۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
آشپزی

دستور غذا : تهیه کباب کوبیده با مرغ چرخ کرده

تهیه کباب کوبیده با مرغ چرخ کرده زعفرانی یک غذای بسیار لذیذ و خوشمزه که برای یک وعده خانواده مناسب است مواد مورد نیاز این کباب سینه مرغ، پیاز، گلپر، کره، زعفران، نمک و فلفل بوده که می توانید طبق ذائقه خود موادی نظیر تخم گشنیز، سیر، جعفری یا چند برگ ریحان به این دستور اضافه کنید.

کباب ها به شکل های متنوعی تهیه می شوند اما همه ی آن ها خوشمزه و لذیذ هستند یکی از پر طرفدارترین کباب ها، کباب کوبیده ایرانی که بسیار خوشمزه و دلرباست پس اگر طرفدار کباب کوبیده با گوشت گوسفندی هستید حتما طعم  کباب کوبیده مرغ را نیز دوست خواهید داشت این کباب را می توانید روی ذغال یا در تابه گریل تهیه نمایید.

طرز تهیه کباب کوبیده – دستورپخت عالی را در این لینک ببینید.

کباب کوبیده ایرانی

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده با مرغ چرخ کرده زعفرانی

  • سینه مرغ ۶۰۰ گرم
  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • کره ذوب شده ۱۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
  • پودر گلپر ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ زعفرانی

۱

پیاز را پوست بگیرید و پس از شستن از وسط با چاقو برش زده و با چرخ گوشت، چرخ کنید.

۲

فیله یا سینه مرغ را به تکه های کوچک تر برش بزنید سپس در چرخ گوشت ریخته و دوبار چرخ کنید(در اینجا می توانید کمی برگ ریحان به همراه مرغ برای طعم بهتر چرخ کنید).

*** نکته: توجه داشته باشید مواد را با دهنه ریزی چرخ گوشت، چرخ کنید هر چقدر دهنه ریزتر باشد، قدرت چسبندگی مواد هم بیشتر می شود.

۳

آب پیاز را جدا کرده و مخلوط پیاز، مرغ چرخ شده، مقداری نمک، فلفل، یک قاشق زعفران و پودر گلپر را در یک ظرف با یکدیگر مخلوط کنید و این مخلوط را با دست به خوبی ورز داده تا کاملا منسجم شود و طعم ها به طور یکسان در همه جای مواد پخش شوند.

***نکته: در این مرحله می توانید به دلخواه سیر رنده شده، تخم گشنیز آسیاب شده به مواد اضافه کنید.

۴

روی ظرف را با سلیفون بپوشانید و حداقل برای یک تا دو ساعت در یخچال استراحت دهید پس از گذشت زمان استراحت، آن را از یخچال خارج کنید.

کباب مرغ در تابه گریل یا تابه رژیمی

کف تابه را با نصف کره چرب کرده و حرارت شعله را روشن کنید پس از کمی داغ شدن به دو روش می توانید کباب مرغ را درست کنید.

روش اول: مقداری از مایه کباب را لای یک پلاستیک فریزر قرار داده و با استفاده از پلاستیک کباب را شکل داده و سپس در تابه قرار دهید کار را برای باقی مانده مخلوط مرغ تکرار کنید سپس کباب ها را بعد از پخت با استفاده از قاشق برگردانید.

روش دوم: کباب را بصورت یک تکه در تابه بریزید و زمانیکه کباب مرغ خودش را گرفت آن را به آرامی با چاقو بصورت طولی برش دهید و با استفاده از قاشق برگردانید.

باقی مانده کره را در یک ظرف کوچک روی حرارت ذوب کرده و با زعفران ترکیب کنید و با استفاده از قلمو روی کباب ها بزنید این کار سبب خوشرنگ شدن کباب شده همچنین از خشک شدن کباب مرغ نیز جلوگیری می کند.

کباب کوبیده مرغ چرخ کرده

آیا  می توان این کباب را روی ذغال با سیخ درست کرد؟

بله – برای این کار حتما نکات زیر را رعایت کنید.

۱- حتما ۱۰۰ گرم دنبه را همراه با سینه مرغ چرخ کنید.

۲- برای تهیه کباب باید از سیخ های پهن مخصوص کباب کوبیده استفاده کنید و مایه کباب را حداقل ۱۰ دقیقه ورز دهید تا چسبندگی لازم را داشته باشد.

۳- سیخ ها را قبل از زدن کباب کمی خیس کنید.

یک کاسه آب را آماده کنید و ابتدا دستتان را در آب خیس کنید سپس از مایه کباب روی سیخ بزنید  و با انگشت کباب را روی سیخ پهن کنید.

بعد از این‌که گوشت را روی سیخ پهن کردید با دو انگشت اشاره و شصت (انگشت شصت روی گوشت و انگشت اشاره زیر گوشت)  به آرامی روی گوشت فشارهای کوچک بیاورید تا هم گوشت به سمت عقب کشیده شده و کباب دراز شود و هم شکل انگشتان روی کباب بماند و مثل کباب کوبیده های رستورانی شود.

۴- سر و ته گوشت را روی سیخ کمی بیشتر فشار دهید، تا موقع کشیدن کباب از روی سیخ به راحتی از آن جدا شود.

۵- ذغال ها باید کاملا سرخ شده باشند بعد از گذاشتن سیخ روی منقل کمی صبر کرده تا کباب به سیخ بچسبد سپس آن ها را به صورت مداوم بچرخانید.

۶- در حین پخت می توانید از مخلوط کره و زعفران روی کباب ها بزنید تا هم لذیذ تر و هم خوش رنگ تر شوند.

کباب کوبیده مرغ چرخ کرده

اگر مایه کباب شل شود؟

اگر تشخیص دادید که کباب شل است باید یک قاشق آرد سوخاری اضافه کنید و مخلوط کنید تا شلی آن از بین برود. یادتان باشد میزان استفاده از آرد سوخاری نباید زیاد شود چون رنگ کباب را تغییر می دهد و طعم کباب را ناخوشایند می کند.

برای یک سیخ کباب چقدر گوشت بزنم؟

هر ۹۰ گرم(یا تقریبا مشت پر)برای سیخ مخصوص کباب کوبیده کافیست.

سلام

به آشپزی یامی شف خوش آمدید. من معتقدم که شما می توانید هر روز با توجه به مشغله کاری خود، بهترین غذاهای خانگی را میل کنید! آشپزی یامی شف یک راه جذاب و پر از ایده های خوشمزه برای معضل اساسی شماست: اینکه غذا چی بپزیم؟؟؟؟؟؟

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *