۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

انواع کیف پول بیت کوین و مشکلات احتمالی امنیت آن‌ها

همه چیز در مورد کیف پول های بیت کوین

برای بیت کوین که نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز و ارز رمزپایه است و به صورت کاغذی وجود خارجی ندارد کیف پول های متعددی وجود دارد. در این مقاله شما را با انواع کیف پول بیت کوین، شیوه کار با آنها و مشکلات احتمالی امنیتی کیف پول بیت کوین آشنا خواهیم کرد.

چرا به کیف پول بیت کوین نیاز دارید

بیت کوین برخلاف سایر ارزهای رایج، یک پول دیجیتال است. بنابراین نحوه استفاده و کاربرد آن هم متفاوت خواهد بود؛ به‌خصوص زمانی که از ذخیره کردن آن صحبت می‌کنیم. ازآنجایی‌که بیت کوین به‌صورت کاغذی وجود خارجی ندارد، از لحاظ فنی نمی‌توان آن را ذخیره کرد که به‌جای آن از کلید خصوصی برای دسترسی به آدرس عمومی بیت کوین و امضای تراکنش‌ها برای ذخیره آنها استفاده می‌کنیم. ترکیب کلید عمومی و خصوصی است که تراکنش‌های بیت کوین را ممکن می‌سازد.

از لحاظ امکانات و امنیت، انواع مختلفی کیف پول بیت کوین وجود دارد.

انواع کیف پول بیت کوین

۱. کاغذی

کیف پول کاغذی بیت کوین به‌عنوان سندی حاوی کلید عمومی برای دریافت بیت کوین و کلید خصوصی است که به شما اجازه خرج کردن یا انتقال بیت کوین های ذخیره‌شده در این آدرس را می‌دهد. اغلب این آدرس‌ها به‌صورت کدهای QR ذخیره می‌شوند تا بتوانید به‌سرعت آنها را اسکن کنید و برای انجام تراکنش‌ها، کلیدها را وارد کیف پول کنید.

کیف پول کاغذی را می‌توانید با استفاده از سرویس‌هایی مثل BitAddress و Bitcoinpaperwallet ایجاد کنید. این سرویس‌ها کلیدها و آدرس‌های تصادفی بیت کوین ایجاد می‌کنند. می‌توانید اسناد ایجادشده را پرینت بگیرید.

مهم‌ترین مزیت کیف پول‌های کاغذی این است که به‌صورت دیجیتالی ذخیره نشده‌اند که همین، آنها را در برابر حملات سایبری ایمن می‌کند. البته قبل از ایجاد این کیف‌ها، باید نکاتی را مدنظر قرار داد.

اول اینکه، کسی نباید شما را حین ایجاد این کیف پول ببیند. برای اطمینان بیشتر از یک سیستم عامل جدید برای ایجاد این کیف پول استفاده کنید. در ضمن، وقتی کیف پول کاغذی آماده شد، کدهای وبسایت باید بتوانند به‌صورت آفلاین هم ایجاد شوند تا بتوانید بدون اتصال به وب، کلیدهای خود را ایجاد کنید. همچنین از پرینتری استفاده کنید که به شبکه متصل نیست.

به‌یاد داشته باشید که اطلاعات ارزشمندی را روی کاغذ پرینت می‌کنید؛ بنابراین اقدامات احتیاطی برای محافظت از کاغذها را مدنظر قرار بدهید. کاغذها را درون پوششی پلاستیکی برای محافظت در برابر آب، رطوبت و پاره شدن قرار دهید. عده‌ای، کاغذها را لمینیت می‌کنند و در گاوصندوق قرار می‌دهند.

۲. بیت کوین فیزیکی

همه چیز در مورد کیف پول های بیت کوین فیزیکی

بیت کوین فیزیکی را با مقادیر از قبل مشخص‌شده‌ای بیت کوین پر می‌کنند و تا زمانی که کلید خصوصی مخفی باشد نمی‌توان آنها را خرج کرد. اولین نوع بیت کوین فیزیکی را شرکت Bitbill ارائه داد که به‌صورت کارت‌های اعتباری بودند. درادامه، بیت کوین‌ها به‌شکل مدال ارائه شدند. مایک کدول که از افراد سرشناس حوزه ارز دیجیتال است، یکی از محبوب‌ترین انواع پول فیزیکی بیت کوین به‌نام Casascius را در سال ۲۰۱۱ ارائه داد. کلید خصوصی این پول زیر یک هولوگرام منعطف مخفی شده است. وقتی هولوگرام را خراش می‌دهید مشخص می‌شود که پول دستکاری شده است. زمانی هم که پول خرج شد، این پول ارزش خود را از دست می‌دهد.

بیت کوین فیزیکی یک راه‌حل آسان برای ذخیره سرمایه به‌صورت ایمن است و می‌تواند برای معاملات آفلاین هم به‌کار بیاید. از همه مهم‌تر اینکه حالا این پول‌ها برای مجموعه‌دارها هم با ارزش شده است.

البته آنها نقطه‌ضعف هم دارند. در نوامبر سال ۲۰۱۳، مقامات مالی فدرال آمریکا، مایک کدول را مجبور کردند تا کار خود را متوقف کند، چون فعالیت او به‌عنوان ایجاد پول درنظر گرفته شده بود. قوانین در این حوزه بسیار دست‌وپاگیر هستند. او هم مجبور شد به کار خود پایان دهد. حوزه کاری بیت کوین در خیلی از کشورها همچنان پر از ابهام است.

۳. کیف پول موبایل

برای افرادی که هر روز از بیت کوین در خریدهای خود استفاده می‌کنند، داشتن کیف پول موبایل یک ضرورت است. این کیف پول یک اپلیکیشن روی موبایل‌تان خواهد بود که کلید خصوصی را ذخیره می‌کند و اجازه می‌دهد تا پول کالاها را مستقیما از موبایل پرداخت کنید.

بعضی اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد از قابلیت NFC موبایل برای پرداخت‌های نزدیک استفاده کنید. تنها با نزدیک کردن گوشی خود به دستگاه پرداخت می‌توانید تراکنش مالی انجام دهید.

همه کلاینت‌های کامل بیت کوین باید به دفتر کل بلاک چین بیت کوین دسترسی داشته باشند که نیازمند فضای ذخیره‌سازی زیادی است، اما کیف پول‌های موبایل از فناوری تأیید آسان (SPV) بهره می‌برند. آنها تنها با بخش کوچکی از بلاک چین کار می‌کنند و به نودهای مورداعتماد شبکه برای تأیید تراکنش‌ها تکیه دارند.

با وجود اینکه استفاده از این نوع کیف پول خیلی آسان است، اما در برابر حمله هکرها آسیب‌پذیر است. اگر کسی به گوشی تلفن‌تان دسترسی داشته باشد، شما دیگر کنترلی روی بیت کوین‌ها نخواهید داشت. انواع مختلف کیف پول‌های موبایل برای ذخیره بیت کوین وجود دارد که روی اندروید نصب می‌شوند. اپل از فوریه ۲۰۱۴ استفاده از این کیف پول‌ها را روی سیستم عاملش ممنوع اعلام کرد، اما چند ماه بعد دوباره در تصمیم خود تجدید نظر کرد.

برخی از این کیف پول‌ها شامل Airbitz ،Bitcoin Wallet ،Copay ،FreeWallet ،Jaxx و Mycelium هستند.

۴. کیف پول تحت وب بیت کوین

کیف پول تحت وب، کلید خصوصی شما را روی سرور شرکت فراهم‌کننده این قابلیت، ذخیره می‌کند. این سرور همیشه در حالت آنلاین است و توسط شخصی دیگر کنترل می‌شود. سرویس‌های گوناگون، خدمات مختلفی ارائه می‌کنند. برخی از آنها کیف پول موبایل را به کیف پول دسکتاپ متصل و آدرس‌ها را در تمام دستگاه‌ها کپی می‌کنند.

مثل کیف موبایل، شما می‌توانید به‌صورت آنلاین به این کیف پول دسترسی داشته باشید. البته این شرکت‌ها می‌توانند روی کلید خصوصی شما کنترل داشته باشند. درنتیجه، کنترل پول شما را هم در دست دارند. بعضی کیف پول‌های تحت وب توسط صرافی‌ها اداره می‌شوند و اگر صرافی بسته شود سرمایه شما نیز ازدست می‌رود. بعضی از این سرویس‌ها شامل Coinbase ،Circle ،Blockchain ،Strongcoin و Xapo هستند.

۵. کیف پول‌های دسکتاپ

این کیف پول‌ها را می‌توانید دانلود و روی رایانه خود نصب کنید. در این حالت، کلید خصوصی روی سخت‌افزار شما ذخیره خواهد شد. این کیف پول‌ها نسبت به کیف پول‌های موبایل و تحت وب از امنیت بیشتری برخوردارند، چراکه به طرف سومی برای انجام عملیات تکیه ندارند. البته آنها همچنان به وب متصل هستند که باعث آسیب‌پذیری خواهد شد. کیف پول‌های دسکتاپ برای افرادی که مقادیر کمی را ازطریق رایانه خود انتقال می‌دهند، خیلی مناسب است.

انواع مختلف کیف پول دسکتاپ وجود دارند که برای نیازمند‌ی‌های مختلف طراحی شده‌اند. بعضی‌ها روی امنیت و بعضی دیگر روی قابلیت ناشناس ماندن تمرکز دارند. مثل Electrum ،Exodus ،Bitcoin Core ،Copay و Armory.

۶. کیف پول‌های سخت‌افزاری

همه چیز در مورد کیف پول های بیت کوین - کیف های سخت افزاری

کیف پول سخت‌افزاری نوع خاصی از کیف پول‌های بیت کوین است که می‌تواند کلید خصوصی شما را روی یک هارد درایو ایمن ذخیره کند. این یکی از امن‌ترین روش‌ها برای ذخیره بیت کوین است. تا حالا هیچ گزارشی مبنی بر سرقت از این نوع کیف پول‌ها دریافت نشده است. برخلاف کیف پول کاغذی که بار اول باید به نرم‌افزار متصل شود، کیف پول‌های سخت‌افزاری را می‌توان به‌صورت ایمن ذخیره کرد.

این کیف پول‌ها در برابر ویروس‌های رایانه‌ای هم مقاوم هستند. پول ذخیره‌شده داخل این کیف پول‌ها را نمی‌توان به‌راحتی منتقل کرد و اغلب نرم‌افزارهای مورداستفاده آنها نیز منبع‌باز هستند. بعضی از کیف پول‌های سخت‌افزاری دارای صفحه نمایش هستند تا یک لایه امنیتی دیگر را به این کیف‌ها اضافه می‌کند. از این صفحه نمایش می‌توان برای نمایش اطلاعات مهم کیف پول استفاده کرد. همچنین می‌توان از این صفحه برای ایجاد رمز ریکاوری، تأیید مبلغ تراکنش و آدرس ارسالی بیت کوین استفاده کرد.

اگر کیف پول خود را از برندهای معتبر تهیه کنید، مشکلی برای بیت کوین‌های شما پیش نمی‌آید. بعضی از این برندها عبارت‌اند از: Ledger Nano S ،TREZOR ،KeepKey و Ledger HW.1.

۷. بانک

رینر مایکل پرسیس، مدیر اجرایی مؤسسه مشاوره مالی Taurus، در مصاحبه با شبکه CNBC اشاره می‌کند که اغلب بانک‌های بزرگ آمریکایی از بلاک چین، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌ترسند. او همچنین به عدم شفافیت از سوی بانک‌ها و اینکه ارزهای دیجیتال می‌توانند این مشکل را برطرف کنند، اشاره می‌کند.

اغلب بانک‌ها، بیت کوین را به‌عنوان یک ارز نمی‌پذیرند و بعضی از آنها با کسب و کارهای این حوزه نیز همکاری نمی‌کنند.

در این شرایط، برای اولین بار یک بانکِ مختص ارز دیجیتال (Bitcoin Crypto Bank) ایجاد شده است. این بانک خصوصی روی معاملات بیت کوین تمرکز دارد. آنها سپرده‌های بیت کوین را قبول می‌کنند.

کیف پول های بیت کوین و امنیت

مشکلات احتمالی

  • بدافزارها و نرم‌افزارهای مخرب می‌توانند رایانه شما را اسکن و کلیدهای خصوصی را پیدا کنند. به‌این‌ترتیب، بیت کوین‌های خود را ازدست می‌دهید.
  • یک تروجان می‌تواند تمام فایل‌های روی رایانه را رمزگذاری کند. درادامه، از شما طلب پول می‌کند تا بتوانید فایل‌های خود را پس بگیرید.
  • یک صرافی آنلاین می‌تواند پول‌های شما را به‌سرقت ببرد.
  • این امکان وجود دارد که رایانه و موبایل‌تان را ازدست بدهید.

توصیه

  • از کیف پول‌هایی که نیازمند ارتباط اینترنتی هستند استفاده نکنید. از کیف پول‌های آفلاین بهره ببرید.
  • همیشه محتاط باشید و همه‌چیز را دو بار کنترل کنید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *