دسته‌بندی نشده

وبلاگ نویسی حرفه‌ای با ۲۰ توصیه‌ای که برای دیده‌شدن باید بدانید

با وجود هزاران وبلاگ هنری، آموزشی و خلاقانه که از قبل در دنیای اینترنت فعالیت داشته‌اند، در نگاه اول شاید وبلاگ نویسی کمی سخت به نظر برسد. چطور می‌توانیم وبلاگی بسازیم که بدرخشد و توجه همه را جلب کند؟ چطور باید خوانندگان وبلاگ را برای سر زدن دوباره به وبلاگ‌مان مشتاق نگه داریم؟ چطور باید تعداد مخاطبان وبلاگ را افزایش دهیم و طرفدارانی وفادار داشته باشیم؟ نکته‌ها و ترفندهای زیادی برای وبلاگ نویسی و ساخت یک وبلاگ خلاقانه و پرطرفدار وجود دارد که به رونق کسب و کارها کمک زیادی می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب، بیست مورد از نکاتی را که به موفقیت در وبلاگ نویسی منجر می‌شوند، معرفی می‌کنیم.

۱. پلتفرم مناسب برای وبلاگ نویسی را انتخاب کنید

اولین چالشی که با آن روبه‌رو می‌شوید، انتخاب یک پلتفرم برای وبلاگ نویسی است. انتخاب‌های رایگان زیادی برای وبلاگ نویسی پیش روی شماست، ازجمله استفاده از پلتفرم‌هایی مثل وردپرس، تامبلر، تایپ‌پد و بلاگر. همه‌ی این پلتفرم‌ها، تم‌های آماده‌ی رایگان دارند که می‌توانید آنها را برای اهداف موردنظرتان شخصی‌سازی کنید و به‌راحتی وبلاگ نویسی را شروع کنید. حتی اگر کار با این پلتفرم‌ها را بلد نیستید می‌توانید از ویدئوهای آموزشی موجود در وب استفاده کنید. مثلا آموزش کار با وردپرس را به‌راحتی می‌توانید در سایت‌های مختلف پیدا کنید.

۲. یک‌پارچگی وبلاگ و سایت را مدنظر قرار دهید

وبلاگ نویسی ، پلتفرم مناسب

ازنظر بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، باید این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که وبلاگ و محتوایی که ایجاد می‌کنید، باید با وب‌سایت موردنظرتان کاملا هماهنگ و یک‌پارچه باشد تا بیش از پیش، موردتوجه موتورهای جست‌وجو قرار بگیرید. علاوه‌براین، سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، کاملا به محتوای شما بستگی دارد. اگر نمی‌توانید وبلاگی یک‌پارچه داشته باشید یا یک توسعه‌دهنده‌ی وب برای مدیریت آن استخدام کنید، از یک پلتفرم وبلاگ رایگان استفاده کنید و حتما در محتوای خود، لینک‌هایی از وب‌سایت اصلی را قرار دهید.

۳. یک جایگاه یا موضوع خاص پیدا کنید

زمانی‌که برای انتخاب موضوع وبلاگ تصمیم می‌گیرید، سعی کنید چیزی را انتخاب کنید که خوانندگان و موتورهای جست‌وجو به‌دنبال آن هستند؛ درواقع موضوعی که هر دو طرف را راضی کند. سعی کنید مطالب وبلاگ خیلی عمومی نباشد. بر یک موضوع خاص تمرکز کنید و روی آن بیشتر تأکید داشته باشید. جایگاه خود را پیدا کنید، آن را دنبال کنید و سعی کنید از موضوع اصلی دور نشوید.

۴. در مورد آنچه دوست دارید، بنویسید

یکی دیگر از نکاتی که در وبلاگ نویسی باید به آن توجه کنید این است که درمورد چیزی که خودتان به آن علاقه دارید بنویسید، در غیر این صورت، تمایلی برای نوشتن نخواهید داشت. اگر در این کار، علاقه و اشتیاق وجود نداشته باشد، محتوای جذابی تولید نمی‌شود، درنتیجه موضوعی پیدا کنید که با آن راحتید و فقط درمورد آن بنویسید. مثلا اگر موزه‌دار هستید می‌توانید، درمورد موزه‌داری، موزه‌های بزرگ دنیا و نمایشگاه‌های موردعلاقه‌تان بنویسید. اگر کارگردان تئاتر هستید، درمورد این صنعت بنویسید و برنامه‌های کاری خود را با دیگران به‌اشتراک بگذارید.

۵. مطالب ارزشمند به‌اشتراک بگذارید

اگر محتوای مطلوب مخاطبان را ارائه نکنید، نمی‌توانید در زمینه‌ی وبلاگ نویسی به موفقیت دست پیدا کنید. به مخاطبان، مطالبی را ارائه کنید که به‌دنبال آن می‌گردند و در جست‌وجوهای اینترنتی خود آن را دنبال می‌کنند. ارائه‌ی مطالب ارزشمند یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در تولید محتوا باید به آن توجه کنید. اگر محتوای شما به‌اندازه‌ی کافی برای مخاطب جالب و مفید نباشد، آن را دنبال نمی‌کند. در مورد آنچه که منتشر می‌کنید به‌خوبی فکر کنید و آن چیزی را به مردم ارائه کنید که دنبالش می‌گردند.

۶. برای تبلیغ وبلاگ تلاش کنید

نباید توقع داشته باشید که یک وبلاگ بسازید و بدون تبلیغ و بازاریابی، مخاطبان زیادی را به سوی وبلاگ جذب کنید. باید برای معرفی و تبلیغ وبلاگ، تلاش کنید و این کار را با روش‌های مختلف انجام دهید. می‌توانید با بلاگرهای دیگر ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید که شما را معرفی کنند یا با گذاشتن کامنت‌های ارزشمند برای سایر وبلاگ‌ها، توجه مخاطبان و سایر بلاگرها را جلب کنید. می‌توانید از موتورهای جست‌وجو استفاده کنید و درمورد موضوعاتی بنویسید که موردتوجه مردم است. می‌توانید برای مجله‌های آنلاین مطلب بنویسید و با این کار، وبلاگ خود را معرفی کنید. فرقی نمی‌کند که کدام روش را انتخاب می‌کنید، فقط برای تبلیغ وبلاگ خود حسابی وقت بگذارید. هیچ بهانه‌ای برای انجام ندادن این کار، پذیرفته نیست.

۷. مخاطبان را به تعامل تشویق کنید

مخاطبان خود را تشویق کنید که با شما و سایر مخاطبان، تعامل داشته باشند و در بخش‌های مختلف آن مشارکت کنند. از آنها بخواهید که نظرات‌شان را درمورد مقاله‌های مختلف ارائه و سؤال کنند. هر جایی که امکان دارد، آنها را برای مشارکت و تعامل بیشتر تشویق کنید. از آنها بازخورد بگیرید و به مشارکت آنها پاسخ دهید. مردم دوست دارند نظرات خود را با دیگران به‌اشتراک بگذارند و باهم در مورد یک موضوع، تعامل داشته باشند. رفتار دوستانه‌ای با آنها داشته باشید و از برقراری ارتباط با دیگران نترسید.

۸. امکان نظر دادن را برای مخاطبان فراهم کنید

کاری کنید که نظر دادن برای خوانندگان وبلاگ راحت باشد. اینکه مخاطبان، اشتیاق زیادی برای کامنت گذاشتن در وبلاگ شما ندارند، ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. مثلا اینکه ثبت‌نام در وبلاگ و ورود به آن، کاری سخت و زمان‌بر است یا در مورد مطالبی می‌نویسید که معمولا مردم دوست ندارند درمورد آن صحبت کنند. کاری کنید که کامنت گذاشتن برای مخاطبان راحت باشد و بخش مربوط به نظرات به‌راحتی دردسترس آنها قرار داشته باشد. در مورد موضوعاتی بنویسید که مردم دوست دارند درمورد آن نظر دهند. اگر مخاطبان بتوانند در وبلاگ شما با دیگران تعامل داشته باشند، مطمئنا دوباره به آن سر می‌زنند.

۹. نگران پیام‌های منفی نباشید

گاهی اوقات ممکن است در وبلاگ خود، پیام‌های منفی و ناخوشایندی از طرف مخاطبان دریافت کنید. اجازه ندهید این پیام‌ها شما را ناامید کند و از وبلاگ نویسی دورتان کند. می‌توانید هر کامنت منفی که باعث رنجش شما شد، به‌راحتی آن را پاک کنید یا کاملا مثبت و محترمانه به آن پاسخ دهید. نگران نظرات منفی نباشید و اگرچه بسیار کم اتفاق می‌افتند، خودتان را برای رفتار صحیح در مقابل آنها آماده کنید.

۱۰. نترسید و اعتمادبه‌نفس داشته باشید

وقتی وبلاگ شما به مرحله‌ای می‌رسد که بیش از هزار مخاطب در ماه به آن سر می‌زنند، ممکن است اعتماد به نفس خود را برای نوشتن ازدست بدهید و این کاملا طبیعی است. از این شرایط دچار ترس و واهمه نشوید و با این ترس مقابله کنید. حتما دلیلی دارد که مخاطبان زیادی دارید، درنتیجه به توانایی‌های خود اعتماد داشته باشید و نوشتن مطالب جذاب را ادامه دهید.

 

۱۱. از تصاویر جذاب استفاده کنید

 

مخاطبان وبلاگ‌ها تصاویر را دوست دارند. تعداد زیادی از محبوب‌ترین وبلاگ‌های خلاقانه و هنری در دنیا، از تصاویر زیادی در مطالب خود استفاده می‌کنند. علاقه‌ی مردم به تصاویر به این دلیل است که دوست دارند مطالب یک صفحه‌ی وب را به‌سرعت اسکن کنند و از آن سر دربیاورند. علاوه‌براین، تصاویر و نمادهای بصری باعث می‌شوند که متن‌های بلند، کمتر خسته‌کننده به‌نظر برسند و حکم زنگ تفریح را در بین مطالب بلند دارند. وقتی در یک وبلاگ خلاقانه مطلب می‌نویسید، تصاویر نقش بسیار مهمی در ارائه‌ی محتوای مطلوب دارند، پس تا جایی که ممکن است از تصاویر جذاب و مناسب استفاده کنید که توجه مخاطبان‌تان را جلب کند.

۱۲. خواندن مطالب را ساده‌تر کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که مردم قبل از خواندن جزء به جزء مطلب، آن را بازبینی و اسکن می‌کنند. بنابراین اگر کاری کنید که خواندن مطالب شما راحت‌تر و سریع‌تر باشد، توجه مخاطبان را جلب خواهید کرد. در هر جایی از مطلب که امکان‌پذیر است، از فهرست‌ها، نقل قول‌ها و سایر موارد مشابه به‌عنوان یک زنگ تفریح استفاده کنید. از نظر بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، مطلب شما باید حداقل ۲۵۰ کلمه داشته باشد و بهتر است که همیشه همین مقدار را برای مطالب خود درنظر بگیرید، مگر اینکه یک مقاله‌ی جامع مثل این مطلب نوشته باشید که ضرورتا باید طولانی باشد. در مطالب بلند، با دسته‌بندی کردن و قرار دادن عنوان‌های زیرمجموعه‌ها، می‌توانید مطلبی منتشر کنید که خواندنش برای مخاطب، راحت باشد.

۱۳. عنوان‌های جذاب و تأثیرگذار برای مطالب خود انتخاب کنید

وقتی به موضوع موردنظرتان برای تولیدمحتوا فکر می‌کنید، عنوانی جذاب، گیرا و تأثیرگذار انتخاب کنید که اتفاقا بیشتر مردم در موتورهای جست‌وجو به‌دنبال آن می‌گردند. باید عنوان را به‌نحوی انتخاب کنید که علاوه‌بر جلب توجه مخاطب، او را برای خواندن ادامه‌ی مطلب تحریک می‌کند و کنجکاوی او را برمی‌انگیزد.


حتما بخوانید: ۷ روش تولید محتوای با کیفیت


۱۴. به‌طور منظم وبلاگ را به‌روزرسانی کنید

وبلاگ، درست مثل یک روزنامه یا مجله‌ی آنلاین است، بنابراین، مخاطبان توقع دارند که به‌طور منظم به‌روز شود و همواره مطلب جدیدی داشته باشد. حداقل با دو مطلب در هفته، باید وبلاگ خود را آپدیت نگه‌ دارید. البته بهترین حالت این است که هر روز پست بگذارید؛ به‌خصوص اگر بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو برای‌تان اهمیت دارد. در غیر این صورت سعی کنید مرتب، مطالبی را آماده کنید و برای مدت‌های طولانی، وبلاگ را رها نکنید. اگر برای سفر و تعطیلات برنامه‌ای دارید، می‌توانید برای آپدیت کردن وبلاگ از ابزارهای زمان‌بندی ارسال مطالب استفاده کنید که به‌طور خودکار مطلب موردنظر شما را در ساعت و روز مشخص منتشر می‌کند.

۱۵. وبلاگ‌تان را شلوغ نکنید

از درهم‌ریختگی و شلوغی اجتناب کنید. وقتی وبلاگی طراحی می‌کنید، چه زمانی که از ابتدا آن را طراحی می‌کنید و چه زمانی که از پلتفرم‌های رایگان استفاده می‌کنید، سادگی طراحی آن را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهید. صفحه‌ای پر از متن و عکس و امکانات اضافه، موجب سردرگمی مخاطب می‌شود. صفحه‌ی وبلاگ را طوری طراحی کنید که برای مخاطب خوشایند باشد و با این کار، باعث می‌شوید که مخاطبان باز هم به وبلاگ شما برگردند.

۱۶. از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

وبلاگ نویسی ، استفاده از شبکه های اجتماعی

نسبت‌به شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی بی‌توجه نباشید و از آنها به‌خوبی استفاده کنید. در شبکه‌های اجتماعی لینک وبلاگ‌تان را قرار دهید و در آنها، دنبال‌کنندگان خود را از آخرین پست‌های وبلاگ باخبر کنید. برخی از شبکه‌های اجتماعی امکاناتی دارند که با استفاده از آنها می‌توانید به‌طور خودکار پیام‌هایی مبنی‌بر به‌روزرسانی وبلاگ برای مخاطبان بفرستید. هر روشی را امتحان کنید و اگر مناسب نیازهای شما بود، استفاده از آن را ادامه دهید.


حتما بخوانید: چطور استراتژی بازاریابی خود را در شبکه‌های اجتماعی ارتقا دهیم


۱۷. به آمار و ارقام وبلاگ توجه کنید

با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید پی ببرید که مخاطبان، چطور به وبلاگ شما رسیده‌اند و با جست‌وجوی چه موضوعاتی، مطالب شما را پیدا کرده‌اند. با استفاده از این آمار، می‌توانید محتوای وبلاگ را مطابق نیازها و علایق مخاطبان، تهیه کنید. از منابع بیرونی استفاده کنید تا بفهمید مخاطبان به‌دنبال چه موضوعاتی می‌گردند. اگر برای معرفی وبلاگ در تبلیغات آنلاین هزینه کرده‌اید، استفاده از این آمار به شما کمک می‌کند که میزان تأثیرگذاری تبلیغات و نرخ بازگشت سرمایه را حساب کنید و به این نتیجه برسید که آیا تبلیغ موردنظر برای شما مفید بوده یا خیر. توجه ویژه‌ای به این آمار و ارقام وب داشته باشید تا مطمئن شوید که وبلاگ‌تان به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند است و راه درست را طی می‌کند.

۱۸. دنبال کردن وبلاگ را راحت‌تر کنید

با افزودن دکمه‌هایی برای دنبال کردن وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان را تشویق کنید. اگر این دکمه‌ها و لینک‌ها به‌راحتی دردسترس مخاطبان و جلوی چشم آنها باشد، احتمال اینکه از آن استفاده کنند بیشتر می‌شود.

۱۹. روابط صمیمی‌تری برقرار کنید

در پست‌های وبلاگ درمورد خودتان هم بنویسید؛ به‌ این ترتیب، مخاطبان با شما احساس صمیمیت می‌کنند. مردم دوست دارند که افراد را دنبال کنند نه شرکت‌ها و برندها. می‌توانید یک بخش تحت عنوان «درباره‌ی من» در وبلاگ قرار دهید و آنجا درباره‌ی خودتان توضیح دهید و یک عکس از خودتان برای مخاطب قرار دهید. با این کار، روابط صمیمانه‌تری با مخاطبان خود خواهید داشت و آنها شما را به‌عنوان یک فرد دنبال می‌کنند؛ درنتیجه احتمال وفاداری آنها و اینکه باز هم به وبلاگ‌تان برگردند، بیشتر می‌شود.

۲۰. مطالب را قبل از ارسال، بازبینی و ویرایش کنید

قبل از اینکه دکمه‌ی ارسال را بزنید و محتوای تولیدشده را منتشر کنید، مقاله را بارها بخوانید و غلط‌های املایی و نگارشی آن را تصحیح کنید. غلط‌های املایی نه‌تنها همه‌ی زحمات شما برای ارائه‌ی مطلب خلاقانه را ازبین می‌برد، بلکه ازنظر بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو هم مشکلات زیادی برای‌تان به‌وجود می‌آورد. قبل از اینکه مطلبی را منتشر کنید، از همه نظر آن را بارها بررسی می کنیم.

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *