۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
اجتماعی

۶ راز نوشتن رزومه عالی بر اساس اصول روانشناسی توسط حسام حسین پور

شاید شما هم مثل بسیاری از مردم فکر می‌کنید نوشتن رزومه عالی کار سختی است. البته این تصورتان چندان اشتباه هم نیست. در واقع نکات بسیاری برای رزومه نویسی وجود دارند که می‌توانند شما را به شغل رؤیایی‌تان برسانند یا برعکس، فرسنگ‌ها از آن دورتان کنند. اما نگران نباشید. ما در این مقاله می‌خواهیم ۶ راز نوشتن رزومه عالی را که از زبان یکی از کارمندان گوگل و مطابق با اصول روانشناسی بیان شده‌اند، برای‌تان بگوییم. پس همراه ما باشید تا با این رازها آشنا شوید.

روزی که من کارم را در گوگل آغاز کردم، روزی بود که تصمیم گرفتم همه‌ی کمک‌هایی را که برای نوشتن رزومه‌ام دریافت کرده بودم به دیگران انتقال دهم. پس از اینکه تعداد بسیار رزومه را بررسی کردم، تصمیم گرفتم چیزهایی که یاد گرفته‌ام را با دیگران به اشتراک بگذارم؛ به این امید که به افراد بیشتری کمک کنم تا به شغل رؤیایی‌شان دست پیدا کنند. مهم‌ترین چیزی که متوجه شدم این بود که ما مانند روانشناس‌ها فکر نمی‌کنیم و در نتیجه خود را دست‌کم می‌گیریم. در اینجا ۶ روش برای تغییر این تفکر ارائه می‌کنم.

۱. تأثیر خود را به‌صورت کمی بیان کنید

برای نوشتن رزومه عالی بهتر است دستاورد‌های خود را با اعداد و ارقام نشان دهید، آنها را فقط به صورت کلی بیان نکنید. از آنجا که افراد کمی این کار را انجام می‌دهند، بیان اعداد و ارقام می‌تواند شما را کاملا برجسته کند. به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

موفق به کسب چه مقدار درآمد شدید؟ چند نفر به آخرین برنامه‌ی شما پیوستند؟ ویدیوی ترویجی شما چند بار دیده شده است؟

مثال‌ها

ضعیف: موفق شدم بودجه‌ی چشمگیری برای یک برنامه‌ی دانش‌آموزی گسترده فراهم کنم.

قوی: موفق شدم بودجه‌ای معادل ۱۲۰۰۰ دلار برای یک برنامه‌ی دانش‌آموزی گسترده برای ۲۵۰۰ نفر فراهم کنم.

ضعیف: تهیه‌ی یک گزارش معرفی فروش برای یک شرکت خودروسازی.

قوی: تهیه‌ی یک گزارش معرفی فروش ۴۴ صفحه‌ای برای فروش ۵۳ میلیون دلار در یک شرکت خودروسازی.

ضعیف: نوشتن مقاله در حوزه‌ی کارآفرینی و تکنولوژی.

قوی: نوشتن ۸ مقاله در حوزه‌ی کارآفرینی و تکنولوژی، ۱۰۷‌ هزار بازدید از صفحه‌، ۸۰۰۳ لایک و ۳۷۳۲ توییت.

دلیل موثر بودن این روش

ارسطو فیلسوف یونانی سه اصل را برای متقاعد کردن مؤثر دیگران آموزش می‌دهد:

  1. شخصیت؛
  2. برانگیختن احساسات؛
  3. زبان.

ارسطو به قدرت زبان بیش از دو مورد دیگر باور داشت که به‌معنای متقاعد کردن دیگران با استفاده از منطق، شواهد و واقعیت‌هاست. شما با بیان کمّی تأثیرتان دقیقا کاری را که مد نظر ارسطوست انجام می‌دهید. در واقع شواهدی فراهم می‌کنید که بر اهمیت دستاوردهایتان تأکید کنید.

۲. تا جایی که امکان دارد دامنه‌ی علاقه‌مندی‌هایتان را افزایش دهید

رزومه عالی - افزایش علاقه‌مندی‌ها

همان‌طور که دارکِ (یک فیلسوف بزرگ دیگر) می‌گوید لازم است که از پایین شروع کنید. آخرین خط رزومه جایی است که بیشتر افراد علاقه‌مندی‌هایشان را فهرست می‌کنند، اما واقعا هیچ‌چیز جذابی نمی‌گویند. آیا شما به فیلم، ورزش و مسافرت رفتن علاقه دارید؟ چقدر جالب! چیزی بگویید که بتواند احساسات افراد را تحریک کند یا چیزی به‌یادماندنی در ذهن مصاحبه‌کننده ثبت کند. دست‌کم سعی کنید بسیار خاص باشید.

مثال‌ها

علاقه‌مند به: فیلم‌های کوئنتین تارنتینو، غذاهای مدیترانه ای، مجموعه‌ی لگو‌های فیلم جنگ ستارگان.

دلیل موثر بودن این روش

آدام گرانت، پروفسور دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید هنگامی که چند چیز را باهم مقایسه می‌کنیم، شباهت‌ها زمانی بیشترین اهمیت را پیدا می‌کنند که نادر باشند. این استاد دانشگاه می‌گوید: «ما زمانی افراد را به خودمان جذب می‌کنیم که ویژگی‌های خاصی داشته باشیم، درنتیجه این احساس را منتقل می‌کنیم که برای شغل مورد نظرمان مناسب هستیم و هم‌زمان خود را دیگران متمایز کرده‌ایم.» ذکر علاقه‌مندی‌هایتان فرصت‌ بسیار خوبی است تا کسی که رزومه‌تان را می‌خواند جذب کنید. این فرصت را از دست ندهید.

۳. رقابت را نشان دهید

رزومه عالی - نشان دادن رقابت

این کار همیشه مؤثر است. بسیاری از افراد جایزه‌های متعددی برنده می‌شوند و کار‌های تأثیرگذاری دیگری انجام می‌دهند اما درباره‌ی فوق‌العاده بودن این دستاوردها به‌اندازه‌ی کافی صحبت نمی‌کنند، چراکه آنها رقابت را نشان نمی‌دهند. آنها اشاره نمی‌کنند که چند نفر دیگر برای رسیدن به موفقیت با آنها در رقابت بوده‌اند.

مثال‌ها

ضعیف: پیروزی در رقابت نوآوری در دانشگاه گرنی اسمیت.

قوی: بردن جایزه‌ی ۱۰۰۰ دلاری دانشگاه گرنی اسمیت برای نوآوری (بیش از ۸۰ نوآور باهم در رقابت بودند).

ضعیف: پذیرفته‌شده در برنامه‌ی مدیریتی جانی اپل‌سید.

قوی: پذیرفته‌شده در برنامه‌ی مدیریتی جانی اپل‌سید (نرخ پذیرش ۹٪، دانشگاه گرنی اسمیت هر سال ۵۰ دانش‌جورا انتخاب می‌کند).

دلیل موثر بودن این روش

به‌گفته‌ی رابرت کیالدینی، روانشناس، تأیید اجتماعی یکی از قوی‌ترین اصول تأثیرگذاری بر دیگران است. با توضیح رقابتی که در آن بوده‌اید نشان می‌دهید دستاوردهای شما چقدر باارزش هستند. افراد زیادی تلاش کرده‌اند اما فقط شما موفق شده‌اید. با انجام این کار مطمئن می‌شوید حتی اگر مصاحبه‌کننده از برنامه‌ای که در آن موفق بوده‌اید اطلاعاتی نداشته باشد باز هم تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که بیشتر مصاحبه‌کننده‌ها به خود زحمت نمی‌دهند درباره‌ی این دستاوردها تحقیق کنند.

۴. از کارفرما بخواهید به شما بازخورد دهد

رزومه عالی - گرفتن بازخورد

روابط از رزومه اهمیت بیشتری دارند. همیشه پیش از اینکه برای کار در یک شرکت درخواست بدهید با کارفرما ارتباط برقرار کنید. می‌توانید این کار را در جلسه‌های فارغ‌التحصیلان، معرفی یا اطلاعاتی انجام دهید. اگر مکالمه‌ی شما به‌خوبی پیش رفت به‌شکلی محترمانه از کارفرما بخواهید نظرش را درباره‌ی رزومه‌ی شما بگوید.

این کار دو فایده برای شما دارد. اول اینکه روشی عالی برای شخصی‌سازی رزومه‌تان برای شرکت‌های مختلف است. برخی از کارفرماها ویرایش‌های زیادی پیشنهاد می‌دهند («سعی کن از کلمات تخصصی استفاده کنی، ما آنها را دوست داریم»). دوم اینکه روشی فوق‌العاده برای تأیید رزومه‌تان است. اگر یک کارفرما از شما خوشش بیاید و احساس کند شما برای او مفید هستید، فرصت خوبی فراهم کرده‌اید که این موضوع را با مسئول استخدام در میان بگذارد.

مثال:

این ایمیلی است که من قبلا استفاده کرده‌ام.

سلام جف. دیروز صحبت بسیار خوبی داشتیم! من واقعا از شنیدن تجربه‌های تو در ( شرکت X) لذت بردم و قصد دارم برای (شغل Y) درخواست کار بدهم. می‌دانم که سرت خیلی شلوغ است، اما آیا می‌توانی ۲ دقیقه وقت بگذاری و پیش از اینکه من رزومه‌ام برای بخش استخدام ارسال کنم درباره‌ی آن به من بازخورد بدهی؟ حتی یک پاسخ کوتاه می‌تواند برای من بسیار ارزشمند باشد.

ارادتمند؛ جان

دلیل موثر بودن این روش

پیگیر بودن نشانه‌ی این است که شما تمایل بیشتری دارید و آماده هستید تا وظایف بزرگی را که به شما محول می‌کنند انجام دهید. در واقع شما با درخواست کردن برای شنیدن بازخورد، اشتیاق خودتان را نشان می‌دهید. تقاضای دو دقیقه از وقت افراد، آغاز خوب و ساده‌ای است؛ به‌ویژه اگر از قبل ارتباط‌تان را ساخته باشید. احتمالا آنها پیش از اینکه شما بدانید از طریق پیشنهاد یا معرفی شما به مسئولان استخدام کمک‌های بزرگ‌تری نیز کرده‌اند.

۵. با برندهای بزرگ ارتباط بگیرید

با متصل کردن خودتان به نهادهای قابل اعتماد، حتی اگر هرگز برای آنها کار نکرده‌اید، خیلی سریع اعتبار خود را بالا ببرید. آیا هیچ‌کدام از مشتری‌های شما یکی از ۵۰۰ شرکت برتر بوده‌اند؟ اگر در یک استارتاپ کار کرده‌اید آیا موفق شدید سرمایه‌گذارهای بزرگ را جذب کنید؟ آیا در مجلات معتبر، نامی از شما برده شده است؟‌ هنگامی که مسئولان استخدام رزومه‌ها را بررسی می‌کنند، برند‌های شناخته‌شده مانند ستاره می‌درخشند؛ درنتیجه راهی پیدا کنید تا خود را به آنها متصل کنید.

مثال‌ها

  • ارتباطات قوی با ۷ شریک استراتژیک (از جمله کوکاکولا و خطوط هوایی امارات) از طریق برگزاری جلسات با مدیران ارشدشان.
  • استخدام و مدیریت ۶ دانشجو از دانشگاه پنسیلوانیا و ییل برای برنامه‌نویسی، فروش و طراحی گرافیکی.

دلیل موثر بودن این روش

اعتبار یکی دیگر از اصول تأثیرگذاری است. اگر به‌اندازه‌ی کافی اعتبار نداشته باشید، یکی از بهترین روش‌ها برای اینکه معتبر باشید، این است که خود را به افرادی که اعتبار دارند متصل کنید.

توصیه‌ی ویژه: برای دانشجوهای کالج یک روش آسان برای کسب اعتبار این است که سفیر یک شرکت شناخته‌شده در کمپ دانشگاه شوند. شغل‌های درون دانشگاه را بررسی کنید تا سریع‌ترین راه برای تبدیل شدن به نماینده‌ی کمپ را پیدا کنید.

۶. از قانون ۷ پیروی کنید

رزومه عالی - قانون ۷

هر رزومه عالی پیام منسجمی ارسال می‌کند، برند شخصی شما را با خود دارد و این فکر را در ذهن مسئولین استخدام ایجاد می‌کند که «این فرد قبلا توانسته است این کار را انجام دهد، اگر او را استخدام کنیم در شرکت ما نیز موفق خواهد بود.» برای موفقیت در انجام این کار از قانون ۷ پیروی کنید. کلمات تخصصی و مشتقات آنها را از وب‌سایت شرکت پیدا کنید و آنها را هفت بار در رزومه‌تان تکرار کنید. برای مثال هنگامی که برای شغل‌های بازاریابی اقدام می‌کنید از کلماتی مانند «بازاریابی شده»، «تبلیغ شده» و «ترویج داده شده» برای توضیح دستاوردهایتان استفاده کنید. هنگامی که می‌خواهید برای استخدام در استارتاپ اقدام کنید از فعل‌هایی مانند «ساختن»، «خلق کردن» و «ابداع کردن» استفاده کنید. اگر این کار را به‌خوبی انجام دهید، هنگام مناسب‌سازی رزومه برای شرکت‌های مختلف به تغییرات زیاد نیازی نخواهد بود.

مثال‌ها

برای شغل‌های بازاریابی: «بازاریابی برای کمپین ویدئویی در یوتوب برای برنامه‌ی لری‌ کینگ در CNN با ۹۴۰۰ بازدید »

برای کار در استارتاپ: «ساختن کمپین ویدئویی در یوتوب برای برنامه‌ی لری‌ کینگ در CNN با ۹۴۰۰ بازدید»

توجه کنید که من چگونه CNN را در اینجا وارد کردم. همه لری گینگ را می‌شناسند اما CNN نیز برند شناخته‌شده‌ی دیگری است که مسئول استخدام را به خود جذب می‌کند.

دلیل: یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید مشتری‌های پیش از اینکه دست به خرید بزنند باید یک تبلیغ را هفت بار ببینند. همین تفکر را در اینجا به خدمت بگیرید. فراموش نکنید رزومه‌ی شما آخرین ابزار بازاریابی شخصی‌تان است. مطمئن شوید خود را به گونه‌ای معرفی می‌کنید که مسئول استخدام فکر کند شما فرد مناسبی برای آن کار هستید.

دلیل موثر بودن این روش

یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌هایی که معمولا از دست می‌رود زمانی است که افراد در رزومه‌شان می‌نویسند «کارآموزی». هرگز این کار را انجام ندهید. به‌طور مشخص نقش‌تان را بیان کنید، برای مثال بنویسید «کارآموز بازاریابی». این یکی دیگر از فرصت‌های برندسازی است. یکی دیگر از روش‌های اجرای قانون ۷ این است که بخش دوره‌های آموزشی مرتبط را در صورت وجود اضافه کنید. هنگامی که برای کار در حوزه‌ی مالی اقدام می‌کنید، کلاس‌های آماری و محاسباتی را در ابتدا بیان کنید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *