۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اقتصاد

اجاره کارت بانکی چطور صاحب حساب را به دردسر می‌اندازدندازد؟

اجاره کارت بانکی چطور صاحب حساب را به دردسر می‌اندازد؟

ایسنا/البرز مجرمان سایبری با انتشار تبلیغاتی با مضمون استخدام و یا کسب سود با بازده بالا تبلیغات می‌کنند که پس از تماس شهروندان با آنها عنوان می‌شود که به علت محدودیت‌های بانکی باید در چند بانک اقدام به افتتاح حساب نموده و سپس کارت بانکی را در اختیار آنها قرار دهند و به این ترتیب در ازای تراکنش‌های مالی که با کارت انجام می‌شود مبالغی به عنوان سود به صاحب کارت پرداخت می‌گردد.

این در حالی است که عنوان محدودیت‌های بانکی تنها ترفندی برای انحراف افکار شهروندان بوده و در واقع مجرمان سایبری با اجاره کارت‌های بانکی به دنبال پولشویی و پاک کردن ردپای خود در کلاهبرداری‌های سایبری هستند و پس از مشخص شدن موضوع توسط مراجع قضایی و پلیس، دارنده کارت بانکی که از طریق آن اقدامات مجرمانه انجام شده است نیز در زمره شریک جرم محسوب می‌گردد.

به گزارش ایسنا به نقل از پلیس البرز، لذا به هیچ عنوان فریب اینگونه تبلیغات را نخورده و کارت بانکی خود و اطلاعات آن نظیر رمز دوم را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

اجاره حساب بانکی و درد سر های بعد از آن

اجاره حساب بانکی یکی از جدید ترین روش هایی است که در حال حاضر مجرمان و کلاهبرداران از آن استفاده می کنند. تا بتوانند اقدام به پول شویی و هک کنند. از روش اجاره حساب بانکی برای ارز های دیجیتال هم استفاده می شود. و تنها مختص به پول نیست. روش کار به این صورت است که ابتدا یک آگهی هیجان انگیز در سطح اینترنت منتشر می گردد. محتوای این آگهی دقیقا همان چیزی است که کاربران به دنبال آن می گردند. مانند استخدام که این روز ها دیده نمی شود. افرادی که دائما به دنبال استخدام شدن و کار برای دیگران هستند. می توانند گزینه ی خوبی برای این روش باشند. همچنین عبارت کار در منزل هم برای کسانی که همواره به دنبال کار ساده ای در منزل هستند مناسب است.

و توجه شان را به خوبی جلب می کند. اکثر این افراد شامل خانم های خانه دار و یا کسانی می شوند که به هر دلیلی امکان رفتن بیرون را ندارند. و یا نمی خواهند از منزل خارج شوند. البته با کمی خلاقیت کلاهبرداران می توانند آگهی های جذاب تری هم تولید کنند. مانند رسیدن به درآمد های نجومی بدون انجام هیچ کار خاصی. تنها با اجاره حساب بانکی. خب برای کسی که نمی خواهد کار کند چه چیزی می تواند بهتر از این باشد؟

 

ارز
اجاره حساب برای ارز

اجاره حساب بانکی برای ارز های دیجیتالی

پس از منتشر شدن چنین آگهی هایی و این که کاربران آن ها را می بینند. از آن ها می خواهند که در وب سایت های صرافی ثبت نام کنند. سپس اقدام به احراز هویت خود کنند. این احراز هویت معمولا با مدارکی همچون شناسنامه و کارت ملی انجام می گردد. پس از آن حساب کاربری خود را به دیگران اجاره می دهند. عین همین روش را برخی برای حساب های بانکی هم انجام می دهند. یعنی به شما می گویند که در یک بانک معین حسابی باز می کنید. با نام خود تان و با مدارک اصلی خود تان. و تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که اجاره حساب بانکی را بپذیرید.

در مورد حساب های کاربری در صرافی ها به شما می گویند که پس از اجاره ی آن ها اقدام به خرید و فروش بیت کوین خواهند نمود. و یا سایر ارز های دیجیتالی. سپس با انجام هر تراکنش یک درصد معین هم به شما سود تعلق می گیرد. و یا این که مبلغ معینی را برای شما بازگو می کنند و با شما بر سر آن به توافق می رسند. سپس هر ماه آن مبلغ را به حساب دیگری برای شما انتقال می دهند. درست مانند این که شما حقوقی دریافت می کنید. البته بابت کاری که اصلا انجام نداده اید.

 

در آمد شما طبق گفته ی کلاهبردار چه قدر است؟

معمولا مبلغ وسوسه بر انگیزی را به شما پیشنهاد می دهند. مثلا هشت یا نه میلیون تومن در ماه. این پول برای خیلی ها فوق العاده است. مخصوصا این که کاری هم بابت آن انجام نداده باشند. خب این طرف قضیه با حساب کاربری شما در صرافی اقدام به پول شویی می کنند. چگونه؟ به این صورت که کارت های عابر بانک معمولی را دزدیده و یا هک می کنند. سپس موجودی آن را تبدیل به بیت کوین می نمایند. البته از طریق صرافی ها. خب این کار را با چه حساب کاربری ای انجام داده اند؟ خب معلوم است. حساب شما. دست چه کسی به آن ها می رسد؟ هیچ کس. چه کسی این وسط گرفتار می شود؟ قربانی ماجرا که اقدام به اجاره حساب بانکی یا حساب کاربری در صرافی نموده است.

در این حالت تمام مشکلات قضایی متوجه شخص قربانی می باشد. زیرا با حساب او پول شویی صورت گرفته است. قانون هم فقط به این موضوع کار دارد. و وقت ردگیری تمام این قبیل پرونده های قضایی را ندارد تا ببیند کلاهبردار واقعی کیست. پس این وظیفه ی ما است که هشیار باشیم. تا به واسطه ی اجاره حساب بانکی و یا حساب کاربری صرافی سر مان کلاه نرود.

 

بیت کوین
بیت کوین

روی بیت کوین حساب نکنید

می گویند تراکنش های انجام گرفته با بیت کوین نیمه ناشناسند. یعنی چه؟ یعنی این که همه ی افراد می توانند روند تراکنش های انجام شده با بیت کوین را به خوبی ببینند. اما انجام این تراکنش ها هیچ نیازی به احراز هویت با اطلاعات هویتی مانند نام و نام خانوادگی ندارد. پس دریچه ای است برای این که بتوانید هر نوع تراکنشی را بدون به جای گذاشتن آدرسی از خود تان انجام دهید. پس با این حساب مشکل بتوان رد چنین تراکنش ها و صاحبان آن ها را گرفت. حتی این موضوع برای پلیس و دولت ها هم خیلی مشکل است. تا جایی که معمولا انجامش نمی دهند. ولی از طرف دیگر صرافی هایی که در زمینه ی ارز های دیجیتالی هم مشغول فعالیت هستند روند احراز هویت را برای کاربران انجام می دهند.

برای انجام این کار هم مدارکی مانند شناسنامه و کارت ملی را از آن ها طلب می کنند. پس حالا می توان تا حدودی مشکل رد گیری افراد را حل نمود. ولی باز هم حفره ای امنیتی وجود دارد. و آن هم همین اجاره حساب بانکی یا بهتر بگوییم حساب صرافی است. به این صورت که مثلا من به شما می گویم یک حساب در فلان صرافی ایجاد کنید. و اکانت خود را به من کرایه بدهید. و ماهانه فقط مبلغی را به صورت یک حقوق از من دریافت کنید.

 

مجرمان حساب صرافی شما را چگونه کرایه می کنند؟

هکر ها و دزدان بانکی یک مشکل بزرگ دارند. و آن هم این است که پس از دزدیدن اطلاعات حساب بانکی افراد نمی توانند هیچ تراکنشی را به صورت عادی انجام دهند. زیرا به محض انجام آن پلیس و مراجع قضایی به راحتی می توانند آن ها را پیدا کنند. پس نیازمند یک ترفند جدید هستند. این ترفند استفاده از حساب های کاربری افراد دیگر در صرافی ها می باشد. پول ها را مستقیما به حساب صرافی کرایه شده واریز می کنند. سپس با آن بیت کوین می خرند. بیت کوین را به کیف پول خود منتقل می نمایند. و دوباره در صرافی آن را تبدیل به تومن می کنند. تا زمانی که پول برای اولین بار وارد صرافی می شود می توان فهمید کجا بوده.

اما پس از این که تبدیل به بیت کوین شد و منتقلش نمودند پیدا کردن آن کار حضرت فیل است. آخر از کجا؟ مگر می توان کیف پول بیت کوینی مقصد را پیدا نمود؟ مگر می توان فهمید صاحب آن کیست؟ پول شویی هم همین است. در واقع اگر می خواستم نام دیگری برای این مقاله انتخاب نمایم احتمالا “پول شویی چیست؟” را انتخاب می کردم.

 

بیایید یک سناریو ی احتمالی را با هم بررسی نماییم

ممکن است کلاهبرداران با استفاده از روش های متخلفی اقدام به گرفتن حساب صرافی شما کنند. همان گونه که اجاره حساب بانکی برای شان ممکن است. اما در این مقاله سعی می کنیم به معمول ترین روش های آن ها اشاره نماییم. ابتدا مجرم نیاز به انتشار یک آگهی برای شروع کار خود دارد. یا حتی اپلیکیشن های آگهی دهنده مانند دیوار یا شیپور. به هر ترتیب به یکی از این پلتفرم های تبلیغات و آگهی می رود و با یک عنوان وسوسه بر انگیز کارش را شروع می کند. مثل استخدام در منزل با درآمد عالی. سپس برای این که بتواند با کار جوی خود در ارباط باشد از تلگرام به عنوان پلی ارتباطی استفاده می کند. بعد از این که کار جو موقعیا کار را می پرسد.

از او می خواهند تا به یک صرافی اینترنتی مراجعه نموده و فقط یک حساب کاربری برای خود و به اسم خودش ایجاد نماید. بعد از آن مراحل احراز هویت را انجام می دهد. و در آخر حساب کاربری خود را به مثلا کارفرمای خود اجاره می دهد. تمام شد قرار نیست هیچ کار دیگری را انجام بدهد. به او گفته می شود که از حساب کاربری او برای خرید و فروش ارز های دیجیتالی مانند بیت کوین استفاده می شود.

 

کارمندان
بانک

حساب بانکی به نام خود افراد

با کمی تغییر ممکن است اقدام به اجاره حساب بانکی او هم کنند. یعنی از او بخواهند یک حساب بانکی که در آن هیچ پولی وجود ندارد و خالی است را به آن ها بدهد. خب اغلب افراد پیش خود می گویند: یک حساب بانکی خالی که مشکلی ندارد. تازه به من می گویند که در این حساب پول هم واریز می کنند. کجای آن بد است؟ البته در برخی صرافی ها ممکن است به یک سحاب بانکی که به نام خود شخص است نیاز باشد. این برای محکم کاری است. برای این که صاحب اکانت صرافی یک شخص و صاحب حساب بانکی هم شخص دیگری نباشند. همان طور که گفتیم برای این که بتوانند اعتماد افراد را نیز جلب نمایند از آن ها می خواهند یک حساب خالی را اجاره بدهند.

پس ممکن است هر کسی وسوسه گردد. به شما می گویند که در حساب بانکی ای که خالی تحویل آن ها داده اید مبالغی پول جا به جا می شود و بین یک تا سه درصد از کل حجم جا به جا شده هم به شما تعلق می گیرد. برای مثال اگر مبلغ یک جا به جایی تنها سیصد میلیون تومن باشد، در آمد شما سه میلیون تومن خواهد بود. بدون این که کاری انجام داده باشید. ممکن است این مبلغ به نه میلیون تومن هم برسد. برای کاری که انجام نداده اید خیلی با است نه؟

خب اغلب افراد گول می خوردند. مخصوصا وقتی که می بینند حقوق شان اتفاقا سر موقع هم پرداخت می شود. و خلف وعده ای هم در کار نیست. ولی اوضاع به همین صورت گل و بلبل نمی ماند. صاحبان اصلی کارت ها شکایت می کنند و این وسط فقط کارجو گیر می افتد. از همه جا بی خبر.

 

خب از این مقاله چه چیزی یاد گرفتیم؟

کسانی که در صرافی های معتبر اقدام به باز کردن حساب می کنند همان اول تمام قوانین مربوط به صرافی را پذیرفته اند. با این حساب زمانی که سرقتی به وجود بیاید، تمام مسئولیت گریبان گیر این افراد است. زیرا با علم به این موارد اقدام به باز نمودن حساب کاربری در صرافی ها و اجاره ی آن به کلاهبرداران نموده اند. پس نباید تحت هیچ شرایطی دسترسی ورود به حساب کاربری مان را به افراد دیگر بدهیم. حتی اگر برادر مان باشند. این موضوع در مورد اجاره حساب بانکی هم کاملا صدق می کند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *