۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اجتماعی

آیا می دانید نوزادی که در هواپیما متولد می شود چه ملیتی دارد؟

تصور کنید شما یک خانم باردار هستید (شاید هم باشید، اما اگر نیستید تمام تلاشتان را به کار گیرید تا خوب تصور کنید) و سه ماهه سوم دوران بارداری خود را سپری می کنید. از آنجایی که به توصیه های آخر پزشک خود توجه نکردید، اکنون سوار هواپیما شده اید و به سمت مقصدتان پرواز می کنید که ناگهان، جایی بر فراز آب های نیلگون اقیانوس اطلس کیسه آب شما پاره می شود.

در ادامه ی این مطلب خواندنی با سفرمی همراه باشید…

یا می دانید نوزادی که در هواپیما متولد می شود چه ملیتی دارد؟

شاید معجزه شود و یک متخصص زنان در پروازتان وجود داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد احتمالا به لطف تلاش های او در حالیکه همچنان بین آب های اقیانوس اطلس معلق هستید، نوزادتان به دنیا خواهد آمد. حالا به ایالات متحده آمریکا می رسید و یک نوزاد تازه متولد شده در آغوش دارید که مسلما پاسپورت ندارد.

درباره ملیت نوزادی که در هواپیما به دنیا آمده است چگونه تصمیم می گیرند؟

حالا می خواهید بگویید نوزاد شما از کجا آمده است؟ پاسخ این سوال بسیار پیچیده و بحث برانگیز می باشد. کشورها قوانین مختلفی درباره شهروندی نوزادان متولد شده در خاک خود دارند.

نوزادان آسمان

اصل خاک: بر اساس این اصل هر نوزادی که در خاک کشوری متولد شود تابعیت یا شهروندی همان قلمرو یا سرزمین را می گیرد.

اصل خون: با توجه به این اصل، ملیت هر شخصی بر اساس ملیت پدر یا مادر و یا هر دو آن ها تعیین می شود.

اکثر کشورها از اصل خون تبعیت می کنند و ملیت کودک متولد شده را به والدینش نسبت می دهند، اما برخی دیگر از کشورها مانند آمریکا و بعضی از همسایگان آن کمی جسورانه تر عمل کرده و از قانون خاک اطاعت می کنند. یعنی اگر نوزادی در خاک آنها متولد شود، به طور اتوماتیک یک شهروند آمریکایی محسوب می شود.

تابعیت آمریکا

اما چنین شرایطی در زمان پرواز با هواپیما و کشتی کمی مبهم می شود. نوزادانی که در پرواز متولد می شوند گاهی اوقات به عنوان شهروند کشوری که شرکت هواپیمایی در آن ثبت شده است، در نظر گرفته می شوند. اما این اصل درمورد ایرلاین های ایالات متحده آمریکا صدق نمی کند.

به گفته سازمان ملل متحد، اگر نوزادی در طول پرواز به دنیا بیاید، شهروند همان کشوری خواهد بود که ایرلاین مورد نظر در آن به ثبت رسیده است. اما این اصل همیشه پابرجا نیست. به طرز عجیبی، به رغم پیروی کلی از توافق جامع درمورد اصل خاک، ایالات متحده آمریکا زمانی ملیت یک نوزاد متولد شده را تایید خواهد کرد که یا به بندر آن کشور متصل باشد یا در داخل فضای هوایی آن پرواز کند.

مزیت متولد شدن در آسمان

اما حداقل یک مزیت برای نوزادان آسمان وجود دارد که می تواند “بحران اختلال هویت ناشی از متولد شدن در هواپیما” را جبران کند. ایرلاین ها به این توافق رسیده اند که حق سفر رایگان هوایی تا پایان عمر را به نوزادانی که در هواپیمای آنها متولد می شوند، اعطا کنند.

متولد شده در آسمان

داستان هایی از سرنوشت نوزادانی که در هواپیما به دنیا می آیند…

داستان های زیادی درباره زندگی واقعی“نوزادان آسمان” نقل شده است:

متولد شده در پرواز

در ماه می سال ۲۰۱۵، زنی باردار سوار هواپیما شد و هواپیما را در حالی ترک کرد که یک نوزاد در آغوش داشت. در ماه اکتبر همان سال، خانمی تایوانی که قصد داشت برای زایمان به ایالات متحده پرواز کند تا بتواند شهروندی آمریکا را برای فرزندش بگیرد، در هواپیما غافلگیر شد و نوزادش به دنیا آمد.

نوزادان آسمان

در سال ۱۹۹۱، خانمی به نام دبورا اووِن، در پرواز برگشت از انگلستان به آکرا، پایتخت غنا، مجبور شد ۶ هفته زودتر از موعد مقرر در هواپیما زایمان کند. از قضا یک پزشک هلندی در پرواز بود و توانست با کمک خدمه، نوزاد را به دنیا بیاورد.

دبورا هنگامی خدمه را از وضعیت خود باخبر ساخت که در نزدیکی الجزایر پرواز می کردند، اما کاپیتان به او گفت بهتر است کمی طاقت بیاورد. پس از گذشتن از پاریس دبورا دیگر نتوانست تحمل کند.

اوون

خلبان که از این اتفاق بسیار هیجان زده و خوشحال به نظر می رسید، اعلام کرد که یک مسافر جدید به هواپیما اضافه شده است. همه دست می زدند و خدمه در کل هواپیما نوشیدنی های خوشمزه و شیرینی سرو کردند. نیم ساعت بعد هواپیما در فرودگاه گتویک لندن به زمین نشست.

عجیب ترین پاسپورت دنیا

شونا، نوزاد متولد شده در هواپیما اکنون ۲۷ سال دارد و یکی از غیرمعمول ترین مردم این سیاره به حساب می آید. به عنوان یادبود پدر و مادرش نام او را “Shona Kirsty Yves” گذاشتند؛ نخستین حروف “SKY” به معنای آسمان در آن به کار رفته است.

اوون

شونا اووِن یکی از عجیب و غریب ترین گذرنامه های جهان را در اختیار دارد. در محل تولد وی به جای نام، شهرهایی مانند: برن هد (Birkenhead)، بزیلدون (Basildon) یا برنموث (Bournemouth) نوشته شده است: به دنیا آمده در هواپیمایی که در ۱۰ مایلی جنوب میفیلد (Mayfield)، ساسکس (Sussex) پرواز می کرد. تنها چیزی که در گذرنامه او مشخص نمی باشد این است که او در ارتفاع ۷۰۰۰ پا بر فراز آسمان و در هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به دنیا آمده است.

پاسپورت اوون

زایمان در هواپیما تا چه اندازه رایج است؟

این اتفاق بسیار نادر است و متاسفانه هیچ آمار جهانی درباره نوزادان آسمان وجود ندارد.

در اوایل سال ۲۰۰۴ دو نوزاد در هواپیمای ایرلاین ویرجین آتلانتیک به دنیا آمدند. نام اولین کودکی که در هواپیما متولد شد را ویرجینیا (Virginia) گذاشتند و از آن پس هواپیما ” Virginia Plane” نام گرفت.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *