۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
کسب و کار

نقشه راه مالیاتی چیست و چه فوایدی برای کسب‌وکارها دارد؟

برنامه ریزی یا نقشه راه مالیاتی

در ادامه به اهداف نقشه‌ راه مالیاتی، انواع و مزیت‌های آن می‌پردازیم؛‌ با ما همراه باشید.

 

اهداف مهم نقشه راه مالیاتی

هدف اصلی این برنامه‌ریزی، اطمینان از این است که وضعیت مالیاتی شرکت در امن‌ترین و بهینه‌ترین حالت ممکن قرار دارد. در نقشه راه مالیاتی یک واحد کسب‌وکار، مواردی ازجمله زمان‌بندی و میزان درآمد، زمان‌بندی خرید و برنامه‌ریزی برای سایر هزینه‌ها لحاظ می‌شوند. دیگر اهداف این نقشه‌ راه عبارت‌اند از:

  • کاهش بار مالیاتی: با استفاده از برنامه‌ریزی مالیاتی می‌توان در چهارچوب قوانین مالیاتی کشور، روش‌هایی برای کاهش بار مالیاتی یافت و در هزینه‌های مالیاتی شرکت صرفه‌جویی کرد.
  • به حداقل رساندن دعوی قضایی: همیشه بین مالیات‌دهندگان و دریافت‌کنندگان مالیات مشکلاتی وجود دارد. به‌طوری‌که مالیات‌دهنده می‌خواهد مالیات پرداختی را به‌حداقل برساند و البته دریافت‌کننده مالیات، در پی دریافت حداکثر مالیات است. به‌کار بردن نقشه راه‌ مالیاتی مناسب، می‌تواند جلوی دعواهای قضایی را گرفته و برخوردهای طرفین را به‌حداقل برسد.
  • سرمایه‌گذاری پربار: یکی از مهم‌ترین اهداف نقشه راه مالیاتی، مدیریت درآمد مشمول مالیات از طریق برنامه‌ریزی‌های گوناگون سرمایه‌گذاری است. با اتخاذ برنامه‌ریزی مناسب مالیاتی، می‌توان از منابع موجود درآمدزا، به بهترین وجه ممکن استفاده کرد.
  • رشد سالم اقتصاد: رشد و توسعه اقتصاد هر کشور، تا حد بسیار زیادی به رشد شهروندان آن کشور وابسته است. نقشه راه مالیاتی باعث تولید پول پاکیزه و جریان آزاد آن در جامعه و در نهایت رشد اقتصاد کشور می‌شود.
  • ثبات اقتصادی: برنامه‌ریزی صحیح مالیاتی به‌وسیله تکنیک‌هایی چون به جریان انداختن منابع برای پروژه‌های ملی یا اتخاذ روش‌هایی سودمند برای سرمایه‌هایی که طبیعتا سودآور هستند، موجب ثبات اقتصادی در واحدهای کسب‌وکار و در نتیجه کشور می‌شود.

انواع نقشه راه مالیاتی

چند نوع نقشه راه یا برنامه‌ریزی مالیاتی وجود دارد:

  • برنامه‌ریزی کوتاه و بلندمدت: برنامه‌ریزی سالانه یا برای اهداف خاص را کوتاه‌مدت می‌گویند. در مواردی که قرار نیست مالیات بلافاصله و سریع پرداخت شود، برنامه‌ریزی مالیاتی بلندمدت انجام می‌شود.
  • برنامه‌ریزی مالیاتی مجاز (permissive): این برنامه‌ریزی مالیاتی بر اساس شروط قوانین مالیاتی تنظیم می‌شود.
  • برنامه‌ریزی مالیاتی هدفمند (purposive): این برنامه‌ریزی به روشی اشاره دارد که مالیات‌دهنده سعی می‌کند تا جایی‌که می‌تواند از میزان پرداخت مالیات بکاهد.

فواید نقشه مالیاتی برای واحدهای کسب‌وکار

اطمینان از سلامت مالی شرکت با نقشه راه مالیاتی

همان‌طور که گفته شد، داشتن نقشه راه مالیاتی فواید ارزشمندی برای هر واحد کسب‌وکار، چه بزرگ و چه کوچک، دارد که در ادامه مطلب، به‌طور خلاصه به ۱۰ فایده ارزشمند آن اشاره شده است:

۱. صرفه‌جویی در پرداخت مالیات

مهم‌ترین هدف برنامه‌ریزی مالیاتی، کاهش بار مالیاتی است.

۲. افزایش سرمایه‌گذاری

آگاهی از بدهی‌های مالیاتی و کاهش آنها به شما کمک می‌کند تا مقدار مالیاتی را که صرفه‌جویی کرده‌اید، مجددا در کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کنید. البته بهتر است برای سرمایه‌گذاری این بخش از بودجه‌های مالی، از مشاوره مالی مؤسسات خبره کمک بگیرید.

۳. امکان بهره‌گیری از استراتژی‌های توسعه

نقشه راه مالیاتی و تحلیل دقیق آن به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های گسترش و توسعه کسب‌وکار خود را شناسایی کنید.

۴. شروع زودهنگام

با استفاده از نقشه راه مالیاتی در شروع یک سال مالی، می‌توانید هرچه سریع‌تر استراتژی‌های مناسب شرکت خود را برای کسب درآمد بیشتر پیدا و تنظیم کنید و اثربخشی نقشه راه مالیاتی خود را به حداکثر برسانید.

۵. افزایش سود‌دهی

شرکت‌هایی که نقشه راه مالیاتی مطمئنی برای خود آماده می‌کنند، می‌توانند تمام هزینه‌های مالیاتی شرکت را با جزئیات کامل، زودتر از موعد پرداخت مالیات‌ها، پیش‌بینی کنند و با اتخاذ روش‌های مناسب، سود بیشتری نصیب کسب‌وکار خود کنند. بنابراین با استفاده از این‌گونه خدمات مالیاتی می‌توانید به سود بیشتر بیندیشید.

۶. افزایش اعتمادبه‌نفس

داشتن نقشه راه مالیاتی روشن و آگاهی کامل در این زمینه به شما کمک می‌کند تا با اعتمادبه‌نفس بیشتری در زمینه کسب درآمد و سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز فعالیت کنید.

۷. درک چشم‌انداز کسب‌وکار

تعیین نقشه راه مالیاتی به شما کمک می‌کند تا تصویر بهتری از آینده کسب‌وکار خود داشته باشید؛ به این ترتیب می‌توانید در مورد نحوه عملکرد کسب‌وکار برای سوددهی بیشتر و تغییرات مورد نیاز در ساختار شرکت راحت‌تر تصمیم بگیرید.

۸. تمرکز بر هسته اصلی کسب‌وکار

نقشه راه مالیاتی با آگاه ساختن شما از میزان پرداخت‌های مالیاتی و نحوه پرداخت مالیات‌ها، شما را از اضطراب بی‌مورد رها می‌کند. شما با داشتن چنین برنامه‌ریزی‌هایی به‌جای درگیر شدن با این جزئیات فرسایشی، می‌توانید بر بهبود وضعیت کسب‌وکار خود متمرکز شوید.

سخن آخر

هر شرکت و صاحب کسب‌وکاری برای برنامه‌ریزی دقیق مالیاتی باید از مشاوران حرفه‌ای مالیاتی کمک بگیرد تا بتواند بهترین و کارآمدترین نقشه راه مالیاتی کسب‌وکار خود را تنظیم کند. اگر شما دارای شرکت و واحد کسب‌وکار هستید و به سود بیشتر با تنظیم نقشه راه مالیاتی مناسب فکر می‌کنید، می‌توانید از نظرات مشاوران زبده مؤسسه خدمات مالی تدبیر حساب، بهترین بهره را ببرید. کارشناسان حرفه‌ای این موسسه حسابداری، با سال‌ها تجربه در صنایع مختلف و اشراف کامل به قوانین مالیاتی کشور بهتره نقشه راه مالیاتی را متناسب با کسب‌وکارتان تنظیم می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با بهره‌گیری از خدمات حسابداری این مجموعه، تمامی امور مالی و حسابداری خود را برون‌سپاری کنید و با خیال راحت به توسعه کسب‌وکارتان بپردازید.

تنظیم نقشه‌راه مالیاتی شما

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *