پزشکی

علت مشت کردن دست در خواب و درد آن بعد از بیداری چیست؟

چرا هنگام خواب دست‌ها را مشت می‌کنیم

نوزادان قبل از اینکه بخوابند دستانشان را مشت می کنند و بعد از خوابیدن دستانشان را رها می کنند  و مشت هایشان را باز می کنند امّا در مورد ما بزرگسالان چطور؟ چرا بعضی از ما هنگام خواب دستمان را مشت می کنیم ؟ حتماً به خاطر روًیایی است که می بینیم.

علّت اصلی مشت کردنن بزرگسالان در خواب یا روًیا است و یاناراحتی از یک موضوع است که افراد دستانشان را در خواب مشت می کنند مغز انسان در خواب احساسات را می توان عامل اصلی مشت کردن دست ها دانست.

اگر این حرکت به مدت زیادی در فرد یا افراد تکرار شود این عامل از روی خشمی است که فرد روی خود می بیند و افراد باید خود را به یک روان شناس نشان داده تا این عامل از حد خود تجاوز نکند .

گرفتگی دست ها می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و به صورت  مزمن  اسست . ممکن است در جمع کردن یا مشت کردن انگشتان دست دچار مشکلی شوید که این عامل به گرفتگی عضلات برمی گردد.

گرفتگی دست به خودی خود خطرناک نیست ولی ممکن است هنگام بروز سایر علائم به مشکل بزرگتری تبدیل شود.

چه عواملی باعث گرفتگی دست می شود ؟

عوامل زیادی موجب گرفتگی دست ها می شوند خستگی و عوامل کمبود ویتامین ها در بدن موجب سر درد و دردهای متعددی می شود که افراد باید به یک دکتر متخصص مراجعه کرده و تمام دردو مرض های خود را به دکتر گفته تا دکتر بتواند برای درد مریض خود دارو تجویز کند.

عامل اصلی گرفتگی دستان عصبانیت  از یک موضوعی است که این عصبانیت هم روی مغز انسان تاًثیر می گذارد و هم روی اندام بدن انسان می شود.

عوامل دیگری هم روی مشت کردن دستان اثر می گذارند مانند عواملی است که در ناتوانی افراد چه از نظر جسمی و چه از نظر ذهنی اثر می گذارد.

نظریه های قبلی بین مشت کردن دستان و به هم فشردن دندان ها پیدا کرده اند که هردو رفتار فشارهای عصصبی است که روی فرد تاًثیردارد و این برمی گردد به منش افرادی که از لحاظ روحی  و روانی  دچار مشکل شده اند.

 

 

عوامل مختلفی هم دکترهای مختلف ذکرکرده اند و می گویند عامل اصلی مشت کردن دستان در حین خواب خستگی می باشد

 

افرادی که دستانشان را مشت می کنند از درون از یک چیز ناراحت اند و تنها راه درمان آن بی خیالی می باشد چون اگر این فرد بیشتر این کار را ادامه دهد هم در خود و هم در خانواده اشش اثر می گذارد .

و راه هایی چون ورزش کردن و رفت و آمد با دوستان باعث از بین رفتن این تفکرات اشتباه در فرد می شود و باید با آرامش به زندگی خود ادامه دهد زیرا که این زندکی ارزش جوش های الکی را ندارد.

دکترهای متخصص هم می گویند که این افراد به یک مکان آرام بدون دغدغه نیاز دارند که جوش چیزهای الکی را نزنند.

راه هایی دیگری هم برای استفاده از دستان می باشند که یکی از آنها استراحت مداوم می باشد  به مچ برای اینکه دستان دردی احساس نکنند و می توانید با مچ بندهای طبی درد را از خود دور کنید.یااسترس

۱- اضطراب عاطفی

استرس یکی از دلایل مشت کردن دست‌ها در خواب است

نظریه های اخیر رابطه ای را بین مشت کردن دستان و به هم فشردن دندان ها پیدا کرده است که هر دو رفتار قشر احساسی حرکتی را در مغز فعال می کند .بیشتر از ۷۰ درصد از موارد فشردن دندان ها در دوره های پر  استرس و اصطراب اتفاق می افتد پس اگر شاهد دوره ای  طولانی از مشت کردن دست ها و فشردن دندان ها هستید باید میزان باید فشار و میزان استرستان را بررسی کنید.

۲-تقلای جسمی ، فشار یا درد 

شاید ورزشی ماننند وزنه برداری را شروع کرده اید یا شاید کمرتان به تازگی شروع به درد گرفتن کرده است . در هر صورت درد ، فشار یا تقلای جسمی می توانند خودشان را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در دست ها نشان دهند.

به تغییرات تازه در زندگی تان دقت کنید ممکن است این تغییرات بر گره کردن مشت دست تاًثیر گذاشته باشد اگر فعالیت های  جسمی تان را افزایش داده اید حتما آب کافی بنوشید زیرا کمبود آب در بدن می تواند باعث گرفتگی عضلات شود.

۳- بعضی از دارو ها 

داروهایی که برای کلسترول مصرف می شوند می توانند درد و گرفتگی عضلانی ایجاد کنند . به دلیل افزایش کراتین در جریان خون به وجود می آید و بیشتر در زنان بوجود می آید.

داروهای ضد افسردگی تیز می تواند باعث درد مفاصل و ماهیچه ها شوند .اگر تازگی تغییراتی در داروهایتان به وجود آمده است شاید همین تغییرات دلیلی بر مشت کردن مشت کردن دست ها در خواب باشد.

۴- بیماری های نهفته

صرع، بیماری مفصلی و اسکیزوفرنی همگی به مشت کردت دست ها مرتبط می شود و می تواند باعث بروز و می تواند باعث بروز این مشکل در خواب یا بیداری بشود. با اینکه فشردن دندان ها به وقفه تنفسی در خواب مرتبط می شود هیچ ارتباطی بین وقفه تنفسی در خواب و مشت کردن دست پیدا نکرده است .

چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

 

راه‌هایی برای جلوگیری از مشت کردن دست‌‌ها در خواب

هنوز در این زمینه پژوهش هایی در حال انجام است ولی فعلاً می توانید با چند گام کوچک علائم گره کردن مشت ها در خواب را پیدا کنید.

۱- تغییرات را بنویسید

درباره هرتغییری که در سلامتی تان صورت می گیرد کنجکاو شوید سعی کنید تا خوب فکر کنید و ببینید برای اولین بار چه زمانی مشت کردن دستانتان شروع شدند و آیا در آنن زمان تغییرات خاصی در رژیم غذایی، داروها یا دیگر عادت های روزمره تان ایجاد شده بودند یا خیر .

۲- استرس را کاهش دهید

کاهش استرس  نکته ای کلیدی در کاهش خیلی از دردها است ، سعی کنید قبل از خواب ذهن تان را آرام کنید . مدیتیشن تنفس عمیق موسیقی آرامش بخشی با دوش آب گرم را امتحان کنید.

۳- محرک ها را کاهش دهید

در این روز ها سعی کنید مصرف کافئین نیکوتین و شکر را کاهش دهید.

۴- منیزیم را امتحان کنید

منیزیم درمان طبیعی برای رهاکردن عضلات است که می تواند گرفتگی و خشکی عضلات را کاهش دهد. برای اطلاع یافتن از دز مناسب مصرفی و اینکه مطمئن شوید با دارو های دیگرتان تداخل ندارد با پزشکتان مشورت کنید.

۵- آب کافی بنوشید

کمبود آب می تواند باعث گرفتگی عضلات شود، پس حتماً آب و نوشیدنی های الکترونیک بنوشید فقط مراقب باشید شب ها کمتر آب بنوشید تا مجبور نباشید چند بار برای رفتن به دست شویی از خواب بیدار شوید.

۶-شیئی را در دست نگاه دارید

در هنگام خواب بعضی از افراد با نگه داشتن چیزی در دست شان کمی آرامش پیدا می کنند. چیزی مانند توپ فشاری یا بالشی کوچک در هنگام خواب در دستانتان نگه دارید.

آیا مشت‌کردن دست در خواب، می‌تواند برایمان خوب باشد؟

نکته های مثبتی هم در این مورد وجود دارد که بهتر از آنها آگاه باشید. پژوهش ها نشان داده اند که گره کردن مشت ها در خواب می تواند به ما کمک کند تا ناراحتی های جسمی یا روحی مان را کنترل کنیم و حتی حسی از کنترل و قدرت به ما می دهد.

گاهی  ایجاد خیلی از تغییرات جسمی به مشکلات روحی مربوط می شوند. کنترل حالات روحی و استرس نه تنها برای آرامش جسمی تان مفید است . بلکه می تواند از خیلی از بیماری ها هم پیش گیری کند. پس روش های غلبه بر اضطراب  و مدیریت استرس در برنامه روزانتان قرار دهید تا از فواید جسمی و روحی آن بهره مند شوید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *