۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
سبک زندگی

سال ۲۰۲۰ از چه رنگ‌هایی در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟

رنگ های پرطرفدار سال ۲۰۲۰ برای دیوارها و دکوراسیون منزلگ

دقت کرده‌اید که نمی‌توان آب‌وهوا را خیلی دقیق پیش‌بینی کرد؟ حدس‌زدن رنگ هر سال هم دقیقا مانند آب‌وهواست، یعنی نمی‌توانید به‌طور دقیق بگویید که قرار است چه رنگ‌هایی روی لباس‌های تن‌تان یا درودیوار منزل‌تان بنشینند. فقط با بررسی مُد و ترندهای جهانی و مراجعه به متخصصان و کارشناسان این حوزه است که می‌توان تاحدی درباره رنگ‌های پرطرفدار هر سال پیش‌بینی‌هایی داشت. رنگ‌های رایج هر سال هم، مانند دنیای مد، طراحی داخلی و غذا، از آنچه در دنیا می‌گذرد کاملا اثر می‌پذیرند. بدیهی است در دورانی که زندگی همه بسیار پرمشغله شده است، دغدغه‌هایی مانند محیط زیست و تغییرات آب‌وهوا وجود دارد و توجه به تندرستی و زندگی سالم هم زیادتر از قبل است، رنگ‌هایی با طیف خاکی، رنگ‌های گرم خنثی و سبز ملایم پرطرفدارتر از همیشه به نظر برسد. در ادامه درباره رنگ‌های پرطرفدار سال ۲۰۲۰ بیشتر خواهید خواند.

رنگ‌های پرطرفدار ۲۰۲۰ در دکوراسیون و طراحی داخلی

رایج‌شدن برخی رنگ‌ها، به‌خصوص در هر سال، از اتفاقاتی که در دنیا به وقوع می‌پیوندد اثر می‌پذیرد. این روزها که تمرکز افراد بر سلامت روان بیشتر شده است، توجه به مواد و رنگ‌های خنثی و طبیعی نیز بیشتر از گذشته است. انگار، بشر برای آرامش و سلامت روان باید به طبیعت بازگردد. بدین‌ترتیب، رنگ‌هایی که بناست در سال ۲۰۲۰، در و دیوار دنیای‌مان را رنگی کنند از سال‌های پیش محدودتر شده‌اند. در سال آینده میلادی، پای رنگ‌هایی در میان است که براق‌ هستند و طبیعت را در ذهن تداعی می‌کنند.

رنگ‌های ۲۰۲۰ قرار است پشتیبان و پس‌زمینه‌ای برای اسباب و اثاثیه‌های رنگی باشند. رنگ‌های خنثی معمولا طبیعی و پیچیده هستند و در آنها رگه‌هایی از ماتی دیده می‌شود که یادآور سکون و آرامش است. برای مثال، رنگ خاک رُس را در نظر بگیرید. نوعی گرما و خاکی‌بودن در آن جلوه می‌کند. این رنگ ازجمله رنگ‌های کلیدی خنثی است که در طراحی داخلی و رنگ‌آمیزی دکوراسیون نقشی مهم ایفا می‌کند.

برای‌اینکه از دنیای رنگ‌ها و حضورشان در دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی بیشتر بدانید، در ادامه به معرفی رنگ‌های سال ۲۰۲۰، به انتخاب شرکت دولوکس (Dulux)، می‌پردازیم. این شرکت سال‌هاست که در زمینه تولید رنگ و ایده‌های دکوراسیون منزل و فضاهای مختلف فعالیت می‌کند. پس، ترندها یا روندهای مرتبط با رنگ در سال آینده را از زبان کارشناسان این شرکت بخوانید و سعی کنید که بنا به سلیقه‌تان از آنها ایده و الهام بگیرید.

۱. روشن مات؛ ارکستری ساده ولی پرهیاهو

رنگ سال

در سال ۲۰۲۰، استفاده از رنگ‌های روشن مات رایج خواهد شد. رنگ‌های مختلف به شکل‌های گوناگون در طبیعت و مصنوعات اطراف‌مان دیده می‌شوند و حضور دارند اما، با وجود این، هر سال، قرعه به نام طیفی از آنها می‌افتد تا معروف و محبوب شوند.

رنگ صورتی هزاره‌ای (Millennial pink)، که طیفی از صورتی ملایم را شامل می‌شود، دیگر دارد صحنه مُد را ترک می‌کند. حالا دیگر باید شاهد حضور نوع دیگری از رنگ صورتی باشیم. رنگ قرمز با مایه‌هایی از رنگ لعل، در کنار صورتی خاکی، (ترکیبی از بنفش و صورتی که پررنگ و غلیظ نیست) جایگزین رنگ‌هایی با مایه کهربایی می‌شود.

دولوکس، در طیف رنگ‌های روشن مات، به سراغ رنگ‌هایی نظیر قرمز بورگاندی پررنگ (بورگاندی نوعی شراب قرمز است)، بادمجانی، قهوه‌ای خاکی، قرمز مایل به قهوه‌ای و رنگ مرجانی کم‌رنگ رفته است. این رنگ‌ها سال‌های دهه ۷۰ و هنر به‌کاررفته در دکوراسیون داخلی فضاهایی مانند دیسکو را تداعی می‌کنند. این پالت رنگ مخصوص رنگ‌آمیزی و دکوراسیون فضاهایی خواهد بود که بناست خاص و متمایز باشند و از انتخاب‌های متهورانه و متفاوت ترسی ندارند.

استفاده از این طیف رنگی برای یک اتاق‌خواب بزرگ و مجلل، اتاق نشیمن یا پذیرایی می‌تواند بر جذابیت‌های آن به‌طرزی شگفت‌انگیز بیفزاید. در این پالت رنگ، صورتی، یعنی رنگ محبوب سال‌های اخیر، هم حضور دارد ولی توناژ و طیف صورتی به‌کاررفته بیشتر حالت مات دارد و در کنار طیفی از صورتی خاکی گرم استفاده می‌شود.

۲. خنثی و خاکی؛ سادگی فیلسوف‌مآبانه

رنگ سال

در سال ۲۰۲۰، رنگ‌های خنثی و خاکی متداول خواهد شد. البته دیگر خبری از طیف رنگی قرمز مایل به قهوه‌ای یا طوسی روشن در مد سال بعد نیست. در سال جدید با رنگ‌هایی روبه‌رو خواهیم شد که ملایم هستند و در عین ملایمت و خنثی‌بودن، پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. رنگ‌های خنثی، همان‌طور که قبلا هم گفته شد، نماینده نوعی سکون و آرامش هستند. رنگ خاک رس ازجمله نمایندگان معروف طیف خنثی است که با خود گرما و جلوه‌ای طبیعی از خاک را به همراه دارد.

پیشنهاد دولوکس برای طیف‌های رنگی خنثی و خاکی شامل گزینه‌هایی است که ترکیبی از ملایمت، رنگ‌های خنثی و درعین‌حال گرم و زنده را پوشش می‌دهند: خاکستری کم‌رنگ و کرم در کنار رنگ بنفش کم‌رنگ، ملقب به یاسی، و رنگ مرجانی گرم و مات. طیف رنگی پیشنهادی برای سال ۲۰۲۰ حالتی خنثی دارد که احساس آرامش و صلح را در محیط ایجاد می‌کند. اضافه‌شدن رنگ‌های طلایی و مرجانی به این ترکیب باعث می‌شود جلوه‌ای تجملاتی هم به محیط اضافه شود.

توصیه و پیشنهاد سازنده

از رنگ یاسی در کنار خاکستری مایل به سبز، به‌جای رنگ سبز، در ترکیب رنگ‌های دکوراسیون استفاده کنید و نتیجه زیبای آن را ببینید.

۳. سبز و آبی؛ اقیانوس در نگاه خانه

رنگ سال

اگر پیش‌بینی‌ها و پیشنهادها برای رنگ سال ۲۰۲۰ را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که سبز و آبی، با الهام از طیف رنگ‌های اقیانوسی و رنگ‌های طبیعت، جایگاهی ویژه دارند. شرکت پانتون که هر سال رنگ ویژه سال را اعلام می‌کند، از رنگ سبز نعنایی حرف می‌زند که قرار است در کوچه‌ها و خیابان‌ها رایج و پرطرف‌دار شود. با این حساب، از ترکیب سبز و آبی اقیانوسی در دکوراسیون خبری نخواهد بود؟ کارشناسان دولوکس معتقدند که کنارگذاشتن سبز و آبی حماقت محض است.

کافی است به ترکیب زنده، درخشان و روح‌بخش آبی اقیانوسی و رگه‌های رنگی سبزـ‌آبی فکر کنید تا دریابید که اضافه‌شدن این رنگ‌ها، در کنار طیف لاجوردی و کهربایی، می‌تواند، در استفاده از رنگ‌های طبیعی، سبک و موج جدیدی به دنیای دکوراسیون و طراحی وارد کند. روشنی و سیال‌بودن مستتر در طیف رنگ‌های سبز و آبی اقیانوسی بارقه‌هایی از خلاقیت و ماجراجویی را، در کنار سایه‌های خاکی و گرم، ایجاد می‌کند و باعث می‌شود احساس راحتی و گرما به محیط اضافه شود.

این رنگ‌ها اجازه می‌دهند از اسباب و اثاثیه‌هایی استفاده کنیم که متعلق به دوره‌های مختلف‌اند؛‌ ترکیبی از طرح‌های اسباب و وسایل سال‌های دهه ۸۰ میلادی، در کنار سبک‌های میدسنچری (جنبشی در دنیای طراحی در سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۶۵).

توصیه و پیشنهاد سازنده

یادتان باشد که هرچند پیروی از مد می‌تواند جذاب و جالب باشد اما زمانی که قرار است از رنگ‌ها برای دکور و طراحی فضایی مانند منزل استفاده کنید، حتما به سلیقه شخصی‌تان اهمیت بدهید. رنگ‌ها می‌توانند انگیزه دهنده و الهام‌بخش باشند و روحیات و رفتار صاحب‌خانه را نمایندگی کنند. پس بهتر است، ضمن نیم‌نگاهی به مد، سلیقه شخصی‌تان را هم در نظر بگیرید و فردیت‌تان را زیر پاشنه‌های بلند کفش مد لِه نکنید.

۴. رمز شب؛ سبزِ سبز ِسبز

رنگ سال

هرقدر بیشتر اسیر دنیای تکنولوژی شده باشیم و از طبیعت‌ دورتر شویم، بیشتر ارزش آن را درمی‌یابیم و نیازمان به قاب‌های سبز طبیعت را بیشتر احساس می‌کنیم. طبیعت بر روان و جسم‌مان اثرات مطلوب بسیار دارد. همین نیازها و میل باعث شده است تا طراحان و کارشناسان به بازگشت رنگ سبز به مکان‌ها و فضاهای مختلف علاقه نشان دهند. قبول کنید که به راهی برای اتصال مجدد با طبیعت نیازمندیم. مثلا کاشتن گل‌وگیاه یا سبزیجات از راه‌هایی هستند که ما را با طبیعت پیوند می‌دهند.

یکی از روش‌های بازگشت به طبیعت استفاده از رنگ سبز در فضاهای داخلی و دکوراسیون است. با وجود طیف‌های رنگ سبز در محیط، احساس آرامش به هر مکانی بازمی‌گردد و امکان دورشدن از فضای دیجیتالی مهیا می‌گردد. پالت رنگ پیشنهادی دولوکس در استفاده از رنگ سبز شامل زیتونی روشن، سبز مغزپسته‌ای ملایم و سبز براق، به رنگ گیاهان جنگل، می‌شود. با طیف رنگ سبز ملایم و طبیعی می‌توانید فضایی آرام و جذاب در منزل‌تان فراهم کنید.

بافت‌ها و رنگ‌های سبزرنگ را می‌توان به شکل‌های متنوع در طراحی به کار برد. ضمن اینکه، گرمایی به محیط می‌بخشند که طعم خوب گرمای خانه را منتقل می‌سازد. ترکیب رنگی سبز با چوب‌های نیمه‌تیره، سنگ‌های طبیعی و شیشه‌های رنگی بسیار زیبا می‌شود.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *