حقوق

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام

اکنون با آغاز دوره‌ی جدید این نهاد، به حکم تجربه‌های ارزنده‌ی موجود، تغییراتی در ساختار و محتوا ضروری می‌نماید که عمدتاً عبارت است از:
– سامان بخشیدن به مجموعه‌ی سیاست‌های کلّی و بازنگری در عناوین و نیز در فرآیند تعیین و تنظیم آن.
– سامان بخشیدن به مسأله‌ی نظارت بر اجرای سیاست‌ها.
– سازوکار لازم برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها.
– ایجاد انسجام کامل در ساختار تشکیلاتی و مدیریتی و تمرکز برنامه‌ها بر اساس آئین‌نامه‌ی مصوّب.
– چابک‌سازی تشکیلات و حذف بخش‌های موازی و غیر ضرور.
به جز اینها تغییرات اصلاحی دیگری نیز در خلال کار و در سایه‌ی دقّت نظر دست‌اندرکاران و انعطاف‌پذیری تشکیلات، لازم خواهد نمود و به کار گرفته خواهد شد انشاءالله.
با عنایت به آنچه گفته شد آیت الله آقای حاج سیّدمحمود هاشمی شاهرودی را به ریاست و جناب آقای دکتر محسن رضائی را به دبیری مجمع تشخیص مصلحت و اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده در زیر را به عضویت آن در دوره‌ی پنج‌ساله‌ی جدید منصوب می‌کنم:
اشخاص حقوقی:
الف) رؤسای محترم سه قوه
ب) فقهای معزّز شورای نگهبان
ج) رئیس ستاد کل نیروهای مسلّح
د) دبیر شورایعالی امنیت ملّی
ه) وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است
و) رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث از مجلس شورای اسلامی
اشخاص حقیقی:
آیات و حجج اسلام:
آقای حاج سیّدمحمود هاشمی شاهرودی، آقای حاج شیخ احمد جنتی، آقای امینی نجف‌آبادی، آقای موحدی کرمانی، آقای ناطق نوری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای محسنی اژه‌ای، آقای مجتهد شبستری، آقای سیّدابراهیم رئیسی، آقای درّی نجف‌آبادی، آقای محمّدی‌عراقی، آقای مجید انصاری، آقای مصباحی‌مقدم.
و حضرات:
آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقامحمّدی، آقای محمود احمدی‌نژاد، آقای محمّدجواد ایروانی، آقای محمّدرضا باهنر، آقای احمد توکّلی، آقای سعید جلیلی، آقای غلامعلی حدّادعادل، آقای داود دانش‌جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محسن رضائی، آقای سیّدمحمد صدر، آقای محمّدحسین صفارهرندی، آقای محمّدرضا عارف، آقای محمّد فروزنده، آقای سیّدحسن فیروزآبادی، آقای محمّدباقر قالیباف، آقای حسین محمّدی، آقای حسین مظفّر، آقای سیّدمصطفی میرسلیم، آقای سیّدمحمّد میرمحمّدی، آقای سیّدمرتضی نبوی، آقای علی‌اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ‌ زاده، آقای احمد وحیدی.
حضرات آقایان را به حضور و اتقان و دقّت در تشخیص مصلحت و نیز به صلاح و سداد و انصاف دعوت میکنم و توفیق و هدایت الهی را برای خود و آنان مسألت می‌نمایم. نکات یاد شده در پیوست این حکم لازم است مورد توجه قرار گیرد.

سیّدعلی خامنه‌ای
۲۳ مرداد ۹۶

 

  • در پی رحلت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ ۳ دی ۹۷، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت‌الله آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله جناب آقای حاج شیخ صادق آملی لاریجانی دامت توفیقاته
با توجه به نقش بی‌بدیل مجمع تشخیص مصلحت نظام در اداره و قوام و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی و با عنایت به ارتحال عالم مجاهد آیت الله هاشمی شاهرودی رحمه‌الله‌علیه و ضرورت سامان‌یابی هر چه سریعتر ارکان مجمع، جنابعالی را به ریاست آن مجمع مهم و تأثیرگذار و نیز به عضویت فقهای شورای محترم نگهبان منصوب می‌کنم.
همان‌طور که پیش از این در حکم دوره‌ی جدید آمده است، مجمع در این دوره عهده‌دار مسئولیت مهم و اساسی تغییرات در ساختار و محتوای آن نهاد مؤثر و مهم نیز می‌باشد که با توجه به سابقه‌ی برجسته و ارزشمند جنابعالی در شورای نگهبان و مدیریت پر تلاش و عالمانه و مخلصانه بر قوه قضائیه، امید می‌رود با حضور فعال و عالمانه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و ایفای نقش مؤثر دبیرخانه و دبیر محترم در انجام وظایف خود تحت نظارت و اشراف ریاست مجمع، مسئولیت‌های محوله در این دوره در کمال اتقان و به بهترین وجه به انجام برسد.
با عنایت به اهمیت مسئولیتها در مجمع و شورای نگهبان انتظار می‌رود در فرصت زمانی مناسب، با تنسیق امور در قوه قضائیه، در مسئولیت‌های خطیر یادشده مُتَمحّض گردید. از خداوند متعال توفیق وافر و کمک همه‌جانبه‌اش را برای آن جناب و همکاران مسألت مینمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله

سیّد علی خامنه‌ای

۹ دی ۹۷

 

  • آقای دکتر علی لاریجانی در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۹ با حکم مقام معظم رهبری به عضویت حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.
  • دکتر سید محمد میرمحمدی در سالروز تولد خود در روز دوشنبه ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۸ درگذشت.
  • آآیت الله ابراهیم امینی نجف‌آبادی در روز جمعه ۵ اردیبهشت‌ ماه  ۱۳۹۹در شهر قم به دیار باقی شتافت.

 


ترکیب اعضای دوره هفتم:
 
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی مورخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنج ساله معرفی کردند.
متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
پروردگار متعال عزّشأنه را سپاس می گویم که مجمع تشخیص مصلحت موفق شد دوره ی پنجساله ی دیگری را با عنایات الهی و با کارنامه ای قابل قبول پشت سر بگذارد که امید است آثار و منافع اقدامات قانونی مجمع به شکل شایسته ای در مبادی مدیریتی کشور – قوای سه گانه و نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها – به بار نشیند و همگان نتایج آن را مشاهده کنند.
ضمن تشکر از همه آقایان اعضای محترم، ریاست و دبیرخانه مجمع، برای دوره ی پنجساله جدید شخصیت های حقوقی و حقیقی نامبرده در زیر را با ریاست جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی تعیین می کنم:
۱- شخصیت‌های حقوقی عضو عبارتند از:
الف – رؤسای محترم سه قوه
ب – فقهای معزز شورای نگهبان
ج – دبیر شورایعالی امنیت ملی
د – وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است
هـ – رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث از مجلس شورای اسلامی
۲- شخصیت های حقیقی عضو عبارتند از:
آیات و حجج اسلام:
آقای هاشمی رفسنجانی، آقای حاج شیخ احمد جنتی، آقای واعظ طبسی، آقای امینی نجف آبادی، آقای سیدمحمود هاشمی شاهرودی، آقای موحدی کرمانی،آقای علی اکبر ناطق نوری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای حسن روحانی، آقای قربانعلی دری نجف آبادی، آقای غلامحسین محسنی اژه ای ، آقای محمود محمدی عراقی، آقای غلامرضا مصباحی مقدم، آقای مجید انصاری
و حضرات: آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقا محمدی، آقای محمد جواد ایروانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای غلامعلی حداد عادل، آقای حسن حبیبی (در ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ دیده از جهان فرو بست)، آقای داود دانش جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محسن رضایی، آقای محمدحسین صفارهرندی ، حبیب الله عسگر اولادی (در ۱۴ آبان ۱۳۹۲ دیده از جهان فرو بست)​، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد فروزنده، آقای سیدحسن فیروزآبادی، آقای علی لاریجانی، آقای حسین مظفر، آقای حسین محمدی، آقای سیدمصطفی میرسلیم، آقای سیدمرتضی نبوی، آقای علی اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ زاده، آقای احمد وحیدی.
جلسات مجمع در هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس و شورای نگهبان متشکل خواهد بود از همه ی اعضای نامبرده و دیگر جلسات متشکل خواهد بود از اعضای حقیقی باضافه ردیف های الف، د و هـ از بند ۱.
ضمن تأکید بر اجرای کامل توصیه‌های ابلاغ شده دوره گذشته، نکات دیگری به پیوست این حکم ابلاغ خواهد شد.
بر خود لازم می دانم از زحمات آقایان محترمی که در دوره ی گذشته عضو این مجمع بوده و در دوره جدید حضور ندارند، قدردانی نمایم.
در پایان اعضای محترم این دوره را به رعایت صلاح و سداد و اتقان و انصاف و جامعیت و رعایت مصلحت نظام به معنای اتم کلمه و حضور فعال در جلسات مجمع و کمیسیونهای مربوط توصیه کرده و توفیق آقایان را در اجرای مسئولیت مهمی که در دوره جدید بر دوش گرفته اند، مسئلت می‌نمایم.
سیدعلی خامنه‌ای
۲۴ اسفند ۱۳۹۰
  • متن حکم در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

 

  • دکتر محمود احمدی نژاد​ در تاریخ ۱۳ مرداد ۹۲ با حکم مقام معظم رهبری به عضویت حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.
  • دکتر سعید جلیلی در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۲ با حکم مقام معظم رهبری به عضویت حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد.

 


ترکیب اعضای دوره ششم:
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۸۵/۱۲/۰۸حکمی ترکیب جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره‌ی پنج‌ساله‌ی دیگر معرفی کردند. متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
خداوند متعال را سپاس میگویم که مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدایت و تایید او در یکدوره ی پنجساله ی دیگر توانست به خدماتی در چهارچوب وظایف قانونی خود توفیق یابد. تنظیم و پیشنهاد سند چشم انداز بیست ساله ی کشور و سیاستهای کلی در صدر فهرست متنوع این خدمات قرار گرفته است. وظیفه ی اینجانب آن است که از یکایک اعضاء محترم و دبیرخانه، به ویژه از ریاست محترم و حسن مدیریت به کار رفته تشکر کنم.

ترکیب متناسب و متکامل اعضا به آن مجمع محترم فرصت و امکان می دهد که موضوعات مطرح شده را از جوانب گوناگونِ آن بنگرد، و تکیه به نظر کارشناسان و صاحبنظران موجب می گردد که مصوبات مجمع از اتقان و استدلال کافی برخوردار باشد.

از این رو لازم می دانم آن مجمع محترم را به بهره گیری هر چه بیشتر از نظرات کارشناسی و تقویت این پشتوانه ی مهم و نیز به حضور فعالانه و مباحثات مستدل اعضاء آن توصیه کنم.

تدوین مستنداتی که مصوبات مجمع برآمده از آن و متکی به آن است، بیشک در شمار اسناد علمی و مایه ی بهره مندی جویندگان و پژوهشگران خواهد بود.

اکنون برای دوره پنجساله‌ی جدید شخصیت‌های حقوقی و حقیقی نامبرده در زیر را با ریاست جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی تعیین می‌کنم:
– رؤسای محترم سه قوه.
– فقهای معزز شورای نگهبان.
– وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است.
– رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث از مجلس شورای اسلامی.
– حجج اسلام و آیات و حضرات:
آقای هاشمی رفسنجانی، آقای جنتی، آقای واعظ طبسی، آقای امینی نجف آبادی، آقای حداد عادل، آقای امامی کاشانی، آقای موحدی کرمانی، آقای حسن حبیبی، آقای میرحسین موسوی، آقای علی اکبر ولایتی، آقای دری نجف آبادی، آقای محمدی ریشهری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای حسن روحانی، آقای حبیب‌الله عسکراولادی، آقای علی لاریجانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای مجید انصاری، آقای سیدمصطفی میرسلیم، آقای توسلی محلاتی، آقای سیدمرتضی نبوی، آقای علی اکبر ناطق نوری، آقای سید حسن فیروزآبادی، آقای غلامرضا آقازاده، آقای بیژن نامدار زنگنه، آقای محسن رضایی، آقای حسین مظفر، آقای محمد هاشمی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد جواد ایروانی، آقای پرویز داودی، آقای غلامحسین محسنی، آقای علی آقا محمدی، آقای محمد فروزنده، آقای داود دانش جعفری.

از خداوند متعال توفیق آقایان محترم را در ادای این مسئولیت مهمی که بر دوش گرفته اند و توجه به توصیه های مذکور در متن و پیوست این ابلاغ، مسألت می کنم.

سید علی خامنه‌ای

 

  • متن حکم در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

 


ترکیب اعضای دوره پنجم:
اعضای دوره پنجم شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام براساس حکم مقام معظم رهبری در سال ( ١٣٨٠ ) به شرح زیر می باشند:
حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سال ١٣٨٠ طی حکمی ترکیب جدید اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنج ساله معرفی فرمودند.
متن حکم مقام معظم رهبری بدین شرح است:
مجمع تشخیص مصلحت نظام در شکل و ترکیب جدید، طی پنج سال گذشته بحمدالله در راه وظایف سه گانه‌ مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی برداشت و خدمات مهم و ارزشمندی را به کشور و مردم تقدیم کرد. این مجمع محترم در دوره‌ پنج ساله توانست موارد اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را حل کند و برخی از معضلات ارجاع شده به آن مجمع را به نتایج مورد قبول برساند، به‌علاوه در تعیین و تثبیت سیاست‌های کلی کشور، حرکت نوین و نظام‌مندی را آغاز نماید و یکی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مترقی قانون اساسی را به کار گرفته، با نگاهی جامع و فراگیر و ناظر به مصالح عالی نظام در مقاطع مختلف به وظایف مصرح در قانون اساسی اهتمام ورزد.
اینجانب در پایان دوره‌ پنج ساله از زحمات همه‌ اعضای محترم و دبیرخانه، بویژه از حسن مدیریت ریاست محترم آن مجمع، تشکر می‌کنم و ترکیب جدید را برای یک دوره‌ پنج ساله دیگر به ریاست جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای « هاشمی رفسنجانی » معرفی می‌نمایم.
١ ـ شخصیتهای حقوقی عضو، عبارتند از:
الف: روسای سه قوه
ب: فقهای شورای نگهبان
ج: وزیر یا رییس دستگاهی که موضوع مورد بحث در مجمع، مربوط به آن دستگاه است
د: رییس کمیسیون مناسب با موضوع مورد بحث از مجلس شورای اسلامی
٢ـ شخصیتهای حقیقی عضو، عبارتند از :
حجج اسلام و آیات وحضرات: آقایان «هاشمی رفسنجانی» ،« امینی نجف آبادی »، «واعظ طبسی»، «احمد جنتی»، «امامی کاشانی»، «موحدی کرمانی»،«حسن حبیبی» (در ۱۲ بهمن ۱۳۹۱ دیده از جهان فرو بست)، «میرحسین موسوی»، آقای علی اکبر ولایتی، «محمدی ری شهری»، «حاج شیخ حسن صانعی»،«حسن روحانی»، «حبیب الله عسگراولادی»(در ۱۴ آبان ۱۳۹۲ دیده از جهان فرو بست)، «دری نجف آبادی»، «علی لاریجانی»،«مصطفی میرسلیم»، «توسلی محلاتی»(در ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ دیده از جهان فروبست)، «مرتضی نبوی»، «فیروز‌آبادی»، «غلامرضا آقازاده»، «بیژن نامدار زنگنه»، «محمد هاشمی»، «محسن رضایی»، «علی‌اکبر ناطق نوری»، «محمدرضا عارف»، «غلامعلی حداد عادل»، «مجید انصاری»، «حسین مظفر»، «محمدرضا باهنر» و «محمدجواد ایروانی ».
در ادامه حکم مقام معظم رهبری تصریح شده است: جلسات مجمع در هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس و شورای نگهبان، متشکل خواهد بود از همه اعضای نامبرده و دیگر جلسات، متشکل خواهد بود، از اعضای حقیقی به اضافه‌ ردیف «الف» و «ج» و «د» از بند ١.
  • ​​حجت الاسلام مهدی کروبی پس از اتمام دوره نمایندگی و ریاست مجلس ششم در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۳ با حکم مقام معظم رهبری به عضویت حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره چهارم تعیین شدند.

 


ترکیب اعضای دوره چهارم:
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند. متن این حکم به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
مجمع تشخیص مصلحت که در آغاز با ابتکار امام راحل (رضوان‌الله‌علیه) پدید آمد و سپس با روشن‌بینی بازنگرندگان قانون اساسی در متن این سند گرانبهای ملی جای گرفت، یکی از مبارکترین نهادهای قانونی جمهوری اسلامی است. این حسنه‌ی ماندگاری است که هوشمندی و همه‌سونگری رهبر بزرگ ما آن را در هنگامی که نیاز کشور به آن آشکار گشت، پدید آورد و امکان مدیریت عالی کشور را با آن به نصاب لازم رسانید.

برابر رهنمود قانون اساسی، این مجمع در تعیین سیاستهای کلی نظام و نیز حل معضلات عمده‌ی کشور و رسیدگی به امور مهمی که رهبری به آن ارجاع میکند، نقش مشاورِ کارآمد و مورد اعتماد رهبر را ایفاء میکند، همچنان که در تشخیص مصلحت در موارد تعارض میان مصوبه مجلس و نظر شورای نگهبان، عملاً یکی از معضلات نظام را برطرف میسازد. و لذا با توجه به مجموع وظایف مقرر در قانون اساسی، این مجمع در جایگاه هیأت مستشارىِ عالىِ رهبری در نظام جمهوری اسلامی قرار میگیرد.

در سالهای گذشته، مجمع تشخیص مصلحت در زمینه‌ی تعیین مصلحت در موارد تعارض میان مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان خدمات گرانبهایی تقدیم داشته و در موضوعات معدودی که از سوی این‌جانب برای بررسی به آن ارجاع شده به قدر توان، بحث و فحص کرده است.

اکنون که بحمدالله با حضور پرحماسه‌ی ملت عظیم‌الشأن در همه‌ی میدانهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و با همت بلند مسؤولان کشور در قوای سه‌گانه، نظام مقدس جمهوری اسلامی از استقرار و موفقیت و عزتی که شایسته‌ی آن است برخوردار گردیده است، مقتضی است که مجمع بلندپایه‌ی مزبور نیز وظایف قانونی خود را به طور کامل برعهده گرفته و ظرفیتهای لازم را برای ایفای نقش برجسته‌ی خود در مشاورت رهبری کسب کند. بدین منظور لازم میدانم علاوه بر اعضای کنونی آن اشخاص دیگری نیز از مسؤولان و سیاستمداران و علمای برجسته را در آن به عضویت منصوب و وظایف مهم مشاورت در سیاستگذاری کلی نظام و بررسی مسائل مهمی را که به طور معمول بر سر راه حرکت کشور قرار میگیرد، از آنان مطالبه نمایم.

لذا ترکیب تازه‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین صورت اعلام میگردد:

۱- شخصیتهای حقوقی عضو، عبارتند از:
الف: رؤسای محترم سه قوه
ب: فقهای عالیمقام شورای محترم نگهبان
ج: وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث در مجمع، مربوط به آن دستگاه است.
د: رئیس کمیسیون مناسب با موضع مورد بحث از مجلس شورای اسلامی

۲- شخصیتهای حقیقی عضو عبارتند از حجج اسلام و آیات و حضرات:
آقای هاشمی رفسنجانی، آقای مهدوی کنی، آقای امینی نجف‌آبادی، آقای واعظ طبسی، آقای جنتی، آقای امام کاشانی، آقای موحدی کرمانی، آقای حسن حبیبی، آقای میرحسین موسوی، آقای دکتر ولایتی، آقای محمدی ری‌شهری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای حسن روحانی، آقای موسوی خوئینیها، آقای عسگراولادی، آقای دری نجف‌آبادی، آقای علی لاریجانی، آقای مصطفی میرسلیم، آقای توسلی محلاتی، آقای عبدالله نوری، آقای مرتضی نبوی، آقای دکتر فیروزآبادی، آقای غلامرضا آقازاده، آقای بیژن نامدار زنگنه، آقای محمد هاشمی، آقای محسن نوربخش.

همه‌ی اعضاء نامبرده برای یک دوره‌ی پنجساله انتخاب شده‌اند و رئیس مجمع در این دوره جناب حجهالاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی میباشند.

جلسات مجمع در هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس و شورای نگهبان متشکل خواهد بود از همه‌ی اعضای نامبرده و دیگر جلسات، متشکل خواهد بود از اعضای حقیقی به اضافه‌ی ردیف الف و ج و د از بند ۱.

مجمع باید دبیرخانه‌ی فعال و پُرمحتوایی برای آماده‌سازی مواد قابل طرح در جلسات و ترتیب امور، تشکیل دهد و رئیس آن ازاعضای مجمع و رابط آن با این‌جانب در موارد ضروری باشد.

مجمع محترم موظف است در اولین جلسات خود آئین‌نامه‌ی جامعی که مشتمل بر چگونگی تشکیل جلسات و طرح و تصویب موضوعات و دیگر جزئیات باشد، تدوین و برای تأیید این‌جانب ارائه نماید.

این نهاد برجسته برای این‌که بتواند وظایف مهم خود بخصوص در زمینه‌ی سیاستگذاری کلان کشور را به انجام رساند لازم است که از آخرین فرآورده‌های کارشناسی دستگاههای مسؤول دولتی بهره‌مند گردد و درعین‌حال از ایجاد دستگاههای موازی و کارشناسی پرهیز کند.

از خداوند تعالی و تقدّس، دوام توفیق و هدایت آقایان محترم را در انجام نیکوبخشیدن به این وظایف مهم، مسألت میکنم و امیدوارم خدمات ایشان منظور نظر حضرت ولىّ‌الله‌الاعظم روحیفداه قرار گیرد.

سید علی خامنه‌ای
۷۵/۱۲/۲۷

 

  • متن حکم در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

 


ترکیب اعضای دوره سوم :
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را به مدت سه سال منصوب فرمودند. متن حکم مقام معظم رهبری خطاب به رئیس جمهور به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی – دامت تأئیداته
با سلام و تحیت،
در اجرای اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی و با توجه به پایان یافتن مدت انتصاب حضرات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامبردگان ذیل را به عنوان اعضای آن مجمع برای مدت سه سال منصوب میکنم:
حضرات فقهاء شورای نگهبان
رؤسای محترم سه قوه
وزیر مربوط و رئیس کمیسیون مربوط مجلس شورای اسلامی در هر یک از موضوعات موردبحث.
آیات و حجج اسلام: آقای مهدوی کنی، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای حاج سیداحمد خمینی، آقای حاج سید محمد موسوی خوئینی ها، آقای حاج شیخ محمدعلی موحدی کرمانی، آقای حاج شیخ محمدرضا توسلی، آقای حاج شیخ عبدالله نوری، آقای حاج شیخ حسن روحانی و جناب آقای دکتر حسن حبیبی و جناب آقای میرحسین موسوی.
انتظار میرودجنابعالی با تشکیل و اداره ی مجمع مزبور، این نهاد قانونی و مهم را برای تحقق مصالح کشور بکار گرفته و مقاصد مذکور در قانون اساسی برای آن را تامین فرمائید.
والسلام علیکم و رحمهالله
سید علی خامنه‌ای
۱۳۷۱/۸/۲۳
  • متن حکم در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

 


ترکیب اعضای دوره دوم:
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی طی نامه ای به حجهالاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری، فقهاء شورای نگهبان، رؤسای سه قوه، حضرات آیات و حجج اسلام مهدوی کنی، یوسف صانعی، سیداحمد خمینی، سید محمد موسوی خوئینی، محمدعلی موحدی کرمانی، حسن صانعی، محمدرضا توسلی، عبدالله نوری و آقای میرحسین موسوی، وزیر مربوط و رئیس کمیسیون مربوط مجلس شورای اسلامی را به مدت سه سال به عنوان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.
متن نامه به این شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌
جناب‌ حجهالاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ هاشمی رفسنجانی‌
ریاست‌ محترم‌ جمهوری ‌دامت ‌تأییداته‌

با سلام‌ و تحیت‌، در اجرای‌اصل‌ یکصد و دوازدهم‌ قانون‌ اساسی‌ و به‌ منظور تحقق‌ مصالحی‌ که‌ در اصل‌ مزبور بدان‌ تصریح‌ شده‌ است‌ افراد مشروح‌ ذیل‌ را به‌ عنوان‌ اعضاء‌ مجمع‌ تشخیص ‌مصلحت‌ نظام برای‌ مدت‌ سه‌ سال‌ منصوب‌ می‌کنم‌:

حضرات‌ فقهای‌ شورای نگهبان‌، رؤسای‌ محترم‌ سه‌ قوه‌، وزیر مربوط، رئیس‌ کمیسیون‌ مربوط مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌،حضرات‌ آیات‌ و حجج‌ اسلام‌: آقای‌ مهدوی‌ کنی‌، آقای‌ حاج‌ شیخ‌ یوسف‌ صانعی‌، آقای‌ حاج‌ سید احمد خمینی‌، آقای‌ حاج‌ سید محمد موسوی‌ خوئینی‌، آقای حاج‌شیخ‌ محمدعلی‌ موحدی‌ کرمانی‌، آقای‌ حاج‌ شیخ‌ حسن‌ صانعی‌، آقای‌ حاج‌ شیخ‌ محمد رضا توسلی‌، آقای‌ حاج‌ شیخ‌ عبدالله‌ نوری‌ و جناب‌ آقای‌ میرحسین‌ موسوی‌.

انتظار می‌رود جنابعالی‌ با تشکیل‌ و اداره‌ی‌ مجمع‌ مزبور، این‌ نهاد قانونی‌ و کارساز را به‌ جریان‌ انداخته‌، مصالح‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و ملت ‌بزرگ‌ و رشید ایران‌ را در حوزه‌ی‌ کارایی‌ آن‌ تأمین‌ فرمایید.

والسلام‌ علیکم و رحمهالله‌
سید علی‌ خامنه‌ای‌
۶۸/۷/۱۲
 
  • مجمع در پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۸ پس از بازنگری قانون اساسی در این قانون با وظایف احصاء شده در بندها و اصول ۱۱۰ ، ۱۱۱ ، ۱۱۲ و ۱۷۷ شکل گرفت .

 

  • متن حکم در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

 


ترکیب اعضای دوره اول:
 
دوره نخست شکل گیری مجمع سال ۱۳۶۶ ه.ش. تا سال ۱۳۶۸ ه.ش. است که با فرمان حضرت امام خمینی آغاز گردید. در این دوره وجود جنگ تحمیلی و شرایط خاص سیاسی و اجرایی کشور از ویژگیهای خاص دوره یاد شده می توان برشمرد.

ترکیب اعضای مجمع طی دوره یاد شده بدین شرح می باشد:
الف : فقهای شورای نگهبان
ب: آقایان آیت ا…خامنه ای (رئیس جمهور وقت ) – هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس وقت ) – موسوی اردبیلی (رئیس شورای عالی قضائی ) – توسلی – موسوی خوئینی ها – میر حسین موسوی (نخست وزیر وقت )
ج: مرحوم حجت الاسلام سید احمد خمینی (فرزند حضرت امام )برای ارائه گزارش جلسات به حضرت امام

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *