتظار کشید و آمریکایی‌ها همچنان باید به استفاده از ماسک ادامه دهند.

پیش از این نهادهای نظارتی در کشورهای بریتانیا و کانادا استفاده گسترده از این واکسن را در کشورهایشان تایید کرده بودند و بر این اساس دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده از سازمان غذا و دارو شکایت داشت که در این زمینه بسیار کند عمل می‌کند.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *