۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

هشدار ناسا درباره بارش های سیل آسا مرداد ماه در ایران؛ شایعه یا واقعیت؟

به تازگی خبری در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد بارش های شدیدی در راه است. هشدار ناسا درباره بارش های سیل آسا حقیقت دارد یا شایعه است؟

طی روزهای اخیر بارش‌های سیل آسایی در مناطقی از کشور رخ داده و مهم‌ترین آن سیل تلخ استان فارس است. پس از این که هواشناسی برای جنوب کشور خطر سیل اعلام کرد، پیامی بلندبالا در گروه‌های مجازی مبنی بر وقوع سیل‌های شدید در ایران دست به دست شد و شایعاتی پیرامون آن شکل گرفت.

هشدار ناسا درباره بارش های سیل آسا

در این پیام که گفته می‌شود سازمان فضایی ناسا آن را منتشر کرده، باران شدیدی برای کشورمان پیش‌بینی شده که نیمی از ایران را درگیر می‌کند. انتشار گسترده این پیام بسیاری از هموطنان را نگران کرده، اما سوال اینجاست که آیا این خبر صحت دارد یا شایعه‌ای مجازی است که افراد سودجو آن را منتشر کرده‌اند؟ در ادامه متن کامل پیام خواهد آمد و پس از آن به بررسی صحت و سقم آن می‌پردازیم:

در این تصویر سازمان ناسا نقشه کره زمین و کشور ایران را نشان می‌دهد! ناسا اعلام کرده باران وحشتناکی حداقل نصف ایران را درگیر خواهد کرد. این باران از ۵ مرداد آغاز و تا ۱۰ مرداد ادامه دارد. بدون شک این بارش سنگین ۹ استان جنوبی را درگیر می‌کند و خسارات جدی به این استان‌ها خواهد زد که بیشترین بارش روی استان فارس تاکید شده. دوستان اطلاع‌رسانی کنید تا مردم عزیز کشورمان دچار خسارت نشوند. کمتر از ۹۰ ساعت تا ورود غول اقیانوس هند به جنوب ایران زمان داریم. برای فردا مناطق کوچکی از داراب بارش دارند. همچنین سمت فورگ و فدامی و یکشنبه قسمت‌هایی از مزیجون تا بنارو. اما غول اصلی از سه شنبه وارد عمل می‌شود. اول از قسمت هرمزگان شهرهای مثل بندرعباس شروع می‌شود و این شهرها باید آماده باشند. غول چهارشنبه و پنج شنبه به زرین دشت، داراب، لار، فسا، جهرم، فیروزآباد و استهبان می‌رسد. عشایر و کشاورزها از همین حالا گوسفندان خود را از کوه ها به سمت روستا حرکت دهند. بارش‌هایی اتفاق خواهد افتاد که تا حالا به چشم ندیده‌اید. این بارش‌ها از سه دریا به صورت گسترده رطوبت دریافت می‌کند؛ دریای سرخ، اقیانوس هند و خلیج فارس. این بارش‌ها با بارش‌های زمستانی کلا تفاوت دارند، چه از نظر صاعقه، شدت و طوفان!

هشدار ناسا درباره بارش های سیل آسا

وسعت انتشار این باران

اول از همه باید بگوییم که مردم نباید گول فضای مجازی و پیام‌هایی این‌چنینی را بخورند و خبر مذکور که با آب و تاب در حال بیان سیلی شدید است، دروغی بیش نیست. پیام مذکور متاسفانه در گروه‌های مختلفی نظیر تلگرام، واتساپ و توییتر پخش شده است. از طرفی حدود ۱۰۰ کانال تلگرامی اقدام به انتشار آن کرده‌اند و مجموعا ۳۰ هزار بار در این کانال‌ها دیده شده است

متاسفانه چند روز پیش به علت وقوع ناگهانی سیل و بارش‌های فصلی، ۲۳ نفر جان خود را در منطقه سلطان شهباز که بین دو شهرستان داراب و استهبان است، از دست داده‌اند. این منطقه چون آب و هوای خوبی دارد محل تجمع و تفریح شهروندان محسوب می‌شود. شوربختانه در آن روز به علت باران‌های شدید فصلی چندین نفر جان باختند. احتمال زیاد همین خبر ناخوشایند روز ۳۰ تیر ماه زمینه‌ای برای سودجویی و انتشار چنین خبر کذبی بوده است.

آیا واقعاً باران‌های شدید و سیل آسا در راه است؟

در خصوص بارش‌های سیل آسا در جنوب کشور شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان، کارشناسان هواشناسی هشدار قرمز داده‌اند. به گفته آنها این بارش‌ها احتمال زیاد در برخی مناطق منجر به سیل خواهند شد و طی چند روز آینده همچنان ادامه خواهند یافت. هواشناسی همچنین خبر داده دامنه این سیل‌ها به سایر استان‌ها نیز خواهد رسید.

هشدار ناسا درباره بارش های سیل آسا

کارشناس هواشناسی، فریبا گودرزی صبح امروز برای برخی مناطق از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس بارندگی وجود دارد و روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته علاوه بر مناطق فوق در بخش‌هایی از شرق، مرکز و جنوب غرب رگبار باران، رعد و برق و وزش شدید باد را پیش‌بینی کرده است.

طبق آنچه هواشناسی اعلام کرده، از امروز تا روز چهارشنبه همین هفته شدت بارش‌ها در جنوب شرق و جنوب کشور بیشتر خواهد بود و احتمال دارد برخی از مسیل‌ها سیلابی شوند و رودخانه‌ها در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس طغیان کنند. همچنین به گفته گودرزی احتمالا از آخر همین هفته استان فارس هشدار قرمز دریافت خواهد کرد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که بارش‌های شدید در کشور طی روزهای آینده صحت دارد، اما اینکه نصف کشور درگیر شوند و ۹ استان جنوبی دچار سیل‌های شدید شوند دروغ مجازی است. جالب اینجاست در این خبر کذب آمده که ۹ استان جنوبی درگیر بارش‌های سیل آسا می‌شوند و این در حالی است که اگر تمامی استان‌های جنوبی را به علاوه کهکیلویه و بویراحمد در کنار هم بگذاریم، باز هم به عدد ۹ نخواهیم رسید.

بنابراین اگر شهروندان کمی دقت به خرج دهند می‌توانند صحت و کذب اخبار فضای مجازی را درآورند. از طرف دیگر طبق بررسی‌های پژوهشگران، ناسا به هیچ وجه اقدام به انتشار چنین خبری برای ایران نکرده است. در واقع افرادی که اقدام به انتشار این خبر کرده، خواسته‌اند با انتساب آن به سازمان معتبر ناسا، از میزان دروغ خود بکاهند.

هشدار ناسا درباره بارش های سیل آسا

همه ما دوست داریم که اخبار دروغ را باور کنیم و ذهن ما وقتی نام یک فرد یا مکان مهم در کنار آن دروغ بیاید، تمایل بیشتری برای باور کردن آن نشان می‌دهد. اداره کل ملی و هوانوردی و فضا یا به اختصار ناسا، سازمانی مستقل است که در آمریکا قرار دارد. از جمله وظایف این سازمان برنامه ریزی فضایی کشوری، تحقیقات مکانیک پرواز و هوافضا است.

ناسا چون امکانات پیشرفته‌ای در اختیار دارد بعضا در زمینه اقلیم برخی کشورها نیز پژوهش‌هایی انجام می‌دهد و بخشی از داده‌های آن حاصل اطلاعات ماهواره‌ها و سامانه‌های آن هستند. بررسی سایت ناسا نشان می‌دهد که طی روزهای اخیر هیچ خبری مبنی بر وقوع سیل یا بارش‌های سیل آسا در ایران منتشر نشده است.

منبع:گجت نیوز

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *