۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
تکنولوژی و فناوری

آیا حیات در سیارات دیگر هم وجود دارد؟

آیا حیات در سیارات دیگر هم وجود دارد؟

متخصصان و کارشناسان در علوم زیست فرازمینی و اختر شناسی در این خصوص نظرات و دیدگاه های مختلفی دارند اما به طور کلی این گزاره های علمی چند چارچوب ها تا حدود زیادی ابهامات این مسئله را شفاف سازی می کند .شاید هرکدام از این دیدگاه ها در برخی جهات ناقض دیگری باشند اما قطعیت در مورد آن ها وجود ندارد.

کهکشان فتح ناشدنی

عظمت و وسعت کهکشان به قدری زیاد است که قطعاً دست یابی به نقاط دور افتاده آن امکان پذیر نیست .سرعت نور در حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر بر ثانیه است .نور در یک دقیقه قادر است مسافتی در حدود ۱۸ میلیون کیلومتر بپیماید .بنابراین نور در یک ساعت مسافتی در حدود میلیارد و ۸۰ میلیون کیلومتر را می پیماید .با توجه به این که هر روز ۲۴ ساعت است از این رو نور در یک روز مسافتی حدود ۲۵ میلیارد و ۹۲۰ میلیون کیلومتر را می پیماید .حالا برای اینکه در یابید نور در یک سال چه مسافتی را طی می کند .عدد به دست آمده را در ۳۶۵ ضرب کنید .این عدد عجیب و غریب مسافتی است که نور در یک سال می پیماید که در واقع (همان سال نوری )است

در آخرین یافته های تحقیقات نجوم و اخترشناسی اعلام شده که خوشه کهکشانی در فاصله حدود ۱۲  میلیارد سال نوری دورتر از زمین قرار گرفته است .فرض کنید که انسان به فناوری دست یافته که قادر است با سرعت نور در کهکشان گشت و گذار کند . در این صورت باز هم ۱۳ میلیارد سال طول خواهد کشید تا به خوشه کهکشانی برسیم .با توجه به این عظمت بیکران قطعاً به طور یقین نمی توان در مورد زیست در کهکشان اظهار نظر کرد چون بشر هنوز به بخش عظیمی از کهکشان دسترسی پیدا نکرده است.

آیا تمدن های فرا زمینی وجود دارد؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی بشر به این حقیقت دست یافته که نظام جهان از یک وحدت وجودی پیروی می کند .بنابراین قوانین فیزیکی که بر سیاره زمین حاکم است بر دیگر بخش های این جهان هستی نیز حکم فرماست .از آنجا که کشور شوروی سابقق پیشگام در تحقیقات و علوم اختر شناسی و دگر زیست شناسی بوده .دو دانشمند بزرگ این کشور در این خصوص دو نفر متفاوت را ارائه کرده اند و سقم آن ها تا کنون نه تاًیید شده و نه رد شده است.

ایوزیف اشکلوفسکی اختر فیزیکدان می گوید:(تمدن زمینی منحصربه فرد ترین و تنها تمدن موجود در کهکشان است ).او عقیده دارد با فرض اینکه تمدن های زیادی در جهان وجود دارند، مسلماً تکامل آن ها سیر یکسانی ندارد چرا که طبیعتاً این تمدن ها از امکانات علمی و تکنیکی متفاوتی برخوردار است .از این رو این تمدن ها با عقب مانده تر از تمدن زمینی اند و یا بسیار پیشرفته تر از آن خواهند بود .بدین ترتیب باید دست کم چند تمدن پیشرفته تر از تمدن زمینی وجود داشته باشد .با توجه به پیشرفت و میزان فعالیت های علمی این تمدن ها قطعاً منطقی است که انسان از وجود آن ها با خبر شده باشد .در نتیجه چون انسان به چنین شواهدی تمدن هایی اساساً وجود ندارند.

اما وسووئد تروئیتسکی دیگر هم وطن او عتقد است که ممکن است هنوز مراحل تکامل تمدن های فرازمینی به طور کامل سپری نشده باشد.بنابراین هنوز هم ظهور پیدا نکرده اند.او برای استدلال گفته هایش مدل (جهان داغ در حال انبساط )را مطرح کرده است .بدین مفهوم که در ابتدای پیدایش جهان هیچ ستاره،سیاره و حتی مولکول و یا اتمی وجود نداشته است.به ظهور رسیدن و تکامل این ها مستلزم سپری شدن یک زمان طولانی است از این رو شرایط و امکانات ضروری و لارم برای پیدایش موجودات در مرحله ویژه ای از تاریخ جهان تکمیل خواهد شد در نهایت او نتیجه می گیرد که تمدنی پیشرفته تر از تمدن زمینی وجود ندارد کما این که تمدن های عقب مانده تر ممکن است وجود داشته باشند.

وجود یا عدم وجود

وجود حیات در کرات دیگر حتی در سطح میکروار مگانیسم ها هم جای بحث بسیار دارد .وجود حیات در منظومه شمسی وابسته به تحقق شرایط فیزیکی ،شیمیایی و زیستی فراوانی است که محققان تا کنون در پژوهش های خود چنین چیزی را کشف نکرده اند.امکان زیست و پیدایش حیات در یک سیاززه نیازمند تحقق شرایط بسیار خاص و پیچیده ای است که تا کنون همگی آن ها با هم در سیاره ای به جزء زمین یافت نشده است.

آیا واقعاً کسی در سیارات دیگر زندگی می کند ؟

بررسی امکان حیات و زندگی در سیارات دیگر با نگاهی به معادله مشهور پرروفسور فرانگ دریک که بحث های زیادی هم بوجود آورد.

از همان زمان که انسان ها فهمیدند نقاط نورانی بالای سرشان ستارگانی شبیه خورشید هستند و فیزیک آن ها شبیه همان فیزیکی است که ما در کره زمین داریم و علم و دانش روند تکامل موجودات را گفت: این سوًال مطرح م شود که آیا ما در جهان تنها هستیم ؟ یعنی در دنیایی با این عظمت غیر از زمینی ها موجودات هوشمنددیگری هم وجود دارند؟ و اگر هستند باید از آن ها بترسیم؟ این موجودات چه شکلی اند؟از ما پیشرفته تر هستند یا عقب تر؟

حال پاسخ هایی که در طول این سال ها به این سوًالات داده شده است ،ممکن است علمی یا شبیه علمی باشند .همانطور که هر جا جنس اصل هست ، تقلبی هم می آید .هر وقت که صحت علم و سط باشد ،شبه علم جایی برای خودش پیدا می کند ،چون همیشه کسانی هستند که بخواهند با زدن این حرف ها برای خودشان سری میان سرها در بیاورند.

مثل کسانی که بحث هایی چون ارابه خدایان را مطرح کردند و گفتند این موجودات فضایی بودند که اهرام مصر را ساختند ، این فضایی ها بودند که آتش را به انسان هدیه کردند و گرنه عقل انسان به آن نمی رسید.آن ها بودند که به انیشتین (نسبیت)را گفتند و گرنه عقل او به آن نمی رسید و…باید به این افراد گفت این موجودات فضایی احتمالاً همه این ها را به شما هم گفته اند ،چون این چیزهایی که شما می گوییید به عقل هیچ کسی نمی رسد جز خودتان احتمالاً شما هم با موجودات فضایی ارتباط دارید !

معادله در یک دوران جنگ سرد

تحقیقات علمی برای یافتن موجودات هوشمنند فرا زمینی از دوران جنگ سرد شروع شده ،زمانی که سایه وحشت جنگ جهانی دوم هنوز روی سر مردم بود و مردم آمریکا از دیدن اجسام ناشناخته در آسمانشان حسابی ترسیده بودند ،در همین زمان پروفسور دریک وارد عمل شد و معادله مشهور خود را عرضه کرد که از هفت فاکتور تشکیل شده و معتقد بود ضرب آن ها در یکدیگر احتمال وجود حیات هوشمند فرازمینی را در کهکشان راه شیری به دست می دهد .هر چند این معادله مستقیماً پاسخ نهایی را در بر نداشت اما مسئله برای یافتن حیات فرازمینی را به شکل علمی مناسبی فرمول بندی می کند.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *