۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

فواید یخ برای جوش صورت و بدن؛ چطور از یخ برای بهبود جوش استفاده کنیم؟

فواید یخ برای جوش صورت

جوش صورت و بدن مشکلی است که تقریبا همه با آن دست‌به‌گریبان‌اند. بعضی افراد شاید فقط در دوره‌ای از زندگی مانند نوجوانی جوش بزنند و بعضی دیگر ممکن است در تمام زندگی‌شان با این مشکل مواجه باشند. راه‌های زیادی برای درمان جوش صورت و بدن یا پیشگیری از آن وجود دارد؛ در این مقاله می‌خواهیم استفاده از یخ برای جوش صورت و بدن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

یخ برای جوش صورت

هرگاه حرف از زیبایی پوست می‌شود، اولین ویژگی یک پوست خوب که به ذهن‌ها می‌رسد، نداشتن جوش (آکنه) است. اگر یکی از نگرانی‌های شما داشتنِ پوستی صاف و بدون آکنه است و با تمام مراقبت‌های غذایی و پزشکی باز هم پوستتان دچار جوش شده است، خواندن این مقاله از رادیومدا را که استفاده از یخ برای جوش صورت را از دست ندهید. در این نوشته راه‌های درمان خانگی جوش صورت با یخ را معرفی کرده‌ایم.

درمان خانگی جوش صورت با یخ

جوش صورت یا آکنه از مشکلاتی است که همیشه خانم‌ها را به دلیل تاثیر بد بر زیبایی پوست آزار می‌دهد. آیا علت وجود آکنه‌ها را روی پوست می‌دانید؟ در ادامه دلایل مختلف جوش زدن از دو دسته پزشکی و اکتسابی را بررسی می‌کنیم:

  • از دلایل پزشکی آن می توان به چرب بودن بیش از حد پوست، ارثی بودن و دلایل هورمونی اشاره کرد.
  • دلایل اکتسابی جوش زدن هم شامل شستن زیاد پوست، عرق کردن، استرس، بارداری، تحریک کردن پوست، رطوبت زیاد و عادت ماهیانه هستند.

جوش‌های صورت را می‌توان به سه دسته جوش سرسفید، سرسیاه و جوش چرکی تقسیم کرد.

یخ برای منافذ باز پوست

درمان خانگی جوش صورت با یخ

درمان خانگی جوش صورت با یخ

استفاده از یخ برای جوش صورت

شاید برای شما کمی عجیب باشد اما یکی از راه‌های درمان جوش صورت، یخ است که بسیار تاثیر‌گذار و نتیجه‌بخش است. اگر شما طرفدار درمان‌های خانگی هستید، کافی‌ است قالب یخ را پر از آب کنید و در فریزر قرار دهید.

آیا برای رفتن به مراسمی عجله دارید؟ پیشنهاد ما به شما استفاده از یخ برای جوش صورت است که بسیار سریع‌تر از سایر درمان‌های خانگی عمل می‌کند. از آنجائی که رابطه مستقیمی بین کاهش التهاب و کاهش اندازه جوش وجود دارد. کاهش تدریجی اندازه جوش با یخ خوشبختانه باعث شود که به طور کامل جوش از بین برود. با این حال باید بدانید که برای جوش‌های غیر التهابی (مثل جوش سر‌سیاه) استفاده از یخ نتیجه رضایتبخشی به دنبال نخواهد داشت.

یخ برای لک صورت

یخ برای جوش صورت

یخ برای جوش صورت

ماساژ دادن یخ بر روی قسمت‌های آکنه‌‌دار (جوش) صورت، باعث کاهش آن‌ها می‌شود. اگر به طور منظم و مداوم، روزانه بین یک تا دو دقیقه، یخ‌ را بر روی جوش‌ها ماساژ دهید، شاهد اثر‌گذاری بی‌نظیر آن روی پوست خواهید بود. در نظر داشته باشید که اگر هنگام استفاده از یخ برای جوش صورتتان بی‌حس شد، چند لحظه یخ را بردارید و صبر کنید تا بی‌حسی آن از بین برود و سپس ادامه دهید. با استفاده از این روش می‌توانید در عرض ۲روز از شر آکنه‌های صورت خلاص شوید.

استفاده یخ برای جوش صورت علاوه بر کاهش آکنه مزایای دیگری هم دارد. گذاشتن یخ بر روی صورت باعث افزایش گردش خون می‌شود. در نتیجه برای جلوگیری از بروز علائم پیری و چروک پوست مفید است. همچنین ماساژ چند قطعه یخ بر روی صورت، به مدت دوبار در هفته باعث درخشش طبیعی پوست می‌شود.

یخ برای چاقی صورت

درمان خانگی جوش صورت با یخ

روش استفاده از یخ برای جوش صورت

ابتدا همیشه این را به خاطر داشته باشید، سرما درمانی را روی صورت تمیز انجام دهید و همچنین از دستکش استفاده کنید تا دست‌هایتان پوشیده باشند، مخصوصا اگر قرار است به مدت طولانی ماساژ یخ را روی جوش صورت خود انجام می‌دهید.

هنگام ماساژ یخ برای جوش صورت یخ را مستقیم بر روی جوش‌ها یا پوست خود نگذارید، چون ممکن است سرمای یکباره یخ موجب پاره شدن مویرگ‌های پوست یا تحریک بیش از حد آن شود. پس حتما یخ‌ها را داخل یک پلاستیک یا پارچه قرار دهید. همچنین دقت کنید که یخ را نباید بیشتر از یک ساعت روی پوست صورت قرار دهید، برای اینکه پوست صورت دچار سوختگی میشود.

روش صحیح استفاده از یخ برای جوش صورت به این ترتیب است:

ابتدا صورت تان را بشویید، دور یخ یک دستمال نازک و نخی یا پلاستیک بپیچید و به صورت مورب روی پوست به مدت ۳ الی ۵ دقیقه (هر ۱ دقیقه که یخ برای جوش صورت می‌گذارید بین آن ۵ دقیقه استراحت دهید.) روی جوش‌ها نگه دارید و ماساژ دهید. بعد از ماساژ با یخ، پوست را خشک نکنید و به طور روتین از حوله برای خشک کردن پوست استفاده نکنید. از مرطوب کننده برای جلوگیری از حالت کشسانی پوست استفاده کنید. نتیجه‌ای که ازین کار می‌بینید شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

یخ برای جوش صورت

یخ برای جوش صورت

مکانیسم درمانی یخ برای جوش صورت

باکتری‌ها برای رشد و تکثیر بر روی منافذ بسته پوست یا فولیکول‌های مو نیازمند به شرایط دمایی خاصی هستند. بهترین دما برای رشد و تکثیر این باکتری‌ها دمای بدن، یعنی ۳۷ درجه است. بنابراین کاهش یا افزایش دما، رشد آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتی می‌تواند آن را متوقف کند.

کارایی یخ برای درمان جوش صورت و جلوگیری از التهاب بیش از حد آن، سرمای القاء شده با تکه های یخ است. این سرما به پوست نفوذ کرده و مانع تکثیر باکتری‌ها در داخل جوش می‌شود. با توقف رشد باکتری‌ها سیستم ایمنی بدن نیز دست به کار شده و هرچه سریع تر ناحیه را پاکسازی می‌کند. مکانیسم‌های مفروضِ دیگر برای تاثیر یخ برای جوش صورت این است که اثر سرمایی یخ باعث افزایش گردش خون در موضع می‌شود و گردش سریع خون باعث پاکسازی چرک و مواد سمی محل جوش شده و در نتیجه جوش‌ها زودتر و بهتر از بین می‌روند. بنابراین استفاده از یخ درمانی با کاهش التهاب موضع به بهبود جوش‌ها کمک کرده و مانع گسترش آنها می‌شود. حال که از اثرات مثبت یخ برای جوش صورت اطلاع پیدا کردیم می‌توانیم با ایجاد قالب های یخی با عصاره‌های متفاوت مفید برای درمان جوش‌ها تاثیر یخ را دو چندان کنیم.

استفاده از ماسک‌های یخی

برای دستیابی به فواید درمانی بیشتر از یخ می‌توانید از گیاهان و میوه‌های مختلف استفاده کنید.  شما می‌توانید به راحتی برای خود در خانه ماسک‌های یخی مختلف میوه‌ای و گیاهی درست کنید و برای از بین بردن جوش صورت و لکه‌های ناشی از جوش بر روی پوست صورت ماساژ دهید. هر دو هفته از یک نوع گیاه یا میوه استفاده کنید و با عوض کردن نوع آنها از خواص درمانی برای داشتن چهره ای زیبا تر و جوان تر بهره‌مند شوید.

ماسک‌های یخی گیاهی

دم‌نوش بابونه یخی برای جوش صورت

بابونه یک گیاه دارویی با خواص ضدعفونی کننده است که برای پوست بسیار مفید است. برای از بین بردن جوش‌ها و رفتن خشکی پوست و کاهش روند پیری پوست از ماسک یخی گل بابونه استفاده کنید. ابتدا گل بابونه را دم کنید. پس از خنک شدن چای حاصل، آن را در قالب یخ بریزید و در فریزر بگذارید تا یخ ببندد.

یخ گیاهی برای درمان جوش صورت

یخ گیاهی برای درمان جوش صورت

رزماری یخی برای جوش صورت

رزماری خاصیت ضد التهابی دارد و برای افزایش سرعت فرآیند درمان جوش صورت و سایر مشکلات پوستی یک ترکیب شناخته شده است. اول رزماری را مانند چای دم کنید. عصاره حاصل را پس از خنک شدن در قالب یخ بریزید و در فریزر قرار دهید. قالب یخ شما برای درمان جوش صورت آماده است.

رزماری یخی برای درمان جوش صورت

رزماری یخی برای درمان جوش صورت

چای سبز یخی برای جوش صورت

یکی از موثر‌ترین درمان‌های خانگی برای جوش، رفع چین وچروک پوست، کاهش لک و تیرگی‌های صورت و افزایش درخشندگی پوست، برای افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه ماسک یخی چای سبز است. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و با خاصیت ضد التهابی می‌تواند به درمان جوش‌ کمک کند. آنتی‌اکسیدان از پوست در برابر رادیکال های آزاد ایجاد کننده جوش محافظت می‌کند و برای پیشگیری از آکنه (جوش) بسیار موثر است. چای سبز و کپسول ویتامین E را برای ساخت این ماسک یخی کنار بگذارید. استفاده از ویتامین E در ماسک به رفع چین و چروک و لک‌های پوستی کمک کرده و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

چای سبز را دم کنید و پس از خنک شدن، محتویات دو کپسول ویتامین E را به چای اضافه کنید. محلول را در قالب یخ بریزید و در فریزر قرار دهید. از این ماسک یخی می‌توانید دو تا سه بار در روز استفاده کنید.

چای سبز یخی برای درمان جوش صورت

چای سبز یخی برای درمان جوش صورت

یخ دارچینی برای رفع آکنه

دارچین خاصیت ضدباکتریایی دارد و رزهیپ سرشار از ویتامین C است. تکه‌های یخِ حاوی این مواد، منافذ پوست را کوچک کرده و مانع از جمع شدن چربی روی آن‌ها و جوش زدن پوست می‌شود. برای ساخت این ماسک به ۱ قاشق چای خوری پودر دارچین (یا ۴ تا ۵ قطره روغن دارچین) و ۳ تا ۴ قطره روغن رزهیپ نیاز دارید. روغن‌ها را با آب قاطی کنید و  ترکیب را در قالب یخ بریزید و در فریزر بگذارید. این روتین را ۳ بار در هفته انجام بدهید تا نتیجه خوبی بگیرید.

یخ دارچینی برای رفع آکنه

یخ دارچینی برای رفع آکنه

ماسک‌های یخی میوه‌ای

یخ برای جوش صورت با عصاره خیار

خیار و آب خیار ترکیب‌های بسیار مفیدی برای پوست صورت هستند. ابتدا تکه‌های خیار را در آب بیندازید. (آب خیار را گرفته و با کمی آب قاطی کنید.) سپس مخلوط را در قالب یخ بریزید و در فریزر قرار دهید. از این ماسک یخی برای از بین بردن جوش صورت استفاده می‌شود.

یخ برای جوش صورت با عصاره خیار

یخ برای جوش صورت با عصاره خیار

لیمو یخی برای جوش صورت

آب لیمو خواص زیادی برای پوست دارد برای بیشتر کردن خواص آن می‌توانید آن را همراه با آب، داخل قالب‌های یخ بریزید. یخِ آب لیمو پوست را ضد عفونی و روشن کرده و باعث تسریع درمان جای جوش‌ها می‌شود.

لیمو یخی برای جوش صورت

لیمو یخی برای جوش صورت

آیا از یخ برای جوش صورت استفاده کرده‌اید؟

کدام یک از راه‌کارهای معرفی شده را برای درمان خانگی جوش صورت با یخ استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

چرا پوست صورت جوش می‌زند؟

برخی از دلایل جوش زدن شامل چرب بودن بیش از حد پوست، ارثی بودن، شستن زیاد پوست، استرس، بارداری، تحریک کردن پوست، رطوبت زیاد و عادت ماهیانه هستند.

چطور از یخ برای درمان جوش صورت استفاده کنیم؟

یخ پیچیده شده لای دستمال یا پارچه را روی پوست تمیز و شسته شده، به مدت ۳ الی ۵ دقیقه ماساژ دهید. بعد از ماساژ با یخ، پوست را با حوله خشک نکنید.

چگونه یخ باعث از بین رفتن جوش صورت می شود؟

سرما مانع تکثیر باکتری‌ها در داخل جوش می‌شود و سیستم ایمنی بدن هرچه سریع تر ناحیه را پاکسازی می‌کند. مکانیسم مفروضِ دیگر این است که سرمای یخ باعث افزایش گردش خون در موضع می‌شود و گردش سریع خون باعث پاکسازی می‌شود.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *