۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

۱۵ ایده سرگرم‌‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

بازی کودکان در فضای باز

آیا دوست دارید که کودکان‌تان برای مدتی کوتاه هم که شده تماشای کارتون و بازی با تبلت یا موبایل را کنار بگذارند و کمی فعالیت بدنی داشته باشند؟ اگر جواب‌تان به این سؤال مثبت است، با ما همراه شوید. می‌خواهیم از ایده‌هایی سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز صحبت کنیم که باعث فعالیت بیشتر آنها می‌شود. ایده‌هایی که هم کلافگی و بی‌حوصلگی ماندن در خانه را از آنها دور می‌کند و هم به آنها در دوست یابی و پیدا کردن دوستان جدید کمک می‌کند.

۱. پرتاب کیسه در سوراخ

اولین ایدهٔ سرگرم‌کننده که برای بازی کودکان در فضای باز معرفی می‌کنیم، پرتاب کیسه در سوراخ است. برای انجام این بازی به تخته‌ای شیب‌دار نیاز دارید که روی آن حفرهٔ متوسطی ایجاد شده باشد، درست مثل تصویر پایین، اما نه به این دقت و ظرافت. از چوب (یا مقوای محکم) بلااستفاده‌ای کمک بگیرید و با یک پایه آن را شیب‌دار کنید. حتی می‌توانید به جای تخته شیب‌دار از یک سبد کوچک هم استفاده کنید

پرتاب کیسه در حفره-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

تعدادی کیسهٔ پلاستیکی کوچک را با کشمش، لوبیا یا هر چیز دیگری که دوست دارید پر کنید و در اختیار بچه‌ها قرار دهید یا اینکه از یک توپ کوچک تنیس استفاده کنید. کسی که بتواند کیسه را در سوراخ بیندازد، برندهٔ بازی است. بازنده هم به شما در چیدن میز غذا کمک می‌کند.

۲. لِی‌لِی

لِی‌لِی-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

در کوچه یا حیاط خانه، با گچ مربع‌های لی‌لی بکشید و بچه‌ها را برای مدتی با آن سرگرم کنید.

۳. بازی انعطاف (لیمبو)

بازی انعطاف (لیمبو)-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

برای انجام این بازی به چوب نسبتا بلندی نیاز دارید. دو نفر چوب را می‌گیرند و باقی بچه‌ها به‌ترتیب با خم کردن خود سعی می‌کنند از زیر چوب عبور کنند. چوب را به‌مرور پایین‌تر بیاورید تا یکی از بچه‌ها برندهٔ بازی شود. اگر هم امکانش را دارید می‌توانید چوب را مانند تصویر در جایی نصب کنید.

۴. صندلی‌بازی

صندلی‌بازی-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

برای انجام این بازی به چند صندلی نیاز دارید تا بچه‌ها را در فضای باز دور هم جمع کنید. تعداد صندلی‌ها باید یک دانه از تعداد بچه‌ها کمتر باشد. با پخش موسیقی، بچه‌ها باید دور صندلی‌ها بچرخند و وقتی موسیقی قطع شد، همه روی صندلی‌ها بنشینند. کسی که صندلی گیرش نیاید از بازی کنار می‌رود. برای نفرِ بازنده تنقلات، شیرینی یا جایزهٔ مختصری کنار بگذارید که ناراحت نشود.

۵. عبور از موانع

عبور از موانع-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

با این بازی سرگرم‌کننده می‌توانید کودکان را به چالش بکشید. با حلقه‌های بزرگ پلاستیکی و دیگر وسایلی که با خلاقیت خودتان پیدا می‌کنید، موانعی در حیاط درست کنید و از کودکان‌تان بخواهید از آنها عبور کنند. هر که سریع‌تر به نقطهٔ پایان برسد برنده است.

۶. بگرد و ببر

بگرد و ببر-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

با کمک این بازی می‌توان به تقویت مهارت کودکان در حل کردن مشکلات کمک کرد. برای انجام بازی به چند وسیلهٔ مختلف نیاز دارید: قاشق، ماژیک و هر چیزی که دم دست باشد. کودکان را بسته به تعداد به دو گروه تقسیم کنید (اگر دو نفر باشند دو گروه تک‌نفره) و فهرستی شامل نام وسایل موردنظر را در اختیارشان دهید. باید از قبل آنها را قایم کرده باشید تا کودکان دنبال‌شان بگردند. بهتر است سرنخ‌هایی هم در اختیارشان بگذارید. گروهی که زودتر همهٔ وسایل را پیدا کند برندهٔ بازی است. برای برنده جایزه‌ای در نظر بگیرید.

۷. ورزش‌های مختلف

ورزش‌های مختف-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

اگر کودک‌تان به ورزشی علاقه نشان می‌دهد، اجازه دهید که با دوستانش در حیاط یا کوچه به آن فعالیت خاص مشغول شود. کافی است دو دروازهٔ کوچکِ فوتبال یا حلقه‌های قابل‌حمل بسکتبال تهیه کنید. یا مثلا تور کوتاهی برای والیبال نصب کنید.

۸. دنبال هم کردن

دنبال هم کردن-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

خوبی این ایدهٔ سرگرم‌کننده این است که به هیچ وسیلهٔ خاصی نیاز ندارد. بچه‌ها دنبال هم می‌کنند و تنها قانون این است که کسی که دیگری را دنبال می‌کند، باید سعی کند با دستش آرام به او بزند. سپس جای‌ تعقیب‌کننده با تعقیب‌شونده عوض می‌شود. کودکان می‌توانند این بازی را در فضای باز انجام دهند تا حسابی خسته شوند.

۹. طناب‌کشی

طناب‌کشی-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

این بازی هم که برای همه آشناست. بچه‌های محله را دور هم جمع کنید و با این بازی سرگرم‌شان کنید. اگر تعداد بچه‌ها کم بود ایرادی ندارد و باز هم می‌شود بازی کرد.

۱۰. بازی با تفنگ آب‌پاش

بازی با تفنگ آب‌پاش-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

این بازی سرگرم‌کننده مخصوص روزهای گرم تابستان است. چند تفنگ آب‌پاش در اختیار بچه‌ها بگذارید و از آنها بخواهید به یکدیگر آب بپاشند. هم خودشان خنک می‌شوند و هم به درخت‌های حیاط کمی آب می‌رسد.

۱۱. تسخیر پرچم

تسخیر پرچم-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

تسخیر پرچم نوعی بازی استراتژیک سرگرم‌کننده است که بیشتر برای رده‌های سنی بالاتر مناسب است. برای انجام این بازی به دو پرچم نیاز دارید و دو گروه با تعداد نفرات دلخواه. هر گروه منطقه‌ای را به‌عنوان پایگاه انتخاب می‌کند و پرچم را در آن می‌گذارد. اعضای گروه دیگر باید سعی کنند پرچم را تسخیر کنند و به پایگاه مخصوص خودشان ببرند. برای درست کردن پرچم هم می‌توانید تکه پارچه‌ای را به پایه‌ای چوبی ببندید.

۱۲. قایم‌موشک

قایم‌موشک-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

انجام این بازی سرگرم‌کننده با سه نفر هم امکان‌پذیر است. البته شلوغ‌تر بودن گروه‌ها، مثلا ۱۲ نفری بودن‌شان باعث هیجان‌انگیزتر شدن بازی می‌شود. فقط سعی کنید محدوده‌ای برای بازی بچه‌ها در نظر بگیرید تا پیدا کردن کسانی که قایم شده‌اند چندان سخت نشود.

۱۳. اسب

اسب-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

از این ایدهٔ سرگرم‌کننده و جالب برای بهبود مهارت بچه‌ها در بازی بسکتبال استفاده کنید. هر کدام از بچه‌ها باید پرتاب نفر قبلیش را تکرار کند. اگر نتواند مثل او پرتاب کند، حرف اول از کلمهٔ «اسب» به او داده می‌شود. همین روند ادامه پیدا می‌کند و هر کس زودتر سه حرف اسب را گرفت، می‌بازد. می‌توانید از هرکلمه ای که خودتان فکر می‌کنید مناسب است به‌جای «اسب» استفاده کنید.

۱۴. شوت کردن قوطی

شوت کردن قوطی-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

این بازی دقیقا شبیه به قایم‌موشک است، تنها با این تفاوت که به‌جای سُک‌سُک کردن باید به‌سمت قوطی بدوند و آن را شوت کنند.

۱۵. پاس دادن توپ

پاس دادن توپ-چند ایده سرگرم‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز

این هم یک ایدهٔ سرگرم‌کننده و عالی دیگر برای بازی کودکان در فضای باز. فقط باید توپی را در اختیار کودکان‌تان قرار دهید. به این ترتیب آنها در کوچه یا حیاط دور هم جمع می‌شوند و با توپ فوتبال با هم پاس‌کاری کنند. فراموش نکنید که اگر کوچه را برای بازی انتخاب کردند، به آنها گوشزد کنید که مراقب خودروها باشند.

اگر ایدهٔ سرگرم‌کنندهٔ دیگری برای کودکان در فضای باز سراغ دارید، لطفا آن را در قسمت نظرات با ما و خوانندگان محترم چطور به‌ اشتراک بگذارید.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *