پزشکی

انواع ایمپلنت دندان

روش های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند و همچنین جایگزین کردن دندان ها ی ازدست رفته وجود دارد .انواع ایمپلنت از اصلی ترین روش ها به حساب می آإیند .ایمپلنت دندان خود دارای انواع مختلفی می باشد که هر نوع دارای ویژگی های منحصر به خود هستند .اصلی ترین تفاوت های انواع مختلف ایمپلنت در شکل و روش کاشت آن ها است..اگر قصد انجام ایمپلنت را دارید لازم است پیش از اقدام برای انجام آن در ارتباط با انواع مختلف آن تحقیق کنید و سپس با یک متخصص ایمپلنتی مشورت کنید. تا بهترین و متتاسب ترین روش را به شما پیشنهاد دهد.

انواع ایمپلنت دندان؛ تفاوت و هزینه‌ی آن‌ها

ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده و جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، ایمپلنت یا کاشت دندان است. ایمپلنت در واقع نوعی پیچ است که پس از کشیدن دندان، داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و به نوعی نقش ریشه دندان را بازی می‌کند. این پیچ باید به استخوان فک جوش بخورد. معمولا اگر در فک پایین جایگذاری شود، جوش خوردن آن ۳ ماه زمان برده و اگر در فک بالا جایگذاری شود برای جوش خوردن آن ۵ ماه زمان نیاز است.

پیچی که داخل استخوان فک قرار می‌گیرد، فیکسچر نام دارد. پس از اینکه فیکسچر به خوبی به استخوان فک فرد جوش خورد، قسمت تاج دندان، که با نام اباتمنت شناخته می‌شود، روی آن قرار خواهد گرفت. پس از قرارگیری اباتمنت نیز روکشی به نام پروتز ایمپلنت روی آن را خواهد پوشاند.

در صورتی که یکی از دندان‌های خط لبخند شما دچار آسیب شوند و موجب کاهش زیبایی لبخندتان گردند، روش‌های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند وجود دارند. لمینت دندان، کامپوزیت دندان و ارتودنسی دندان، از اصلی‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند هستند. اما در صورتی که یکی از دندان‌های موجود در خط لبخند شما به صورت کامل از بین برود، شما ملزم به کشیدن ریشه دندان و جایگزین کردن آن هستید.

انواع ایمپلنت دندان؛ تفاوت و هزینه‌ی آن‌ها

به طور کلی دو روش اصلی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته وجود دارد. بریج دندان و ایمپلنت دندان. ایمپلنت‌های دندانی عملکردی کاملا مشابه دندان حقیقی انسان دارند و به همین خاطر نیز امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. با ایمپلنت دندان می‌توانید زیبایی لبخند خود را بازیابید.

مزایای ایمپلنت دندان

از دست دادن یک دندان می‌تواند عوارض بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشید. اگر از تاثیر منفی آن، بر ظاهر افراد چشم‌پوشی کنیم، قدرت تکلم و قدرت جویدن غذا نیز خود دلایل کافی برای اقدام به کاشت یا ایمپلنت دندان هستند. انواع ایمپلنت دندان، مزایای بسیار زیادی را می‌تواند برای شما به همراه داشته باشد. برخی از اصلی‌ترین مزایا به شرح زیر هستند:

البته لازم به ذکر است که وجود این مزایا دلیل بر این نیستند که ایمپلنت دندان، هیچگونه معایبی ندارد. البته که هر روش درمانی، به خصوص در حوزه دهان و دندان با معایبی نیز همراه هستند. اما معمولا مزایای این روش‌ها بیشتر هستند و این معایب کمتر به چشم می‌آیند. به طور مثال یکی از معایب ایمپلنت دندان زمان‌بر بودن آن است. البته برای حل این مشکل، تدبیری اندیشیده شده است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که ایمپلنت دندان یک روزه انجام دهند. به طور کلی می‌توان گفت که برای معایبی که این روش به همراه دارد، انواع ایمپلنت دندان به وجود آمده‌اند تا مناسب‌ترین گزینه برای فرد انتخاب شود.

انواع ایمپلنت دندان؛ تفاوت و هزینه‌ی آن‌ها

انواع برند ایمپلنت دندان

برندهای مختلفی در سراسر دنیا، به تولید کالاها و لوازم دندانپزشکی می‌پردازند. هر یک از این برندها، به نوبه خود دارای مزایا و معایبی هستند. شاید برایتان پیش آمده باشد که قصد جایگذاری ایمپلنت دندان در دهانتان را داشته باشید و پس از مراجعه به دندانپزشک‌ها و کلینیک‌های مختلف متوجه شوید که قیمت ایمپلنت دندان در جاهای مختلف، متفاوت است. شاید برایتان سوال باشد که علت این تفاوت قیمت‌ها چیست؟

در پاسخ باید بگوییم که اصلی‌ترین علت تفاوت این قیمت‌ها، در برند آن‌ها می‌باشد. برندهای شناخته شده معمولا کیفیت بالاتری دارند و در نتیجه قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. پس اگر می‌خواهید ایمپلنت دندان با کیفیتی داشته باشید باید از متخصصینی کمک بگیرید که از ایمپلنت‌های برند زیر استفاده می‌کنند. دو برندی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، قیمت بالاتری دارند، اما می‌توانید از کیفیت آن‌ها اطمینان داشته باشید:

برند bego فعالیت خود در زمینه تولید و فروش لوازم دندانپزشکی را از سال ۱۸۹۰ آغاز نمود. ایمپلنت‌هایی که توسط این برند تولید می‌شوند از استحکام بسیار بالایی برخوردارند و در نتیجه طول عمر آن‌ها بیشتر است. این نوع ایمپلنت هم برای استخوان فک بالا و هم برای استخوان فک پایین گزینه مناسبی به حساب می‌آید. اگر به دنبال یک ایمپلنت بسیار با کیفیت و با دوام هستید، بدون شک ایمپلنت‌های برند BEGO انتخاب مناسبی برای شما به حساب می‌آیند.

  • ایمپلنت کره‌ای از برند دنتیس

این نوع ایمپلنت که محصول کشور کره جنوبی می‌باشد، کیفیت متوسط‌تری نسبت به برند BEGO دارد، اما قیمت آن نسبت به کیفیت بالای آن بسیار مناسب است. طول عمر این برند بسیار بالاست و این کیفیت بالا در کنار قیمت مناسب آن سبب گشته که ایمپلنت کره‌ای برند دنتیس برتری زیادی نسبت به سایر برندها داشته باشد. 

مطب دندانپزشکی و زیبایی دکتر دلاراجهری 

انواع ایمپلنت دندان؛ تفاوت و هزینه‌ی آن‌ها

دکتر دلارا جهری دارای:

انواع ایمپلنت دندان

به طور کلی ایمپلنت‌ها دارای دو نوع تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای می‌باشند. هر یک از این دو نوع می‌توانند کاربرد‌های مختلفی داشته باشند. متخصص ایمپلنت در ابتدا دندان‌های شما را بررسی خواهد کرد و سپس بهترین روش را به شما پیشنهاد خواهد کرد. ایمپلنت‌ها از نظر شکل، روش کاشت و متصل کننده دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ادامه به این انواع خواهیم پرداخت.

انواع ایمپلنت دندان از نظر شکل

ایمپلنت دندان بر اساس شکل نیز دارای دو نوع مختلف می‌باشد. ایمپلنت اندواستیل و ایمپلنت ساب پریواستیل. در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

این نوع از ایمپلنت‌ها نوعی از ایمپلنت‌های دومرحله‌ای هستند. ایمپلنت‌های اندواستیل با جراحی به صورت مستقیم داخل استخوان فک قرار می‌گیرند و به نوعی عملکردی مشابه بریج‌های دندانی و دندان مصنوعی‌های متحرک دارند. انواع مختلفی از ایمپلنت‌های اندواستیل شامل پیچیف سیلندری و حتی تیغه‌ای وجود دارند. در ایپلنت‌های دو مرحله‌ای پس از قرار دادن ایمپلنت داخل دندان، یک جراحی جزئی روی لثه صورت می‌گیرد و کناره‌های لثه ترمیم می‌شود.

انواع ایمپلنت دندان؛ تفاوت و هزینه‌ی آن‌ها

ساب پریواستیل‌ها رایج‌ترین نوع از انواع ایمپلنت دندان برای ایمپلنت‌های تک مرحله‌ای هستند. در این نوع پست از لثه بیرون می‌زند تا بتواند تاج دندان یا همان اباتمنت را نگه دارد. این نوع ایمپلنت، گزینه بسیار مناسبی برای افرادی هستند که ارتفاع استخوان فک ان‌ها کافی نیست و برای تثبیت دندان مصنوعی این بیماران لازم است از این ایمپلنت استفاده شود.

انواع ایمپلنت دندان از نظر روش کاشت

ایمپلنت‌های دندانی از نظر روش کاشت دارای دو نوع فرورونده و برسازی درون کاشت دندانی هستند. در ادامه به معرفی این دو نوع خواهیم پرداخت:

این نوع از ایمپلنت یکی از رایج‌ترین‌ها به حساب می‌آید. ایمپلنت‌های فرورونده به صورت پیچ یا استوانه داخل استخوان فک قرار می‌گیرند. این ایمپلنت‌ها دارای پهنا و طول متفاوت هستند. امکان قرار گرفتن چند دندان روی این نوع ایمپلنت‌ها وجود دارد.

این نوع ایمپلنت‌ها نیز از قالبی فلزی ساخته می‌شوند و در زیر لثه قرار می‌گیرند تا بتوانند دندان ساخته شده را نگه دارند. این ایمپلنت‌ها نیز می‌توانند گزینه مناسبی برای کسانی باشند که ارتفاع استخوان فک آن‌ها کم است و یا کسانی که نمی‌توانند از دندان‌های مصنوعی معمولی استفاده کنند.

انواع روکش ایمپلنت دندان

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ایمپلنت دندان از سه قسمت فیکسچر، اباتمنت و روکش ایمپلنت تشکیل می‌شود. این روکش بعد از جوش خوردن فیکسچر با استخوان فک، روی اباتمنت قرار می‌گیرد تا ایمپلنت دندان ظاهری کاملا مشابه دندان حقیقی فرد داشته باشد. این روکش ایمپلنت می‌تواند با توجه به نیاز بیمار و همچنین ترجیح او انتخاب شود. انواع روکش ایمپلنت دندان به شرح زیر می‌باشند:

رایج‌ترین نوع روکش‌های ایمپلنت، روکش‌های سرامکی هستند. این روکش‌ها سفید رنگ هستند و ظاهری کاملا مشابه دندان حقیقی انسان‌ها دارند. درخشش و زیبایی این روکش‌های ایمپلنت می‌تواند سبب گردد که لبخندی زیباتر داشته باشد.

این نوع از روکش‌های ایمپلنت ظاهری مشابه روکش‌های سرامیکی دارند، با این تفاوت که روکش‌های چینی به بخش فلزی پایه ایمپلنت جوش داده می‌شوند و این موضوع سبب می‌گردد که دوام آن‌ها بیشتر از روکش‌های سرامیکی باشد.

این روکش‌ها، ترکیبی از مس، طلا و چند آلیاژ فلزی دیگر هستند و اصلی‌ترین مزیت آن‌ها این است که به سادگی ترک نخورده یا نمی‌شکنند. این نوع روکش‌ها نیز طرفداران مخصوص خود را دارند.

از آن جایی که این روکش‌ها از جنس پایه زیرین ایمپلنت می‌باشند، جایگذاری آن‌ها چندان دشوار نیست. این روکش‌ها دوام بالایی دارند و در برابر پوسیدگی مقاومند.

چرا بهتر است ایمپلنت توسط جراح فک و صورت انجام شود؟

ایمپلنت دندان معمولا توسط متخصصین ایمپلنت و یا جراحان فک و صورت انجاتم می‌شود، اما گفته می‌شود که جراح فک و صورت بهترین گزینه برای انجام ایمپلنت دندان می‌باشد. از آن جایی که یک جراح فک و صورت بیشترین شناخت را با فک انسان‌ها و استخوان‌های آن‌ها دارد، می‌تواند ایمپلنت را به بهترین شکل ممکن جایگزین دندان از دست رفته نماید.

قیمت ایمپلنت و شرایط پرداخت

قیمت ایمپلنت بسته به برندی که شما انتخاب می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد. بدیهی است که قیمت ایمپلنت‌های با کیفیت بیشتر از ایمپلنت‌های متوسط است. در مطب دکتر دلارا جهری، بهترین و با کیفیت‌ترین نوع ایمپلنت دندان، تحت نظر متخصص ایمپلنت و همچنین جراح فک و صورت انجام می‌شود.

طول عمر ایمپلنت چقدر است؟

ایمپلنت‌های برندهای مختلف، می‌توانند طول عمر متفاوتی داشته باشند. اگر مراقبت‌های لازم را از ایمپلنت دندان به عمل آورید، می‌تواند مدت زمان طولانی و حتی به صورت مادام‌العمر دوام داشته باشد.

قیمت انواع ایمپلنت دندان

هر یک از انواع ایمپلنت دندان می‌توانند قیمت‌های مختلفی داشته باشند. اگرچه انواع ایمپلنت دندان قیمت بالاتری نسبت به سایر روش‌های جایگزینی دندان دارند، اما با توجه به ماندگاری بالاتری که ایمپلنت‌ها دارند، این هزینه‌ها کاملا منطقی‌تر و به صرفه‌تر هستند.

انواع ایمپلنت دندان و هزینه‌ی آن‌ها

برای اینکه قیمت دقیق ایمپلنت تعیین شود، باید مورد معاینه دندانپزشک قرار گیرید. دندانپزشک با در نظر گرفتن تمام جوانب، بهترین نوع ایمپلنت را به شما پیشنهاد خواهد داد و در نتیجه آن قیمت نیز تعیین خواهد شد. عوامل مختلفی می‌توانند بر قیمت ایمپلنت دندان تاثیر بگذارند، میزان تخصص دندانپزشک، برند ایمپلنتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد و جنس ایمپلنت از جمله عوامل تاثیرگذار هستند.

دقت داشته باشید که اگر استخوان فک شما از بین رفته باشد، لازم است پیش از اقدام برای ایمپلنت دندان، اقدام به پیوند استخوان کنید. پیوند استخوان خود می‌تواند هزینه‌ای جدا از هزینه ایمپلنت داشته باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *