۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
روانشناسی

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

عجیب ترین مکان های دنیا

در گوشه‌وکنار دنیا جاهایی وجود دارند که تا به‌ چشم نبینید، باورتان نمی‌شود که طبیعت یا حتی گاهی خود بشر می‌تواند، همچین جلوه‌های عجیب و زیبایی را رقم بزند. در ادامه‌ی مقاله، عجیب ترین مکان های جهان را به شما معرفی خواهیم کرد که در نوع خود کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیرند. هرکدام از این عجایب روزگار به‌طریقی آدمی را به تعجب وامی‌دارند و دیدن‌شان حتی در عکس می‌تواند انسان را شگفت‌زده کند.

۱. دریاچه‌ی خالدار (Spotted Lake)، بریتیش کلمبیا، کانادا

دریاچه‌ی خالدار

این دریاچه‌ی عجیب در شمال‌ غربی شهر کوچک «اوسویوس» قرار دارد و در فرهنگ اوکانگان مکانی مقدس شمرده می‌شود. تابستان‌ها آب دریاچه تبخیر می‌شود و استخرهای معدنی تکه‌تکه‌ای برجای می‌ماند که رنگ هرکدام‌شان با دیگری اندکی متفاوت است. به گردشگرانی که برای بازدید از اینجا می‌آیند، گفته می‌شود که به حریم‌ زمین‌های قبایل منطقه ورود نکنند.

۲. گذرگاه غول‌ (The Giant’s Causeway)، ایرلند شمالی

گذرگاه غول‌

۶۰ میلیون سال پیش انفجار آتش‌فشان عظیمی در این منطقه رخ داد و حجم زیادی بازالت مذاب را راهی نواحی اطراف کرد. این مواد به‌ تدریج سرد و سفت شدند و شکاف‌هایی را که اکنون می‌بینید شکل دادند. حدود ۳۷ هزار ستون چندضلعی در این منطقه وجود دارد که از لحاظ هندسی به‌قدری بی‌نقص‌اند که آنها را در افسانه‌های محلی ساخته‌ی دست یک غول می‌دانند. ضمنا اینجا در میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

۳. چاه تور (Thor’s Well)، ایالت اورِگان، آمریکا

چاه تور

«چاه تور» حفره‌ای کاسه‌ای‌شکل از جنس بازالت واقع در ساحل اورِگان است که آب دریا را به‌درون می‌بلعد و سپس در زمان مد با فشار زیاد به‌ بیرون پرتاب می‌کند. گویا این حفره در گذشته یک غار دریایی بوده است که سقف آن فرو می‌ریزد و آب علاوه‌بر زیر از بالا نیز به آن راه پیدا می‌کند. این حفره حدود ۶ متر عمق دارد و زمانی که سطح آب دریا بالا می‌آید یا هنگام طوفان‌های زمستانی باید از فاصله به تماشای آن بایستید.

۴. پاموک‌کاله (Pamukkale)، ترکیه

پاموک‌کاله

«پاموک‌کاله» (یعنی قلعه‌ی پنبه‌ای) یکی از میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکوست که در جنوب‌ غربی ترکیه قرار دارد. در اطراف این محل ویرانه‌های تاریخی شهر بزرگ «هیراپولیس» نیز واقع‌اند. «پاموک‌کاله» را به‌ خاطر چشمه‌های معدنی‌ و استخرهای آب‌گرمش می‌شناسند. این چشمه‌ها از بالای کوه به ‌استخرهای واقع در شیبی پله‌ای از جنس «تِراوِرتَن» می‌ریزند که از سفیدی به برف می‌ماند.

۵. دریاچه‌ی هیلییِر (Lake Hillier)، استرالیای غربی

دریاچه‌ی هیلییِر

این دریاچه‌ی عجیب در سال ۱۸۰۲ در بزرگ‌ترین جزیره‌ی مجمع‌الجزایر «ریچِرچ» واقع در استرالیای غربی کشف شد. رنگ صورتی این دریاچه در تمام طول سال پابرجاست و علتش هم از شوری بالا و وجود جلبک‌های نمک‌دوستی به‌نام «دونالییِلا سالینا» و هالوباکتری‌های صورتی ناشی می‌شود.

۶. بادابِ سورت (Badab-e-Surt)، ایران

بادابِ سورت

این استخرهای پلکانی «تِراوِرتَنی» واقع در شمال ایران یکی از عجایب طبیعی جهان است که طی هزاران سال به این شکل درآمده است. «تِراوِرتَن» به نوعی از سنگ آهک گفته می‌شود که از رسوب کلسیم موجود در چشمه‌های آب‌گرم شکل می‌گیرد. رنگ قرمز غیرمعمول این استخرها نیز به‌خاطر اکسید آهن بالا در یکی از دو چشمه‌ی این منطقه است.

۷. کوه‌های تیانزی (The Tianzi mountains)، چین

کوه‌های تیانزی

کوه‌های «تیانزی» (تیانزی یعنی پسر بهشت) در شمال غربی استان هونان در چین قرار دارند. قله‌های آهکی این کوه‌ها پوشیده از سرسبزی و معمولا مه‌اندودند. یک تله‌کابین نیز اینجا وجود دارد که تا روستای «هوآنگشی» می‌رود. جالب است بدانید که این کوه‌ها منبع الهام ساخت کوه‌های شناور در فیلم «آواتار» بوده‌اند.

۸. خطوط نازکا (The Nasca Lines)، پِرو

خطوط نازکا

تصاویر حیوانات و اشکال هندسیِ کنده‌کاری‌شده توسط قوم باستانی «نازکا» واقع در دشت‌های بی‌آب‌وعلف «سَن خوزه» یکی از عجایب آمریکای جنوبی است که فقط از بالا قابل مشاهده‌اند. طول برخی از این اشکال به ۲۰۰ متر می‌رسد و هر کدام‌شان فقط با یک خط ممتد کشیده‌ شده‌اند. این اشکال را از بالای برج دیده‌بانی کنار بزرگراه نیز می‌توانید ببینید.

۹. مثلث برمودا (The Bermuda Triangle)، اقیانوس اطلس شمالی

مثلث برمودا

مثلث برمودا که «مثلث شیطان» نیز لقب دارد، پهنه‌ی اقیانوسی وسیعی بین برمودا، فلوریدا و پورتو ریکوست. سال‌ها می‌گفتند که ده‌ها کشتی و هواپیما در این منطقه به‌طرز مرموزی ناپدید شده‌اند و هیچ ردی از آنها پیدا نیست، اما امروزه این شایعات براساس تحقیقات انجام‌شده منسوخ دانسته می‌شوند.

۱۰. جزیره‌ی سوکوترا (Socotra Island)، یمن

جزیره‌ی سوکوترا

این جزیره‌ی دورافتاده که شبیه لوکیشن فیلم‌های علمی‌تخیلی است، شش میلیون سال پیش از قاره‌ی آفریقا جدا افتاد. تنوع زیستی این منطقه‌ی اعجاب‌انگیز است و گیاهان و درختان بی‌نظیری را شامل می‌شود که هیچ‌کجای دنیا لنگه ندارند. ازجمله عجایب این منطقه می‌توان به درخت خون اژدها و درخت ستبر بطری اشاره کرد.

۱۱. دست صحرا (The Hand in the Desert)، شیلی

دست صحرا

این اثر هنری عجیب که از وسط صحرای آتاکامای شیلی در ۷۴ کیلومتری شهر «آنتوفاگاستا» بیرون زده است به «ماریو ایرارازابال» مجسمه‌ساز شیلیایی تعلق دارد. آثار «ایرارازابال» با رنج‌های انسانی در ارتباط‌اند و این مجسمه‌ی غول‌پیکر نیز به‌خاطر محل متروکه‌ی آن حس تنهایی را منتقل می‌کند.

۱۲. تپه‌های شکلاتی جزیره‌ی بوهول (Chocolate Hills of Bohol Island)، فیلیپین

تپه‌های شکلاتی جزیره‌ی بوهول

این جزیره شامل حدود ۱۷۰۰ تپه‌ی مخروطی است که وسط آن سربرآورده‌اند. ارتفاع تپه‌ها متفاوت است، اما به‌قدری شکل‌ منظمی دارند که انگار مصنوعی ساخته شده‌اند. یونسکو می‌گوید که این تپه‌ها فراخاست رسوبات مرجانی هستند و بر اثر فرسایش آب باران به‌ این شکل درآمده‌اند. تپه‌های مذکور به‌خاطر تغییر رنگ پوشش گیاهی‌شان از سبز به قهوه‌ای در فصل خشک شکلاتی نامیده می‌شوند.

۱۳. ساحل سرخ (Red Beach)، پانجین، چین

ساحل سرخ

این ساحل با نوعی جلبک دریایی به‌نام سوئِدا پوشیده شده است که در پاییز به رنگ قرمز روشن درمی‌آید. این تالاب‌های کِشَندی که در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی «پانجین» قرار دارند از مقاصد اصلی پرندگان مهاجرند. فقط بخش کوچکی از این ساحل برای بازدید عموم آزاد است، اما از طریق پیاده‌راهی چوبی‌ که به‌سمت دریا می‌رود، نیز می‌توانید در این منطقه گردش کنید.

۱۴. دشت خمره‌‌ها (Plain of Jars)، لائوس

دشت خمره‌‌ها

در سطح استان «ژینگ خوآنگ» می‌توانید شاهد دسته‌های یک تا صدتاییِ خمره‌های سنگی عجیبی باشید که گفته می‌شود در دوران باستان در مراسم تدفین استفاده می‌شده‌اند، اما در روایات محلی آمده است که این خمره‌های استوانه‌ای در تهیه‌ی شراب برنج مخصوص غول‌ها کاربرد داشتند. آمریکایی‌ها لائوس شمالی را در دهه‌ی ۱۹۶۰ بمباران هوایی کردند، اما خیلی وقت نیست که برخی از این مناطق پاک‌سازی شدند و اکنون از ایمنی کافی برای بازدید برخوردارند.

۱۵. پارک ایالتی دره‌ی اجنه (Goblin Valley State Park)، ایالت یوتا، آمریکا

پارک ایالتی دره‌ی اجنه

اینجا مریخ نیست، بلکه دره‌ای خالی از سکنه در ۳۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر دریاچه‌ی نمک در یوتاست. ماسه‌سنگ‌های نرم این منطقه طی سالیان دراز بر اثر فرسایش باد و باران به‌ شکل قله‌ها و هودوهایی (هودو به نوعی از فرسایش سنگ‌ها گفته می‌شود) درآمده‌اند که به‌اعتقاد عده‌ای از مردم به اجنه می‌مانند. این منطقه فقط حدود ۱/۵ متر در ۳ متر وسعت دارد و به دیدنش می‌ارزد.

۱۶. باریک‌راه استخوان نهنگ (Whale Bone Alley)، سیبری

باریک‌راه استخوان نهنگ

قسمتی از سواحل شمالی جزیره‌ی دورافتاده‌ی «تیگران» واقع در ۸۲ کیلومتری سواحل آلاسکا محل یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. استخوان‌های آرواره‌‌ها، دنده‌ها و مهره‌های نهنگ عظیم‌الجثه‌ای در زمین اینجا کاشته شده‌اند که حال‌وهوای هولناکی دارند. قدمت این محل به قرن چهاردهم یا پانزدهم می‌رسد و معلوم نیست که آیا بومیان منطقه اینجا را مکان مقدسی می‌دانسته‌اند یا صرفا کشتارگاه موجودات دریایی بوده است.

۱۷. ساحل شیشه‌ای (Glass Beach)، ایالت کالیفرنیا، آمریکا

ساحل شیشه‌ای

ساحل شیشه‌ای کالیفرنیا سال‌ها به‌عنوان محل تخلیه‌ی زباله‌ها استفاده می‌شده است. در دهه‌ی ۱۹۶۰ تخلیه‌ی زباله‌ها در این محل متوقف شد، اما تا آن زمان حجم وسیعی از انواع زباله‌ها اعم از لوازم الکتریکی و بطری‌ و قوطی به‌ داخل دریا راه پیدا کرده بودند. زباله‌های شیشه‌ای طی سال‌ها بر اثر فرسایش امواج به قطعات رنگی ریز و تراش‌خورده تبدیل شدند و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند. فقط اینکه اگر قرار باشد هر گردشگری یک مشت از سنگ‌ریزه‌مانندهای شیشه‌ای ساحل را با خودش ببرد، دیگر چیزی از این جاذبه‌ی گردشگری باقی نخواهد ماند!

۱۸. دخمه‌ی مردگان (The Catacombs)، پاریس، فرانسه

دخمه‌ی مردگان

اینجا شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی است که بقایای حدود شش میلیون پاریسی را در خود به یادگار دارد. بیشتر این اسکلت‌ها نام‌ونشانی ندارند و در طول قرن‌های هیجدهم و نوزدهم از قبرستان‌های پرازدحام شهر به اینجا آورده شده‌اند. زمانی که مسئولین فرانسه به ظرفیت این مکان برای جذب گردشگر پی بردند، جمجمه‌ها و استخوان‌ها را به‌شکلی که امروز مشاهده می‌کنید آرایش دادند.

۱۹. آب‌فشان فلای (Fly Geyser)، ایالت نِوادا، آمریکا

آب‌فشان فلای

«آب‌فشان فلای» در زمینی خصوصی در حاشیه‌ی صحرای سیاه‌سنگ در «نِوادا» قرار دارد. این آب‌فشان در سال ۱۹۶۴ به‌طور تصادفی در خلال حفاری‌های یک شرکت انرژی که در جست‌وجوی آب‌های زمین‌گرمایی بود ایجاد شد. ارتفاع فوران آب از این آب‌فشان به حدود ۱/۵ متر می‌رسد و مخروط آب‌فشان نیز هر سال بر اثر رسوب املاح معدنی اندکی بزرگ‌تر می‌شود. رنگ قرمز و سبز آن نیز به‌خاطر وجود جلبک‌های گرماگراست.

۲۰. جزیره‌ی گربه‌ها (Cat Island)، ژاپن

جزیره‌ی گربه‌ها

جمعیت گربه‌ها در «تاشیروجیما» که در فاصله‌ای نه‌چندان دور از کرانه‌ی شرقی ژاپن قرار دارد، از انسان‌های ساکن این منطقه بیشتر است. در گذشته در این جزیره ابریشم تولید می‌شد و ازآنجایی‌که موش‌ها قاتل طبیعی کرم ابریشم هستند، از وجود گربه‌ها استقبال زیادی شد. ماهیگیران بومی به این گربه‌ها به‌عنوان شانس می‌نگرند و حتی یک زیارتگاه گربه نیز در جزیره ساخته شده است. در اینجا کابین‌های گربه‌ای‌شکل تازه‌سازی نیز برای اقامت توریست‌ها وجود دارد. نیازی به گفتن نیست که هیچ سگی اجازه‌ی ورود به این جزیره را ندارد.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *