۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
موفقیت

۱۳ کاری که افرادی با قدرت ذهنی بالا انجام نمی‌دهند

۱۳ کاری که افرادی با قدرت ذهنی بالا انجام نمی‌دهند

قدرت ذهنی، همیشه در کارهایی که انجام می‌دهید منعکس نمی‌شود، و ممکن است در کارهایی که انجام نمی‌دهید دیده شود. امی مورین (Amy Morin) در کتاب خود با نام «۱۳ کاری که افرادی با قدرت ذهنی بالا انجام نمی‌دهند» می‌نویسد که ایجاد قدرت ذهنی، «رویکردی سه جانبه» است که با کنترل افکار، رفتار و احساسات شما سر و کار دارد. در ادامه، ۱۳ کاری را که به گفته‌ی مورین، افرادی با ذهنی قدرتمند انجام نمی‌دهند، شرح می‌دهیم.

 

۱. آنها وقت‌شان را با احساس تاسف برای خود هدر نمی‌دهند

آنها وقت‌شان را با احساس تاسف برای خود هدر نمی‌دهند

مورین می‌نویسد: «احساس تاسف برای خود، ویرانگر است» و «غرق شدن در دلسوزی و تاسف برای خود، مانع از بهره‌مندی کامل از زندگی می‌شود.» این کار موجب هدر رفتن وقت، ایجاد احساسات منفی و لطمه به روابط شما می‌شود. او می‌نویسد، مهم این است که به وجود خوبی در دنیا اعتقاد داشته باشیم، با این کار قدر چیزهایی که داریم را می‌دانیم. منظور این است که ترحم و دلسوزی برای خود را با قدردانی جایگزین کنیم.

۲. آنها قدرت خود را از دست نمی‌دهند

اُپرا وینفری
اُپرا وینفری

مورین می‌نویسد، زمانی که مردم فاقد مرزهای جسمی و عاطفی هستند، قدرت خود را از دست می‌دهند. شما باید روی پای خود بایستید و در زمان لزوم، مرزها را تعیین کنید. اگر دیگران اعمال شما را کنترل کنند، آنها موفقیت و کرامت شما را تعریف خواهند کرد. باید اهداف خود را پیگیری کنید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

مورین، اُپرا وینفری را به عنوان نمونه‌ای از افرادی که شناختی قوی از قدرت خود دارند، مثال می‌زند. وینفری در شرایطی بزرگ شد که با فقر و سوء‌استفاده‌ی جنسی مواجه بود، ولی «او قدرت خود را از دست نداد و تصمیم گرفت که خود تعیین کند که در زندگی چه کسی خواهد شد.»


۳. آنها از تغییر گریزان نیستند

دوری نکردن از تغییر

مورین می‌نویسد، تغییر پنج مرحله دارد: پیش‌تأمل (Pre-Contemplation)، تأمل (Contemplation)، آمادگی (Preparation)، اقدام (Action) و نگهداری (Maintenance). دنبال کردن هر یک از این پنج مرحله بسیار مهم است. ایجاد تغییر می‌تواند ترسناک باشد ولی اجتناب از آن، مانع از رشد و پیشرفت می‌شود. مورین می‌گوید: «هر چه بیشتر صبر کنید، انجام آن نیز سخت‌تر می‌شود.» و «افراد دیگر، سریع‌تر از شما رشد می‌کنند.»


۴. آنها بر چیزهایی که نمی‌توانند کنترل کنند، تمرکز نمی‌کنند

مورین می‌نویسد: «تحت کنترل داشتن همه چیز به شما احساس امنیت می‌دهد ولی این تفکر که ما همیشه می‌توانیم همه چیز را کنترل کنیم نیز می‌تواند مشکل‌ساز شود.» تلاش برای کنترل همه چیز، می‌تواند واکنشی به اضطراب باشد. او می‌گوید: «به جای تمرکز بر مدیریت اضطراب، سعی می‌کنید که محیط خود را کنترل کنید.» تمرکز نکردن بر چیزهایی که کنترلی بر آنها ندارید، می‌تواند موجب افزایش شادی، کاهش استرس، داشتن روابط بهتر، ایجاد فرصت‌های تازه و موفقیت بیشتر شود.

۵. آنها به دنبال خشنود کردن همه نیستند

بیشتر ما با توجه به اینکه دیگران در مورد ما چه فکری می‌کنند، در مورد خود قضاوت می‌کنیم، و این نقطه‌ی مقابل سرسختی روانی (mental toughness) است. مورین چهار حقیقت، در مورد تلاش مداوم برای خشنود کردن دیگران را فهرست می‌کند: این کار هدر دادن زمان است؛ افرادی که در پی خشنود کردن دیگران هستند، به راحتی کنترل شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ اشکالی ندارد اگر دیگران خشمگین یا ناامید شوند؛ شما نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید. کنار گذاشتن این طرز فکر که باید همه را راضی کنید، موجب می‌شود تا قوی‌تر شوید و اعتماد به نفس‌تان افزایش باید.


۶. آنها از خطرات حساب‌شده نمی‌ترسند

آنها از خطرات حساب‌شده نمی‌ترسند

مورین می‌گوید، بیشتر مردم از خطر کردن واهمه دارند و تفاوتی ندارد که این خطر مالی، جسمی، عاطفی، اجتماعی یا مربوط به کسب‌و‌کار باشد. باید بدانید که این مسئله به دانش افراد مربوط می‌شود. مورین می‌نویسد: «نداشتن دانش در مورد نحوه‌ی محاسبه‌ی خطر، موجب افزایش ترس می‌شود.»

برای تحلیل بهتر خطر، پرسش‌های زیر را از خود بپرسید:

  • چه هزینه‌های بالقوه‌ای وجود دارد؟
  • چه منافع بالقوه‌ای وجود دارد؟
  • این کار چه کمکی به دستیابی به هدفم می‌کند؟
  • چه گزینه‌های دیگری وجود دارد؟
  • اگر بهترین حالت رخ دهد، چقدر خوب خواهد بود؟
  • بدترین اتفاق ممکن چیست و چگونه می‌توانم احتمال وقوع آن را کاهش دهند.
  • چقدر بد خواهد بود، اگر بدترین حالت ممکن رخ دهد؟
  • ۷. آنها در گذشته غرق نمی‌شوند

آنها در گذشته غرق نمی‌شوند

گذشته، گذشته است. هیچ راهی برای تغییر آنچه اتفاق افتاده وجود ندارد. مورین می‌نویسد: «غرق شدن در گذشته می‌تواند ویرانگر باشد، و مانع از لذت بردن از زمان حال و برنامه‌ریزی برای آینده شود.» او می‌نویسد، این کار مشکلی را حل نمی‌کند و می‌تواند موجب افسردگی شود. او می‌گوید البته فکر کردن به گذشته می‌تواند مفید باشد. تأمل در درس‌هایی که آموخته‌ایم، توجه به حقایق، به جای احساسات، و نگاه کردن به موقعیت‌ها از چشم‌اندازی جدید، می‌تواند مفید باشد.

۸. آنها یک اشتباه را چند بار تکرار نمی‌کنند

یک اشتباه را چند بار تکرار نمی‌کنند

مورین می‌نویسد، تفکر و تامل می‌تواند تضمین کند که اشتباهات خود را تکرار نخواهید کرد. باید بررسی کنید که کجای کار اشتباه بوده، چه کاری را می‌توانستید بهتر انجام دهید، و چگونه می‌توانید در آینده آن کار را به شکل دیگری انجام دهید. افراد دارای ذهنی قدرتمند، مسئولیت اشتباه خود را می‌پذیرند و برای اجتناب از تکرار آن اشتباه در آینده، برنامه‌ای فکر‌شده و مکتوب تهیه می‌کنند.

۹. آنها از موفقیت دیگران ناراحت نمی‌شوند

از موفقیت دیگران ناراحت نمی‌شوند

مورین می‌نویسد، رنجش نیز مانند خشم، پنهان و سرکوب‌شده باقی می‌ماند. تمرکز بر موفقیت دیگران، راه موفقیت شما را هموار نمی‌کند و موجب منحرف شدن شما از مسیرتان می‌شود. اگر بر دیگران تمرکز کنید، حتی در صورت موفقیت نیز هرگز خشنود نخواهید شد. با تمرکز بر موفقیت دیگران، ممکن است استعدادهای خود را نادیده بگیرد و ارزش‌ها و روابط خود را رها کنید.

۱۰. آنها پس از نخستین شکست، تسلیم نمی‌شوند

 

پس از نخستین شکست تسلیم نمی‌شوند
دکتر سوس

موفقیت بلافاصله به دست نمی‌آید و شکست مانعی است که باید بر آن غلبه کنید. مورین می‌گوید: «برای نمونه، تئودور گایزل (Theodor Giesel) (مشهور به دکتر سوس (Dr. Seuss)) را در نظر بگیرید که نخستین کتابش از سوی بیش از ۲۰ ناشر رد شد.» دکتر سوس اکنون فردی شناخته شده و مشهور است.

با فکر کردن به اینکه به‌اندازه‌ی کافی خوب نیستیم یا با غیرقابل‌قبول انگاشتنِ شکست، قدرت ذهنی‌مان را منعکس نمی‌کنیم. مورین می‌نویسد، در حقیقت «قد راست کردن پس از هر شکست است که شما را قوی‌تر می‌کند.»


۱۱. آنها از تنها بودن نمی‌ترسند

از تنهایی نمی‌ترسند

مورین می‌نویسد: «اختصاص وقتی برای تنها بودن با افکار خود، تجربه‌ی قدرتمندی است که در کمک به دستیابی به اهداف‌تان سودمند است.» قوی شدن از نظر ذهنی «نیازمند این است که زمانی را به دور از مشغله‌های روزمره، به تمرکز بر رشد خود اختصاص دهید.»

برخی از مزایای تنهایی و خلوت که مورین در کتاب خود فهرست می‌کند، شامل موارد زیر است:

  • تنهایی در اداره می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد.
  • زمان‌های تنهایی می‌تواند حس همدلی را در شما افزایش دهد.
  • گذراندن زمان در تنهایی، موجب جرقه‌ی خلاقیت می‌شود. مهارت‌های انفرادی برای سلامت روانی مفید هستند.
  • تنهایی موجب بازگرداندن سلامتی می‌شود.

۱۲. آنها فکر نمی‌کنند که دنیا به آنها بدهکار است

آنها فکر نمی‌کنند که دنیا به آنها بدهکار است

عصبانی شدن از دنیا به دلیل شکست‌ها یا عدم دستیابی به موفقیت، آسان است ولی در حقیقت هیچ چیز، حق مسلم هیچ کس نیست و باید برای دستیابی به هر چیزی تلاش کرد. مورین می‌گوید «قرار نیست زندگی منصفانه باشد.» اگر برخی افراد، شادی یا موفقیت بیشتری در زندگی دارند، «زندگی این‌گونه است. و این مسئله به این معنا نیست که اگر با مشکلات و بداقبالی مواجه شوید، دنیا به شما بدهکار است.»

مورین می‌نویسد، نکته‌ی مهم، تمرکز بر تلاش‌های‌تان، پذیرش انتقادها، اذعان کردن به معایب‌تان، و نگه نداشتن حساب برد و باخت زندگی است. اگر آنچه را که فکر می‌کنید دنیا به شما بدهکار است به دست نیاورید، مقایسه کردن خود با دیگران، فقط موجب ناامیدی شما می‌شود.

۱۳. آنها توقع ندارند که بلافاصله به نتیجه برسند

مورین می‌نویسد: «اگر می‌خواهید تمام پتانسیل‌های خود را محقق کنید، باید توقعاتی واقع‌گرایانه داشته باشید و درک کنید که موفقیت، یک‌شبه به دست نمی‌آید.» او می‌گوید، بیشتر افرادِ دارای ذهنی ضعیف، بی‌صبر و کم‌تحمل هستند. آنها توانایی‌های خود را دست بالا گرفته، و زمان طولانی مورد نیاز برای تغییرات را دست‌کم می‌گیرند، بنابراین انتظار دارند که فورا به نتیجه برسند.

باید «به جایزه چشم داشته‌ باشید» و بی‌وقفه، در جهت دستیابی به اهداف بلندمدت خود، تلاش کنید. در طول این راه، با شکست‌هایی مواجه خواهید شد ولی اگر پیشرفت خود را بسنجید و به تصویر کلی و درازمدت توجه کنید، موفقیت دست‌یافتنی خواهد بود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *