۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
روانشناسی

انتقاد از خود چیست؟

معمولاً خیلی از افراد ادعا می کند که انتقاد از خود را بلدند ولی ، در عمل نادیده می گیرند . اگر شما در مسیر خود شناسی گام برداشته اید، انتقاد از خود بهترین سرآغاز در این راه است . انتقاد از خود بر  عزت نفستان تاًثیر می گذارد و می توانید با شناسایی الگوهای ضعیف رفتار ی تان ، زمینه خود سازی را برای خود به ارمغان آورید .

 

انتقاد از خود با سرزنش خود چه تفاوتی دارد؟

 

باید در نظر داشته باشید که انتقاد از خود ( Self-Criticism) تفاوت بسیار زیادی با سرزنش خود ( Self-Deprecation) دارد . برای شناسایی تفاوت هر یک از آنها با تعریف مختصری آغاز می کنیم .

 

در سرزنش خود یا خود کم بینی فرد ، خود را بی رحمانه زمین می زند و به مرور اعتماد به نفس خود را از دست می دهد . در سرزنش حرف های درونی و ذهنی دنیایی از قضاوت و مقایسه کوچک شمرده می شوند . ممکن است با خود بگویید : نه این حرف ها فقط شوخی هستند و من خودم  را خیلی هم دوست دارم یا فکر کنید حرف های درونی تان تاًثیری بر شخصیت شما ندارد .

 

باید این موضوع را بپذیرید که خود گویی درونی شما اهمیت بسیار بالایی دارد  . به علاوه در تعیین شخصیت وجودی تان و نیز در افزایش عزت نفستان نقش  بسیار مهمی ایفامی کند . همه ما در ذهن منتقدی بسیار ناعادل و ظالم داریم . این منتقد هر لحظه در حال صحبت کردن درباره نقایص و نداشته های ماست و به راحتی ما را با دیگران مقایسه می کند و در نهایت ، احساسات منفی در ما ایجاد می شود .

 

منتقد ذهنتان را طوری پرورش دهید که فقط آن دسته از اشتباه و ایراداتی را شناسایی کند که شما از رسیدن به اهداف خود می کنند یا شما را بی انگیزه می کند و اراده شما را از بین می برند . انتقاد از خود علاوه بر سخت گیری در عین حال باید صمیمانه و با دلسوزی همراه باشد . انتقاد از خودتان باید سبب پیشرفت و آرامش ذهنی شما شود .

 

انتقاد از خود، نقشه راه برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی

 

آیا بار ها تلاش کرده اید که تغییرات مثبت و بسزایی در زندگی خود ایجاد کنید ؟ شما با انتقاد و ارزیابی خود می توانید چشمانتان را نسب به رفتار های مشکل ساز خود باز کنید و با بررسی دقیق و کامل آنها به بهترین نسخه خود تبدیل شوید . نقد خودتان باعث می شود رسیدن سریع شما به اهداف و آرزوها می شود .

 

روش حسابرسی و تجزیه‌وتحلیل رفتارهای اشتباه

 

اگر شما رفتارهایتان را به خوبی بتوانید تجزیه و تحلیل کنید ، در نهایت می توانید با تصحیح رفتار های نادرست ، سرزنش خود و خود کم بینی را کاملاً از بین ببرید و منتقد منفی و سرزنشگر ذهن خود را خاموش کنید و فضا را برای منتقد مثبت و دلسوز خود خالی کنید . با این کار در نهایت ، زندگی بهتری برای خود خواهید داشت .

 

موفق ترین شرکت ها را در نظر بگیرید این شرکت ها برای تشخیص عملکرد خود ، یک حسابرسی لازم و دقیق از مشخصات محصولات خود ، میزان فروش چند ماه گذشته انتقادات و نیاز های مشتریان خود را برآورده می کند .

 

مزایای انتقاد از خود

 

از جوانب مثبت و مزایای انتقاد از خود می توان به این موضوع اشاره کرد ، که چشمان شما به بهترین مواضع زندگی بازتر می شود . یعنی چه ؟ در زندگی شما باید اولین طرفدار رفیق همراه ، همدم و حتی معشوق برای خودتان باشید و هر لحظه با افکار مثبت و انتقاد های سازنده عادلانه و منطقی ، در خود اعتماد به نفس ایجاد کنید . به علاوه بر مرور زمان عزت نفس خود را طوری افزایش دهید که به همه اطرافیان خود ثابت کنید که شما بدون چون و چرا لایق زندگیای که هم اکنون دارید و خودتان آن را بدون کمک کسی به دست آورده اید هستید .

 

اهمیت جایگاه تفکر و استدلال

 

اکثریت مردم زندگی شان را به شکلی سپری می کنند که اصلاً جایی برای تفکر و استدلال فراهم نمی کند . همین باعث می شود فرصت های اصلی و واقعی را از دست بدهند . برای مثال بیشتر مردم از نداشتن یا کمبود پول در دوران بازنشستگی گلایه دارند و به جای اینکه این مشکل را پیدا کنند ترجیح می دهند فقط با افکار منفی زندگی را به کام خود و اطرافیان تلخ کنند .

 

  • مزایای انتقاد از خود

 

افزایش انگیزه ؛

 

افزایش آگاهی؛

 

پیشرفت و موفقیت؛

 

ساخت زندگی ایده آل ؛

 

افزایش امید به زندگی ؛

 

افزایش پتانسیل های درونی ؛

 

شناسایی کمبود های رفتاری ؛

 

ساخت یک ذهنیت و منتقد مثبت ؛

 

تغییر نگرش شما نسبت به زندگی .

 

معایب انتقاد از خود

 

انتقاد بیش از حد و سخت گیری بیش از حد نسبت به خود ممکن است باعث ایجاد ذهنیت منفی در شما شود . همان طور که می دانید افکار منفی ممکن است به مرور زمان موجب افسردگی و حال روحی نا خوشایند در فرد شود . شما نباید انتقادی از خود کنید که حس بی ارزشی یا کمبود اعتماد به نفس در شما ایجاد می کند . بهتر است به صورت کاملاً منطقی و در عین حال دلسوزانه از خود انتقاد کنید .

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *