آموزش

آموزش جامع ثبت نام آزمون GRE جنرال ۲۰۱۹ و کسب آمادگی برای آن

آموزش جامع ثبت نام آزمون GRE جنرال ۲۰۱۹ و کسب آمادگی برای آن

ثبت نام آزمون GRE به چه صورت است و برای آمادگی شرکت در این آزمون چه کاری باید انجام دهیم؟ جی آر ای (GRE: Graduate Record Examination) آزمون شناسایی استعداد تحصیلی داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌ عالی خارج از کشور است. معمولا از متقاضیان مقاطع کارشناسی‌ ارشد و دکترا درخواست می‌شود تا این مدرک را به‌عنوان یکی از نیازمندی‌های پذیرش (Admission’s requirement) ضمیمهٔ تقاضانامهٔ (application) خود کنند. در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا تمام آنچه را که برای ثبت‌نام و کسب آمادگی آزمون GRE‌‌ جنرال نیاز دارید، براساس قوانین و آخرین اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۹ میلادی مرکز برگزارکنندهٔ این آزمون (ETS.org) در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

آزمون GRE‌‌ به ۲ دستهٔ عمومی و موضوعی تقسیم می‌شود و بسیاری از دانشگاه‌ها، از شما GRE GENERAL را درخواست می‌کنند. هزینه ثبت‌نام آزمون GRE مبلغ ۲۰۵ دلار است. اکثرا دانشگاه‌های آمریکای شمالی و بسیاری از دانشگاه‌هایی که برای دکترای MBA آن درخواست می‌دهید، داشتن مدارکی چون GRE/GMAT را الزامی می‌دانند.

داستان GRE‌‌ و درخواست پذیرش تحصیلی

 

ثبت نام آزمون GRE - سایت رسمی gre
(تصویر ایندکس سایت رسمی GRE‌‌)

سالانه ده‌هاهزار متقاضی ایرانی تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خارجی، رهسپار دانشگاه‌های آسیا، اقیانوسیه، اروپا و آمریکای شمالی می‌شوند و درصد کمی از متقاضیان، دانشگاه‌های آمریکای جنوبی و آفریقا را در فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند. اگر شما هم قصد تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان دنیا را داشته باشید، از شما درخواست می‌شود تا به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی، مدرکی دال‌بر تسلط تان به زبان انگلیسی (ENGLISH LANGUAGE PAROFICIENCY) ارائه کنید. این مدرک به دانشگاه کمک می‌کند تا سطح زبان و توانایی زبان انگلیسی شما را در ۴ بخش خواندن، صحبت کردن، گوش کردن و نوشتن بسنجد و ارزیابی کند.

مدارکی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان تا حد زیادی، دانش زبان انگلیسی داوطلبان بین‌المللی را سنجید. گرچه انتقادات زیادی به این نوع مدارک و آزمون‌ها وجود دارد، اما درحال‌حاضر این مدارک که شامل آیلتس (IELTS)، تافل (TOEFL PTE) و کمبریج CAMBRIDGE هستند، معیاری برای پذیرش دانشجویان در رشته‌های انگلیسی‌زبان بسیاری از دانشگاه‌های جهان به شمار می‌روند. هر دانشگاه متناسب با مقتضیات خود و میزان رقابت متقاضیان برای دریافت پذیرش تحصیلی، نمرهٔ خاصی را برای پذیرش مدارک فوق‌الذکر در نظر می‌گیرد و دانشجویان هم موظند تنها در صورتی برای رشتهٔ موردنظر درخواست دهند که حداقل نمرهٔ اعلامی دانشگاه را داشته باشند.

ثبت نام آزمون GRE

مثلا بسیاری از دانشگاه‌های آمریکای شمالی و اروپایی از متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی‌ ارشد و دکترای غیرپزشکی درخواست می‌کنند تا با نمرهٔ آیلتس آکادمیک حداقل ۶.۵ از ۹ یا تافل (TOEFL IBT) حداقل ۹۰ از ۱۲۰ برای پذیرش اقدام کنند. اگر نمرات شما از این رنج پایین‌تر باشد، بعضا پذیرش مشروط دریافت خواهید کرد که دریافت پذیرش قطعی منوط به گذراندن آزمون زبان انگلیسی در دانشگاه مقصد است. گرچه داشتن پذیرش مشروط از دانشگاه‌ها نیز فرآیند اخذ ویزای تحصیلی از سفارت‌خانه‌های موجود در تهران را سخت می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر:

  • شما در یکی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان در خارج از کشور تحصیل کرده باشید.
  • شما در دانشگاهی تحصیل کرده‌اید که زبان تدریس (LANGUAGE OF INSTRUCTION) انگلیسی بوده است.
  • زبان مادری شما انگلیسی است و قابل‌احراز است.
  • توانایی زبان انگلیسی شما با تألیف کتاب و مقالات، قابل‌اثبات و احراز باشد.

معمولا از الزام ارائهٔ مدرک زبان انگلیسی معاف هستید و شامل قانون معافیت از ارائهٔ مدرک زبان انگلیسی برای پذیرش (ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY WAIVER) خواهید بود. اگر و تنها اگر مصداق موارد چهارگانهٔ فوق باشید. در غیر این‌ صورت باید یکی از مدارک خواسته‌شده (از آیلتس تا تافل) را ضمیمهٔ مدارک درخواست خود کنید.

متأسفانه هزینهٔ ثبت‌نام در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی به‌دلیل نوسانات نرخ ارز در نیمهٔ اول سال ۹۷ به‌شدت افزایش یافته است و دورانی که می‌توانستیم با ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در آزمون آیلتس و تافل و GRE‌‌ ثبت‌نام کنیم (با دلار بیش از ۱۰ هزار تومان امروزی!) گذشته است. از طرفی، سطح آزمون و کسب نمره‌ٔ بالا نیز سخت‌تر شده است و سختگیری ممتحنین افزایش یافته است. فرقی هم نمی‌کند در لاهور پاکستان آزمون بدهید یا کوالالامپور مالزی یا تهران!

ثبت نام آزمون gre - کتاب های آمادگی آزمون gre

برای کسب حدنصاب (band score) باید خوب درس بخوانید و دانش زبانی خود را ارتقا دهید. در آزمون‌های زبان، جز دانش زبان انگلیسی، اطلاعات عمومی یا اطلاعات تخصصی شما در هیچ موضوعی موردسنجش و ارزیابی قرار نخواهد گرفت و حتی در مقاله‌نویسی نیز، آنچه تنها ملاک بررسی است، انسجام و ساختار جمله‌بندی و گرامر و نحوهٔ پرداخت به موضوع به زبان انگلیسی است و نه راستی‌آزمایی اظهارات شما! نکته‌ای که باید در ذهن داشت این است که کلیهٔ مدارک زبانی اعم از آیلتس و تافل و پی تی ایی و کمبریج، باید توسط صادرکنندهٔ مدرک به دانشگاه مقصد ارسال شوند و اگر شما رونوشت یا اصل مدرک را ضمیمهٔ مدارک تحصیلی خود کنید، موردقبول بخش پذیرش دانشگاه (Admission Department) قرار نخواهد گرفت.

 

نمونه کارنامه gre - ثبت نام آزمون gre
(نمونهٔ کارنامهٔ GRE GENERAL)

داستان برای GRE هم به همین‌ صورت است. یعنی دانشگاه‌ها از دانشجویان می‌خواهند که:

  • مدرک GRE را برای درخواست پذیرش در برخی از رشته‌ها، ضمیمهٔ مدارک تحصیلی کنند.
  • حداقل نمرهٔ موردنیاز را براساس سیستم امتیازدهی جدید GRE REVISED کسب کنند.
  • اگر حداقل نمره را کسب نکرده‌اند، حتما سایر نیازمندی‌های پذیرش که توسط دانشگاه اعلام می‌شود را رعایت کنند.
  • کارنامهٔ GRE آنها، مستقیما توسط صادرکنندهٔ مدرک به نشانی دانشگاه پست شود، نه توسط دانشجو.
  • مدرک GRE آنها مربوط به ۲ سال اخیر باشد.
  • اگر دانشگاه برای اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجو، نمرهٔ خاصی را برای یکی از بخش‌های سه‌گانهٔ آزمون GRE‌‌ درخواست می‌کند، حتما این حداقل نمره کسب شود. مثلا بسیاری از دانشگاه‌های آمریکای شمالی از متقاضیان بین‌المللی درخواست می‌کنند که نمرهٔ بخش وربال (verbal) آنها بالای ۱۵۵ از ۱۷۰ باشد یا در بخش مقاله‌نویسی نمرهٔ بالاتر از ۴ کسب کنند.

البته اگر حدنصاب‌های لازم را در آزمون GRE جنرال کسب نکنید، دانشگاه‌ها برای شما جایگزین‌هایی تعریف می‌کنند که در هر دانشگاه متفاوت است و بحث زیادی دارد که در این مقال نمی‌گنجد.

حال با این مقدمه، به مقولهٔ GRE‌‌ جنرال می‌پردازیم.

داستان GRE‌‌ جنرال

همانطور که گفتیم، آزمون GRE به ۲ بخش عمومی و موضوعی تقسیم می‌شود. اکثرا هم دانشگاه‌های آمریکای شمالی (کانادا و ایالات متحده) به‌خصوص دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا برای پذیرش دانشجوی بین‌المللی در رشته‌های کارشناسی‌ ارشد و دکترای غیرپزشکی، این مدرک را به‌عنوان یکی از مدارک مهم برای بررسی مدارک متقاضیان تحصیل در نظر می‌گیرند و از دانشجو می‌خواهند تا با کسب حد نصاب لازم از صادر کنندهٔ مدرک (کارنامه تحصیلی GRE‌‌) بخواهند تا این کارنامه را مستقیما به آدرس دانشگاه پست کند.

لذا شما نمی‌توانید مدرک GRE‌‌ را ضمیمهٔ مدارک‌تان کنید یا شخصا آن را به‌صورت اینترنتی یا پستی ارسال کنید. اگر مدرک شما از آدرسی غیر از نشانی رسمی صادرکنندهٔ مدارک این آزمون (ETS.org/gre) ارسال شده باشد، مدرک شما در نظر گرفته نخواهد شد.

اگر شما قصد دارید تا برای رشته‌هایی مثل اقتصاد، بیولوژی، فیزیک یا شیمی بخواهید در مقطع دکترا اپلای کنید، بعضی دانشگاه‌های آمریکای شمالی از شما درخواست می‌کنند تا مدرک GRE‌‌ موضوعی ارائه کنید. اما بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌های آمریکایی، نیازمند GRE GENERAL هستند.

 

ثبت نمره gre در فرم پذیرش دانشگاه بوردوی امریکا - ثبت نام آزمون gre
(صفحهٔ نیازمندی‌های پذیرش سایت دانشگاه پوردوی (PORDUE.EDU) آمریکا را مشاهده می‌ک که از دانشجویان خواسته است تا نمره GRE‌‌ خود را درصورت تطابق با معیار اعلامی (۳۰۰ از ۳۴۰ ) ارسال کنند.)

GRE‌‌ برخلاف آیلتس و تافل، نمرهٔ کل ندارد. چرا که بخش‌های سه‌گانهٔ آن دارای سیستم امتیازبندی خاصی هستند و درنتیجه نمی‌توان نمرهٔ هر بخش را با نمرهٔ بخش دیگر جمع کرد. مثلا بخش وربال آزمون GRE‌‌ معیار نمره‌دهی ۱۳۰ تا ۱۷۰ دارد و معیار بخش مقاله‌نویسی نیز صفر تا ۶ است. بنابراین شما نمی‌توانید این دو نمره را میانگین بگیرید!

دانشگاه‌های آمریکایی برای داوطلبانی که قادر به کسب حدنصاب موردنیاز در بخش‌های سه‌گانهٔ آزمون که درادامه معرفی کردیم نیستند، استثنائاتی قائل شده‌اند که دانشجو موظف است برای اخذ پذیرش، آنها را رعایت کند. مثلا رزومه‌ای بسیار قوی داشته باشد، نظر یک استاد را نسبت به سرپرستی (سوپروایزری) تحصیل وی (PhD study) جلب کند (POTENTIAL SUPERVISOR) یا احراز صلاحیت علمی متقاضی برای دپارتمان پذیرش صورت بگیرد.

همهٔ اینها نیازمند رایزنی با دانشگاه است. البته توجه داشته باشید که اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ممتاز آمریکایی همچون هاروارد، Purdue MIT و استنفورد بدون رعایت حدنصاب نمرهٔ IELTS/GRE غیرممکن است و هیچ استثنائی وجود نخواهد نداشت. لذا برای تحصیل در دانشگاه‌های ایالات متحده، به‌خصوص با بورسیه تحصیلی، حتما حدنصاب لازم را مشاهده و آن را کسب نمایید تا شانس دریافت بورسیه شما در کنار دریافت پذیرش، افزایش یابد.

بخش‌های سه‌گانه در آزمون GRE‌‌ عمومی

این آزمون تعیین دانش زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، شامل ۳ بخش زیر است:

  • بخش ریاضیات (QUANTITATIVE SECTION): شامل ۲ سری سؤالات بیست‌تایی است که باید ظرف ۳۵ دقیقه پاسخ داده شوند. نمرهٔ این بخش از ۱۳۰ تا ۱۷۰ محاسبه می‌شود و نمرهٔ منفی ندارد.
  • بخش نوشتاری تحلیلی (ANALYTICAL WRITING SECTION): شامل ۲ سؤال مقاله‌نویسی تحلیلی و انتقادی است که هر یک باید ظرف ۳۰ دقیقه نوشته شوند (تایپ شوند). نمرهٔ این بخش بین صفر تا ۶ است.
  • بخش درک واژگان (VERBAL SECTION): شامل ۲ سری سؤال بیست‌تایی است که باید ظرف ۳۰ دقیقه پاسخ داده شوند، نمرهٔ این بخش نیز بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ محاسبه می‌شود و نمرهٔ منفی ندارد. بخش مترادف و متضاد و گرامر در این بخش سؤال نمی‌شود.

تاریخ و مراکز برگزاری آزمون GRE در ایران

 

ثبت نام آزمون gre و مراکز برگزاری آزمون gre در ایران
(اگر به سایت GRE‌‌ مراجعه کنید، پایین صحفه در بخشی که با فلش آبی مشخص شده است، فهرست کامل مراکز برگزارکنندهٔ آزمون اعلام شده است.)

اگر به بخش TEST CENTERS & DATES در سایت رسمی برگزارکنندهٔ آزمون GRE‌‌ بروید، فهرست مراکز و تاریخ برگزاری آزمون GRE‌‌ در سراسر جهان را مشاهده خواهید کرد. حدودا هزار مرکز در ۱۶۰ کشور دنیا ازجمله ایران وجود دارد. مهم‌ترین مرکز برگزارکنندهٔ آزمون GRE‌‌ در ایران، سازمان سنجش و آموزش کشور است که در خیابان کریم‌خان تهران قرار دارد.

برای پیدا کردن مراکز مجاز و رسمی برگزارکنندهٔ آزمون GRE‌‌ در کشورهای مختلف جهان ازجمله ایران به نشانی ereg.ets.org بروید.

ثبت نام در ازمون gre و پیدا کردن تست سنترها

شما باید نوع تست را که شامل عمومی یا موضوعی است، مشخص کنید. اگر GRE‌‌ عمومی امتحان می‌دهید، در بخش PLEASE SELECT A TEST‌ که در عکس زیر نشان داده‌ایم، بخش GRE GENERAL را انتخاب کنید.

ثبت نام آزمون gre - تعیین نوع آزمون

پس از این، از شما درخواست می‌شود تا کشور موردنظرتان را در بخش «FIND TEST CENTERS» وارد کنید. با کلیک روی «FIND TEST CENTERS» اسامی مراکز برای شما به نمایش در می‌آیند. مثلا اگر شما در بخش «FIND TESTS CENTERS» شهر «TEHRAN» را انتخاب کنید، روز و ساعت و مکان‌های برگزاری آزمون در ماه موردنظر شما (همچون تصویر زیر) به نمایش در می‌آید.

ثبت نام آزمون gre و تعیین مرکز آزمون

همانطور که در عکس فوق مشاهده می‌کنید، موقعیت مکانی مراکز رسمی برگزارکنندهٔ آزمون GRE‌‌ در تهران روی نقشه معرفی شده است. با کلیک روی تاریخ‌هایی که در سمت چپ عکس مشاهده می‌کنید، آدرس و مشخصات مرکز موردنظرتان به نمایش درخواهد آمد.

ثبت نام آزمون gre و تعیین تاریخ آزمون

اگر روی بخش «SHOW TEST TIMES» کلیک کنید، تاریخ برگزاری آزمون در همان مرکز را مشاهده خواهید کرد.

 

ثبت نام در ازمون gre - تعیین زمان ثبت نام
(با کلیک روی بخش TEST TIMES زمان‌های مربوط به ثبت‌نام در همان مرکز به نمایش در می‌آید. بخش SEATS AVAILABLE تعداد جاهای خالی برای ثبت‌نام متقاضیان در مرکز مربوطه را معرفی می‌کند.)

نحوهٔ برگزاری آزمون GRE GENERAL

آزمون GRE‌‌ هم مثل آزمون تافل، به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و آزمون کاغذی درحال حذف شدن است. این آزمون در ایران فقط به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و شما باید در روز و ساعتی که در زمان ثبت‌نام مشخص کرده‌اید، در مرکز موردنظر حاضر شوید و با مستقر شدن در پشت رایانه، به‌محض باز شدن صفحهٔ آزمون مختص به شما، نسبت به پاسخگویی به سؤالات اقدام کنید. توجه کنید که مراکز، هیچ مسئولیتی در قبال پاسخگویی به سؤالات شما درحین برگزاری آزمون ندارند و زمان شما در هر یک از بخش‌های سه‌گانهٔ آزمون توسط سیستم کنترل می‌شود و سیستم در زمان مشخص، دسترسی شما را پس از اتمام زمان هر مرحله، قطع می‌کند.

همراه داشتن رایانه و موبایل و کتاب و ماشین حساب و امثالهم ممنوع است و کلیهٔ متقاضیان آزمون باید گذرنامهٔ معتبر به همراه داشته باشند. شما می‌توانید هر ۲۱ روز یک‌بار در آزمون GRE‌‌ شرکت کنید. اما تعداد دفعات شرکت شما در آزمون نباید بیش از ۵ بار در سال باشد. این محدودیت شامل متقاضیانی که پس از ثبت‌نام آن را کنسل می‌کنند نیز می‌شود.

روش رایانه‌ای (COMPUTER-DELIVERED GRE) به‌نسبت روش کاغذی (PAPER-DELIVERER GRE) معایب و مزایایی دارد. یکی از معایب (البته به‌زعم برخی از داوطلبان!) این است که باید سرعت تایپ خیلی خوبی برای بخش مقاله‌نویسی تحلیلی داشته باشید، به‌خصوص که تصحیح‌کنندهٔ آنلاینی مثل نرم‌افزار WORD در اختیار شما نیست و باید کلمات را درست بنویسید تا نیم نمره از شما کسر نشود!

کارنامه آزمون GRE‌‌

کارنامه آزمون GRE‌‌، منحصرا به شما و ۵ دانشگاهی که در زمان ثبت‌نام در آزمون اعلام کرده‌اید، ارسال خواهد شد. به‌ازای ارسال هر کارنامه به دانشگاه‌هایی به‌جز این ۵ دانشگاه، باید بین ۲۰ تا ۴۰ دلار هزینه کنید. لذا دقت کنید که کارنامهٔ شما به‌صورت رایگان به دانشگاه‌هایی ارسال شود که در اولویت قرار دارند و شما قادر به کسب حدنصاب اعلامی دانشگاه‌ها هستید.

مدارک موردنیاز برای ثبت نام آزمون GRE

برای شرکت در آزمون GRE‌‌ موضوعی یا عمومی، باید در سایت رسمی GRE‌‌ ثبت‌نام کنید. کد کاربری و رمز عبوری به شما داده خواهد شد تا با ورود به پروفایل خود و تکمیل آن نسبت به تعیین تاریخ، زمان و محل برگزاری آزمون gre اقدام و هزینهٔ ثبت‌نام را با کارت اعتباری ارزی بین‌المللی معتبر (خودتان یا از طریق شرکت‌های پرداخت مجازی) پرداخت کنید. در روز آزمون باید گذرنامه‌تان را به همراه داشته باشید تا اطلاعات گذرنامه با اطلاعات ثبت‌نامی شما در سایت انطباق داده شود.

گذرنامه باید حاوی عکسی باشد که منطبق با عکس آپلودی شما در سایت ETS.ORG است. همچنین اطلاعات هویتی شما شامل نام و نام خانوادگی و محل تولد و شمارهٔ گذرنامه، باید با آنچه در سایت وارد کردید تطبیق داشته باشد. امضای شما باید روی گذرنامه موجود باشد. گذرنامه نیز باید حداقل ۳ ماه اعتبار داشته باشد.

توجه کنید که در زمان برگزاری آزمون، اطلاعات هویتی شما همچون گواهینامهٔ رانندگی، کارت ملی، عابر بانک، کارت پرسنلی، گواهینامهٔ بین‌المللی رانندگی، آی دی دانشجویی بین‌المللی، کارت اعتباری و اسناد این‌چنینی برای احراز هویت شما توسط مسئولان مرکز، قابل‌قبول نخواهد بود و اگر گذرنامهٔ معتبر نداشته باشید، از ورود شما به جلسهٔ آزمون ممانعت خواهد شد و هزینهٔ ثبت‌نام نیز به شما مسترد نخواهد شد. اگر شما کارت اقامت موقت یا ویزای کشوری را هم دراختیار داشته باشید، باز هم با این مدرک، اجازهٔ ورود به مراکز را در سراسر دنیا نخواهید داشت. اگر به هر دلیلی قادر به ارائهٔ گذرنامه نیستید (مثل پناهندگی و آوارگی) باید ۷ روز پیش از برگزاری آزمون به مسئول بخش OTI در موسسه ETS (برگزار کننده آزمون) اطلاع دهید و موافقت آنها را جلب کنید. به این منظور از نشانی زیر استفاده کنید:

ETS Office of Testing Integrity (OTI)

Email: TSReturns@ets.org

Phone: 1-800-750-6991

(United States, U.S. Territories and Canada)

۱-۶۰۹-۴۰۶-۵۴۳۰ (all other locations)

Monday–Friday 7:30 a.m.–۵:۳۰ p.m. ET Fax: 1-609-406-9709

لذا پیش از ثبت‌نام آزمون gre نسبت به معتبر بودن گذرنامهٔ خود اطمینان حاصل کنید.

راهنمای مصور ثبت‌نام در آزمون GRE‌‌

همانطور که گفته شد، برای شرکت در آزمون GRE‌‌ بایستی در سایت ETS ثبت‌نام کنید و حساب کاربری (ETS ACCOUNT) بسازید. کافی است به آدرس ereg.ets.org مراجعه و طبق مراحلی که در زیر آمده است اقدام کنید.

ثبت نام آزمون gre - اموزش تصویری

همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، کسانی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند «TEST TAKERS» باید از بخش بالا و کاربران جدید «NEW USERS» باید از بخش پایین فرم استفاده کنند. لذا روی بخش CREATE AN ACCOUNT کلیک کنید تا حساب کاربری جدیدی برای خود افتتاح کنید.

بعد از کلیک روی بخش افتتاح حساب جدید، صفحه‌ای که عکس آن را در زیر مشاهده می‌کنید، نمایش داده می‌شود.

ایجاد حساب کاربری برای ثبت نام آزمون gre

در این بخش شما باید اطلاعات هویتی خود را طبق اطلاعات گذرنامهٔ معتبرتان وارد کنید:

  • FIRST GIVEN NAME (نام)
  • LAST/FAMILY NAME (نام خانوادگی)
  • DATE OF BIRTH (تاریخ تولد)
  • GENDER (جنسیت)
  • SOCIAL SECURITY NUMBER (مربوط به کد بیمهٔ شما نیست! اجباری در پر کردن نیست)
  • EMAIL ADDRESS (نشانی پست الکترونیک)
  • CITY (شهر)
  • STATE/PROVINCE (کشور)
  • POSTAL CODE (کد پستی که الزامی نیست)
  • PHONE COUNTRY CODE (کد تلفن کشور شما)

درانتهای صفحهٔ اطلاعات هویتی، همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، از شما خواسته می‌شود تا موافقت خود را نسبت به دریافت اطلاعات مهم دربارهٔ آزمون GRE‌‌ از طریق SMS‌ اعلام کنید. اگر دوست ندارید روی گزینهٔ علاقه ندارم (NO I DO NOT WISH TO RECEIVE TEXT MESSAGE) کلیک کنید. در غیر این صورت روی گزینهٔ بله (yes send test messages) کلیک کنید و شمارهٔ موبایل خود را وارد کنید.

ثبت نام آزمون gre و دریافت اطلاعات مهم

وقتی اطلاعات موردنیاز این صفحه را وارد کردید، روی گزینهٔ NEXT کلیک کنید. سپس وارد صفحه‌ای می‌شوید که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

تکمیل اطلاعات کاربری برای ثبت نام آزمون gre

در بخش ایجاد کد کاربری و رمز عبور (CREATE A TEST TAKER ACCOUNT)، برای خود کد کاربری و رمز عبور تعیین کنید. همچنین برای بازیابی رمز عبور در مواقع فراموشی رمز، از شما سؤالی پرسیده می‌شود که تعیین این سؤال و جواب آن به عهدهٔ شماست. لذا بخش SECURTY QUESTION را به دقت پاسخ دهید.

ثبت نام آزمون gre - تعیین محل تولد

همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، در پایین صفحهٔ انتخاب کد کاربری و رمز عبور از شما خواسته می‌شود تا بیانیهٔ GRE‌‌ را ملاحظه و موافقت خود را با آن اعلام کنید. به‌طور خلاصه در این بیانیه به این موضوع اشاره شده است که شما در روز و محل برگزاری آزمون از چه کارهایی منع شده‌اید، این آزمون چه شرایط و معیارهایی دارد، اطلاعات هویتی شما و محرمانگی آنها چگونه حفظ می‌شود و درخواست ارسال کارنامه به دانشگاه مقصد چگونه است.

شرایطو معیارهای ثبت نام آزمون gre

توجه کنید که رمز عبوری که برای حساب خود در سایت GRE‌ تعیین می‌کنید، باید شامل کاراکترهای کوچک و بزرگ زبان انگلیسی و اعداد صفر تا ۹ یا سمبل‌هایی مثل @#% باشد.

انتخاب رمز عبور برای ثبت نام آزمون gre

پس از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده در این بخش، با کلیک روی گزینهٔ NEXT ، صفحه‌ای به نمایش درمی‌آید که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

ثبت نام آزمون gre و تأیید اطلاعات هویتی

صحت اطلاعات هویتی واردشده را مرور کنید (REVIEW) و با کلیک روی بخش «SUBMIT» آن را تأیید نمایید. سپس صفحه‌ای که عکس آن را در زیر مشاهده می‌کنید برای شما به نمایش درخواهد آمد.

تکمیل فرآیند ساخت اکانت برای ثبت نام در آزمون gre

«اکانت شما با موفقیت ایجاد شد.»، در این مرحله ایمیلی از طرف ETS به پست الکترونیکی شما ارسال می‌شود که ساخته شدن کد کاربری شما را تأیید می‌کند. برای ادامهٔ فرآیند ثبت‌نام به بخش LOGIN بروید و با کد کاربری و رمز عبور جدید خود بقیهٔ مراحل ثبت‌نام را دنبال کنید.

ورود به حساب کاربری و ثبت نام آزمون gre

پس از وارد کردن کد کاربری و رمز عبور، وارد صفحه‌ای خواهید شد که در عکس زیر مشاهده می‌فرمایید.

ثبت نام آزمون gre و تعیین محل آزمون

در این صفحه اسم و آی دی (ETS ID) شما به نمایش درمی‌آید که شناسهٔ هویتی شما در سیستم ETS است. همانطور که در عکس بالا شاهد هستید، در این صفحه با کلیک بر گزینهٔ «REGISTER/FIND TEST CENTERS» می‌توانید مرکز موردنظر خود را جهت شرکت در آزمون انتخاب کنید. با کلیک روی این گزینه، به صفحه‌ای ارجاع داده می‌شوید که در عکس زیر مشاهده خواهید کرد.

تعیین تاریخ و محل برگزاری آزمون - ثبت نام آزمون GRE

وقتی تاریخ و محل برگزاری آزمون را انتخاب کردید، صفحهٔ زیر به نمایش درخواهد آمد.

تأیید محل و زمان برگزاری آزمون - ثبت نام آزمون GRE

نوع TEST و تاریخ (TEST DATE) و محل برگزاری آزمون (TEST CENTERS) به نمایش درمی‌آید. در پایین این صفحه شما باید موافقت خود را نسبت به اطلاعات واردشده در این بخش اعلام کنید و روی گزینهٔ NEXT که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، کلیک کنید.

تأیید قوانین - ثبت نام آزمون GRE

سپس صفحه‌ای که عکس آن را در زیر مشاهده می‌کنید به نماش درخواهد آمد.

تکمیل فرآیند ثبت نام ازمون GRE

اطلاعات هویتی خود را به‌علاوهٔ اطلاعات مرکز و تاریخ برگزاری آزمون، تأیید کنید یا با کلیک روی بخش «EDIT» آن را ویرایش کنید. با کلیک روی گزینهٔ «NEXT» وارد صفحه‌ای می‌شوید که عکس آن را در زیر مشاهده خواهید کرد.

تأیید اطلاعات هویتی برای ثبت نام آزمون GRE

این قسمت، به خدمات رایگانی که ETS به شرکت‌کنندگان آزمون ارائه می‌کند اختصاص دارد، برای مثال سرویس GRE SEARCH SERVICE. این بخش موضوع خاصی ندارد و می‌توانید از آن گذر کنید. پس از کلیک روی قسمت NEXT وارد صفحه‌ای می‌شوید که در عکس زیر مشاهده می‌کنید.

ثبت نام آزمون GRE

از شما خواسته می‌شود تا اطلاعاتی را دربارهٔ وضعیت تحصیلی خود در بخش «BACKGROUND INFORMATION» وارد کنید. پاسخ به این سؤالات در مواردی که با ستارهٔ قرمز مشخص شده است، الزامی خواهد بود. .

  • OF WHAT COUNTRY ARE YOU A CITIZEN (ملیت خود را مشخص کنید)
  • EDUCATIONAL STATUS AT THE TIME YOU TAKE THE GRE TEST (وضعیت تحصیلات آکادمیک)
  • DO YOU COMMUNICATTE BETTER IN ENGLOSH THAN ANY OTHER LANGUAGE? (آیا شما قادرید به زبانی غیر از زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، بلی را انتخاب و زبان PERSIAN را وارد کنید)
  • WHAT IS YOUR NATIVE LANGUAGE (زبان مادری شما چیست؟)
  • WHAT IS YU REASON FOR TAKING THE GRE (دلیل شما برای شرکت در آزمون GRE‌‌ ۲۰۱۹ چیست)
  • INDICATE HIGHEST LEVEL OF EDUCATION COMPLETED BY YPUR PARENTS (مقطع تحصیلی والدین را مشخص کنید(اجباری نیست))
  • FIND YOUR INTENDED MAJOR FIELD OF GRADUATE STUDY (رشتهٔ تحصیلی موردنظر را مشخص کنید)

بعد از اینکه به این سؤالات جواب دادید، روی گزینهٔ NEXT که در بخش پایینی همهٔ صفحات GRE‌‌ قرار دارد کلیک کنید و به صفحه‌ای که در زیر مشاهده می‌کنید وارد شوید.

اگر می‌ خواهید در آزمو ن‌های پیش‌ آمادگی GRE‌‌ که ETS برگزار می‌ کند شرکت کنید، اطلاعات این صفحه را بررسی کنید. در غیر این صورت آن را رها کنید و بدون انتخاب گزینه‌ای، روی گزینهٔ NEXT کلیک کنید.

ثبت نام آزمون GRE

همانطور که مشاهده می‌ کنید، به بخش پرداخت هزینهٔ ثبت‌نام آزمون GRE ارجاع داده م ی‌شوید. اطلاعات زمان و مکان آزمون و هم چنین مبلغی که باید پرداخت کنید، مشخص شده است. روی گزینهٔ PROCEED TO CHECKOUT‌‌ کلیک کنید تا به صفحهٔ پرداخت وارد شوید.

پرداخت هزینه و ثبت نام آزمون GRE

در این صفحه مشخص است که شما باید ۲۰۵ دلار آمریکا برای شرکت در یک جلسهٔ آزمون GRE GENERAL در زمان و مکان انتخابی خود پرداخت کنید. با کلیک روی گزینهٔ PAY NOW به صفحهٔ پرداخت اینترنتی وارد خواهید شد.

ثبت نام آزمون GRE و جزئیات حساب کاربری

در این قسمت جزئیات صورت‌ حساب شما و اطلاعات هویتی که به سیستم ETS داده‌اید، به نمایش درمی‌ آید. شما باید یکی از کارت‌ های زیر را برای پرداخت اینترنتی هزینهٔ ثبت‌ نام آزمون GRE در اختیار داشته باشید و از آن استفاده کنید. کارت ها فقط مواردی که در زیر گفته شده را شامل می شود. البته منعی ندارد که کارت پرداخت اینترنتی هزینه آزمون جی آر ایی، متعلق به شما نباشد. یعنی الزاما شما نباید CARD HOLDER باشید. مثل خرید بلیط هواپیما به صورت اینترنتی نیست که صاحب بلیط پرواز، باید صاحب کارت اعتباری باشد.

Pay with a Credit Card, or Debit Card with a Visa, Mastercard, American Express, Discover, China UnionPay, Diners Club, or JCB Card

شما از طریق پی پال هم می‌توانید هزینه را پرداخت کنید. اگر کارت اعتباری ارزی ندارید از شرکت‌های پرداخت مجازی استفاده کنید. سعی کنید از شرکت‌هایی استفاده کنید که نماد اعتماد الکترونیک وزارت صنعت و مجوز های لازم را از مراجع ذی‌صلاح داشته باشند.

پس از پرداخت آنلاین هزینهٔ ثبت‌ نام در آزمون GRE ایمیلی دریافت خواهید کرد که حاوی رسید پرداخت موفقیت‌آمیز هزینهٔ ثبت‌نام است. با این رسید می‌توانید با گذرنامهٔ معتبر در ساعت و مکان انتخابی خود، در آزمون شرکت کنید.

۳۰ نکته برای ثبت‌نام و آمادگی در آزمون GRE

  • هزینهٔ ثبت‌نام آزمون GRE GENERAL‌ در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۲۰۵ دلار آمریکاست.
  • امکان پرداخت ریالی هزینه ثبت‌نام آزمون GRE‌‌ موضوعی از طریق سایت ETS وجود ندارد.
  • شرکت‌های پرداخت مجازی ایرانی می‌توانند هزینهٔ ثبت‌نام آزمون شما را پرداخت کنند و معمولا ۵ تا ۱۰ درصد از کل هزینه را به‌عنوان حق خدمات از شما دریافت خواهند کرد.
  • برای کسب نمرهٔ بالا در آزمون GRE موضوعی یا GRE عمومی، از آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده استفاده کنید.
  • از انجمن‌های دانشجویی اینترنتی فارسی و انگلیسی‌ زبان، افرادی را که در آزمون‌ های قبلی GRE‌‌ نمرات بالایی گرفته‌اند، پیدا کنید.
  • مثل هر آزمون دیگری، موفقیت در آزمون GRE‌‌ نیازمند دانش و مهارت است. GRE‌‌ را زیر نظر متخصص فرا بگیرید.
  • برای کسب نمرهٔ خوب در آزمون باید حداقل ۴۰ مقاله و ۱۰۰۰ سؤال ریاضی و ۱۰۰۰ سؤال وربال را پاسخ داده و رفع اشکال کرده باشید.
  • برای هر متقاضی، شرکت در آزمون GRE تنها ۵ بار در سال (با احتساب زمان‌ های کنسلی) امکان‌پذیر است.
  • فاصلهٔ بین هر آزمون GRE نباید کمتر از ۲۱ روز باشد.
  • آزمون GRE در ایران به‌صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود.
  • آزمون GRE‌‌ در ایران در استان‌هایی مثل تهران و تبریز و شیراز و اصفهان برگزار می‌شود.
  • برای آمادگی در آزمون GRE‌‌ موضوعی یا عمومی، دانش زبان انگلیسی شما باید بیشتر از آیلتس باشد.
  • به‌دلیل اینکه بخشی از سؤالات آزمون GRE‌‌ عمومی از ریاضیات دورهٔ دبیرستان است، لذا کلمات و اصطلاحات انگلیسی مربوط به اشکال و فرمول‌های ریاضی را به‌خوبی یاد بگیرید. دانش ریاضیات شما زمانی به درد می‌خورد که شما قادر به فهم سؤالات ریاضی به زبان انگلیسی باشید.
  • در آزمون GRE GENERAL، تنها می‌ توانید یک کاغذ و مداد و پاک کن به همراه داشته باشید، نه چیز دیگر! مراقب باشید که به جرم تقلب از جلسه اخراج نشوید.
  • ماشین حساب رایانه‌ای برای محاسبات در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • هیچ سؤال ریاضی سنگینی که نیازمند محاسبه با ماشین حساب مهندسی باشد در آزمون ارائه نخواهد شد.
  • برای بخش مقاله‌نویسی در آزمون GRE‌‌ عمومی، باید علاوه‌بر آشنایی با روش مقاله‌ نویسی تحلیلی و انتقادی، سطح رایتینگ خود را به سطح آیلتس ۶.۵ از ۹ برسانید. اگر کمتر از این سطح باشید نمرهٔ شما زیر ۳ تا ۳.۵ از ۶ خواهد بود.
  • برای دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکایی، دریافت نمرهٔ ۴.۵ از ۶ توصیه می‌شود. هرچند که این شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت بورسیه نیست.
  • در بخش وربال آزمون GRE‌ که خیلی از متقاضیان از آن وحشت دارند! (که این ترس بی‌ دلیل است)، شما باید استفاده از کلمات مختلف با بار های معنایی مثبت و منفی در جمله را خوب تمرین کنید و به حفظ طوطی‌وار «۵۰۴ ABSOLUTELY ESSENTIAL WORD یا ۱۱۰۰ WORD» نپردازید، چرا که بی‌فایده است. باید کتاب‌های آمادگی این آزمون در بخش VERBAL را خوب بخوانید و زیر نظر متخصص GRE‌‌ تست بزنید و رفع اشکال کنید.
  • برای گرفتن نمره حداکثر در بخش مقاله نویسی، توصیه می کنیم که حتما مقالات زیاد بنویسید و مقالات زیاد بخوانید. راز یک مقاله نویس خوب و حرفه ای، در زیاد نوشتن و زیاد خواندن مقالات خوب است تا با ساختارهای پیچیده در مقاله نویسی انگلیسی، کاربرد واژگان، نحوه طرح مساله و بررسی و نتیجه گیری منطقی، آشنا شوید. شما باید برای این که با نقاط قوت و ضعف خود به خوبی در مقاله نویسی آشنا شوید، حتما مقالات خود را توسط متخصصان زبان انگلیسی، در بوته نقد قرار داده تا ایرادات شما مشخص شود. پس از گذشت چند ماه از مقاله نویسی، انتظار نداریم که ایرادات روز اول در مقالات شماره ۲۰ به بعد شما مشاهده شود.
  • بعضی ها چند بار در آزمون شرکت می کنند و باز هم نمره مورد نظر دانشگاه مورد علاقه را نمی گیرند. ایراد ندارد. به دانشگاه، همه کارنامه های قبلی را ارسال کنید. اگر روند شما، رو به رشد باشد، شاید در این حوزه معاف شوید و با CV (رزومه) قوی، بتوانید نظر واحد پذیرش دانشگاه مورد نظر را نسبت به اعطای ادمیشن، جلب کنید. اما معمولا، اعطای بورس تحصیلی، در فضای رقابتی، به متقاضیان با نمره GRE بالا تعلق می گیرد.

مخاطب گرامی اگر قصد شرکت در آزمون GRE را دارید، مراقب آگهی‌های GRE‌‌ تضمینی باشید تا در زمان و بودجهٔ خود صرفه‌جویی کنید. اگر تجربهٔ شرکت در این آزمون را دارید یا قصد دارید که برای سال ۹۸ در مقاطع کارشناسی‌ ارشد و دکترا برای دانشگاه‌های آمریکا تقاضانامه ارسال کنید، سؤالات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش نظرات با کارشناسان ما به اشتراک بگذارید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *