۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

آیا هوش مصنوعی می تواند در عرض یک ثانیه سونامی را پیش بینی کند ؟

سونامی که در شمال شرقی ژاپن رخ داد جان ۱۸۵۰۰ نفر را گرفت . از آن به بعد این کشور تمرکز خود را روی شتناسایی سریع سونامی گذاشته است و حالا آزمایشگاه RIKEN  مبتنی بر یادگیری ماشینی توسعه داده است که می تواند کمتر از یک ثانیه اثرات یک سونامی را پیش بینی کند.

.

مزیت اصصلی این روش سرعت پیش بینی آن است که برای هشدار زود هنگام اهمیت زیادی دارد . در روش هتای سنتیی پیش بینی سونامی ها با حدود ۳۰ دقیقه تاًخیر به دست می آید . اما این روش می تواند مقیاس ثانیه این کار را انجام می دهد .

 

دانشمندان برای پیاده سازی این روش از بزرگترین مجموعه حسگرهای جهان در اقیانوس ها استفاده می کنند که حرکت کف اقیانوس ها استفاده می کنند که حرکت کف اقیانوس ها را تحت نظر دارند .

 

 

پیش بینی سونامی با هوش مصنوعی

 

با این حال اطلاعات حسگر ها برای پیش بینی دقیق به موًلفه هایی مثل ارتفاع و عرض سونامی در خط ساحلی تبدیل می شود .

 

آیا هوش مصنوعی فرصت دارد که از سونامی فرار کند

 

محققان RIKEN  سیسشتم یادگیری ماشینی خود را با استفاده از بیش از ۳۰۰۰ رویداد سونامی ساخت کامپیوتر آموزش دیده اند که آن را با ۶۸۰ سناریوی دیگر در خصوص سونامی واقعی آزمایش کنند . در نهایت مشخص شد که این سیستم می تواند با دقت بالا و سرعت زیاد اثرات یک سونامی را پیش بینی کند.

 

دانشمندان معتقدند که مدل آن ها می تواند برای هر نوع فاجعه طبیعی کهه از نظر زمانی حساسیت دارند ، به کار گرفته شود ایان مولیا دانشمند ارشد RIKEN  می گوید که در حال حاضر مجدداً با یادگیری ماشینی مشغول کار روی مدل پیش بینی طوفان ها هستیم ؟

 

گفتنی است که مدل هوش مصنوعی RIKEN  فقط روی سونامی هایی کاربرد دارد که ارتفاع آنها بزرگتر الز ۱.۵ متر است . ولی محققان در تلاشند تا امکان پیش بینی اثر سونامی های کوچک تر را هم فراهم کنند.

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *