۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

سرفه در کودکان؛ دلایل و راه‌های تسکین طبیعی سرفه کودکان را بشناسید

دلایل سرفه کودکان و راهکارهای درمان آن را بشناسیدبرای پدر و مادرها، ​​شنیدن صدای سرفه فرزندشان می‌تواند نگران‌کننده و ناراحت‌کننده باشد، به‌ویژه در این روزها که همگی نگران بیماری کووید-۱۹ هستند؛ اما سرفه کودکان یکی از رایج‌ترین علائم بیماری در کودکان است. در این مقاله، نخست از دلایل ایجاد سرفه در کودکان با شما خواهیم گفت و سپس درمان‌هایی طبیعی هم برای سرفه پیشنهاد خواهیم داد. اگر پدر یا مادر هستید، احتمالا ترجیح می‌دهید که به‌جای دارو‌های با پایه شیمیایی، از روش‌های طبیعی استفاده کنید.

سرفه کردن در کودکان موجب نگرانی پدر  و مادرانی می شود که همه دغدغه زندگیشان توجه به فرزندشان است که سرفه کردن به غم و اندوه آنان اضافه میی کند.

دلایل سرفه کودکان چیست؟

سرفه درواقع نوعی واکنش دفاعی بدن کودک به مواد محرک تنفسی مثل گردوغبار، میکروب‌ها یا آلودگی هوا و همچنین راه دفع ترشحات هنگام بیماری است. سرفه‌ای که ادامه پیدا نکند، طبیعی و عادی است اما سرفه‌های ادامه‌دار نیازمند پیگیری و مراقبت پزشکی هستند. سرفه، بر اساس مدت‌زمان، به دو نوع تقسیم می‌شود: حاد و مزمن. در ادامه، دو نوع حاد و مزمن سرفه کودکان را براساس دلایل‌شان توضیح می‌دهیم.

۱. سرفه حاد

سرفه کودکان - سرفه حاد

این نوع سرفه تا حدود ۲ هفته طول می‌کشد. دوره‌های کوتاه سرفه معمولا به‌دلیل انواع عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شوند. کودکان هر سال ممکن است به‌طور متوسط ​​۸ عفونت تنفسی ویروسی همراه با سرفه داشته باشند که هرکدام حدود ۱۰ روز طول می‌کشد.

۲. سرفه مزمن

این نوع سرفه کودکان بیش از ۲ هفته طول می‌کشد و دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد:

آسم

سرفه مزمن در کودک - آسم کودکان

کودکان مبتلا به آسم، مجاری تنفسی ملتهب یا متورم دارند که معمولا باعث خس خس سینه می‌شود و بر اثر بیماری های ویروسی بدتر هم می‌شوند. این سرفه همچنین ممکن است درحالی‌که کودک شما خواب است رخ دهد و گاهی نیز بر اثر ورزش یا هوای سرد ایجاد می‌شود.

آلرژی و بیماری سینوزیت

ترشح خلط از بینی به ته گلو به‌دلیل آلرژی یا عفونت سینوسی (سینوزیت) می‌تواند موجب سرفه مزمن شود.

بیماری معده و مری

گاهی مایعات معده به‌سمت گلو حرکت می‌کنند (رفلاکس معده) و باعث سرفه و گرفتگی صدا می‌شوند.

ادامه‌دار شدن عفونت ویروسی

عفونت ویروسی - یکی از دلایل سرفه کودکان

پس از ابتلا به عفونت تنفسی ویروسی، سرفه می‌تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد.

عفونت باکتریایی مجاری هوایی تحتانی

باکتری‌ها گاهی اوقات می‌توانند باعث عفونت مجاری هوایی تحتانی شوند و سرفه ایجاد کنند.

استنشاق مواد خارجی

مواد خارجی می‌توانند از اشیایی مانند اسباب‌بازی و غذا به‌طور تصادفی استنشاق شوند. این اتفاق معمولا در کودکان ۲ تا ۴ساله رخ می‌دهد و می‌تواند باعث سرفه مداوم شود.

قرارگرفتن در معرض مواد تحریک کننده

قرار گرفتن در معرض دود سیگار و ماشین و یا آلودگی هوا می‌تواند منجر به سرفه شود.

اگر کودک شما سرفه مزمن دارد (سرفه‌ای که بیش از ۲ هفته طول بکشد) یا دچار سرفه‌ای است که همراه با تب یا تنگی نفس است یا به‌طور کلی حالش خوب نیست، حتما برای تعیین علت و روند مناسب درمان، به پزشک مراجعه کنید.

روش‌های طبیعی برای تسکین سرفه ناشی از عفونت ویروسی چیست؟

سرفه کودکان

برخی از رایج‌ترین روش‌های طبیعی درمان سرفه عبارت‌اند از:

۱. مایعات گرم یا خنک

آب گرم یا آب‌میوه طبیعی خنک برای تسکین سرفه مفید است. نوشابه یا آب‌پرتقال مناسب نیستند زیرا به‌دلیل اسیدی بودن می‌توانند به گلو صدمه بزنند.

۲. عسل

سعی کنید مقداری عسل به مایعات گرم اضافه کنید یا چند بار در روز به کودک خود یک قاشق چای‌خوری عسل بدهید.

به کودکان کمتر از ۱ سال، عسل ندهید.

۳. بخار حمام

آب گرم دوش حمام را باز کنید تا در حمام، بخار ایجاد شود؛ سپس با کودک در حمام بنشینید تا گرفتگی بینی و سرفه او بهبود پیدا کند و بتواند به‌راحتی نفس بکشد.

۴. دستگاه بخور آب سرد

بخور آب سرد برای درمان سرفه کودک

این دستگاه را در اتاق خواب کودک خود قرار دهید تا به خواب او کمک کند.

۵. هوای تازه

بعضی اوقات ممکن است هوای خنک تازه به کودک شما کمک کند. به کودک خود، متناسب با هوای بیرون، لباس بپوشانید و او را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از خانه بیرون ببرید.

۶. استفاده از پمادهای طبیعی

از پمادهای طبیعی ویژه سرماخوردگی استفاده کنید. این داروها بر روی سینه کودک مالیده می‌شوند.

یکی از پمادهای طبیعی و مؤثر برای تسکین سرفه کودکان، ب. ب. کلد است. این دارو یک کرم موضعی حاوی روغن اکالیپتوس، منتول و روغن آویشن است. این سه ترکیب به بهبود علائم سرماخوردگی، از جمله سرفه، کمک می‌کنند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که مصرف موضعی این مواد برای تسکین گرفتگی بینی و همچنین کاهش سرفه در هنگام سرماخوردگی مفید است. علاوه بر این، با کاهش علائم سرماخوردگی می‌تواند منجر به بهبود خواب کودک و در نتیجه، خواب والدینی شود که از کودک مراقبت می‌کنند.

پماد ب. ب. کلد برطرف‌کننده علائم سرماخوردگی و گرفتگی بینی کودکان

توصیه می‌شود چند بار در روز، این محصول را به‌صورت موضعی روی سینه و گردن بمالید. دقت کنید روی بینی کودک استفاده نکنید. مواظب باشید که محصول فقط به‌صورت موضعی مصرف شود.

۷. استفاده از شربت‌های ضد سرفه طبیعی

شربت‌های ضدسرفه زیادی در بازار وجود دارد ولی پیشنهاد ما به شما شربت توسیان اطفال است.

شربت توسیان اطفال برای درمان سرفه کودکان

این دارو یک شربت ضد سرفه حاوی عصاره آویشن است و به‌طور ویژه برای کودکان تهیه شده است. در کودکان مبتلا به سرماخوردگی، هنگامی که مخاط ضخیم و چسبنده برونش‌ها (نایژه‌ها) را مسدود کرده و از جریان هوا به داخل ریه‌ها جلوگیری می‌کند، رفلاکس سرفه به‌طور طبیعی برای کمک به پاک کردن مخاط از مجاری هوایی ایجاد می‌شود. اینجاست که آویشن می‌تواند کمک‌کننده باشد: عصاره این گیاه می‌تواند مخاط ایجادکننده احتقان سینه را رقیق کند تا علائم احتقان بهبود یابد و دفعات و شدت سرفه کمتر شود.

این محصول از گیاه آویشن با بهترین کیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی تهیه شده است تا بیشترین میزان ماده مؤثر را داشته باشد.

سخن آخر

بیماری عزیزان برای هیچ‌کس خوشایند نیست. اگر این عزیز کودک دلبندمان باشد، مسئله سخت‌تر هم می‌شود. اگر کودکتان بیمار شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. البته برای برخی بیماری‌ها مانند سرفه روش‌های طبیعی اثربخشی مانند شربت توسیان اطفال هم وجود دارند. اگر فرزند دارید، به‌ویژه در این روزهای سرد سال، داشتن شربت توسیان اطفال در کابینت آشپزخانه ایده بدی نیست.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *