پزشکی

امیکرون در کودکان؛ هرآنچه باید بدانید

امیکرون با سرعت زیادی در حال انتشار است و برخلاف سایر انواع ویروس کرونا تعداد زیادی از مبتلایان به این بیماری کودکان هستند. به همین دلیل طبیعی است که والدین نگران ابتلای فرزند کوچکشان به این بیماری باشند و با هر بار تودماغی صحبت‌کردن کودک‌ شک کنند که شاید او به کرونا مبتلا شده باشد. ممکن است از خودتان بپرسید امیکرون در کودکان چه علائمی دارد و چه راهی برای پیشگیری از آن وجود دارد. برای رسیدن به جواب این سؤالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

امیکرون در کودکان چگونه است؟

بیشتر اطلاعات ما درباره امیکرون مربوط به بزرگ‌سالان است. این اطلاعات نشان می‌دهند که امیکرون در مقایسه با سویه دلتا شدت کمتری دارد و بعضی علائم آن شبیه سرماخوردگی است، اما شدتش برای افراد غیرواکسینه بیشتر از سرماخوردگی است. خوشبختانه چند روش برای تمایز این دو بیماری وجود دارد. امیکرون بیشتر مسیر هوایی فوقانی را درگیر می‌کند، در حالی که سویه‌های دیگر کرونا ریه را بیشتر درگیر می‌کردند. در بیماری امیکرون سلول‌های ریوی کمتری درگیرند به همین دلیل شدت بیماری کمتر است.

هرچند بیشتر کودکان بیماری خفیف را تجربه می‌کنند، تصور اینکه کودک شما نتواند نفس بکشد کمی ترسناک است. بسیاری از کودکان با گلودرد شدید، سرفه، گرفتگی بینی و تب به بیمارستان منتقل می‌شوند. البته بیشتر آنها نیازی به بستری‌شدن در بیمارستان ندارند و با تجویز کورتیکواستروئید توسط پزشک، التهاب مجرای تنفسی‌شان کاهش پیدا می‌کند. به‌رغم تعداد زیاد بستری‌ها در بیمارستان نرخ مرگ ناشی از امیکرون پایین است.

علائم امیکرون در کودکان

گاهی علائم امیکرون در کودکان شبیه سرماخوردگی است. اما معمولا علائم کووید ۱۹ شدیدتر از گرفتگی، آبریزش بینی، سرفه و گلودرد معمول است و معمولا تب زیاد و مشکل تنفسی هم مشاهده می‌شود.

از زمان شیوع امیکرون تعداد کودکانی که با علائم خناق به بیمارستان مراجعه می‌کنند بیشتر شده است. در این حالت، قسمت فوقانی دستگاه تنفسی ملتهب‌شده و تنفس سخت می‌شود. از طرفی بیشتر کودکان در دوران امیکرون تست کرونایشان مثبت بود. دستگاه تنفسی کودکان از بزرگ‌سالان کوچک‌تر است، بنابراین عفونت آن بیشتر خودش را نشان می‌دهد. در بعضی موارد علائم بیماری بعد از ۵ روز از بین می‌رود، اما در سایر کودکان علائم فقط با درمان خانگی برطرف نمی‌شود. از طرفی کودکان بدون علامتی هستند که تست امیکرونشان مثبت است.

عوارض بلندمدت امیکرون هنوز مشخص نیست. حتی ممکن است احتمال ابتلا به دیابت را در کودکان افزایش دهد.

پیشگیری از امیکرون در کودکان

تزریق واکسن به کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود، اما روش‌های دیگری برای حفظ ایمنی‌شان وجود دارد. بهترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری از ابتلا، ماسک‌زدن، انجام آزمایش‌های لازم، پیروی از دستورالعمل‌های قرنطینه و رعایت فاصله اجتماعی است. والدین با رعایت این موارد می‌توانند از ابتلای کودک به بیماری امیکرون پیشگیری کنند. از طرفی بهتر است فرد مشکوک به کرونا بلافاصله تست کرونا بدهد. هرچقدر ابتلا به کرونا زودتر تشخیص داده شود‌، دوره قرنطینه زودتر شروع می‌شود و احتمال بهبودی بیشتر است. از طرفی بهتر است همه افراد دوز واکسیناسیون کرونا را کامل کنند و واکسن تقویت‌کننده یا همان بوستر را بزنند و برای کاهش ابتلای کودکان، کودک تنها با افراد واکسینه‌شده در تماس باشد. البته باز هم احتمال ابتلای کودک به بیماری وجود دارد.

زمان مراجعه به پزشک

بسیاری از والدین درباره کرونا و سویه امیکرون نگران هستند. قطعا شما تنها نیستید. اگر کودکتان مشکوک به امیکرون است، بهتر است آزمایش کرونا را انجام دهید. البته بهتر است به‌جز در موارد ضروری به اورژانس مراجعه نکنید تا افرادی که واقعا نیاز دارند امکان استفاده از خدمات را داشته باشند.

برای موارد خفیف بیماری بهتر است از داروهای کاهش تب مثل استامینوفن استفاده کنید. اگر کودکتان ۶ماهه یا بزرگ‌تر است، می‌توانید از ایبوپروفن استفاده کنید. در کنار تمام این موارد، مصرف مایعات فراوان و استراحت را فراموش نکنید. اگر آزمایش کرونای کودک مثبت است، او را قرنطینه کنید تا بیماری به دیگران منتقل نشود و اگر سؤالی دارید، از پزشک اطفال بپرسید.

سؤالات رایج درباره امیکرون کودکان

۱. آیا امیکرون بیشتر به کودکان آسیب می‌زند؟

به‌دلیل سرعت بالای انتقال امیکرون، آمار کودکان مبتلای بستری‌شده در بیمارستان بیشتر از سویه‌ها دیگر است. زیرا بیشتر آنها واکسینه نشده‌اند و سیستم ایمنی ضعیفی‌تری دارند. اما این کودکان کمتر به مداخلات پزشکی مثل ونتیلاتور یا دستگاه اکسیژن نیاز دارند.

۲. شدت عفونت امیکرون در کودکان چقدر است؟

امیکرون کمتر از سویه دلتا موجب بستری‌شدن یا مرگ می‌شود، اما ممکن است در کودکان شدیدتر از بزرگ‌سالان باشد. به‌طور کلی عفونت مزمن کرونا در کودکان بهبود می‌یابد، اما این نگرانی وجود دارد که علائم ماه‌ها باقی بمانند و در موارد نادر سندروم التهابی چندسیستمی در کودکان (MIS-C) ایجاد شود. البته هنوز برای نتیجه‌گیری درباره عوارض طولانی‌مدت کرونا زود است. علائم این بیماری معمولا ۲ تا ۴ هفته بعد از عفونت ایجاد می‌شوند.

۳. آیا می‌توان با وجود امیکرون کودکان را به مهدکودک فرستاد؟

این مسئله انتخاب خانواده‌هاست. شاید در خانواده‌هایی که هر دو والد شاغل هستند راهی جز این وجود نداشته باشد. اما باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند. لازم است کودکان بالای ۲ سال ماسک بزنند، کلاس‌ها فضای کافی داشته باشند و کودکان در فضای باز غذا بخورند.

۴. توصیه‌های لازم برای والدین کودکان زیر ۵ سال در دوران کرونا چیست؟

  • مادران باردار واکسن کرونا را دریافت کنند، زیرا آنتی‌بادی به جنین منتقل می‌شود.
  • در صورت ابتلای کودک، دادن مایعات فراوان و استراحت فراموش نشود.
  • برای کودکان از ماسک‌های جراحی استفاده نکنید.

شما تجربه‌ای از ابتلای کودکان به امیکرون دارید؟ کودک شما یا نزدیکانتان مبتلا به امیکرون شده؟ براساس مشاهده شما علائم کرونا امیکرون در کودکان چیست؟ چه روش درمانی را توصیه می‌کنید؟

منبع:چطور

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *