پزشکی

آشنایی با قرص ویسول ۵

آشنایی با قرص ویسول ۵

آشنایی با قرص ویسول ۵

قرص ویسول ۵ یا سولیفناسین برای درمان مثانه بیش فعال استفاده می شود. این دارو با شل کردن عضلات مثانه، قابلیت کنترل ادرار را بهبود بخشیده و به کاهش نشت ادرار (چکه کردن)، نیاز فوری به دفع ادرار و دفعات رفتن به توالت کمک می کند.
آشنایی با قرص ویسول ۵
قرص ویسول ۵ معمولا به صورت یک بار در روز مصرف شده و مصرف آن باید به همراه یک لیوان پر از مایعات باشد. از آنجایی که پودر موجود در قرص، طعم بسیار تلخی دارد، این دارو باید به طور کامل بلعیده شود.
سولیفناسین را باید به صورت منظم و بر اساس نسخه پزشک متخصص مصرف کرد تا بیشترین مزایای آن بدست آید. جهت کمک به یادآوری، باید این دارو را هر روز در زمانی معین مصرف کرد. مقدار مصرف دارو به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و دیگر دارو هایی بستگی دارد که فرد مصرف می کند.

باید پزشک و داروساز خود را از تمامی محصولات مصرفی خود از جمله دارو های تجویزی، غیرتجویزی و گیاهی آگاه کرد. این دارو را نباید بیش از مقدار یا مدت تجویز شده مصرف کرد. با انجام چنین مواردی وضعیت فرد بهبودی سریع تر نداشته و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می یابد.
در صورت بهبود نیافتن یا بدتر شدن وضعیت، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی قرص ویسول
با مصرف این دارو عوارضی مانند خشکی دهان، یبوست، خواب آلودگی، درد معده، تاری دید، خشکی چشم، سردرد، خستگی یا ضعف غیرعادی می توانند بروز دهند. در صورت مداوم بودن یا بدتر شدن هر کدام از عوارض جانبی زیر باید فورا به پزشک مراجعه کرد.
جهت رهایی از خشکی دهان می توان از مواردی مانند مکیدن آب نبات های سفت (بدون شکر) یا قطعات یخ، جویدن آدامس و یا نوشیدن آب استفاده کرد.

جهت پیشگیری از یبوست، فرد باید رژیمی با فیبر کافی مصرف کرده، مقادیر زیادی آب نوشیده و ورزش کند. در صورتی که فرد در اثر مصرف این دارو به یبوست دچار شود، باید از داروهای ملین استفاده کند.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر باید فورا به پزشک اطلاع داده شود:
درد شدید شکم یا معده
یبوست به مدت ۳ روز یا بیشتر

مشکل در ادرار
علائم عفونت کلیه (مانند تب، ادرار خونی یا صورتی و همچنین درد، تکرر و سوزش ادرار)
تغییرات خلقی یا روانی مانند گیجی و توهم
علاوه بر موارد بالا ممکن است فرد دچار علائم دیگری نیز شود از جمله:
–  قرمزی، تورم و درد چشم
– تغییرات بینایی مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ ها در شب
بروز یک واکنش حساسیتی بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت تجربه هر گونه علامت یک واکنش حساسیتی مانند: خارش یا تورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، گیجی شدید و مشکل در تنفس به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط قرص سولیفناسین
قبل از مصرف این دارو، باید سابقه پزشکی خود را مخصوصا از نظر موارد زیر برای پزشک بیان نمود:
مشکل در ادرار (احتباس ادراری)
دیگر مشکلات مثانه مانند انسداد جریان خروجی از مثانه
انسداد روده ای معده ای (احتباس معده ای)
سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته)
بیماری کبدی
بیماری روده ای مانند کولیت اولسراتیو یا زخمی
آهسته شدن حرکات معده و روده
یبوست
بیماری کلیوی
بزرگ شدن پروستات
برخی بیماری های عصبی عضلانی مانند میاستنی گراویس
این دارو می تواند سبب ایجاد خواب آلودگی یا تاری دید شود. تا زمانی که فرد نمی تواند کار هایی از جمله رانندگی، کار با ماشین آلات یا دیگری موارد نیازمند دید شفاف و هوشیاری را انجام دهد، باید از انجام آن ها خودداری کند.

سولیفناسین می تواند سبب کاهش تعریق شده و احتمال دچار شدن فرد گرمازدگی را بیشتر کند. فرد باید از انجام کار هایی که سبب افزایش بیش از حد دمای بدن می شوند، خودداری کند. از جمله این کار ها می توان به انجام کار شدید، ورزش در هوای گرم و رفتن به حمام های داغ اشاره کرد.

در هنگام گرم بودن آب و هوا باید مقادیر زیادی مایعات نوشیده و لباس های نازک پوشید. در صورت افزایش بیش از حد دمای بدن، باید به دنبال جایی جهت خنک شدن و استراحت کردن گشت. در صورتی که فرد به تغییرات خلقی یا روانی، سردرد، گیجی یا تبی مبتلا شود که برطرف نمی شود باید فورا امداد پزشکی دریافت کند.

ممکن است افراد سالمند به عوارض جانبی این دارو مخصوصا خواب آلودگی، گیجی، یبوست یا مشکل در ادرار حساسیت بیشتری داشته باشند. خواب آلودگی و گیجی می توانند سبب افزایش خطر زمین خوردن شوند.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در موارد نیاز آشکار مصرف شود. خطرات و مزایای مصرف این دارو باید با پزشک بحث شوند. انتقال این دارو به شیر مادر مشخص نیست. قبل از شیر دادن به نوزاد باید با پزشک خود مشورت نمود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *