۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

روغن هسته انگور چیست؟ ۱۴ خواص روغن هسته انگور

خواص روغن هسته انگور برای سلامتی و پوست و مو را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. از آنجا که میزان روغن قابل استخراج از هر دانه انگور به طور جداگانه بسیار کم در نظر گرفته می شود، روغن هسته ها از طریق روش های شیمیایی خاص به دست می آید که ممکن است طعم آن را کمی تغییر دهد، اما این روش ها تاثیری بر مزایای آن ندارد.

طبع روغن هسته انگور سرد و خشک می باشد و حاوی مواد مغذی نظیر ویتامین های C و E، مس، پتاسیم، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید لینولئیک می باشد. در این مقاله از بکرینا به برخی از خواص روغن هسته انگور اشاره خواهیم کرد تا شما بیشتر با این روغن آشنا شوید.

 

فواید روغن هسته انگور برای سلامتی

درمان دیابت

روغن هسته انگور حاوی اسید لینولئیک می باشد که یک نوع اسید چرب اشباع نشده است. اسید های چرب اشباع نشده برای کاهش دیابت بسیار مفید می باشد. افراد مبتلا به بیماری دیابت می توانند برای درمان این روغن را در وعده های غذایی خود بگنجانند.

مناسب برای پوست

روغن هسته انگور با توجه به ترکیباتی که دارا می باشد، برای پوست بسیار مفید است. زیرا به دلیل سبک بودن آن زود جذب پوست می شود که این برای افراد دارای پوست چرب نیز بسیار مطلوب است. این روغن می تواند پوست را مرطوب نگه دارد، از به وجود آمدن آکنه جلوگیری کند و یا آن را از بین ببرد. همچنین ویتامین E موجود در آن می تواند جای زخم یا جوش ها را محو کند و از پوست صاف پشتیبانی کند.

لایه بردار پوست

این روغن به دلیل سبک بودن می تواند جذب لایه های پوست شود و به راحتی سلول های مرده پوست را از بین ببرد. برای این کار شما می توانید روغن دانه انگور را با کمی عسل، نمک دریایی و یا شکر قهوه ای ترکیب کنید، سپس به مدت ۱۰ دقیقه پوست خود را با آن ماساژ دهید و بعد با آب ولرم آن را شستشو دهید.

جلوگیری از ریزش مو

یکی دیگر از مهم ترین فواید روغن هسته انگور جلوگیری از ریزش مو می باشد که با توجه به آنتی اکسیدان و ویتامین هایی که دارد، باعث می شود از به وجود آمدن DH (هورمونی است که موجب ریزش مو می شود) جلوگیری کند. این روغن می تواند ریشه مو را مرطوب نگه دارد و ریزش مو از طریق کورتیزول را نیز متوقف کند.

مانع پیری زودرس

از آنجا که روغن هسته انگور، ملایم است به راحتی می تواند به داخل منافذ پوست نفوذ کرده و آن ها را مرطوب و تقویت کند. همچنین این روغن قادر به تحریک تولید کلاژن نیز می باشد. بنابراین مانع ایجاد چین و چروک می شود و می تواند از پیری زودرس جلوگیری کند.

کنترل فشار خون بالا

آنتی اکسیدان موجود در روغن هسته انگور از رگ های خونی در برابر آسیب ها محافظت می کند که این باعث کنترل فشار خون بالا می شود. محققان توصیه می کنند افرادی که مبتلا به این بیماری می باشند، برای کاهش فشار خون بالای خود باید ۳۰۰ میلی گرم از این روغن استفاده کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.

جلوگیری یا درمان آفتاب سوختگی

ویتامین E و اسید لینولئیک روغن هسته انگور باعث محافظت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید می شود. همچنین اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، این روغن می تواند نقاط آسیب دیده را التیام بخشد. برای درمان شما می توانید به روی ناحیه هایی که دچار آفتاب سوختگی شده، مقداری از این روغن را بزنید و به آرامی با نوک انگشت آن را کمی ماساژ دهید تا از التهاب آن کاسته و به مرور بهبود یابد.

تقویت عملکرد قلب و عروق

روغن دانه انگور دارای ترکیباتی به نام پروآنتوسیانیدین می باشد که برای تقویت قلب و عروق و جلوگیری از حملات احتمالی به آن ها بسیار مفید می باشد. این ماده به بهبود عملکرد شریان های قلب کمک کرده و کلسترول خون را کاهش می دهد. مطالعه ای نشان داد که مصرف تقریباً ۴۵ گرم روغن هسته انگور در روز می تواند سطح کلسترول بالا را کاهش دهد. همچنین این روغن می تواند سیستم گردش خون را بهبود بخشد و به تسکین بیماری هایی مانند واریس نیز کمک می کند.

مفید برای جلوگیری از سرطان

مطالعه ای که روی خیلی از افراد انجام شد، نشان داد که روغن هسته انگور توانایی کاهش ۴۱٪ احتمال ابتلا به سرطان پروستات را دارد. در همان مطالعه محققان متوجه شدند که این روغن برای محافظت در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ و ریه نیز مفید می باشد. همچنین این روغن می تواند از سرطان پوست جلوگیری کرده و در صورت ابتلا، آن را درمان کند.

تقویت استخوان ها و مفاصل

اگر روغن هسته انگور به عنوان مکمل همراه با کلسیم مصرف شود، استخوان ها را تقویت می کند. این روغن حاوی پلی فنول و خاصیت ضد التهابی می باشد که می تواند از علائم آرتروز روماتوئید و درد یا تورم های مفصلی جلوگیری کند و یا آن ها را کاهش دهد.

تقویت رشد مو

همانطور که قبلا اشاره شد روغن هسته انگور برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید می باشد. این روغن با تحریک ریشه مو، پوست سر و تحریک کلاژن طبیعی، تأثیر زیادی در رشد مو دارد. روغن هسته انگور حاوی فلاونوئیدهایی به نام الیگومرهای پروسیانیدین است. اینها آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند که به رشد قوی و سالم مو کمک می کنند. همچنین این روغن حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین E و مواد معدنی طبیعی است که در رشد مو تاثیر بسزایی دارند.

مناسب برای دور چشم

روغن هسته انگور به دلیل دارا بودن محتوای بالای ویتامین E و اسید لینولئیک، برای لطافت و درخشانی پوست بسیار مفید می باشد. این ترکیبات برای دور چشم نیز بسیار عالی هستند و می توانند اطراف آن را مرطوب کنند بدون آن که چربی بر روی پوست باقی بماند، تیرگی دور چشم را محو کنند و چین و چروک را نیز از بین ببرند.

تسریع روند بهبود عفونت

روغن انگور حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که در این مورد از روغن زیتون پیشی می گیرد. همچنین این روغن دارای ویتامین هایی نظیر ویتامین E ،C نیز می باشد که اینها باعث می شوند از ابتلا به عفونت جلوگیری کرده و در صورت مبتلا شدن، آن را نابود کنند. روغن هسته انگور برای درمان آسم، آلرژی و درماتیت نیز مفید می باشد.

بهبود زخم ها

پس از جراحی یا حادثه ای که منجر به زخم شده است، می توان از روغن هسته انگور برای کاهش تورم و تسریع روند بهبودی آن استفاده کرد. زیرا این روغن دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود که این امر، از عفونت زخم جلوگیری می کند و خیلی سریع زخم بهبود می یابد.

مکمل ها و دوزهای روغن هسته انگور

می توان با مصرف مکمل های غذایی حاوی روغن هسته انگور از خواص آنتی اکسیدانی آن بهره برد و این مکمل های غذایی علاوه بر فواید آرایشی می تواند از قلب محاظت کند، در برابر تومور مقاومت کرده، سلول های سرطانی و میکروب ها را نیز از بین ببرد. این مکمل ها معمولاً به صورت قرص یا کپسول یافت می شوند که در داروخانه ها به فروش می رسند و حاوی ۵۰-۱۰۰ گرم از این روغن در هر وعده هستند. برای مصرف موضعی نیز می توان از این روغن برای ماساژ بدن یا با احتیاط روی پوست سر یا زخم ها به مقدار کمی استفاده کرد.

عوارض جانبی روغن هسته انگور

  • این روغن به طور کلی بی خطر می باشد اما برای برخی که دارای پوست حساسی هستند یا به میوه آن حساسیت دارد ممکن است دچار واکنش های آرژیک شود. برای اطمینان شما می توانید قبل از مصرف به مقدار زیاد، یک قطره از آن را به نقطه ای از پوست که در معرض دید نباشد، استعمال کنید و بعد از ۲۰ ساعت اگر واکنشی مانند سوزش، خارش، قرمزی و … را مشاهده نکردید، می توانید به مصرف خود ادامه دهید در غیر این صورت از مصرف مجدد آن جدا خودداری کنید.
  • اگر از روغن هسته انگور به صورت خوراکی مصرف می کنید در صورت آلرژی به آن ممکن است دچار سردرد و سرگیجه، گلودرد، درد معده، حالت تهوع و سوء هاضمه شوید.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نباید از این روغن به طور همزمان مصرف کنند، زیرا ممکن است دچار خونریزی شوند.
  • زنان باردار باید از استفاده کامل روغن هسته انگور خودداری کنند.
  • محققان توصیه می کنند که روغن هسته انگور با احتیاط مصرف شود، زیرا خواص و ترکیبات آن با توجه به نوع انگوری که روغن آن برای اولین بار استخراج شده، متفاوت است.
  • استفاده کوتاه مدت و در حد اعتدال از روغن هسته انگور، معمولاً عوارض جانبی به همراه ندارد، اما کارشناسان دانشگاه مریلند در ایالات متحده آمریکا به شما توصیه می کنند برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی، از مصرف آن، بیش از ۱۲ هفته برای هر هدفی خودداری کنید.

موارد احتیاطی برای خرید روغن هسته انگور

در صورت خرید روغن هسته انگور باید نکات و دستورالعمل های زیر را به خاطر بسپارید:

هنگام خرید روغن هسته انگور برای هر هدفی، اطمینان حاصل کنید که محصول خریداری شده برای آن هدف سازگار باشد، زیرا برخی از محصولات حاوی روغن هسته انگور برای مصرف خوراکی و برخی دیگر فقط برای مصارف آرایشی و بهداشتی تولید می شوند و ممکن است با استفاده غیر مرتبط آن، به شما آسیب برساند.

مانند هر روغن گیاهی دیگر، روغن هسته انگور باید در مکان های تاریک یا سایه دار نگهداری شود، مگر اینکه روی بسته بندی اینگونه قید نشده باشد و برای استفاده چند باره از این روغن بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *